2006. április 27. „Egészségügyi reform” és kihatásai a Soproni Erzsébet Oktató Kórházra Prof. dr. Baranyai Tibor 2007. május 09. NYME Közgazdaságtudományi.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Országos Egészségbiztosítási Pénztár
Advertisements

„Konvergens forradalom” Kórházvezetés 2007
GKV - kötelező egészségbiztosítás (előre meghatározott szolgáltatások előre meghatározott önrésszel) A kötelező egészségbiztosítás alapelve: minden biztosítottnak.
10 ÉVES AZ OTTHONI SZAKÁPOLÁS
„ A jó példa legyen ragadós! Legjobb gyakorlatok a közpénzek felhasználásánál” szeminárium „Önkormányzatok jó gyakorlata a takarékos gazdálkodásért” 2011.
Fenntartható és megfelelő nyugdíjrendszer
BIZTONSÁG ÉS PARTNERSÉG Lépésváltás az egészségügy korszerűsítésében.
Dr. Csermely Tibor GÉPJÁRMŰBIZTOSÍTÁSI HELYZETKÉP
Országos Egészségbiztosítási Pénztár
Az egészségügy átalakítása közgazdász szemmel A tervezett reformok hatásai Skultéty László GKI-EKI Egészségügykutató Intézet Kft.
A szociális biztonság koordinációja az Európai Unióban
Varsány Község Önkormányzata Rendkívüli testületi ülés november 3. Pintérné Kanyó Judit polgármester.
Egészségügy Intézmények Kontrollingja
Az egészségügy finanszírozásának problémái Adalékok a járulékreform kéréseihez Dr. Kincses Gyula ESKI.
közös finanszírozás vagy ellátásszervezés
Egészségügyben kialakult gazdasági helyzet. Problémák • 1. Előző évhez képest - 44,6 milliárd ft • 2. Első félévben időarányost jóval meghaladó pénzkiáramlás.
Semmelweis terv - Értékek, alapelvek, célok és megvalósíthatóságuk feltételei Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva tanszékvezető.
Az egészségügyi rendszer Az egészségügy "piac" sajátosságai
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató
a Nyugat-dunántúli Operatív Program
A január 1-től életbe lépett adó- és járulék változások. Az alkalmi munkavállalás április 1-től életbe lépő változásai március 29. Készítette:
AZ EGÉSZSÉGÜGYI ELLÁTÁS RENDSZERE MAGYARORSZÁGON
A tételek eljuttatása az iskolákba
Egészségpolitika.
Sárgarépa piaca hasonlóságelemzéssel Gazdaság- és Társadalomtudományi kar Gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnök I. évfolyam Fekete AlexanderKozma Richárd.
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
Az egészségbiztosítás másfél évtizede:
ADÓ Farkas Gábor Szenior Menedzser február 28. Adózás 2006.
Az egészségügy ma és a távlatok
Mit ér a forint az egészségügyben ?
Prevenció, kuráció, rehabilitáció
1 Kétségek között Göd, November 6-7. dr. Kiss József magánszemély.
Egészségügy átalakítás előtt Nógrádi Tóth Erzsébet egészségügyi szerkesztő Világgazdaság Konszenzus az egészségügyért II. konferencia szeptember.
A kórházi kontrolling Készítették: Csillag Adrienn Junó Ilona Anett
Az eFin szabvány dr. Belicza Éva Egészségügyi Menedzserképző Központ
Pest Megye járó- és fekvőbeteg ellátásának komplex rendszere Sinkovicz László elnök, KM RET.
Forráskivonás a gyógyszeriparból I. Csőd közeli patikák a gyártók szemével Szolyák Tamás Innovatív Gyógyszergyártók Egyesülete.
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
A Magyar Köztársaság kormánya. Egyes egészségügyi tárgyú kormányrendeletek módosításról.
Az egyes egészségügyi tárgyú törvények módosításáról.
Konzervatív alternatíva Avagy: A normális megoldás Dr Pusztai Erzsébet MDF.
Szerviztevékenység jövedelmezősége Ausztriában Varsányi Gyula GÉMOSZ konferencia, május 20.
Magyar Orvostársaságok és Egyesületek Szövetsége Szövetségi Tanácsülés április 10. A Nemzeti Egészségügyi Programok és a Népegészségügyi Program.
Merre, hogyan tovább budapesti egészségügyi ellátás?
Kormányszóvivői tájékoztató Az egészséges egészségügyért!
IV. Terjeszkedés.
Országos Egészségbiztosítási Pénztár Addiktológiai ellátás az egészségügyi reformfolyamat tükrében Tájékoztató a Kábítószerügyi Eseti Bizottság számára.
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
1 Gyarapodó Köztársaság Növekvő gazdaság – csökkenő adók február 2.
GAZDASÁGI ADOTTSÁGOK ÉS FEJLŐDÉSI IRÁNYOK A délkelet-európai országok Novák Tamás MTA – VKI május 16.
Dr. Kincses Gyula, Kincses Gyula Javaslat az egészségügyi technológiák egységes életciklus-esemény- rendszerének kialakítására Dr. Kincses Gyula.
www.reformazdravotnictva.sk Az Szlovák egészségügyi reform első lépései Peter Pažitný.
KI FIZET A VÉGÉN ? Dr. Csiba Gábor elnök Stratégiai Szövetség a Magyar Kórházakért Budapest, november 10.
Válság Kényszer és lehetőség. A magyar gazdaság örökölt hátrányai.
1 „ Beszéljünk végre világosan az energetikáról” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Energetika Október 2.
A MEGYEI MEGÁLLAPODÁSOK MARGÓJÁRA MOLNÁR ATTILA ELNÖK EGÉSZSÉGÜGYI GAZDASÁGI VEZETŐK EGYESÜLETE.
A győztesek felelőssége – - Tájkép csata után Egészségügyi kerekasztal beszélgetés Dr. Stubnya Gusztáv stratégiai főigazgató.
A betegellátás keretei és rendszere
Ahogy az OEP "pénzeli" Dr. Gresz Miklós OEP Szeged, november 13.
„Szervezeti hatékonyság fejlesztése az egészségügyi ellátórendszerben – Területi együttműködések kialakítása” TÁMOP B Magyar kórházszövetség XXVII.
Nem a forrás hiányzik, hanem a döntés… Csató András MKSZ Kongresszus – április 23. WWW. ETOSZ. ORG.
Új egyensúly Sikerek és kihívások. 2 Felzárkózik a gazdaság.
Az egészségügyi intézményrendszert érintő jogszabályi változások főbb következményei. Kapacitások és finanszírozás változásai dr. Koós Tamás Budapest,
Integráció Kecskemét - Kiskunfélegyháza - Kalocsa
Kórházi konszolidációra fordítható pályázati források lehetséges keretrendszere Budapest, november.
Menedzsergyakorlatok a gazdasági vezetők szemszögéből
Győztesek és vesztesek
Bértámogatások és béremelések hatása a SZSZBMK gazdálkodására
Kórházátalakítási pályázat
Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva
Előadás másolata:

2006. április 27. „Egészségügyi reform” és kihatásai a Soproni Erzsébet Oktató Kórházra Prof. dr. Baranyai Tibor május 09. NYME Közgazdaságtudományi kar Közgazdász Klub

Válságban a magyar egészségügy  növekszik a szakadék a szakmailag lehetséges és a technikailag (gazdaságilag) megengedhető között  torz intézményhálózat, alacsony komforttal  eladósodott intézmények  szakorvosilag működésképtelen szakterületek  hatalmas bürokrácia - közvetlen betegellátásra kevés idő marad  rossz, kiszámíthatatlan finanszírozás  hiányzik a rövid-, középtávú, hosszú távú stratégia

 forrásteremtés  mindenki után történjen járulék fizetés  eü. részesedése a GDP-ből  forrásallokáció  forráselosztás  HBCS és német pontrendszer ellentmondásai – kiszámítható, normatív alapú finanszírozás hiánya – kódkarbantartás elmaradása  TVK Egészségügyi finanszírozás problémái

Radikális átalakítás szükséges Kiszámítható módon  betegellátás szempontjából  hol juthat egészségügyi ellátáshoz?  milyen anyagi konzekvenciái vannak?  intézményhálózat szempontjából  intézményvezetőknek  dolgozóknak jövőkép  munkahely megszűnés esetén kilátások  finanszírozási rendszer szempontjából  pénzügyi feltételrendszer ismerete  éves költségvetés elkészítése

Radikális átalakítás szükséges Forrásképzés területén  járulékbevételek rendbetétele  munkáltatói és munkavállalói járulék arányainak nemzetközi trendhez igazítása  önkéntes magánbiztosításból származó pénzeszközök, esetleges munkáltatói hozzájárulásokkal  co-payment finanszírozás  társadalombiztosítási szolgáltatási alapcsomag meghatározása

Radikális átalakítás szükséges Egészségügyi ellátórendszer GDP-ből való részesedése Ország GDP % Magyarország3,4 OECD országok átlaga* 8,8 EU átlag 8,6 Csehország7,0 Svájc11,5 Németország11,1 USA16,2

Radikális átalakítás szükséges Forrásallokáció  irreálisan nagyszámú aktív kórház ill. fekvőbeteg ellátó intézmény  nehéz a drága diagnosztikus felszerelések, megfelelő szakorvos gárda biztosítása – sérül a betegek esélyegyenlősége  súlyponti kórházak kijelölése: sürgősségi ellátó helyek  lokoregionális, mozaikszerűen kiépített krónikus- rehabilitációs ellátás  ápolás  eü és szociálpolitika határterületén működő szolgáltatások

Radikális átalakítás szükséges Forráselosztás - finanszírozás  elsőként vezettük be Európában az esetátalány finanszírozást (1993) - rendszeres karbantartás elmaradt  rendszerrel ellentétes, betegellátás érdekeit sértő eszközök bevezetése (TVK)  nem biztosított a betegek egyenlő ellátásához való esélyegyenlősége  jelenlegi rendszer átfogó kalkulációja közel 10 éve nem történt meg - nem ismeri el az eszköz visszapótlás költségeit  háziorvosi rendszerben hiányzik a teljesítményelvű finanszírozás (szolgáltatás alapúvá kell tenni)

Radikális átalakítás szükséges Szakorvosképzés  egyes szakterületeken drámai szakorvoshiány  sürgősségi ellátás  aneszteziológia  diagnosztikus szakmák  traumatológia  gyermekgyógyászat  pszichiátria  rehabilitáció  széleskörű ösztöndíj rendszer  szakorvosképzési program indítása

Közelmúlt feladatai  súlyponti kórházi besorolás megszerzése  területi ellátási kötelezettség(TEK) meghatározása  ÁNTSZ működési engedély szakmai egyeztetése és kiadása  OEP finanszírozási szerződés megkötése

Decemberi 18.-i parlamenti ülés Intézményünket besorolta a 39 súlyponti Kórház közé

Szerződés aláírásának okai  deklaráltuk a súlyponti kórházi szerepünket  megnyíltak a pályázati lehetőségek  egynapos ellátás  intézményi átalakítások és kapacitások támogatása  magasabb szintű HBCs befogadtatás  onkológiai betegek kúraszerű ellátása  szubdiszciplinák széleskörű művelése  az egészségügyi piac újraelosztásában kedvező pozíció  sürgősségi betegellátó osztály (SBO) OEP finanszírozása Április 3.-án a rendkívüli önkormányzati közgyűlés az aláírást jóváhagyta

Közelmúlt feladatai  struktúra átalakítás  teljesítmény mutatók elemzése  bevételek és kiadások menedzselése  pénzügyi helyzet  vagyoni helyzet alakulása  létszám helyzet – humánerőforrás menedzselés  jövőkép

Struktúra változás Az aktív és krónikus ágyszámok alakulása Kórház Aktív ágyszám Krónikus ágyszám ig Változás(ágy)Arány ig Változás(ágy)Arány Sopron MJV. Erzsébet Oktató Kórház % %

HBCs és vonzáskörzet változás

Krónikus ágyak (napidíj)  50 rehabilitációs ágy megjelenése  szakember háttér  együttműködés kérdése (Állami Szanatórium 446, Kapuvár 278)

HBCS alakulása között

Esetszám alakulása (TVK)

% -ában % -ában % -ában % -ában Esetsz % % % % Beavatk. száma % % % % Német pont % % % % Járóbeteg ellátás adatainak változása

Bevételek alakulása

Működési bevételek A működési bevételek jelentős részét, több mint 90%-ot az OEP bevételek alkotják.

Az OEP bevételek 67%-a az aktív fekvőbeteg ellátásból származik. Jelentős még a 16%-ot kitevő járóbeteg-szakellátásból származó bevétel, illetve a 7%-ot jelentő CT és MRI finanszírozás. OEP bevételek összetétele

Saját bevételek

Önkormányzati és egyéb működési támogatások Évente rendszeresen körülbelül 40 millió forint működési támogatást biztosít a Kórháznak, amelyet a Kórház főként a dolgozók szociális juttatásaira –étkezési hozzájárulásra és iskolakezdési támogatásra– fordít.

Felhalmozási célú bevételek év

Intézményi vagyon alakulása

2006. július 01-től belépő változások  Degresszió eltörlése  TVK 95%-ra csökkentése  HBCS-k megszüntetése, BNO-k eltörlése  146/2006 korm.rend (legfelső határnap, minimum 10 nap)  Alapdíj változások  Krónikus ellátásban szorzók csökkentése  Pszichiátria1,6-ról 1,2-re  Bel utókezelő1,5-ről 1,2-re. Időszak Fekvő alapdíj Járó alapdíj Krónikus alapdíj Ft 1,34 Ft Ft Ft 1,36 Ft Ft Ft

Intézkedéseink  Étkezési díjak emelése  Orvos-nővérszálló díjának emelése  Fizetési előleg eltörlése  Üres állások betöltetlenül hagyása  65 év feletti dolgozók munkaviszonyának megszüntetése  Változó költségek TVK arányos csökkentése - keretgazdálkodás (gyógyszer, gyógyászati anyag, élelmezés, vásárolt eü szolg)

Kiadások alakulása (eFt) Jelentős kiadások  személyi juttatások és járulékai és járulékai  vásárolt készletek - gyógyszer - szakmai anyag - élelmezés

Vevői követelések alakulása december 31.-én a 30 napon túl lejárt vevői követelés 22,8 MFt volt ( CT és MRI) Kapuvári Kórház – Rendelőintézet tartozása év végén 8,8 MFt. Csornai Margit Kórház tartozása a év végén 8,2 MFt.

Szállítói állomány és pénzkészlet alakulása

Fluktuáció az egészségügyben elfogadott szintű volt. Intézményi létszám alakulása

INTÉZKEDÉSI JAVASLATOK I.   készletek felülvizsgálata   az emberi erőforrás biztosításához kapcsolódó költségek csökkentésének előkészítése   létszám az új struktúra és kapacitások tükrében   a betegellátó osztályokat kiszolgáló háttér tevékenység területén a munkavégzés hatékonyságának további javítása, az esetleges minőségi cserék végrehajtása, illetve a munkafolyamatok, munkakörök átalakítása

INTÉZKEDÉSI JAVASLATOK II.  diagnosztikai költségek csökkentése a fekvőbeteg ellátásban  outsourcing  kifejezetten megfontolandó a jelentős befektetéseket igénylő területekre (pl. mosoda).  a lejárt vevőállomány kezelése

INTÉZKEDÉSI JAVASLATOK III.   saját bevételek növelése   térítéses egészségügyi szolgáltatások szervezésével   külföldi betegek ellátása   fizetős szűrések szervezése és bonyolítása   szerződésen alapuló külső eü. szolgáltatás   járóbeteg ellátásban kódolási fegyelem erősítése

Súlyponti kórházi szerep Az egészségügyi piac igényeit (betegek elvárásait) a lehető legszélesebb körben lokálisan szakmánként kielégíteni

A vonzáskörzethez tartozó betegek elvándorlási adatai ,00 1,00 2,00 3,00 4,00 5,00 6,00 7,00 8,00 9,00 10, Elvánd/Körzet(%) Lineáris (Elvánd/Körzet(%)

„Kevés szakszemélyzeti létszám, alacsony bérek, évközbeni jelentős fluktuáció, megnövekedett terhek, megnőtt adminisztráció nehezíti a munkánkat: több idő kellene a betegápolásra, beszélgetésre, törődésre. Nincs „méltósága” a gyógyításnak, a teljesítményt hajszoljuk.”

 stratégiai gondolkozás szükséges, kellő optimizmussal  túl kell élni ezt a nehéz időszakot  a súlyponti kórházi szerep garancia a fejlődésre  a piac újrafelosztása után finanszírozási konszolidációban bízhatunk Jövőkép

Eü ellátás jelenlegi finanszírozása Magyarországon  GDP / 2006 = Mrd Ft  Eü-re fordított kiadás = 780 Mrd Ft (GDP 3,4 %)  Eü Alap = Mrd Ft (GDP 7,3 %)  Eü-re fordított kiadás nettóban: 780 Mrd Ft – 100 Mrd Ft = 680 Mrd Ft (GDP 3%) Európai Unio konvergencia program célkitűzései: Eü-re fordított kiadás = GDP 8,2 % = Mrd Ft Eü-re fordított kiadás = GDP 8,2 % = Mrd Ft

megnevezés Egészségbiztosítási ellátások kiadásai , ,7 7,23%7,19% 1-1 Nyugellátások , ,8 1,20%1,25% 1-2 Egészségbiztosítás pénzbeli ellátásai , ,8 0,91%0,99% 1-3 Természetbeni ellátások , ,0 5,09%4,94% Természetbeni gyógyító-megelőző ellátások , ,0 3,12% Háziorvosi, háziorvosi ügyeleti ellátás , ,8 0,28%0,27% Házi szakápolás 3 102,83 670,4 0,01%0,02% /a Szakellátás összesen (laborkasszával) , ,5 2,38%2,31% /b Szakellátás összesen (laborkassza nélkül) , ,1 2,29%2,23% /a Járóbeteg szakellátás (laborkasszával) , ,4 0,49%0,48% /b Járóbeteg szakellátás (laborkas. nélkül) , ,0 0,40%0,39% Fekvőbeteg szakellátás , ,9 1,83%1,66% CT, MRI , ,2 0,05% Természetbeni egyéb ellátások , ,0 1,97%1,82% Gyógyfürdő-szolgáltatás 5 163,05 800,0 0,02%0,03% Gyógyszertámogatás - összesen korrigált , ,0 1,70%1,59% Gyógyászati segédeszköz támogatás , ,0 0,21%0,15% Eü. alap kiadás. nominál értéke (mFt)