Az optimális szennyezés elérése állami beavatkozás révén – norma

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
COWI PowerPoint design manual
Advertisements

A szabványosítás és a szabvány fogalma, feladata
Piaci tökéletlenségek
EXTERNÁLIÁK.
Kedvezményes MFB források hitelképeseknek Sebők Orsolya főszerkesztő.
Környezetvédelmi ipar és hulladékgazdálkodás Magyarországon
ENVIROMENTAL MANAGEMENT KÖRNYEZETKEZELÉS (KÖRNYEZETIMENEDZSMENT)  Felelős vállalati magatartás  Ökoaudit  Önszabályozás =környezeti szempontú önkéntes.
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
Vízminőségi kármentesítési és kármegelőzési intézkedések Nagybocskón (Velikiy Bychkiv), a volt Erdőkombinát területén Ukrán – Magyar együttműködésben ( )
Optimális szennyezés elérése alku segítségével
A területi vízgazdálkodási tervek készítéséhez (vizeink minősítése érdekében) végzett laboratóriumi mérésekből levonható következtetések Krímer Tibor.
A szénhidrogén bányászat magyar gazdaságban betöltött szerepe
EMLA Környezeti Mangement és Jog Egyesület, BME Management Szakkollégium Támogatók: Phare Access 2003 micro alap Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
Globális problémák Kialakulásuk okai:
Horváth Miklós Magyar Logisztikai Klaszter
Környezetgazdaságtan
A magyar csomagolási hulladék kezelési modellje
Bevezetés a közgazdaságtanba2006/2007. tanév, 1. félév 3. előadás 1 A kurzus programja DátumTémakör szeptember Bevezetés. A közgazdaságtan alapfogalmai.
Állam munkavédelmi feladatai
Március órától út 114-ben (óra helyett)
Tájékoztató LGB_km016_1. Tantárgy megnevezése, kódja Környezet-gazdaságtan NGB_AK012 Tantárgyprogramot készítő oktató Dr. Szigeti Cecília Oktatás
KÖRNYEZETSZENNYEZÉS GAZDASÁGTANA
Környezeti elemek védelme II. Talajvédelem KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek.
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Levegőtisztaság-védelem 5. előadás
Levegőtisztaság-védelem 1. előadás
Változások a szabálysértési jogban
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
A szociális segély indokoltsági célzása – önkormányzati esettanulmányok tapasztalatai (vázlat) Bódis Lajos – Nagy Gyula.
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
A hasznosítást koordináló szervezet által elérhető eredmények a lakossági szelektív gyűjtésben Viszkei György ügyvezető igazgató Budapest, február.
A FAVI adatszolgáltatásban várható változások
Változások a hazai zaj- és rezgésvédelmi védelmi szabályozásban
1 A hulladékgazdálkodás szabályozásának eszközrendszere Dr. Dióssy László c. egyetemi docens.
Környezetközpontú irányítása rendszerek MSZ14001.
KARBON ALAPOK, BEFEKTETÉSI RENDSZEREK Dr. Fogarassy Csaba SZEI Egyetemi Klímatanács Főtitkára.
Az országonkénti kibocsátási ráták meghatározása, ellenőrzése, a nemzetközi kibocsátási kvótakereskedelem első tapasztalatai Kontó Sándor.
SZENNYVÍZTISZTÍTÁS.
TÖRVÉNYESSÉGI ELLENŐRZÉS. Átlagos beérkezés: 51 nap után.
Visszatérve a 3 szennyező példához: Három szennyezőforrás esetén a gazdaságilag legkedvezőbb megoldás kiépítését szeretnénk hatósági eszközökkel elősegíteni.
Környezetgazdaságtan Fonyó György Vízi Közmű és Környezetmérnöki Tanszék U épület, ftp://vcst.bme.hu/kornygazdtan2003.
RSM DTM Hungary Adótanácsadó és Pénzügyi Szolgáltató Zrt. A személyi jövedelemadó évi változásai Lucz Zoltánné főosztályvezető Pénzügyminisztérium.
Környezetvédelmi pályázatok a GOP-ban PÁTOSZ workshop április 21. Kovalszky Dóra, NFÜ GOP IH.
Az erőművek környezetvédelmi kérdései és élettani hatásai
A felszíni vizek védelmének új szabályozása Botond György vezető főtanácsos Környezetvédelmi Minisztérium Környezeti Elemek Védelmének Főosztálya.
Vállalati környezeti jelentések Zsugyel János PhD Heller Farkas Főiskola.
Natura 2000 fenntartási/ fejlesztési tervek készítéséhez nyújtandó támogatás – az ÚMVP-n keresztül -Natura 2000 konferencia – November 22. Makovényi.
A veszélyes hulladékok kezelésének általános szabályai
A piac: A tényleges és potenciális eladók és vevők, illetve azok cserekapcsolatainak rendszere, melynek legfontosabb elemei a kereslet, a kínálat, az ár.
Externália Dr. Szigeti Cecília.
LÉGSZENNYEZÉS SAVAS KOMPONENSEINEK SZABÁLYOZÁSA es Oszlói jegyzőkönv 1999-es Göteborgi jegyzőkönyv kén-dioxid kibocsátás mennyiségéről rendelkezik.
KÖRNYEZETGAZDASÁGTANI BEVEZETŐ
Ipari ökológia 3 Dr. Bezegh András. Ipari ökológia őszi f.é. BME … a probléma … Hulladék képződés Profit Víz felhasználás Energia.
DUNA RÉSZVÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA AZ ORSZÁGOS VÍZÜGYI FŐIGAZGATÓSÁG ÉS AZ ÉSZAK- DUNÁNTÚLI VÍZÜGYI IGAZGATÓSÁG SZAKMAI FÓRUMA FELSZÍNI.
A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERVEZÉS IPART, KÖZLEKEDÉST ÉRINTŐ EREDMÉNYEI, AZ INTÉZKEDÉSEK PROGRAMJA ORSZÁGOS FÓRUM VESZÉLYES ANYAG TERHELÉS A FELSZÍNI ÉS.
A TISZA RÉSZVÍZGYŰJTŐ - GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA AZ ORSZÁGOS VÍZÜGYI FŐIGAZGATÓSÁG ÉS A KÖZÉP – TISZA - VIDÉKI VÍZÜGYI IGAZGATÓSÁG KÖZÖS SZAKMAI.
A VÍZGYŰJTŐ - GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA TERÜLETI FÓRUM A 2. VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV Gulyás Zoltán osztályvezető Észak-magyarországi Vízügyi.
A fenntartható társadalom előtt álló feladatok Környezetvédelmi Szolgáltatók és Gyártók Szövetsége Dr. Ágoston Csaba PhD Elnökségi tag.
Új egyensúly Sikerek és kihívások. 2 Felzárkózik a gazdaság.
MUNKAÜGYI FELÜGYELŐSÉGI NYÍLT NAP ÁPRILIS 03.
Tájékoztató NGB_ak012.
A környezet védelmének általános szabályairól szóló évi LIII. tv.
Zh Október 13-án csoportbeosztás szerint óra ideje alatt (pontos beosztás Neptunos üzenetben) Zh megírása nem kötelező. Igazolvány, számológép, toll kell.
Országos Tisztifőorvosi Hivatal
A Minőségellenőrzési Eljárási Szabályzat
* * ppm (v/v) azaz ppmv átszámítása
a logger-használat kérdései
Környezetvédelem a II/14. GL osztály részére
Környezetgazdaságtan 3. előadás Mikroökonómiai problémák
Környezetgazdaságtan 5
Előadás másolata:

Az optimális szennyezés elérése állami beavatkozás révén – norma Dr. Szigeti Cecília

A szennyezés társadalmi optimuma Cél: társadalmi tiszta haszon (A+B+C)-(B+C+D)= A-D maximalizálása Q gazdasági aktivitás haszon, költség M Qmax MEC Q* A B C D Társadalmi optimum

Környezetpolitikai eszközök direkt vagy közvetlen szabályozóeszközök, közgazdasági vagy piaci eszközök, egyéb eszközök: a meggyőzés eszközei (pl. önkéntes megállapodások). Kerekes-Szlávik

Forrás: Bela et al. Közvetlen szabályozás Közvetett szabályozás   Közvetlen szabályozás Közvetett szabályozás Önkéntes megállapodások Piaci önkéntes magatartás Célok kijelölése jogszabály, hatóság vállalat és a hatóság közösen a vállalat maga Vállalati mozgástér nincs van Ellenőrzés hatósági a piaci szereplők ( pl. tanúsító cégek, iparági szövetségek ) Milyen problémák esetén alkalmazható? Súlyos probléma vagy, ha a be nem avatkozás nagy kockázattal jár A probléma nem annyira súlyos, a bizonytalanság kockázata kicsi Példák norma, bírság adók, forgalmazható szennyezési jogok környezetvédelmi célok ISO 14000, EMAS; környezeti címkézés Forrás: Bela et al.

Szennyezési mátrix Szennyezés mennyiségét az állam szabja meg   Szennyezés mennyiségét az állam szabja meg Szennyezés mennyiségét a piac szabja meg Szennyezés árát az állam szabja meg Közvetlen szabályozó eszközök (norma, emissziókiegyenlítési rendszer, együttes szennyezéskibocsátás) Pigou (kibocsátási adó, letét-visszafizetés, elhárítási támogatás) Szennyezés árát a piac szabja meg Szennyezési jogok piaca (buborékpolitika, emissziós bankügylet) Coase (tulajdonjogok meghatározása, jogi felelősség) Forrás: Kocsis

Direkt szabályozás Előnyei Hátrányai a normák mértékének megállapításával kapcsolatos nehézségek; a szabályok, normák nemzetközi összehangolásának hiánya esetlegesen versenyhátrányt okozhat; nem ösztönöz az előírásokat meghaladó szennyezés csökkentésre, környezetkímélő eljárások bevezetésére – nincs érdek, motiváció az utasítások, tilalmak egyértelműek, a reagálás előre látható, és a nagyon veszélyes emissziók esetén nincs alternatíva; az előírások bevezetésével gyors eredmény várható; az előírások betartása elvileg ellenőrizhető.

Normák Emissziós (szennyezés) Immissziós (Szennyezettség) általában valamilyen időegységre vetített mennyiség, például tonna/év vagy a kibocsátott füstgáz vagy szennyvíz egységére vonatkozik, például milligramm/köbméter.

BOI Egy adott szennyvíz mintában megtalálható szerves anyagok biológiai lebontásához szükséges oxigén mennyisége Átlagos szennyvíz: BOI5 = 225 mg/l

KOI A kémiai oxigénigény a vízben levő valamennyi szennyező anyag teljes kémiai oxidációjához szükséges oxigén mennyiség, tehát minden esetben nagyobb ugyanazon minta KOI értéke, mint BOI értéke. Az átlagos kommunális szennyvíz KOI értéke például 450 mg/l. Forrás: Moser- Pálmai

Normák alkalmazásának jellemzői Tipikusan norma megállapítására kerül sor akkor, ha a hatóságnak humán egészségügyi szempontokat kell érvényesítenie. Például a légzőszervi betegségek megelőzése érdekében a járművek kén-dioxid kibocsátása nem haladhatja meg az előírt normát, a mérgezések megakadályozása miatt a tüzelőberendezések szénmonoxid kibocsátása nem lehet magasabb az normával engedélyezett mennyiségnél.

Nincsen norma bírság nélkül

Legnagyobb megengedett vízterhelés, mg/l, BOI5 A szennyezési norma olyan közvetlen jogi szabályozó eszköz, amely megállapítja egy adott szennyező anyag legnagyobb kibocsátható mennyiségét és a mennyiség túllépése esetén fizetendő büntetést. Legnagyobb megengedett vízterhelés, mg/l, BOI5 1. Balaton és vízgyűjtője közvetlen befogadói 15 2. Egyéb védett területek befogadói 30 3. Időszakos vízfolyás befogadó 25 4. Általános védettségi kategória befogadói 50 Bírság: 525 Ft/kg

Példa Papírgyárunk a 25 mg/l-es BOI határértéket egy éven keresztül lépi túl, a mért BOI 40 mg/l, az egy év alatt kibocsátott szennyvíz mennyisége pedig 800 millió liter. A BOI-norma szerint kibocsátható maximális szennyezés : 25 mg/l * 800 millió l = 20 ezer kg évente. A papírgyár által elkövetett norma túllépés egy év alatt összesen: 15 mg/liter * 800 millió liter = 12 ezer kg. A fizetendő bírság összege: 12 000 kg * 525 Ft/kg = 6 millió 300 ezer Ft.

szennyezés kibocsátás papír gyártás haszon, költség M Qmax MEC Q* ? 525 szennyezés kibocsátás qmax q* optimális norma szub-optimális norma 32 optimális bírság szint szuboptimális bírság szint 20 q0 ezer kg/év ezer Ft  bírság

Normák hatástalansága A szennyező számára optimális szennyezési szinten a bírság egyenlő a határprofittal. Ezért a szennyező által választott szennyezési szint csak akkor lehet társadalmilag optimális, ha a norma túllépéséért fizetendő bírság egyenlő a szennyezésből származó externális határköltség társadalmi optimumban vett értékével.

Bírságok makrogazdasági szerepe 2) A települési önkormányzati környezetvédelmi alap bevételei: a) a települési önkormányzat által jogerősen kiszabott környezetvédelmi bírság teljes összege, b) az illetékes környezetvédelmi hatóság által a települési önkormányzat területén jogerősen kiszabott környezetvédelmi bírságok összegének harminc százaléka. Forrás: Környezetvédelmi tv. 58. §

Bírságokból származó központosított bevételek Légszennyezési bírság 489,8 Szennyvíz bírságok 203,9 Veszélyes hulladék bírság 41,7 Zaj- és rezgésvédelmi bírság 7,4 Természetvédelmi bírság 15,1 Költségvetési tv XVI. fejezete alapján Millió Ft-ban

„Zöld kommandó” A 2007. március 1-én indított „akciósorozat keretében a területi környezetvédelmi, természetvédelmi és vízügyi főfelügyelőségek 1545 ellenőrzést végeztek. A kivetett bírságok összege meghaladta a 200 millió Ft-ot. 16 esetben büntetőeljárás kezdeményezésére került sor. http://www.orszagoszoldhatosag.gov.hu/

http://www.orszagoszoldhatosag.gov.hu/

http://www.orszagoszoldhatosag.gov.hu/

Jelenlegi helyzet 2010-ben 5 660 030 308 forint összegben vetett ki bírságot az Országos Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség és a tíz regionális felügyelőség Már van olyan, hazai fejlesztésű szoftver, amellyel bármelyik kkv maga ellenőrizheti, hogy megfelel-e a környezetvédelmi jogszabályoknak, és mikor, mely területen van adatszolgáltatási határidő. http://hvg.hu/kkv/20120227_kornyezetvedelmi_birsag

Példa M=8-q. Norma=2. Bírság=3. Mekkora lesz az eredeti szennyezés és a szabályozás bevezetése utáni szennyezés szintje? Mennyi büntetést fog fizetni a szennyező? Mekkora lenne a büntetés megfelelő szintje? Ábrázolja a megoldást.

bírság

Eredeti szennyezés: 8 szabályozás bevezetése utáni szennyezés szintje:5 Mennyi büntetést fog fizetni a szennyező? 9 Mekkora lenne a büntetés megfelelő szintje? 6

Köszönöm a figyelmet!