Az agrártámogatási rendszer aktuális kérdései Margittai Miklós Elnök Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal
2006. évi közvetlen területalapú támogatások alakulása Kategória Érték SAPS SAPS boríték, forint 121 milliárd SAPS támogatás legfelső mértéke (Ft/ha) 27 925 Visszaosztás mértéke 0,8745 Támogatási összeg (Ft/ha) 24 421 Top-up GOFR top-up boríték, forint 44,9 milliárd GOFR top-up legfelső mértéke (Ft/ha) 12 765 0,9718 12 405 Σ SAPS + top-up összesen 36 826
Gabona felvásárlás és készletek Gabona intervenció 1. Gabona felvásárlás és készletek 1. Nyitó készlet (2006.07.01) 6 978 000 t 2. Intervenciós felajánlás 18 000 t 3. Értékesített intervenciós készletek 2 321 000 t Bruttó intervenciós készlet (= 1 + 2 - 3) 4 675 000 t
Költségek (milliárd forint) Gabona intervenció 2. Raktárkapacitás Hosszú távú raktárkapacitás 3 132 000 t Rövid távú raktárkapacitás 5 889 000 t Összesen 9 021 000 t Költségek (milliárd forint) A felvásárolt áru ellenértéke 2004-2005. 113.5 A felvásárolt áru ellenértéke 2005-2006. 126.5 Kifizetett tárolási díj összesen 49.2 Az áttárolás becsült költsége 5.7
Közvetlen támogatások 2006. évi MVH kifizetés, millió forint SAPS 93 741 Top-up - szántóföldi növények boríték 69 116 Top-up - további területalapú borítékok (dohány, csonthéjas, energianövény, rizs) 4 526 Húsmarha tartás támogatása 1 650 Anyajuh támogatás 1 584 Anyatehén támogatás 3 405 Nemzeti tejtámogatás 8 476 Anyajuh tartás kiegészítő támogatása 282 Szarvasmarha tartás extenzifikációs támogatása 841 Szárított takarmány kvótákkal szabályozott támogatás 483 Keményítő gyártás támogatás 23 Rostgyártás támogatása 11 Közvetlen támogatások összesen 184 138
Nemzeti Vidékfejlesztési Terv 2006. évi MVH kifizetés, millió forint Agrár-környezetgazdálkodás 42 482 Kedvezőtlen adottságú területek támogatása 505 Mezőgazdasági területek erdősítése 6 815 Félig önellátó gazdaságok támogatása 172 Termelői csoportok létrehozása 4 789 EU környezetvédelmi, állatjóléti és higiéniai követelményeinek elősegítése 1 120 Technikai segítségnyújtás keret 5 328 NVT összesen 61 211
Agrár- és Vidékfejlesztési Operatív Program 2006. évi MVH kifizetés, millió forint 1.1 A mezőgazdasági beruházások támogatása 33 189 1.3. A halászati ágazat strukturális támogatása 268 1.4. Fiatal gazdálkodók induló támogatása 927 1.5. Szakmai továbbképzés és átképzés támogatása 273 2.1 A mezőgazdasági termékek feldolgozásának és értékesítésének fejlesztése 6 194 3.1 Vidéki jövedelemszerzési lehetőségek bővítése 623 3.2. Infrastruktúra fejlesztés 5 636 3.4. Falufejlesztés és megújítás 2 894 3.5. L E A D E R + 494 4. Technikai segítségnyújtás 1 440 AVOP összesen 51 938
2006. évi MVH kifizetés, millió forint SAPARD 2006. évi MVH kifizetés, millió forint 111 Mezőgazdasági vállalkozások fejlesztése 2 807 114 Mezőgazdasági és halászati termékek feldolgozásának, marketingjének fejlesztése 3 670 1305 Falufejlesztés és felújítás, a vidék tárgyi és szellemi örökségének védelme és megőrzése 2 822 1306 A tevékenységek diverzifikálása, alternatív jövedelemszerzést biztosító gazdasági tevékenységek fejlesztése 99 1308 Vidéki infrastruktúra fejlesztése 3 558 41 Technikai segítségnyújtás 80 SAPARD összesen 13 036
Külpiaci intézkedések 2006. évi MVH kifizetés, millió forint Baromfi export 90 Bor export 32 Cukor export 2 452 Friss zöldség-gyümölcs export 53 Gabona export 327 Feldolgozott termékek export 1 225 Sertés export 85 Szarvasmarha export 247 Tej, tejtermék export 667 Tojás export 80 Külpiaci intézkedések összesen 5 258
Belpiaci intézkedések 2006. évi MVH kifizetés, millió forint Tanulók tejjel történő ellátása 1518 Méz támogatás 836 Vegyiparban felhasznált cukortermék utáni termelési visszatérítés 1160 Szőlő területek szerkezetátalakításának és átállításának támogatása 2624 Zöldség-gyümölcs TÉSZ-ek működési támogatása 1003 Zöldség, gyümölcs működési programok támogatása 692 Szőlő, bor - melléktermék kötelező lepárlása 20 Zöldség, gyümölcs feldolgozóipari (termelési) támogatása 799 Zöldség-gyümölcs TÉSZ-ek beruházási támogatása 1062 Borászati alkoholtartalom növelésére használt must támogatása 86 Szőlő és bor lepárlás támogatása 212 Szőlő termelésből történő végleges kivonás támogatása 5349 Belpiaci intézkedések összesen 15 361
2006. évi MVH kifizetés, millió forint Intervenció 2006. évi MVH kifizetés, millió forint Gabonaintervenció felvásárlási ár 126 182 Gabonaintervenció egyéb költségek (raktározási díj, laborköltség stb.) 41 095 Élelmiszersegély jogcím 115 Cukorintervenció felvásárlási ár 22 215 Cukorintervenció egyéb költségek 918 Alkoholintervenció felvásárlási ár 1 203 Alkoholintervenció egyéb költségek 79 Intervenció összesen 191 807
MVH által kifizetett vagy jóváhagyott nemzeti támogatások 2006. évi MVH kifizetés vagy igazolás, millió forint Anyakecske-tartás támogatása 3 Vágóbaromfi termelési támogatása 2 697 Vágósertés termelési támogatása 5 526 Állat-egészségügyi és élelmiszer-higiéniai vizsgálatok költségtámogatása – vágóbaromfi 276 Állat-egészségügyi és élelmiszer-higiéniai vizsgálatok költségtámogatása – vágósertés 309 Állategészségügyi és gyógyszerköltség támogatása - vágóbaromfi 459 Állategészségügyi és gyógyszerköltség támogatása – növendék liba 37 Állategészségügyi és gyógyszerköltség támogatása – növendék kacsa 13 Állategészségügyi és gyógyszerköltség támogatása – tojástermelő baromfi 26 Állategészségügyi és gyógyszerköltség támogatása – vágósertés 349 Keltetőtojás megsemmisítése 343 Naposbaromfi megsemmisítése 121 Összes nemzeti támogatás 10 159
Összes MVH kifizetés Összes MVH kifizetés jogcímcsoportonként 2005. évi MVH kifizetés, millió forint 2006. évi MVH kifizetés, millió forint Közvetlen támogatások 188 000 184 138 NVT 39 000 61 211 AVOP 18 000 51 938 SAPARD 30 000 13 036 Külpiaci intézkedések 10 000 5 258 Belpiaci intézkedések 6 000 15 361 Intervenció 146 000 191 807 Nemzeti támogatások 8 000 10 159 Éves MVH kifizetés 445 000 532 908
Az MVH 2006. évi kifizetéseinek megoszlása
2006. évi jogcímek fennmaradó kifizetéseinek ütemezése Hátralévő kifizetések (millió Ft) Hátralévő kifizetések ütemezése SAPS 40 000 január 31. Szántóföldi top-up 45 000 január második fele - febr. 15 Rizs top-up 213 Csonthéjas gyümölcsök top-up 90 február Energianövény top-up 560 június Burley dohány top-up 1 402 március Virginia dohány top-up 3 997 Húsmarha tartás 2 000 február - március Anyatehén tartás 4 095 Szarvasmarha extenzifikáció 550 Anyajuh tartás 2 354 január Anyajuh tartás kiegészítő támogatás 220 Tejkvóta-alapú támogatás 13 800 január második fele - február
2006. évi NVT jogcímek fennmaradó kifizetéseinek ütemezése Hátralévő kifizetések (millió Ft) Hátralévő kifizetések ütemezése Agrár-környezetgazdálkodás 10 350 január-március Kedvezőtlen adottságú területek támogatása 3 150 EU standard – kifizetési kérelmek (2006) 263 február Termelői csoportok - támogatási kérelmek (2006. augusztus és 2006. november) 319 február 15. Félig önellátó gazdaságok - kifizetési kérelmek (2006) 148
Kifizetési dilemmák - A 2005 Kifizetési dilemmák - A 2005. évi közvetlen területalapú támogatások kifizetésének ütemezése és kamatvonzatai
Összefoglalás Forint Éven belüli lekötésű lakossági betét kamatlába Jegybanki alapkamat OTP elő-finanszírozási hitel kamatlába Ügyfeleknek juttatott kamatösszeg április 30-ig 2 659 866 555 2 981 128 942 4 081 031 390 Ügyfeleknek juttatott kamatösszeg június 30-ig 4 145 376 442 4 644 473 104 6 357 625 904 A támogatásukat később kézhez kapó ügyfeleknek kiesett lehetséges kamatösszegek 218 111 619 254 650 133 350 601 117
Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap (EMVA)
A KAP finanszírozásának átalakulása A 2007-es pénzügyi évtől jelentős változások lépnek életbe a közösségi támogatások pénzügyi hátterében (1290/2005/EK Rendelet) Az EMOGA alap helyébe két új alap lép- EMGA, EMVA A reform célja: a KAP különböző pilléreinek világos elkülönítése piacszabályozás és közvetlen támogatások vidékfejlesztési intézkedések
A KAP jelenlegi finanszírozása EMOGA Garancia Részleg Orientációs Részleg Belpiaci intézkedések Kísérő intézkedések (NVT) AVOP LEADER + Külpiaci intézkedések Intervenció Vidékfejlesztési intézkedések Közvetlen támogatások
A KAP finanszírozása a 2007. pénzügyi évtől EMGA EMVA Belpiaci intézkedések A Közösség hozzájárulása a vidékfejlesztési programokhoz Külpiaci intézkedések Intervenció Közvetlen támogatások: SPS bevezetése 2009-től A KAP pillérjeinek szétválasztása
Az EMVA tengelyei I. tengely: A mezőgazdaság, az élelmiszer-feldolgozás és erdészeti ágazat versenyképességének javítása (45-55%) II. tengely: A környezet és a vidék állapotának javítása (30-37%) III. tengely: Az életminőség javítása a vidéki területeken és a diverzifikáció ösztönzése (10-14%) IV. tengely: LEADER (5-6%) + Technikai segítségnyújtás keret (4%)
Eljárások egyszerűsítése, gyorsítása Folyamat, tevékenység Mostani Tervezett Eljárás indítás Pályázat Kérelem Döntés Kézi feldolgozás, pontozás IT feldolgozás, pontozás Döntéshozatal DEB MVH Döntés közlés Szerződés Határozat Informatika EMIR IIER Biztosíték Jelzálog, közjegyző Adók módjára történő behajtás Módosítás Szerződés módosítás Normativitás, katalógus Jogi háttér Ket. Mellőzése Ket. Módosításokkal Fizetés szakaszolása Mérföldkő Fizetési kérelem: negyedévente de évente kétszer Ellenőrzés Teljes pályázat, számlaellenőrzés mérföldkövenként, fizikai ellenőrzés minden részletre A teljesség feltétele a kifizetésnek, kifizetési kérelem számlaellenőrzése, fizikai ellenőrzés: a paramétereknek megfelelő beruházás készült e?
EMVA végrehajtási ütemterv
EMVA végrehajtási ütemterv Jogcím Kezdés Befejezés Gépbeszerzés – támogatási kérelem 2007.04.09 2007.05.08 Gépbeszerzés – kifizetési kérelem 2007.09.24 2007.10.23 Mikro-vállalkozások fejlesztése 2007.05.24 2007.06.22 Állattartó telepek – trágyakezelés – támogatási kérelem Állattartó telepek – többi célterület – támogatási kérelem 2007.10.01 2007.10.30 Mg-i területek erdősítése – támogatási kérelem Fás szárú energiaültetvények – támogatási kérelem Nyersszesz előállítás 2007.06.01 2007.06.30 Termelői csoportok 2007.08.01 Kedvezőtlen adottságú területek 2007.05.15
EMVA végrehajtási ütemterv Jogcím Kezdés Befejezés Fiatal gazdák induló támogatása 2007.12.03 2008.01.01 Gazdaságátadási támogatás Szaktanácsadási támogatás 2007.06.01 2007.06.30 Általános agrárpolitikai ügyfélszolgálat Általános ügyfélszolgálat – kifizetési kérelem 2007.10.01 2007.10.30 Kazáncsere – támogatási kérelem 2007.06.10 2007.07.09 Készségek elsajátítása – támogatási kérelem 2007.08.03 2007.09.01 Vidéki örökség megőrzése Növénytermesztés komplex korszerűsítés 2008.02.01 2008.03.01 Technikai segítségnyújtás 2007.06.03 2013.12.12
A KAP 2003. évi reformja és az SPS rendszer bevezetése
Az SPS támogatási rendszer alapjai Különböző közvetlen (terület- és állatlétszám alapú) támogatások Egységes Támogatási Rendszerben (SPS) történő egyesítése A támogatás (teljes vagy részleges) szétválasztása a termeléstől A termelők számára egy forgalomképes, a termelési kötelezettségtől elszakadó támogatási jogosultság kerül megállapításra Az így kiosztott támogatási jogosultság a termelő tulajdona lesz, amit évente a használatában lévő jogosult területtel aktiválhat a támogatás elnyerése érdekében Bevezetés várható időpontja: 2009.
SPS modellek „Történelmi” modell: az üzem támogatási jogosultságai egy múltbéli referencia-időszak alapján kerülnek meghatározásra Eredmény: üzemi szinten eltérő értékű támogatási jogosultságok Regionális modell: a támogatási jogosultságok az SPS boríték teljes összegének a teljes szántó- és gyepterületre vetítésével kerülnek meghatározásra (SAPS rendszerhez hasonlóan) Eredmény: a támogatási jogosultságok megegyező értéke Hibrid modell: SPS részben történelmi, részben regionális alapon történő kifizetése
Kölcsönös megfeleltetés (cross-compliance) Az SPS kifizetések feltétele a kölcsönös megfeleltetési kritériumok teljesítése: Helyes Mezőgazdasági és Környezeti Állapot Gazdálkodási Alapkövetelmények: 19 darab közösségi rendelet és irányelv Környezetvédelmi Köz-, állat-, és növény-egészségügyi Állatjóléti területeken. A feltételek nem teljesítése a közvetlen kifizetések csökkentését, vagy teljes kizárását vonja maga után
Gazdálkodási alapkövetelmények Környezetvédelem a vadon élő madarak védelméről szóló irányelv (79/409/EGK) a felszín alatti vizekről szóló irányelv (80/68/EGK) a szennyvíziszapról szóló irányelv (86/278/EGK) a nitrátokról szóló irányelv (97/676/EGK) a természetes élőhelyek, vadon élő állatok és növények védelméről szóló irányelv (92/43/EGK) Egészségügy az állatok megjelölése az állatok azonosításáról és nyilvántartásáról szóló irányelv (92/102/EGK) a Bizottság 2629/97. rendelete a szarvasmarhák azonosításáról és nyilvántartásáról a Tanács 1760/2000. rendelete a szarvasmarhák azonosításáról és nyilvántartásáról a Tanács 21/2004. rendelete a juh- és kecskefélék azonosításáról és nyilvántartásáról az egészségügy egyéb területei növényvédőszerekről szóló irányelv (91/414/EGK) hormonirányelv (96/22/EK) az élelmiszerjog általános elveiről és követelményeiről szóló rendelet (178/2002) BSE-rendelet (999/2001) a ragadós száj- és körömfájásról szóló irányelv (85/511) az állatbetegségekről szóló irányelv (92/119/EGK) a kéknyelvbetegségről szóló irányelv (2000/75/EK) Állatvédelem a borjak védelmére vonatkozó minimumkövetelményekről szóló irányelv (91/629/EGK) a sertések védelmére vonatkozó minimumkövetelményekről szóló irányelv (91/630/EGK) a tenyésztés céljából tartott állatok védelméről szóló irányelv (98/58/EK)
Cross compliance ellenőrzések MVH MgSZH Információ átadás: a két szerv az ellenőrzések eredményeit egymásnak megküldi, egymás eredményei alapján kölcsönösen szankcionálnak Az MVH ellenőrzései a támogatásokra vonatkozóan Az MgSZH hatósági ellenőrzései Következmény: Az ellenőrzések tartalmát a szervezeteknek egymás számára kölcsönösen felhasználhatóvá kell tenni Az információátadás módját (informatikailag) összehangolni Az ellenőrzendők körét közösen kiválasztani, hogy az átfedés minél nagyobb lehessen Átfedés: közös ügyfelek (mezőgazdasági termelők) Eredmény: Egymás eredményeinek átvétele miatt jóval nagyobb ellenőrzési hatékonyság Az átfedés (közös ellenőrzötti ügyfélkör) növelése miatt kisebb államigazgatási költség
További célkitűzések Az átfutási idő csökkentése a szükséges ügyintézési és ellenőrzési funkciók maradéktalan ellátása mellett; A működési hatékonyság további növelése; Az informatikai támogatás gazdaságossági szempontok alapján történő kiterjesztése; Az egy-ablakos kiszolgálás erősítése; A gazdatájékoztatás továbbfejlesztése; Az SPS-re való átállásban és a kereszt-megfelelés (cross-compliance) bevezetésében az eddigi működési tapasztalatok felhasználása.
Az 5 M elve MVH feladata: az 5 M elve alapján működés minél több kérelem / pályázat feldolgozása és kifizetése; minél kevesebb hibával; minél olcsóbban; mindenkor határidőre; minimális kockázattal.
Információforrás 1/3743-603 és 1/3743-604 www.mvh.gov.hu 1/3743-603 és 1/3743-604 1385 Budapest 62. Pf.: 867
Köszönöm a figyelmet!