Jelentések Dr. Szigeti Cecília.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Működhet-e hatékonyan a társadalmi ügyek piaca? Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár Budapest, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért.
Advertisements

Laboratóriumi munka szerepe a minőségbiztosításban
„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
A JOGHARMONIZÁCIÓ. Az államok konszenzusa alapján elfogadott, szerződéses és szokásjogi magatartási normák összessége, amelyek a nemzetközi jogalanyok:
Nyilvánossági és tájékoztatási kötelezettségek Ékes Gyula, Váti Nonprofit Kft. Mátészalkai Területi Iroda Információs nap magyar partnerek részére, Békéscsaba.
1 Telefon: Fax: St. épület 406. Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Környezetgazdaságtan.
Budapest Pénzügy és Számvitel1.  Szereplők  KÜLSŐ (piaci szereplők, hatóságok)  BELSŐ érintettek (vezetők, dolgozók, tulajdonosok)  Szakmai.
A polgári védelmi tervezés Jogszabályi háttér § §1949. évi XX. törvény a Magyar Köztársaság Alkotmánya § §1996. évi XXXVII. törvény a polgári védelemről.
ENVI-ART Környezetvédelmi Tanácsadó és Szolgáltató Kft.
VI. Köztudatos vállalati magatartás A vállalatok társadalmi felelősségvállalása Szlávik János az MTA doktora tanszékvezető, egyetemi tanár Budapesti.
ENERGIAIRÁNYÍTÁSI SZABVÁNYOK
A fenntartható fejl ő dés gazdasági eszköztára. Triple bottom line Társadalmi:  Alapnormák (munkakörülmények javítása, gyerekmunka mellőzése)  Pénzbeli.
EMLA Környezeti Mangement és Jog Egyesület, BME Management Szakkollégium Támogatók: Phare Access 2003 micro alap Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
CSR Magyarországon Szigeti Cecília.
DOKUMENTUMKEZELÉS.
Dr. Kollár Gábor vezető auditor Det Norske Veritas Magyarország
HEFOP Minőségirányítás 5. hét: a környezetközpontú irányítási rendszer kialakulása.
MinőségIrányítási Rendszer (MIR) elektronikus dokumentációjához
Minőségirányítás a felsőoktatásban
Jelentések Dr. Szigeti Cecília. KÖRNYEZETVÉDELMI NYILATKOZATOK.
Jelentések Dr. Szigeti Cecília.
A környezetjog elvei.
Tartalmi keretek (1) PTE TTK Környezettudományi Intézet I.a környezeti átvilágítási és irányítási rendszerek bevezetésének, alkalmazásának szakmai és jogi.
A környezeti számvitel és könyvvizsgálat korlátai, lehetőségei és követelményei Dr. Pál Tibor.
PTE PMMK Környezetmérnök BSc képzés
Az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program ( ) folyamatos és félidei értékelése Tájékoztató a évi értékelési tevékenységről a Monitoring.
Környezeti kontrolling
Hogyan legyünk társadalmilag felelős vállalat? Közgazdász Vándorgyűlés Eger 2008 Prof. Angyal Ádám.
Budapest, december 9. 1 A könyvvizsgálói közfelügyelet szerepe és a Közfelügyeleti Bizottság tevékenysége ben Fekete Imréné.
Átláthatósági jelentések követelményei, tapasztalatok
ISO : 2011 – energiairányítási rendszer (EIR)
A Mezőgazdaságtudományi Kar minőségbiztosítási rendszere
Környezetközpontú irányítása rendszerek MSZ14001.
Magyar Controlling Egyesület 1113 Budapest, Bartók Béla út 152. Telefon / fax: 06/1/ Honlap: Számviteli.
7. hét: Az EN ISO 14001:2005 KIR szabvány
Állami és önkormányzati vállalatok átláthatósága - a FŐTÁV Zrt. esetében Budapest, április 28.
1.2. Könyvviteli szolgáltatást végzők továbbképzésének átalakítása.
EU szabályozás Általános környezetvédelmi jogtár Forrás:
Heves megyei civil szervezetek komplex szervezetfejlesztése Heves megyei civil szervezetek komplex szervezetfejlesztése - Pályázati kiírás civil szervezetek.
CSR ALAPÚ MOTIVÁCIÓ ÉS BÉREZÉS I.A CSR FOGALMÁRÓL II.CSR ALAPÚ BÉREZÉS III.CSR ALAPÚ MOTIVÁCIÓ IV.CSR ALAPÚ GLOBÁLIS BÉRPOLITIKA MULTINACIONÁLIS VÁLLALATOKNÁL.
Vállalati környezeti jelentések Zsugyel János PhD Heller Farkas Főiskola.
KÖRNYEZETMENEDZSMENT RENDSZEREK RENDSZERKIÉPÍTÉS NEMZETKÖZI ÉS MAGYARORSZÁGI VISZONYLATBAN PTE PMMK KÖRNYEZETMÉRNÖK BSC KÉPZÉS.
Az Európai Unió költségvetése Balogh Zoltán Nyíregyházi Főiskola – főiskolai tanársegéd Az Európai Unió pénzügyei2006/2007. tanév.
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
A SZÁMVITELI TÖRVÉNY évi C. törvény
Környezeti menedzsment szabványosítása Dr. Szigeti Cecília.
Vállalati felelősségvállalás- felelős vállalat Dr. Szigeti Cecília.
Környezeti elemek védelme II. Talajvédelem KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek.
VÁLTOZÁSOK AZ ISO 9001 SZABVÁNYBAN 2015.
Jelentések Dr. Szigeti Cecília. Forrás:
2003. A környezeti helyzetfelméréstől a környezetirányítási rendszer auditálásáig Dr. Szegh Imre.
Jelentések Dr. Szigeti Cecília. Forrás:
Környezeti elemek védelme II. Talajvédelem KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek.
Környezeti menedzsment szabványosítása Dr. Szigeti Cecília.
Vállalati felelősségvállalás- felelős vállalat
Ökocímke.
Környezetmenedzsment rendszerek EMAS EMAS PTE PMMIK 3/3 előadás.
Új törvények 2012—2115. évben! Keresse fel az alábbi oldalakat! évi LXXXV. törvény a környezetvédelmi termékdíjról évi LXXXV. törvény a környezetvédelmi.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
1 XIV. Országos Minőségellenőrzési Továbbképzés MER ellenőrzések módszertana Siófok, Munkácsi Márta A Minőségellenőrzési Bizottság tagja.
FÜGGETLENSÉG Készítette: Szabó Gabriella. Nemzetközi szabályozás A Könyvvizsgálók Nemzetközi Szövetsége (IFAC) által kiadott Könyvvizsgálói Etikai Kódex.
Környezeti hatások számbavétele Dr. Szigeti Cecília.
Nemzeti Energetikusi Hálózat
Ökohatékonyság.
Jelentések Dr. Szigeti Cecília.
IT szolgáltatás-irányítási rendszer tanúsítása ISO/IEC szerint
A vállalatok társadalmi felelősségvállalása, mint a fenntarthatóságot támogató szemlélet - Berkesné Rodek Nóra -
Vállalati felelősségvállalás- felelős vállalat
Az informatikai biztonság irányításának követelményrendszere (IBIK)
Jelentések és reklámok
Előadás másolata:

Jelentések Dr. Szigeti Cecília

www.kovet.hu

http://sustainability.hu/index.php/query/

http://www.corporateregister.com/reports/

Típusai Környezetvédelmi nyilatkozatok Fenntarthatósági jelentés CSR jelentés GoodCSR jelentés Integrált jelentés

Környezetvédelmi nyilatkozatok

KIR A környezetvédelmi intézkedésekkel csak akkor érhető el tartós eredmény, ha meghatározott cél érdekében egy rendszer részeként hajtják végre őket. Az egyes intézkedések hatással vannak egymásra, gyengíthetik és erősíthetik is egymás hatását. A rendszerek létrehozhatók szabványok alapján. Bevezetésük a beszállítói láncban néhány iparágban elvárásként fogalmazódik meg. Önmagukban a környezetközpontú irányítási rendszerek megléte azonban nem jelent garanciát a cég felelős működésére, az egyéni felelősséget pedig semmiképpen sem helyettesítheti.

Illusztráció: Tréfás Hajnalka Forrás www.kvvm.hu/data/kiadvanyok/kvvm_kiadvany_2.pdf Illusztráció: Tréfás Hajnalka

Szabványosítás BS 7750- brit szabvány Winter modell 1993 EMAS (Eco-Management and Audit Scheme) 1996 ISO (International Standardisation Organisation) Tóth: A valóban Felelős vállalat 2007

EMAS Európai Unió 1993 (EC1836/93) rendelet Külső kommunikációs lehetőséget biztosít mindazon szervezetek számára, melyek önkéntes alapon részt kívánnak venni környezeti teljesítményük folyamatos javításában. http://emas.hu/

EMAS EMAS 1. rendelet 1993 EMAS 2. rendelet 2001 EMAS 3.rendelet 2009 Ipari szervezetek EMAS 2. rendelet 2001 Minden szervezet EMAS 3.rendelet 2009 Valamennyi ország számára (Global EMAS) http://emas.kvvm.hu

Az EMAS nevesítve megjelenik az 1995 évi LIII. tv-ben: „Környezetvédelmi vezetési és hitelesítési rendszer (EMAS) 81/A. § (1) A környezethasználó külön jogszabályban meghatározott módon saját környezetvédelmi teljesítményének értékelése és folyamatos javítása, valamint a közvélemény megfelelő tájékoztatása érdekében környezetvédelmi vezetési és hitelesítési rendszerben vehet részt. (2) A környezethasználó ennek keretében felülvizsgálja (felülvizsgáltatja) a tevékenységével kapcsolatos környezeti hatásokat, környezeti nyilatkozatot készít (készíttet), azt hitelesítteti a környezetvédelmi vezetési és hitelesítési rendszer által előírt követelményeknek való megfelelés szempontjából a környezeti hitelesítésre jogosulttal és nyilvántartásba vétel céljából benyújtja az erre külön jogszabályban feljogosított szervezetnek, továbbá ezt követően mindenki számára hozzáférhetővé teszi.”

PDCA ciklus, Deming kör

Illusztráció: Tréfás Hajnalka Forrás www.kvvm.hu/data/kiadvanyok/kvvm_kiadvany_2.pdf Illusztráció: Tréfás Hajnalka

http://emas.hu

Illusztráció: Tréfás Hajnalka Forrás www.kvvm.hu/data/kiadvanyok/kvvm_kiadvany_2.pdf Illusztráció: Tréfás Hajnalka

Az EMAS rendelet követelményei az alábbi pontokban térnek el az MSZ EN ISO14001 követelményeitől Előzetes átvilágítás: az EMAS megköveteli a hitelesítés előtt álló szervezet előzetes környezeti átvilágítását, míg a nemzetközi szabvány nem. Nyilvánosság: az EMAS megköveteli, hogy a vállalati környezeti politika, a környezeti program, a környezetvédelmi vezetési rendszer és a környezeti teljesítményre vonatkozó számszerűsített adatok nyilvánosan hozzáférhetőek legyenek a környezeti nyilatkozat részeként. Az MSZ EN ISO14001 ezzel szemben csak a környezeti politika nyilvánosságát követeli meg. Ellenőrzés Az EMAS rendelet előírja a környezeti nyilatkozat érvényesítésének időintervallumait, az ISO 14401 nem.

Szerződő partnerek és beszállítók: az EMAS rendelet előírja a közvetett környezeti hatások, így a beszállítók tevékenységének számbavételét is. A szervezetnek törekednie kell arra, hogy a szerződéses partnerei is feleljenek meg környezeti politikájának. Az MSZ EN ISO14001 megköveteli, hogy a releváns eljárásnál kommunikáljanak a szerződő vállalkozásokkal és szállítókkal. Elkötelezettségek és követelmények: Lényegi különbség a két rendszer között, hogy az EMAS megköveteli a környezetvédelmi jogszabályoknak való megfelelést, míg a nemzetközi szabvány megelégszik az arra való törekvés szándékának a kinyilatkoztatásával.

Elterjedése Az ISO 14001 szabványt nem kell regisztrálni a becslések szerint Magyarországon 1000 és 2000 közötti, a világon 100-200 ezer közötti az ISO 14001-es szabványt használó vállalkozások száma. Az EMAS regisztrációhoz kötött, Magyarországon az EMAS nyilvántartás vezetésére feljogosított szervezet az Országos Környezetvédelmi Természetvédelmi és Vízügyi Főfelügyelőség, az ő nyilvántartásuk szerint 2010 decemberében 20 szervezetnek van EMAS minősítése, 2014 januárjában 28 szervezetnek. http://emas.kvvm.hu/company.php?l= Míg az ISO 14001 Ázsiában (Japánban, Kínában a legjelentősebb) addig az EMAS a német nyelvterületen, Németországban és Ausztriában jellemző. A két rendszere elterjedésében nagyságrendbeli különbségek vannak az ISO 14001 javára.

Veszély: „greenwash” „Környezetpusztító vagy társadalmilag ártalmas cégek arra irányuló kísérlete, hogy úgy őrizzék meg vagy terjesszék ki piacaikat, hogy környezetbarátnak vagy a szegénység elleni küzdelem bajnokainak tettetik magukat. Bármilyen, a fogyasztók vagy a döntéshozók agymosására irányuló kísérlet, amely azt kívánja elhitetni, hogy a szennyező óriásvállalatok a fenntartható fejlődés meghatározó tényezői." Corporate watch

CSR vagy fenntarthatósági jelentések

Norvégia, Dánia, Finnország, Svédország Norvégia törvényben szeretné rögzíteni a "Jelents vagy magyarázd!" elv betartását, ami azt jelenti, hogy a vállalatok vagy beszámolnak fenntarthatósággal kapcsolatos teljesítményükről vagy meg kell magyarázniuk, hogy ezt miért nem teszik. Dániában a nagyvállalatoknak már 2001 óta évente kötelező nyilvánosságra hozniuk a CSR-rel kapcsolatos adataikat vagy kijelenteniük, hogy a cég nem rendelkezik CSR-politikával. Finnországban, Svédországban pedig az állami vagy többségében állami tulajdonú cégek számára kötelező a CSR-jelentéskészítés. http://www.csrhirlevel.hu/hu/2013-01-04/csr_jelentesiras_norvegiaban/nemzetkozicsr.html

GRI A GRI (Global Reporting Initiatives) az ENSZ égisze alatt működő, holland székhelyű, független civil szervezet, melynek célja egy nemzetközileg elfogadott jelentéskészítési standard elkészítése és folyamatos fejlesztése. A GRI-t 1997-ben hívta össze a Coalition for Environmentally Responsible Economies (CERES) szervezet az ENSZ Környezeti Programjával (UNEP) közösen. A GRI által összeállított 'Sustainability Reporting Guidelines', azaz útmutató a legelterjedtebb nemzetközi standard

A GRI-standard nincs vállalatmérethez, iparághoz kötve az útmutató alkalmazhatósága - minden vállalat és szervezet megtalálja a számára fontos, értelmezhető és összemérhető mutatókat. A különböző standardok közül a GRI számít a legelterjedtebbnek, több, mint hétszáz vállalat követi ezeket az irányvonalakat, például az ABN AMRO, Adidas, British Airways, Chiquita, Coca Cola USA, DaimlerChrysler, Hewlett Packard USA, KLM, Michelin, Microsoft, Nokia, Sony, Starbucks Coffee, Volvo, Yahoo. A magyarországi vállalatok közül a Denso Gyártó Magyarország Kft., a Budapesti Erőmű Rt., a Magyar Telekom Rt., a BAT és a MOL Rt. készíti a GRI alapján nem-pénzügyi jelentéseit. http://www.sulinet.hu/tart/fncikk/Kifa/0/28921/gri.htm

www.kpmg.com

Forrás: www.globalreporting.org

Európa Afrika Amerika Ázsia Összesen 1999 3 1 5 10 2000 19 4 13 7 43 2001 58 29 26 114 2002 51 41 27 129 2003 90 20 35 165 2004 160 25 60 33 278 2005 228 24 64 40 356 2006 291 116 484 2007 397 161 672 2008 497 49 280 173 999 2009 534 31 271 227 1063 2328 215 1075 695 4313

http://database.globalreporting.org/

Forrás: KPMG

http://www. globalreporting http://www.globalreporting.org/NR/rdonlyres/82DB4DF1-0D95-4C02-AC1A-CCD059D9052F/0/G3_Hungarian.pdf

http://www. globalreporting http://www.globalreporting.org/NR/rdonlyres/82DB4DF1-0D95-4C02-AC1A-CCD059D9052F/0/G3_Hungarian.pdf

http://www. globalreporting http://www.globalreporting.org/NR/rdonlyres/82DB4DF1-0D95-4C02-AC1A-CCD059D9052F/0/G3_Hungarian.pdf

http://www. globalreporting http://www.globalreporting.org/NR/rdonlyres/82DB4DF1-0D95-4C02-AC1A-CCD059D9052F/0/G3_Hungarian.pdf

GRI G3 leggyakoribb alkalmazási szintjei Forrás: KPMG

GoodCSR http://csr.braunpartners.hu/index.php?article=10173&langcode=hu

Integrált jelentések

EU Az Európai Unió a számviteli jogszabályok megváltoztatására készül, melynek keretében a pénzügyi jelentések nem pénzügyi információkkal (környezetvédelmi, társadalmi hatások) való kiegészítését tűzte ki célul. A trendek azt mutatják, hogy az integrált jelentések használata és elfogadottsága kezd elterjedni a piacon. Az Európai Bizottság hivatalos javaslata alapján módosításra kerülnek a 78/660/EEC és a 83/349/EEC számviteli direktívák. https://www.deloitte.com/assets/Dcom-Hungary/Local%20Assets/Documents/Attachments%20FY14/ENV_Integralt%20jelentes_2013_FINAL_Jav_jav.pdf

Köszönöm a figyelmet!