A MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI RENDSZEREK AUDITÁLÁSA

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Intézményi akkreditáció 2008 (hogy készüljünk?) MAB 2008 szeptember 19. Topár József.
Advertisements

PTE PMMK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. ELŐADÁS.
Minőségbiztosítási ismeretek
Humán rendszerek, közszféra
A felsőoktatási minőségbiztosítás európai A felsőoktatási minőségbiztosítás európai sztenderdjei Szántó Tibor Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottság.
LB értékelési módszerek, technikák MAB Budapest, január 22. Topár József.
ENERGIAIRÁNYÍTÁSI SZABVÁNYOK
MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. előadás PTE PMMK MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK 2011.
Minőség az egészségügyben Szubjektív fogalom (nézőpont kérdése) Különböző emberek (betegek), különböző fogalmak (kifizetem!) Szituáció függő:  Mi az igény?
MINŐSÉGMENEDZSMENT 3. előadás
DOKUMENTUMKEZELÉS.
Dr. Kollár Gábor vezető auditor Det Norske Veritas Magyarország
Minőségügyi auditok.
MinőségIrányítási Rendszer (MIR) elektronikus dokumentációjához
Minőségirányítás a felsőoktatásban
Közoktatás irányítás Minőségirányítási rendszer Tapasztalatok alapján kiegészítések Farkas Olga Budapest, október 5.
ISO 9000 : 2000.
HACCP-előírások, alapvető higiéniai követelmények a vendéglátó üzletekben. Szoboszlai Gyula.
A KÖZPONT MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSA. Szabvány Ismétlődő műszaki, gazdasági és más feladatok optimális megoldásának MINTÁJA.
MINŐSÉGMENEDZSMENT 7. előadás
Az inspektor A gyártás részletes és kollegiális felügyelete.
Brachmann Ferenc PTE-TTK/KTK A kurzus szerepe és célja A minőségbiztosítás általános alapelveire történő folyamatos hivatkozással áttekinti a szoftverminőség.
Szoftverminőség biztosítása A minőségirányítási kézikönyv
Brachmann Ferenc PTE-TTK/KTK 2009
1 Könyvvizsgálói megbízások minőségellenőrzése Jelentéskészítés Galyatető Puskás István.
1 MER ellenőrzés ek egységes értelmezése Budapest, szeptember 5. Munkácsi Márta A Minőségellenőrzési Bizottság tagja.
A LOGISZTIKAI RENDSZEREK MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSA
ISO : 2011 – energiairányítási rendszer (EIR)
A Mezőgazdaságtudományi Kar minőségbiztosítási rendszere
Minőségirányítási rendszerek
A MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI RENDSZER
Mentorképzés egy lehetséges „háttere”: FÜPI minőségmodell Mentorképzés helyzete és jövője Magyarországon Mentorképzés gyakorlata április 23.
Környezetközpontú irányítása rendszerek MSZ14001.
7. hét: Az EN ISO 14001:2005 KIR szabvány
HEFOP hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő minőségirányítási rendszer II. rész A diákhoz itt kellene beszúrni a tanári magyarázatokat.
9. hét: A munkahelyi egészségvédelem és
3. hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő
A MÁV-TRAKCIÓ Zrt. minőségirányítási rendszere
MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI OKTATÁS Anda Tivadar, minőségügyi szakértő
LB értékelési módszerek, technikák MAB Budapest, 2007 január 17. Topár József.
Nemzeti minőségfejlesztési rendszer és akkreditációs elképzelések
IRÁNYÍTÁSI RENDSZEREK TANÚSÍTÁSÁNAK TAPASZTALATAI
Minőségfejlesztés az ápolás szakfelügyeletben
ÜZLETI STRATÉGIÁTÓL A MINŐSÉGTERVEZÉSIG
Készítette: Szirmai István
INTÉZMÉNYI KÖR NYILVÁNTARTÁS AKKREDITÁCIÓ ENGEDÉLYEZÉS.
Minőségbiztosítási ismeretek
VÁLTOZÁSOK AZ ISO 9001 SZABVÁNYBAN 2015.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
2003. A környezeti helyzetfelméréstől a környezetirányítási rendszer auditálásáig Dr. Szegh Imre.
Az új minőségirányítási rendszer bevezetése
Az ISO 9001:2008 MinőségIrányítási Rendszer (MIR) dokumentumai A dokumentáció lehet bármilyen alakú vagy típusú adathordozón.
Stipkovits István ISZ auditor SGS Hungária Kft.
PTE PMMIK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. ELŐADÁS.
A zöld közbeszerzés lépései Kovács László, beszerzési igazgató, az „Év Beszerzési Menedzsere” 2012-ben.
BERENCSI Vezetési Tanácsadó és Szolgáltató Iroda – avagy, a Rendszer- és Terméktanúsítás kapcsolata BERENCSI BENCE ügyvezető, tanácsadó TERMÉK-
1 Szervezet és minőség 2. előadás 1. 2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések.
Tanúsítási tapasztalatok és változások Stipkovits István információbiztonsági auditor SGS Hungária Kft., 1124 Budapest, Sirály u. 4.
A MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI RENDSZERT TÁMOGATÓ SZOFTVEREK FELADATAI Adatbázisok Word dokumentumok PDF dokumentumok HTML dokumentumok Szövegszerkesztés Szövegszerkesztés.
Minőségirányítás és Akkreditáció Bőhm Zoltán Budapest,
Az ISO/IEC szabvány követelményeihez kapcsolódó feladatok az önkormányzati, államigazgatási szerveknél Lábodi Csaba PhD jelölt Témavezető: Dr. Dimény.
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
Az ISO 9001 jelenlegi helyzete
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 4
3. hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő
Ide kerülhet az előadás címe
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL ÖNÉRTÉKELÉSI SZINTEK
Králik Tibor igazgató, minőségfejlesztési szakértő
Egészségügyi ellátás tárgyi és humán erőforrás feltételeinek szabályozása.
Az SZMBK Intézményi Modell
Előadás másolata:

A MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI RENDSZEREK AUDITÁLÁSA

1. A MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI AUDITOK ÁLTALÁNOS JELLEMZŐI

AUDIT (MSZ EN ISO 9000:2001 szerint) Auditbizonyítékok nyerésére és ezek objektív kiértékelésére irányuló módszeres, független és dokumentált folyamat annak meghatározására, hogy az auditkritériumok milyen mértékben teljesülnek.

AUDIT FOGALMA (ISO) Audit kritérium: összehasonlítási alapként használt előirányzatok, eljárások vagy követelmények összessége. Audit bizonyíték: Az audit kritériumokra vonatkozó igazolható feljegyzések, ténymegállapítások vagy egyéb információ.

AUDIT FOGALMA (ISO) Az audit megállapításai: Az összegyűjtött audit bizonyítékok és az audit kritériumok összehasonlító kiértékelésének eredménye. Az audit következtetése: Az auditnak az auditcsoport által, az audit céljainak és az audit megállapításainak figyelembe vételével összeállított végeredménye.

AUDITÁLÁS FOGALMA (KES) Az egészségügyi ellátás rendszeres és kritikus elemzése, amely kiterjed a diagnosztikus és terápiás eljárásokra, az erőforrások felhasználására, valamint az eredményre és a beteg életminőségére. Az auditálás olyan értékelési módszer, amely arra alkalmas, hogy adott kritériumok alkalmazásával egybevessünk egy praxist vagy szolgáltatást.

AUDITÁLÁS FOGALMA (KES) Az alkalmazható standardok teljesítésének értékelése. A kórházi standardok auditja kiterjed: - a teljesítésre vonatkozó, a szervezet által átadott dokumentumok értékelésére, - az elvárt megfigyeléses (monitorozó) adatok értékelésére, - szóbeli információkra a standardok megvalósulásával kapcsolatban, - a felülvizsgálók helyszíni megfigyelésére.

TERVEZETT Szerződéskötésnél a szervezet előzetes értékelése; A saját minőségirányítási rendszer vizsgálata az előírt követelmények vagy valamely minőségirányítási szabvány szerint; Szerződéses viszonyok fenntartásánál ismételt értékelés.

SZISZTEMATIKUS lehetnek rendszeresek kezdeményezhetőek valamely szervezet minőségirányítási rendszerében, folyamataiban termékének vagy szolgáltatásának minőségében bekövetkezett lényeges változások esetében a helyesbítő tevékenység nyomon követésekor. Minőségi szint Idő

FÜGGETLEN Az auditornak ne legyenek közvetlen feladatai az auditált területen, de kívánatos, hogy együttműködési kapcsolatban álljon az illető terület személyzetével. Az auditorok legyenek mentesek minden olyan befolyástól és hatástól, amelyek objektivitásukra hatással lehetnek.

ÁLTALÁNOS CÉLOK az előírt követelményeknek való megfelelés; a bevezetett minőségirányítási rendszer mennyire hatékonyan elégíti ki az előírt minőségi célokat; lehetőséget nyújtsanak az auditálandó szervezetnek minőségirányítási rendszerének továbbfejlesztésére; hatósági előírásoknak való megfelelés igazolása; a felülvizsgált szervezet minőségirányítási rendszerének felvétele valamely jegyzékre.

AZ AUDITTAL SZEMBEN TÁMASZTOTT KÖVETELMÉNYEK

ALAKISÁG A dokumentációs rendszer legyen alkalmas az: az igények továbbítására a specifikált követelmények teljesülésének biztosítására a folyamatos minőségfejlesztés megalapozására és követésére a minőséget döntően befolyásoló tevékenységek, folyamatok és feltételrendszerek reprodukálhatóságának biztosítására.

Specifikált követelmények Törvények Szerződések Minőségirányítási dokumentáció Minőségirányítási szabvány/modell Hatékonyság

OBJEKTÍVITÁS Objektív bizonyítékok: Létező Érzelmektől mentes Dokumentálható Mérhető Minősíthető Ellenőrizhető Reprodukálható

MIT VIZSGÁL A MINŐSÉGÜGYI AUDIT? Minőségirányítási rendszer céljait alkalmasságát hatékonyságát

A MINŐSÉGÜGYI AUDIT MÓDSZERE Mintavétel Reprezentatív Véletlenszerű Mélysége => “nem a bűnösségig!” (min. 3-4, max. 12) Objektív bizonyítékok feltárása

A MINŐSÉGÜGYI AUDIT TÍPUSAI

Belső audit 1. típusú audit SZERVEZET JELMAGYARÁZAT Belső auditor FELSŐ VEZETÉS Szervezeti egység Auditálás Jelentés 1. típusú audit

Belső audit

Külső audit 2. típusú audit 1. szervezet 2. szervezet Szervezet vagy Szállító Vevő vagy Szervezet Szerződés Szállítói minősítés JELMAGYARÁZAT Auditálás Jelentés 2. típusú audit

A MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI rendszer => Bizalomkeltés Külső audit Figyelembe kell venni: - a szabványosítás szintjét - a "minőség történetét" - a megvizsgálhatóságot - a teljességet és egyedülállóságot - a hibák következményeit - a speciális folyamatok szabályozottságát A MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI rendszer => Bizalomkeltés RENDSZER <= ? => TERMÉK / SZOLGÁLTATÁS

Külső audit 3. típusú audit Szervezet Tanúsító JELMAGYARÁZAT Auditálás Jelentés Kiválasztás Regiszter Tanúsítvány 2. szervezet Vevő 3. típusú audit

Külső audit A rendszer vizsgálat kiterjed a következőkre: Minőségpolitika Struktúra és szervezet Folyamatok és eljárások Eredmények és folyamatosság Vezetőség szavahihetősége Hibajavítás ("0 Hiba" filozófia)

Külső audit

Az audit típusok összehasonlítása

Az audit típusok összehasonlítása

Az audit típusok összehasonlítása

Az auditáló csoport (audit team) audit-vezetőt kell kinevezni az audit team tagjai: szakmai háttérrel rendelkező szakértők, gyakornok-felülvizsgálók vagy megfigyelők lehetnek, akiket az ügyfél, a felülvizsgálandó vállalat vagy szervezeti egység és a felülvizsgálat vezető elfogad

Az auditorokkal szembeni követelmények Belső auditor: " a vezetés eszköze” Szakmai és funkcionális kompetencia határokon belül javaslatokat kezdeményezhet Külső auditor: "a vevő képviselője” 2. típusú audit esetén az üzleti érdekek figyelembevételével és a kölcsönös előnyök érdekében javaslatokat kezdeményezhet helyesbítő és megelőző tevékenységekre. 3. típusú audit esetén az eltérések feltárása a feladat és az auditor nem adhat javaslatokat helyesbítő és megelőző tevékenységekre.

Az auditorok felkészültsége: Végzettség minimum középfok szakmai ismeretek az audit nyelvének folyékony ismerete Képzettség szabvány vizsgálati módszerek szervezés Gyakorlat min 4 év, amiből min 2 év minőségügy területen min 4 audit (legalább 20 nap) résztvevője

Vizsgálat Bizonyítékok gyűjtése kikérdezéssel (interjú), a dokumentáció átvizsgálásával, a vonatkozó területen folyó tevékenységek és meglévő körülmények megfigyelésével. (Az információkat más, független forrásokból megszerzett ugyanazon információkkal kell ellenőrizni.)

Az eltérések okai utasítás <=> EN ISO 9001 gyakorlat <=> utasítás a gyakorlat nem hatékony (nincs output)

A minőségirányítási rendszer hatékonyságának mutatói trendek - külső és belső hibák - auditok eredményei helyesbítő tevékenység vezetés hozzáállása beosztottak <=> vezetés viszonya

AZ AUDITÁLÁS ALAPELVEI ISO 19001 „Irányelvek a minőségirányítási és/vagy környezetközpontú irányítási rendszerek auditálásához”. Iránymutatást tartalmaz: - az auditálás elveivel, - az auditprogramok irányításával, - az audit tevékenységekkel, - a minőségirányítási rendszer auditorainak szakértelmével kapcsolatban.

AZ AUDITÁLÁS ALAPELVEI Auditálási alapelvek: etikus viselkedés tárgyilagosság kellő szakmai gondosság függetlenség bizonyítékokon alapuló megközelítés

Az a szervezet/személy, amely vagy aki auditot AUDIT ÜGYFELE Az a szervezet/személy, amely vagy aki auditot KÉR.

AZ AUDIT KEZDEMÉNYEZÉSE önkéntes jelentkezés alapján, adatok megadása (ágyszám, struktúra, betegforgalmi adatok, szervezeti felépítés) minőségirányítási kézikönyv, minőség monitorozási adatok, indikátor eredmények (KES).

AZ AUDIT FOLYAMATA Audit indítása auditcsoport vezetőjének kijelölése az audit céljának, területének és kritériumainak meghatározása az audit végrehajthatóságának meghatározása az auditcsoport összeállítása kapcsolatfelvétel az auditálandó szervezettel

AZ AUDIT FOLYAMATA Helyszíni audit tevékenység végrehajtása - nyitóértekezlet - információgyűjtés - audit megállapításainak megfogalmazása - audit következtetések összeállítása - záró értekezlet

A DOKUMENTÁCIÓ AUDITJA Kellően dokumentált-e a minőségirányítási rendszer? Kielégítő és egyértelmű (szervezet, folyamatok, termék/szolgáltatás természetéből adódó követelmények) Megfelel-e a szabványnak és nem mond-e ellent más követelményeknek, szabályozásoknak? (Kizárások, vevői, jogszabályi követelmények) Hatályba léptetés és közzététel/nyilvánosságra hozatal, oktatás A dokumentumok vizsgálatának dokumentálása az audit ellenőrző listában.

A HELYSZÍNI FELÜLVIZSGÁLAT VÉGREHAJTÁSA Információgyűjtés - mintavételes eljárás - módszerek * olvasás * megfigyelés * meghallgatás - objektív bizonyítékok gyűjtése - nem bűnbak keresés - feljegyzések készítése

A HELYSZÍNI FELÜLVIZSGÁLAT VÉGREHAJTÁSA Megállapítások - megfelelőség/eltérés - (kategorizálás) Következtetések - követő tevékenységek meghatározása Zárás - a megállapítások és következtetések ismertetése

JELENTÉS KÉSZÍTÉS A felülvizsgálat alapadatai Összefoglalás Eltérések Helyesbítő tevékenységek meghatározása - teendők, felelősök, határidők - nem a felülvizsgáló feladata Aláírások Elosztás Csoport esetén a felülvizsgálók közösen készítik

AZ AUDIT EREDMÉNYE ÉRTÉKELÉS: audit jelentés helyesbítés, reagálás tanúsítvány kiadása három évre évente felülvizsgálati audit.

A TANÚSÍTVÁNY ÉRTÉKE A tanúsítvány annyit ér, amennyi hasznot a mögötte álló minőségmenedzsment rendszer hoz gazdájának. Ha a haszon nem számottevő, akkor papírmenedzsment rendszert sikerült létrehoznunk.