SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
38. Útügyi Napok, Hajdúszoboszló
Advertisements

Közművek elhelyezése közterületen, közmű keresztezések, házi bekötések
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Földházi György osztályvezető vasútbiztonsági osztály
Pilisvörösvár (kiz. ) – Piliscsaba (bez
KINEMATIKAI FELADATOK
A mozgások leírásával foglalkozik a mozgás okának keresése nélkül
Gőzmozdonyok I. 2. előadás Dr. Csiba József
Közlekedéskinetika és -kinematika
Megy a gőzös, megy a gőzös….
HATÁSFOK-SÚRLÓDÁS-ÁTTÉTEL
Üzemi szállítási rendszerek
Járművek és Mobilgépek II.
alapozás tavaszi félév
A földfelszín domborzata
Hatásábrák leterhelése
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
VÁLTOZÓ SEBESSÉGŰ ÜZEM
Közút-vasút keresztezések biztosítási módjainak összehasonlítása
Folyadékok mozgásjelenségei általában
Mérnöki Fizika II előadás
TÖMEGPONT DINAMIKÁJA KÖRMOZGÁS NEWTON TÖRVÉNYEK ENERGIAVISZONYOK
TÖMEGPONT DINAMIKÁJA KÖRMOZGÁS NEWTON TÖRVÉNYEK ENERGIAVISZONYOK
A regionális gazdaságtan tárgya
ANDRÁSHIDAI ELÁGAZÁS – FEBRUÁR 11.
KINEMATIKAI FELADATOK
TÖMEGPONT DINAMIKÁJA KÖRMOZGÁS NEWTON TÖRVÉNYEK ENERGIAVISZONYOK
HATÁSFOK-SÚRLÓDÁS-EGYENLETES SEBESSÉGŰ ÜZEM
Mi az erő ? A fizikában az erő bármi olyan dolog, ami egy tömeggel rendelkező testet gyorsulásra késztet.
Vizsgálati módszer a homlokzati tűzterjedési határérték meghatározásához október 8. Dobogókő Dr. Bánky Tamás tudományos igazgató.
2009. december 3. Siófok Dr. Bánky Tamás tudományos igazgató
Vizsgálati módszer a homlokzati tűzterjedési határérték meghatározásához november 13. Siófok Dr. Bánky Tamás tudományos igazgató.
TSZVSZ nemzetközi tűzvédelmi konferencia Hajdúszoboszló május 27. A homlokzati tűzterjedés szabványos minősítő vizsgálata és fejlesztésének irányai.
Menetellenállások Alapellenállások: Járulékos ellenállások:
1.Milyen jelzésű villamosokkal jár közösen az 59-es jelzésű villamos? a)18-as, 56-os és 61-es jelzésű villamossal. b)18-as és 61-es jelzésű villamossal.
Csomóponti elemek I.:.
2005.évi CLXXXIII. törvény a vasúti közlekedésről
TÉRSÉGI KÖZLEKEDÉS, A VIDÉK ÉLHETŐSÉGE KONFERENCIA
Vasúti és közúti hidak összehasonlítása
Közművek elhelyezése közterületen, közmű keresztezések, házi bekötések
Haladó mozgások A hely és a mozgás viszonylagos. A testek helyét, mozgását valamilyen vonatkoztatási ponthoz, vonatkoztatási rendszerhez képest adjuk meg,
Hosszabb és nehezebb tehervonatok Európában
4. 1. Definíciók Közlekedés: Közlekedési rendszer:
A folytonosság Digitális tananyag.
Egyenletes vízmozgás prizmatikus medrekben
KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚT Budapest, november 18. dr. Gincsai János
Közúti és Vasúti Járművek Tanszék. A ciklusidők meghatározása az elhasználódás folyamata alapján Az elhasználódás folyamata alapján kialakított ciklusrendhez.
Emelt sebesség Alapok Rétlaki Győző TEB Központ.
Biztosítóberendezési ismeretek Szigetelések elhelyezése Rétlaki Győző TEB Technológiai Központ.
Pilisvörösvár(kiz.) - Piliscsaba(bez.) vonalszakasz pálya és műtárgyépítési, valamint a kapcsolódó ideiglenes biztosítóberendezési, távközlési, közműkiváltási,
VASÚTI PÁLYÁK TERVEZÉSÉNEK TAPASZTALATAI Juhász Zsoltné tervező FŐMTERV ZRT november 2.
„TRAMTRAIN” INTEGRÁLT VILLAMOS- ÉS NAGYVASÚTI RENDSZER BEVEZETÉSE HÓDMEZŐVÁSÁRHELYEN ÉS SZEGED VISZONYLATÁBAN ÉS VILLAMOS FEJLESZTÉS HÓDMEZŐVÁSÁRHELYEN.
Függvénykapcsolatok szerepe a feladatmegoldások során Radnóti Katalin ELTE TTK.
Szajol-Püspökladány vasútépítés Szajol–Kisújszállás vonalszakasz pályaépítési munkái Kisújszállás–Püspökladány vonalszakasz pályaépítési.
VASÚTI PÁLYÁK Nyomzás, vonalvezetés, nyomjelzés Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Anyagmozgatási és Logisztikai Rendszerek Tanszék ÉPÍTŐGÉPEK.
Közlekedéskinematika folyt és kitűzés
Közlekedéskinetika és -kinematika
TRIGONOMETRIA.
SKALÁROK ÉS VEKTOROK.
Svájc – Golden Pass Line
Körforgalmú csomópontok fejlődése, kialakításuk
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Apor Vilmos tér megállóhely a Márton Áron tér végállomás irányába b.)
Dr. Fi István Közlekedéstervezés 2. előadás.
Budapest – Belgrád vasútvonal újjáépítési beruházás
Dr. Fi István Közlekedéstervezés 3. előadás.
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
A HOLD Átmérője 3476 km Távolsága a Földtől km
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Előadás másolata:

SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM BSC KÉPZÉS 2014. TAVASZI FÉLÉV    KÖZLEKEDÉSÉPÍTÉS I. 4. téma SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM Dr. Horvát Ferenc főiskolai tanár

1. VASUTAK MAGASSÁGI VONALVEZETÉSE 1.1. Terhelési osztályok A vasúti pálya emelkedési viszonyai, a fellépő emelkedési ellenállás hatására, jelentősen befolyásolják a vonóerő-szükségletet, ezzel a vonatok terhelését és ezen keresztül a vasútvonal átbocsátóképességét. A vasútvonalak emelkedőjét/esését ‰-ben kell megadni. A vonalszakaszokat - az emelkedési és ívellenállások alapján mindkét irányban - terhelési osztályokba kell sorolni. A vonalszakaszok terhelési osztályozása

1. VASUTAK MAGASSÁGI VONALVEZETÉSE Négy paraméter egysége: - vonóerő, - vontatási sebesség, - mértékadó emelkedő - vontatott tömeg 1.2. Mértékadó emelkedő Íves, emelkedőben fekvő vonalszakasz viszonyított emelkedője így számítható: ev = e + μR. Egy vasútvonalon annyi viszonyított emelkedő érték számítható, ahányféle (e + μR) összeg adódik. A legnagyobb viszonyított emelkedő a mértékadó emelkedő: em = (ei + μRi)max. A mértékadó emelkedő az a legnagyobb, legalább 1 km hosszú emelkedő, amelyen felfelé haladva a vontatásra kiválasztott mozdony, a tervezés alapjául szolgáló súlyú vonatot, a vonóerő teljes kihasználása mellett, a kijelölt állandó sebességgel képes vontatni. A tervezés során összhangot kell teremteni az alábbi jellemzők között: - tervezési sebesség, - mozdony vonóereje, - mértékadó emelkedő, - továbbítandó vonattömeg. Törekedni kell arra, hogy egy-egy vonal azonos terhelési osztályba tartozzon. Vonalátépítésnél a mértékadó emelkedő a meglévőnél nagyobb nem lehet.

1. VASUTAK MAGASSÁGI VONALVEZETÉSE Állandó sebesség esetén a vonóerő és a mértékadó emelkedőn fellépő ellenállások összege egyenlő: F = E F = μmQm+μkQk+em(Qm+Qk), ahol μm = mozdony fajlagos menetellenállása (N/kN) μk = a kocsik fajlagos menetellenállása (N/kN) Qm = mozdony súlyereje (kN) Qk = a kocsik súlyereje (kN). em =  - μv (‰) A vonatterhelés megállapítása:

1. VASUTAK MAGASSÁGI VONALVEZETÉSE 1.3. A fajlagos vonóerő és a fajlagos menetellenállás viszonya

1. VASUTAK MAGASSÁGI VONALVEZETÉSE 1.4. Mozdonyterhelési diagramok

1. VASUTAK MAGASSÁGI VONALVEZETÉSE A vontatási sebesség növekedése a Gotthard vasúton

1. VASUTAK MAGASSÁGI VONALVEZETÉSE 1.5. A vontatási munka Az emelkedőben felfelé haladó szerelvény vontatásához szükséges munka: L = Lmenetellenállás legyőzésére + Lemelésre L = μNu + Tu = μQcosu + Qsinu = = μQcosh/cos + Qsinm/sin = = μQh + Qm = Qm(μcotg+1)

1. VASUTAK MAGASSÁGI VONALVEZETÉSE 1.6. A vesztett magasság Az ábrán látható hossz-szelvény esetén a munkák az állandó emelkedésű és a tört vonalvezetés esetén: A-B: M = Qm4 A-C-D-E-F-G-B: M = Q(m1 + m3) m1 + m3  m4, ezért m2 = m1 + m3 – m4 = vesztett magasság és Qm2 = vesztett munka.

1. VASUTAK MAGASSÁGI VONALVEZETÉSE 1.7. A virtuális hossz A különböző vonalváltozatok üzemi költségének közelítő összehasonlítására. A virtuális az a vízszintes hosszúság, amelyen a vontatási munka azonos a vizsgált, emelkedőben fekvő szakasz vontatási munkájával: LAB’ = LAB LAB = [μmQm+μkQk+em(Qm+Qk)]H, LAB’ = (μmQm+μkQk)Hv, Hv = H + 300m (méter)

1. VASUTAK MAGASSÁGI VONALVEZETÉSE 1.8. Lejtők csatlakoztatása Országos közforgalmú vasutak eltérő esésű szakaszai töréspontjainak legkisebb távolsága nyíltvonalon és az állomási átmenő fővágány(ok)ban legalább a vonathossznak feleljen meg, de - homorú lejttöréseknél 300 m-nél, - domború lejttöréseknél 200 m-nél rövidebb nem lehet. A max. lejttörés-különbség: - (felülről) domború lekerekítéseknél e  em, - homorú lekerekítéseknél e  em/2.

1. VASUTAK MAGASSÁGI VONALVEZETÉSE A lejttörés és lekerekítő íve nem eshet: - nyíltvonalon és állomási átmenő fővágányban átmeneti ívbe, ahol túlemelés kifuttatás is van, - kitérőre (állomási átmenő fővágányban), - ágyazatnélküli acélszerkezetű vagy közvetlen leerősítésű hídra, - útátjáróra (homorú ív esetén). A töréspontoknál alkalmazandó függőleges lekerekítő ívsugár: V  100 km/h Rf  0,4Vfejl2 V  100 km/h Rf = 0,004Vfejl3, de Rmin = 1500 m. Sík vidéken 3 ‰-nél nagyobb mértékadó emelkedő tervezését kerülni kell. Alkalmazott emelkedők: - síkvidéki vasút: 0 - 7‰ - dombvidéki vasút: 7 - 15‰ - hegyvidéki vasút: 15 - 25‰. A hosszanti vízelvezetés érdekében hosszú bevágást és az alagutakat lejtőbe kell tervezni. Állomásokon - kivéve azokat a vágányokat, amelyeken a nehézségi erőt tolatásra felhasználják - 1,5‰-nél nagyobb esést új építésnél tervezni nem szabad. Átalakításnál - a helyi körülményeket és a gazdaságossági szempontokat figyelembe véve - előzetes hatósági engedéllyel legfeljebb 2,5‰ tervezhető. A rakodó- és hídmérlegvágány, a lefejtővágány vízszintes legyen.

1. VASUTAK MAGASSÁGI VONALVEZETÉSE 1.9. A függőleges lekerekítő ív kialakítása