Menedzsment alapjai II.előadás Lovász Gabriella, adjunktus

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A Stratégiai vezetés gyakorlati kérdései
Advertisements

VEZETÉSELMÉLET klasszikus irányzat
A SZERVEZET ÉS KÖRNYEZETE
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
A kontrolling alapjai:
ENVIROMENTAL MANAGEMENT KÖRNYEZETKEZELÉS (KÖRNYEZETIMENEDZSMENT)  Felelős vállalati magatartás  Ökoaudit  Önszabályozás =környezeti szempontú önkéntes.
• országos program vállalatok és intézmények energiahatékonyságának növelésére • védnökök, műszaki tudományos partnerek, gazdasági-társadalmi partnerek.
Tanácsadási szolgáltatások „ A jövő önkormányzatának alapja Pusztamonostoron – ÁROP-1.A.2/A számú forrás felhasználásával” projektben Bíró Gabriella.
2. előadás.
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
Egyén a szervezetben Vezetés és szervezés BA Pécs.
Minőségmenedzsment alapelvek
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
1. előadás.
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
A vállalat szervezete.
A VEZETÉSTUDOMÁNY TÖRTÉNETE, ALAPVETŐ VEZETÉSI ISKOLÁK
A VEZETÉSTUDOMÁNY FEJLŐDÉSE, TÖRTÉNETE
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
A fordista termelési rendszer
Az EU-pályázati rendszer gyakorlata Magyarországon
Menedzsment alapjai I. előadás Lovász Gabriella egyetemi adjunktus
Menedzsment alapjai III.előadás
Menedzsment alapjai IV.előadás
1 Gazdaság és környezet Előadó: Nagy Tamás. 2 Általános környezetvédelmi kérdések a vállalatoknál A gazdasági, piaci és környezeti körülmények miatt egyre.
Rendszer és modell szeptember-december Előadó: Bornemisza Imre egyetemi adjunktus.
SZERVEZETI ALAPFORMÁK
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Innovációs zónák, klaszterek szerepe a regionális fejlesztésekben Szent István Egyetem Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet Dr. Nagy Henrietta,
Szervezeti Formák Tradicionális Szervezeti Formák
A stratégiai tervezés eszközei: STAKEHOLDER-elemzés
A STRATÉGIAI KONTROLLING SZEREPE
Biztosítók irányítási rendszere
Kisújszállás: itt mindenkire szerep vár TÁMOP A közművelődés a nem formális és informális tanulás szolgálatában.
Tudásszervezetek értékteremtésének anomáliái
A szervezeti felépítés definíciója
Mentorképzés egy lehetséges „háttere”: FÜPI minőségmodell Mentorképzés helyzete és jövője Magyarországon Mentorképzés gyakorlata április 23.
A MINŐSÉG FOGALMA A minőség az egység (az egyedileg leírható és vizsgálható folyamat, termék, szervezet, illetve ezek kombinációja) azon jellemzőinek összessége,
Távmunka tanácsadói képzés a BME-n
A magyarországi gázszolgáltatás helyzete, jelene és jövője
Emberi erőforrás menedzsment Munkakörök elemzése, tervezése
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Minőség menedzsment 6.előadás
Az EEM helye a menedzsmentben
Munkavédelem és controlling
A controlling alrendszer helye a szervezetben 1.
Önindító, motor, karosszéria?! Az önkormányzatok katalizátor szerepe a megújulókra való áttérésben Bozzay Balázs, alelnök
8. Előadás Szervezetek és szervezeti formák
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
Pénzügyi-számviteli mutatók
SZERVEZETI MAGATARTÁS V.
Innováció a vezetésben – vezetés egy innovatív cégben Innovációs speci előadás december 12. Lévai Gábor.
Vállalkozásmenedzsment I.
MINŐSÉGMENEDZSMENT 6/2. előadás
SZERVEZETTAN (8 hét) A szervezetek környezete. STEEP és SWOT analízis.
A közösségi részvétel lehetőségei Elméleti modellek, gyakorlati példák Csíkszereda, november 28. Kósa András László Közéletre Nevelésért Alapítvány.
„Hazai pályaorientációs szabályzók áttekintése - javaslattétel egy nemzeti szintű szabályzó és finanszírozási rendszer kialakítására” Előrehaladási jelentés.
Országos nagykereskedelmi menedzser
MIÉRT stabilak (jók??) a minőségrendszereik?.
Mezőgazdasági munkafolyamatok rendszerszemléletű tervezése
Kire milyen szerep vár egy mobil projekt során
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
Minőségmenedzsment alapjai szeptember 12.
Üzleti terv.
SEEM alapok.
Üzleti terv.
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Előadás másolata:

Menedzsment alapjai II.előadás Lovász Gabriella, adjunktus

Fogalmak II. : Tranzakcionális költségelmélet Vállalat érintettjei

Tranzakcionális költségelmélet North (1992): A nyereséget a szolgáltatás különböző attribútumaiból származtatjuk Példák: cégautó narancslé teljesítményértékelés kontra vélt sérelmek miatti motivációcsökkenés

Miért vannak szervezetek, vállalatok? A piaci szerződések megkötése időt, információt, utánajárást, keresgélést igényel, mindez röviden: tranzakcionális költség 1.Piaci bizonytalanság szintén a tranzakcionális költségek része 2.Piaci ár + tranzakcionális költség >=< ? Szervezeten belüli költség 3.Szervezeten belül minimális a tranzakcionális költség Pl.: első körben belső munkaerőutánpótlás, csomagolóanyag saját előállítása

Vállalat érintettjei Belső Elsődlegesen: Tulajdonos, törzskar, igazgatótanács tagjai, menedzser, beosztott Közvetve: családtagok

Külső Piaci/Civil: Megrendelők, Fogyasztók Médiumok Kutatók, Feltalálók, Oktatás szereplői Nyersanyag-előállítók, Gyártók Beszállítók Versenytársak Kooperációs partnerek Helyi vagy országos szintű közösségek (pl.: hagyományőrzők, szakkollégiumok, nagycsaládosok)

Érdekképviseleti: Szakmai szövetségek Jogi tanácsadás, konfliktuskezelés szereplői (bíróságok, ügyvédek, jogászok, mediátorok, döntőbírók, választott bírók) Érdekképviseleti szövetségek

Pénzügyi: Hitelezők Tanácsadók esetleg tőzsdei szereplők Szabályozó, szankcionáló és támogató: Önkormányzat Állam EU Jövő generációk Természeti környezet

Edward R. Freeman (1993[1984]): Vállalat esetében: Érintett minden olyan személy vagy csoport, aki/ami befolyásolhatj a a vállalati célok megvalósítását, vagy a célok gyakorolnak rá hatást.

Elméleti megközelítések Áttekintés 1. Klasszikus elméletek (Taylorizmus, Bürokrácia) 2. Emberközpontú megközelítés 3. Rendszerszemlélet 4. Kontingencia-elmélet

Klasszikus iskola Általános jellemzők Általános jellemzők 1. Cél-eszköz szemlélet, cél hatékony eléréséhez szükséges technológiára és formális szerkezetre összpontosít 2. A munka tervezése, ütemezése 3. Vezetési alapelvek megfogalmazása 4. Racionalitás

Tudományos munkaszervezés - Taylorizmus Frederick Winslow Taylor ( ) Munka hatékonyságának növelése a munkamódszer megváltoztatása révén Legnagyobb kibocsátást eredményező munkamódszer keresése Specializáció, standardizálás

Taylori módszer lényege: munk avégzés részletes tanulmányozása ismétlődő munkaelemek ( időtartam - számszerűsíthető ség) – elemezhető ség, tervezhető ség Tudományos szelekció, betanítás, tréning Munkásokkal való kooperáció az előírt módszerek biztosítása érdekében A munka és felelősség megosztása menedzsment és alkalmazottak között

Megalkotta a szervezeti felépítés funkcionális modelljét funkcionális specialisták l ineáris helyett funkcionális irányítás t öbboldalú alárendeltség - szolgálati - funkcionális

A hatékonyság ösztönzése A teljesítménynövelő módszerek bevezetését követően béremelés Norma - „darabbér”. Munkamegosztás, mint az ellenőrzés egy eszköze Kiegészíti ill. részben helyettesíti a szokásos személyes irányítást és fegyelmezést Szinte az összes döntés a menedzsment kezébe kerül a legapróbb részletekig.

Henry Ford ( ) G épet a munká(s)hoz Futószalag : szabványosítja, „ellenőrzi” a munkások tevékenységét. Egyedi ösztönzők Mozgástanulmányok helyett termelésprogramozás

A módszer (főként Taylor) fogadtatása Különböző helyszíneken időről időre bevezetik, készítenek munkatanulmányokat. h atékonyság, t eljesítmény ugrásszerűen nő Munkások és szakszervezetek részéről erős ellenállás, sztrájkok

A módszer szakmai kritikája Túlzott racionalitás, gépiesség, az ember figyelmen kívül hagyása Tényleg mindenki „legjobb” valamiben? Bizonyos mozdulatok elhagyásával a munka elveszítheti ritmusát A „legjobb” módszer minden munkás esetében maximális kibocsátáshoz vezet?