Társadalmi egyenlőtlenségek

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Jogszociológia 4. előadás november 13. Uszkiewicz Erik
Advertisements

Egyenlőbb és egészségesebb társadalom
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Egy innováció nyomában
Komplex kistérségi programok a gyerekszegénység csökkentéséért Kun Zsuzsa, MTA KTI Gyerekprogram Iroda.
„Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián,
Lehetséges-e ma átfogó közoktatási reform a finanszírozás reformja nélkül? Hermann Zoltán MTA Közgazdaságtudományi Intézet Oktatási.
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
A humán ökorendszer A humán ökorendszer egy hasznos keret, „amelynek segítségével megértjük az ember és környezete között fellépő kölcsönhatásokat.” (Welch)
A tanári munka értékelése
Miért boldogabbak az emberek az egyik országban, mint a másikban?
Az egészségügy és az egészség „ügye” „Képes vagy-e EGÉSZ-séget ÉP-íteni?
Az országos mérések megújult rendszere
Anyanyelvi mérések Magyarországon Oktatás és foglalkoztatás – Versenyképes gazdaság Magyarországon a XXI. században Szeged, Molnár Edit Katalin.
Az integrált oktatás modellje Nahalka István Egyetemi docens
Az intézményes nevelés: szervezet, a „rejtett tanterv”,
Kozma Judit „Jó gyakorlat - rossz gyakorlat” a roma állampolgárokkal végzett szociálpedagógiai munkában Miskolc, szeptember 12.
Szegénység Alapfogalmak.
Információs társadalom és a társadalmi egyenlőtlenségek Tausz Katalin.
Iskola és mobilitás Tantárgyfelelős: Dr. Kovács Ernő Az előadást készítette: Péter Erzsébet.
1 Oktatás és iskolázottság – nemi egyenlőtlenségek konferencia Az előadás címe: A hátrányos helyzetűek oktatásban való részvétele gender szempontból (különös.
A közoktatás „dobbantási” esélye Dobbantó Programindító Konferencia Setényi János 2008 Budapest.
Az egyenlőséggel kapcsolatos attitűdök Lelkes Orsolya European Centre for Social Welfare Policy and Research, Bécs.
A közoktatás alapkérdései Radó Péter Oktatáspolitikai Elemzések Központja (2008.)
AZ EGÉSZSÉGI ÁLLAPOTOT BEFOLYÁ-SOLÓ TÁRSADALMI TÉNYEZŐK
ÚJ ISKOLA, ÚJ TUDÁS: JAVASLATAINK ÚJ MAGYARORSZÁG KORMÁNYZATI KONFERENCIA március 4.
ÚJ ISKOLA, ÚJ TUDÁS ÚJ MAGYARORSZÁG KORMÁNYZATI KONFERENCIA március 4.
A szociálpolitika aktuális kérdései
Puszta Sándor: Rendeltetés „Amit kigondoltál vidd tovább, ami lettél vállald, de soha ne feledd ami még lehetnél.” - Iskolarendszeren kívüli - Falusi gyakorlati.
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
I ntegrációs P edagógiai R endszer. INTEGRÁLT NEVELÉS-OKTATÁS: A hátrányos (HH) és halmozottan hátrányos helyzetű (HHH), eltérő nevelési igényű, gyermekek.
Az iskola tényleges feladata és a valós helyzet
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
A Varga Tamás Általános Iskola és az SZTE Neveléstudományi Intézet együttműködése a TAMOP pályázat keretében Fejes József Balázs
ROMA GYEREKEK AZ ISKOLÁBAN, ROMA FELNŐTTEK A MUNKAERŐPIACON
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Speciális gyermekvédelem
Példa egy ppt prezentációhoz
Az országos mérések megújult rendszere
Dr. Schiffer Csilla. Továbbképzés előnyös:  ha általános válaszok adhatók egy problémára,  ha lehetséges a gyakorlaton túli elméletalkotás, amely továbbképzéssel.
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
A munkahelyi diszkrimináció
Korreláció-számítás.
Jelenkori társadalmi problémák és konfliktusok Tantárgyfelelős: Dr
Foglalkoztatottság, szegénység. Direkt kapcsolat a jövedelmi helyzet és a munkaerő-piaci státusz között Indirekt összefüggések – gyermeknevelés támogatása,
Szociológia előadás I. Dr. Kovács Ernő egyetemi docens
A társadalmi rétegződés szociológia előadás III.
A PISA és az Országos kompetenciamérés tanulságai
Egészségesek a roma nők?
A közoktatás fejlesztési irányai és a társadalmi felzárkóztatás kapcsolata.
Gyermekek, gyermekes családok egészsége „Legyen jobb a gyermekeknek!” Nemzeti Stratégia Értékelő Bizottságának évi jelentése május 11. Tokaji.
BME Közösségi gazdaságtan Andor György. BME Ismétlés ›KAPITALIZMUS – KOMMUNIZMUS –Koordinációs mechanizmusok –Kapitalizmus ›Mit, hogyan, kinek a számára?
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
A PISA ÉS AZ O RSZÁGOS KOMPETENCIAMÉRÉSEK KAPCSOLATA ÉS FELHASZNÁLHATÓSÁGA Balázsi Ildikó.
A szakiskolások továbbtanulási esélyei Kecskemét, Dr Liskó Ilona OFI
2015. évi eredmények Újpesti Bajza József Általános Iskola Készítette: Kohodné Tóth Andrea intézményvezető.
Pedagógiai hozzáadott érték „Őrült beszéd, de van benne rendszer” Nahalka István
A GDP-n túl:a gazdasági teljesítmény és a társadalmi jól-lét mérése …
And what else?... Leszakadó gyerekek.
SZEGÉNYSÉG ÉS A SZEGÉNYEKET ÉRINTŐ NÉHÁNY VÁLTOZTATÁS
Európai Uniós ismeretek
A szakiskolai képzés és az érettségi követelmények
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Kompetenciamérés eredményei évfolyam 2013
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő kínálat
EGÉSZSÉGES ÉLETMÓD 1.
Előadás másolata:

Társadalmi egyenlőtlenségek Társadalmi problémák szociológiája 4. Dr. Tóth Olga PTE Illyés Gyula Főiskolai Kar, Szociális munka szak

Dr. Tóth Olga PTE Illyés Gyula Főiskolai Kar, Szociális munka szak Tehát: Nem adhatunk egy objektív probléma listát. Nem mondhatjuk valamilyen társadalmi jelenségről, hogy az minden korban és társadalomban „probléma”. Amikor a szociológus feltárja a problémát, az is kérdés, hogy ki fizeti őt és milyen célra használja az eredményeket. A szociológia nem tud semleges maradni, a politika épp a legradikálisabb javaslatokat nem fogadja el általában. Dr. Tóth Olga PTE Illyés Gyula Főiskolai Kar, Szociális munka szak

Társadalmi egyenlőtlenség fogalma Egyének, családok és különféle ismérvek alapján definiált társadalmi csoportok helyzete a társadalomban nagy különbséget mutat. Dr. Tóth Olga PTE Illyés Gyula Főiskolai Kar, Szociális munka szak

Dr. Tóth Olga PTE Illyés Gyula Főiskolai Kar, Szociális munka szak Társadalmi egyenlőtlenségek – már az ókori filozófusok óta társadalmi probléma: Lehet-e jó egy társadalom, ha egyenlőtlenségek vannak benne? Létezik-e olyan társadalom, amelyben nincsenek társadalmi egyenlőtlenségek? Mekkora egyenlőtlenség az elviselhető? Lehet-e csökkenteni a társadalmi egyenlőtlenségeket? Dr. Tóth Olga PTE Illyés Gyula Főiskolai Kar, Szociális munka szak

Hogyan nyilvánulhat meg az egyenlőtlenség? Leggyakrabban jövedelmi egyenlőtlenségről beszélünk: szegények, gazdagok. De számos más ismérv alapján is mérhető: pl. iskolázottság, egészség, munkakörülmények, lakáskörülmények, egészség, műveltség stb. Esélyegyenlőség: a magasabb társadalmi pozíciókba való bejutás egyenlő lehetősége. Dr. Tóth Olga PTE Illyés Gyula Főiskolai Kar, Szociális munka szak

Szegénység, mint az egyenlőtlenség legfontosabb formája Abszolut szegénység: a létminimum alatt élők, akik hiányt szenvednek a fizikailag egészséges létezéshez szükséges javakból (étel, hajlék, testük nem tud hatékonyan működni) Booth: azonos korú, fizikumú ember számára ugyanaz a világ minden táján (ennek azért vannak megszorításai, pl. éghajlat hatása!) Relatív szegénység: adott társadalom többségének életszínvonalához mért szegénység Townsend: "olyan anyagi javak hiánya, ami a társadalomban megszokott vagy széles körben elfogadott életkörülmények fenntartásához kell" Dr. Tóth Olga PTE Illyés Gyula Főiskolai Kar, Szociális munka szak

Dr. Tóth Olga PTE Illyés Gyula Főiskolai Kar, Szociális munka szak Relatív szegénység Megszokott mérési módszer. az adott ország egy főre jutó átlagjövedelmének 50 %-ánál kevesebbel rendelkező személy a relatív szegénység kategóriájába esik. (30 % körül) Másik módszer: az egy főre jutó jövedelem alapján sorba rakott személyek „alsó” 10 %-a (decilis) vagy 20%-a (kvintilis) szegény. 2005-ben az alsó decilis értéke: 20.803 Ft/fő/hó; az alsó kvintilis értéke: 31.108 Ft/fő/hó Dr. Tóth Olga PTE Illyés Gyula Főiskolai Kar, Szociális munka szak

Elméleti kérdések 1. Az elfogadható szegénység mértéke Az egyenlőtlenségek szükségszerűek, sőt kívánatosak A mérsékelt egyenlőtlenség elfogadható A teljes egyenlőség a kívánatos dolog Elitista álláspont: győzzön a jobbik Szociáldemokrata (liberális) álláspont: méltányos jövedelem- különbség, de legyen esélyegyenlőség Hosszabb távon javuljon a szegények helyzete is. Egalitáriánus álláspont: teljes egyenlőség vagy munka szerinti elosztás Libertariánus álláspont: nem helyes a szegények érdekében a gazdagok jogait korlátozni Funkcionalizmus: mindenki annyit kap, amennyi hasznot hajt Dr. Tóth Olga PTE Illyés Gyula Főiskolai Kar, Szociális munka szak

Elméleti kérdések 2: A szegénység okai Biológiai adottságok Gazdasági-társadalmi rendszer jellege Műveltségbeli, iskolázottságbeli különbségek Rossz testi- és lelki egészség Családi okok (pl. egyszülős család) A szegénység kultúrája Életciklusbeli okok (gyerekszülés, öregedés) Dr. Tóth Olga PTE Illyés Gyula Főiskolai Kar, Szociális munka szak

Szegénység Magyarországon Sokáig tabu téma, a szocializmus önképébe nem fért bele. 1962 óta vannak családi jövedelem adatok, 1982 óta létminimum számítások (1980-as évek 9-11 %). 1960-as évek: falusiak, mezőgazdasági fizikai dolgozók, nyugdíjasok. 1980-as évek: megjelenik a városokban is, szakképzetlen munkások, nyugdíjasok már nem. Rendszerváltás óta: gyerekek, munkanélküliek, iskolázatlanok, szakképzetlenek, idős, egyedülálló nők, romák. Dr. Tóth Olga PTE Illyés Gyula Főiskolai Kar, Szociális munka szak

Oktatási egyenlőtlenségek Meglétük mindenki számára nyilvánvaló. Ez az egyenlőtlenség forma az, aminek létét semmi sem igazolja (legitimálja). Az oktatási hiányosságok (alacsony iskolai végzettség, illetve a gyenge, felszínes tudás) alapvető negatív hatást gyakorol az emberek társadalmi struktúrában elfoglalt helyére. Dr. Tóth Olga PTE Illyés Gyula Főiskolai Kar, Szociális munka szak

Miért fontos egyenlőtlenségi tényező? * Az eltérő iskolai végzettség eltérő esélyeket biztosít a munkaerőpiacon emiatt eltérő esélyek az anyagi és szimbolikus javakhoz való hozzájutásban * Emellett az iskolai végzettség olyan direkt és indirekt tudásokat testesít meg, ami a világban való eligazodást segíti(direkt tudások: nyelv, számítógép, könyvtárhasználat, indirekt tudások: fellépés, magabiztosság, logikus-racionális gondolkodás, tanulni tudás stb.) Dr. Tóth Olga PTE Illyés Gyula Főiskolai Kar, Szociális munka szak

Dr. Tóth Olga PTE Illyés Gyula Főiskolai Kar, Szociális munka szak Szoros összefüggés a szülők társadalmi-gazdasági helyzete és a gyerek iskolai végzettsége között szülő társadalmi helyzete/rétege gyerek iskolaválasztása gyerek iskolai sikeressége gyerek iskolai végzettsége gyerek felnőtt kori társadalmi státusza (ha szülő lesz, újra indul a kör) Dr. Tóth Olga PTE Illyés Gyula Főiskolai Kar, Szociális munka szak

I. Az oktatási egyenlőtlenségek keletkezése Magyarországon Differenciálatlan pedagógiai gyakorlat. Elitista elvárások – „általános műveltség”. Homogén összetételű osztályok. Verseny az iskolák között a csökkenő gyereklétszámért. Túl korai szelekciót semmi sem ellensúlyozza. A középfokú beiskolázás pillanatában a gyerekek CSALÁDI HÁTTERÜK alapján kerülnek az eltérő minőségű iskolákba. Roma tanulókkal szembeni előítéltek. Hatalmas teljesítménykülönbségek – nemzetközileg alacsony átlageredmény. Az iskolából való kilépés után is megmarad – igen alacsony részvétel a felnőttoktatásban. Dr. Tóth Olga PTE Illyés Gyula Főiskolai Kar, Szociális munka szak

II. A magyar közoktatás „méltányosság-profilja” Ma az egyenlőtlenséget az oktatásban a különböző tanulócsoportok eltérő tanulási eredményeivel mérjük. Méltányosság: mindenki annyi anyagi és egyéb javadalmazásban (itt és most: tudásban, iskolázottságban) részesüljön, amennyivel hozzájárul a közjóhoz. Bizonyos egyenlőtlenségek teljesen elfogadhatatlanok (etnikai), másoknak nem a megléte, hanem a mértéke lehet probléma (fiúk-lányok). Dr. Tóth Olga PTE Illyés Gyula Főiskolai Kar, Szociális munka szak

„Méltányosság-profil” Az egyenlőtlenségek dimenziói A dimenzió hatása az oktási eredményekre A hatás változásának iránya Szociális, családi háttér Hatalmas hatás Lakóhely Gyenge hatás Etnikai, nyelvi háttér Korlátozott személyes képességek Közepes hatás Nem Dr. Tóth Olga PTE Illyés Gyula Főiskolai Kar, Szociális munka szak

Szociális státusz, családi háttér Hatalmas, növekvő hatás. PISA vizsgálatok eredményei alapján a magyar 15 évesek teljesítménye olvasásban, matematikában, természettudományban elmarad a várakozásoktól. Magyarországon a legerősebb a család kulturális tőkéjének hatása (ez már az iskolaválasztásnál megjelenik). Adott iskola társadalmi összetétele erősen hat a teljesítményre. A jól teljesítő országokban az elemi iskolai végzettségű és az egyetemi végzettségű anyák gyerekeinek teljesítménye között kicsi a különbség, Magyarországon rendkívül magas. Dr. Tóth Olga PTE Illyés Gyula Főiskolai Kar, Szociális munka szak

Dr. Tóth Olga PTE Illyés Gyula Főiskolai Kar, Szociális munka szak Lakóhely Gyenge, nem változó hatás. A lakóhely nagyon fontos tényező az egyenlőtlenségek alakulásában. Települési lejtő (Budapest, megyeszékhely, város, község), regionális különbségek. DE: az iskolai teljesítményekre a települések eltérő szociális összetétele van hatással! Dr. Tóth Olga PTE Illyés Gyula Főiskolai Kar, Szociális munka szak

Etnikum (Magyarországon romák) Nem változó, hatalmas hatás Hátrányos megkülönböztetés a cigány tanulókkal szemben. Semmilyen központi beavatkozással nem tudják a szegregáció elterjedtségét csökkenteni. Iskolák közötti és iskolán belüli szegregáció. Dr. Tóth Olga PTE Illyés Gyula Főiskolai Kar, Szociális munka szak

Korlátozott személyes képességek Közepes, gyengülő hatás A valódi sajátos nevelési igényű gyerekek (organikus okokból fogyatékosok, illetve tanulási nehézségekkel küzdők) integrálásában vannak eredmények. Probléma: a roma gyerekektől való „megszabadulás” egyik formája a fogyatékosoknak fenntartott intézményekbe irányítás. Dr. Tóth Olga PTE Illyés Gyula Főiskolai Kar, Szociális munka szak

Nem (társadalmi nem, gender) Közepes, növekvő hatás Valamennyi modern társadalomban megfordult a trend és nem a lányok vannak oktatási szempontból hátrányban, hanem a fiúk. Lányok teljesítménye sokkal jobb szövegértésben, egyforma teljesítmény természettudományokban, fiúk kicsit jobb teljesítménye matematikából. A tendencia a lányok teljesítményének folyamatos javulását mutatja a fiúkhoz képest. Dr. Tóth Olga PTE Illyés Gyula Főiskolai Kar, Szociális munka szak

Tanulságok, lehetséges lépések Korai szegregáció előnytelen mindenki számára. Ezt törvényi eszközökkel nehéz meggátolni, szemléletváltás. Akkor érhető el eredmény, ha komplex iskolafejlesztési programok történnek – a hátrányosabb helyzetű iskolákba több erőforrás. Nem az egyes, hátrányos helyzetben lévő tanulók segítése a legjobb megoldás, hanem az ilyen tanulókat tömörítő iskolák fejlesztése. Dr. Tóth Olga PTE Illyés Gyula Főiskolai Kar, Szociális munka szak