Közigazgatási technológia A közigazgatási technológia alapkérdései KRF © 2005
A tantárgy főbb fejezetei A közigazgatási technológia alapkérdései Irodafejlesztési koncepciók Ügyiratkezelés rendszerei, szervezete technológiája, folyamata Nyilvántartások karakterisztikája, nyilvántartás tervezése Ügymenetvizsgálat, ügymenetmodell, egymenetes ügyintézés Minőség, hatékonyság a közigazgatásban E-government, fejlődése és technikái MITS, MEKIK, interoperabilitás E-önkormányzat KRF © 2005
A közigazgatási technológia alapkérdései Közigazgatás: szakigazgatási rendszer, azaz az állami szervek olyan elkülönült alrendszere, amely az állami akarat gyakorlati végrehajtásának megszervezését hivatásos apparátussal az egész társadalomra kiterjedően látja el az államra háruló közszolgáltatások megvalósítására rendelt szervezet és tevékenység, az állam feladatainak tényleges megvalósítása Technológia: az ember, gép, piac, társadalom közötti komplex kapcsolatrendszer adott tevékenységet támogató technikai háttérelemek (gépek, berendezések, szoftverek, stb.) és eljárási módok összessége KRF © 2005
A közigazgatási technológia alapkérdései Közigazgatási technológia: Mindazon technikai berendezések, elemek illetve eljárási módszerek összessége, melyek a közigazgatáshoz, mint az állami feladatok gyakorlati megvalósulásához közvetlenül köthetők, azt támogatják, optimális esetben hatékonyságát és eredményességét fokozzák. 3 alapvető kérdés!? Mit? ( állam feladatai, azok határai) Hogyan? (technológia) (Kinek?) (adatvédelem – jogosultság) KRF © 2005
A közigazgatási technológia jelentősége A közigazgatás közszolgáltatás egyik alrendszere állampolgári elvárások!!! Hatékonyság, költségtakarékosság Minőség Átláthatóság Adatbiztonság, adatvédelem KRF © 2005
A közigazgatási technológia jelentősége Állampolgári elvárások: Globalizált a világ! Technológiai forradalom korát éljük! IT (információs társadalom) FELGYORSULT HÉTKÖZNAPOK NÖVEKVŐ INFORMÁCIÓHALMAZ MAGASABB ELVÁRÁSOK KRF © 2005
A közigazgatási technológia jelentősége Hatékonyság, költségtakarékosság: Megváltozott az állam funkciójáról alkotott kép! A klasszikus értelemben vett szociális állam, a „jóléti államok” kora lejárt! MAGYARORSZÁGON IS! Állami bevételek végesek, államapparátusi létszám ésszerűség határain belül minimálisra szorítandó! (állami oldalról) Tovagyűrűző hatások KRF © 2005
A közigazgatási technológia jelentősége Minőség: Precizitás Rugalmasság Gördülékenység Eljárási idő lerövidülése Ügyfélbarát eljárás KRF © 2005
A közigazgatási technológia jelentősége Átláthatóság: Állami apparátus: felelősségi hatáskör információ útja adatok elérhetősége Állampolgárok kompetencia szükséges adatok, dokumentumok köre egyértelmű útmutatás KRF © 2005
A közigazgatási technológia jelentősége Adatvédelem, adatbiztonság: Személyiségi jogok Jogosultságok Nemzeti adatkincs E-security KRF © 2005
Aktuális: e-közigazgatás Modernizáció Haszon hatékonysági nyereség befektetői haszon (versenyszféra) elsődleges haszonélvező: A KORMÁNY (68%)
Irodalomforrás Budai Balázs Benjámin: E-government, avagy kormányzati és önkormányzati kihívások az on-line demokrácia korában. Aula Kiadó, Budapest p.
Köszönöm figyelmüket!!! KRF © 2005