Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

IT szolgáltatás-irányítási rendszer tanúsítása ISO/IEC szerint

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "IT szolgáltatás-irányítási rendszer tanúsítása ISO/IEC szerint"— Előadás másolata:

1 IT szolgáltatás-irányítási rendszer tanúsítása ISO/IEC 20000 szerint
Dr. Somogyi Antal ITSMS (ISZIR) vezető auditor SGS Hungária Kft., 1124 Budapest, Sirály u. 4.

2 Informatika-szolgáltatás irányítása
IT Service Management IT szolgáltatások irányítása megfelelő minőségű szolgáltatások nyújtása érdekében Több, mint üzemeltetés: számos, egymáshoz kapcsolódó folyamat Belső vagy külső szolgáltatás: - IT igazgatóság/részleg/főosztály - Outsourcing cégek SLA-k A hangsúly a rendelkezésre álláson van, de …

3 IT szolgáltatás: módszertan és követelmények - 1.
Módszertan, bevált gyakorlat: ITIL – IT Infrastructure Library (könyvek) ITIL v2 (7 kötet) ITIL v3 ( 5kötet) 2007 itSMF – IT Service Management Forum - magyar tagozat (itsmf.hu) Brit szabvány: BS 15000: IT Service Management Part 1 (2002): Specification for service management Part 2 (2003): Code of practice for service management

4 IT szolgáltatás: módszertan és követelmények - 2.
ISO/IEC , Information technology – Service management – Part 1: Specification (követelmények) Part 2: Code of Practice (útmutató) MSZ ISO/IEC , Informatika. Szolgáltatásirányítás 1. rész: Előírás 2. rész: Alkalmazási útmutató Az 1. rész követelményeket tartalmaz, amelyeknek való megfelelés tanúsítható.

5 3. Az irányítási rendszer követelményei
ISO/IEC / 3-5. fejezetek 3. Az irányítási rendszer követelményei 3.1 A vezetőség felelősségi köre 3.2 Dokumentációs követelmények 3.3 Felkészültség, tudatosság és képzés 4. A szolgáltatásirányítás tervezése és megvalósítása 4.1 A szolgáltatásirányítás tervezése (Plan) 4.2 A szolgáltatásirányítás megvalósítása és a szolgáltatások teljesítése (Do) 4.3 Megfigyelés, mérés és vizsgálat (Check) 4.4 Folyamatos fejlesztés (Act) 5. Új vagy megváltozott szolgáltatások tervezése és megvalósítása

6 ISO/IEC 20000-1 szolgáltatásirányítási folyamatok
6. Szolgáltatásteljesítési folyamatok Kapacitásgazdálkodás Információbiztonság irányítása Szolgáltatási szint biztosítása Szolgáltatás-folytonosság és a rendelkezésre állás fenntartása IT szolgáltatás költségtervezése és elszámolása Szolgáltatásjelentés 9. Felügyeleti folyamatok Konfigurációkezelés Változtatáskezelés 10. Kibocsátási folyamat 7. Kapcsolattartási folyamatok 8. Megoldási folyamatok Üzleti kapcsolat kezelése Incidenskezelés Kiadáskezelés Problémakezelés Szállítókezelés

7 6. Szolgáltatásteljesítési folyamat
ISO/IEC / 6-7. fejezetek 6. Szolgáltatásteljesítési folyamat 6.1 Szolgáltatási szint fenntartása 6.2 Szolgáltatásjelentés 6.3 Rendelkezésre állás és szolgáltatásfolytonosság 6.4 Az informatikaszolgáltatás költségvetése és számvitele 6.5 Kapacitásgazdálkodás 6.6 Információvédelem 7. Kapcsolattartási folyamatok 7.1 Általános 7.2 Üzleti kapcsolat kezelése 7.3 Szállítókezelés

8 9. Felügyeleti folyamatok
ISO/IEC / fejezetek 8. Megoldási folyamatok 8.1 Háttér 8.2 Incidenskezelés 8.3 Problémakezelés 9. Felügyeleti folyamatok 9.1 Konfigurációkezelés 9.2 Változáskezelés 10. Kibocsátási folyamat 10.1 Kibocsátáskezelés

9 A tanúsítás jellemzői A tanúsítás folyamata hasonló más irányítási rendszerekéhez (ISO/IEC 27001, ISO 9001, …) Specialitások: Hangsúlyt kap a tanúsítási terület pontos körülhatárolása (pl. kihelyezett folyamatok esetén) A tanúsító szervezeteket az itSMF akkreditálja Irányítási rendszerek integrált működtetése és tanúsítása lehetséges Webcímek:

10 Az ISO/IEC 20000-1 szerinti tanúsítás folyamata
Előzmények: rendszerkialakítás és bevezetés Tanúsító audit Kapcsolatfelvétel - a rendszer hatókörének egyeztetése 1. fázis – Dokumentációvizsgálat Előaudit (opcionális) 2. fázis - Tanúsító audit Felülvizsgálatok 6 vagy 12 havonta Megújítás 3 évente

11 ISO/IEC 20000-1 tanúsítások a világban
Európa – 57 db Ázsia – 95 db USA – 4 db Ausztrália – 3 db Egyesült Királyság 26 Ausztria 5 Németország Spanyolország 2 Svájc India Taiwan 4 Japán Hong Kong 3 Dél Korea Malaysia 2 Kína Thaiföld 2

12 Informatikaszolgáltatás Információ-biztonság
Az informatikaszolgáltatás, az információbiztonság és a minőségirányítás kapcsolata A különböző szempontú irányítási rendszerek egymással jól integrálhatóak (folyamatszemlélet, PDCA modell) Informatikaszolgáltatás Információ-biztonság Minőségirányítás, Szoftverfejlesztés

13 IT szolgáltatás-irányítási rendszer tanúsítása ISO/IEC 20000 szerint
Köszönöm a figyelmet! IT szolgáltatás-irányítási rendszer tanúsítása ISO/IEC szerint ? Dr. Somogyi Antal ITSMS (ISZIR) vezető auditor


Letölteni ppt "IT szolgáltatás-irányítási rendszer tanúsítása ISO/IEC szerint"

Hasonló előadás


Google Hirdetések