A városi tömegközlekedés III.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az M4-es metró elindulásával kapcsolatos felszíni tömegközlekedési változások.
Advertisements

Gábor Dénes Főiskola Informatikai Rendszerek Intézete Informatikai Alkalmazások Tanszék Infokommunikáció Forgalmazás 1. példa A forgalmas órában egy vállalat.
Készítette: Bátori Béla 12.k
Mobilitás-utazási módok
QAM és OFDM modulációs eljárások
Városi közforgalmú közlekedés tervezése 1 Hálózat
Hálózati alapfogalmak, topológiák
A városi tömegközlekedés I.
A mobil távközlés szerepe és lehetőségei rendkívüli események esetén dr. Drozdy Győző vezérigazgató helyettes Bánhidi Zoltán távközlés-szabályozási szakértő.
ÜTKÖZÉS HÁRTÓKÚTON - egy esemény ismétlődése BGOK-KBSZ BIZTONSÁGI KONFERENCIA Budapest, október 25. Chikán Gábor balesetvizsgáló.
november 16. „Kötetlenül kötöttpályán” Fejlődés – Egységes minőség – Környezetvédelem – Fenntarthatóság.
A VASÚTI KÖZLEKEDÉS JÖVŐJE EURÓPÁBAN NEMZETKÖZI KONFERENCIA
Értékesítési csatornák
Ásvány-és kőzettan Szilikátok
Szimulációs modell a közforgalmú közlekedés operatív forgalomirányításának hatékonysági vizsgálatára Dr. Winkler Ágoston egyetemi tanársegéd Széchenyi.
Illés Tibor – Hálózati folyamok
Megálló a város szélén Összekötő kapocsként működik Budapest és a környező részek között. A 49-es és 19-es villamosok kelenföldi végállomása különös hely.
A forgalomirányítási és utastájékoztatási rendszer fejlesztése
LENDÜLETBEN AZ ORSZÁG A Magyar Köztársaság kormánya.
Agárdy Gyula-dr. Lublóy László
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
VISUM 11.x Közlekedéstervezési rendszer
Széchenyi István Egyetem Közlekedési Tanszék Közlekedési Üzemtan I
2005. A városi tömegközlekedés IV.. Széchenyi István Egyetem 2 Hálózattervezés Általános követelmények a hálózattal szemben: –feleljen meg az utasáramlatoknak,
Városi tömegközlekedés
Közforgalmú közlekedés szervezése 1.
Utazási igények becslése a közösségi közlekedésben
Innovatív elképzelések Győr közösségi közlekedésének fejlesztésére
Divizionális (divíziós) szervezet
A logisztikai szolgáltató központok fejlesztésnek hatása az ország fejlődésére Dr. Zsirai István Közlekedéstudományi Intézet Kht. főmunkatárs, tanácsadó.
MTA Regionális Kutatások Központja RÉGIÓINK ÉS A KÖZLEKEDÉS Erdősi Ferenc MTA Regionális Kutatások Központja Pécs, 2007.
Hálózati réteg.
1.Milyen jelzésű villamosokkal jár közösen az 59-es jelzésű villamos? a)18-as, 56-os és 61-es jelzésű villamossal. b)18-as és 61-es jelzésű villamossal.
Kővári János országgyűlési képviselő,
Közlekedés-szervezési és Hálózatfejlesztési Tagozat
Magyarországi vezetékes szállítás fő vonalai
Közforgalmú közlekedés a határon átnyúló agglomerációban Dr. Prileszky István Széchenyi István Egyetem Somorja,
Vízi és vasúti szállítás
FUTÁR projekt – célok és eszközök
Intelligens közlekedési rendszerek az ÁAK zrt. hálózatán Jákli Zoltán hálózatkezelési igazgató 37. Útügyi Napok, Sopron, szeptember 9-10.
1 CONNECT II.: Fejlesztési koncepció, migrációs út tervezése az ÁAK forgalomirányító központjához Perjés Tamás közlekedési igazgató COWI Magyarország.
Az elővárosi vasút rendszeréhez illeszkedő közúti közösségi közlekedési ráhordó hálózat kialakítása a Budaörsi kistérségben és a Zsámbéki-medencében KTI.
MÁV - elővárosi vasutak: vonattal a városba
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
Gazdasági és PÉNZÜGYI Elemzés 5.
BKV ZRt. – Fődiszpécseri és Zavarelhárító Szolgálat
Gerinchálózat (backbone) 3. szóbeli tétel Készítette: Csadó György
GRÁFOK Definíció: Gráfnak nevezzük véges vagy megszámlálhatóan végtelen sok pont és azokat összekötő szintén véges vagy megszámlálhatóan végtelen sok.
Menetrend optimalizálása genetikus algoritmussal
A fizikai réteg. Az OSI modell első, avagy legalsó rétege Feladata a bitek kommunikációs csatornára való juttatása Ez a réteg határozza meg az eszközökkel.
Bevásárlóközpontok harca Tatabányán Kovács András Selye János Egyetem Kutatóintézete.
Ahány nyelv, annyi ember. Mikor kezdjük el a nyelvtanulást? Az óvodában a többség elfogadja páran ellenzik 1. osztályban Igazából még magyarul sem tudnak.
Budapest XXII. kerület Városház tér, Mária Terézia utca és Kossuth Lajos utca átépítése, megújítása Szilágyi Tibor Szakterületi vezető BKK Zrt
Pályaismeret 1-es viszonylat. 1.) Az 1-es vonalon hol találunk közúti fedezőjelzővel ellátott útkereszteződést? A Salétrom utcai kivonuláskor. Az Aquaticum.
A vasúti közlekedés felmérési eredményei (Május–július, 2013) EMAH Öko-mobilitás elősegítése az osztrák-magyar határtérségben VIRÁG Álmos, projektvezető.
A BKK szerepe a TIDE nemzetközi projektben Új megoldások a közösségi közlekedésben - fenntarthatóság - integráció - finanszírozás - Pécs, november.
Városi közforgalmú közlekedés tervezése. Hálózat Az öt szakasz közötti összefüggések Területfelhasználási jellemzők – Lehetőségek a tk. szempontjából.
Városi tömegközlekedés 2 Doktori Iskola
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Közforgalmú közlekedés szervezése 1.
A városi tömegközlekedés
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Dr. Fi István Közlekedéstervezés 11. előadás.
Társaságunk együttműködik a Volánbusz Zrt-vel és a MÁV Start Zrt-vel
Menetrendek.
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
A 37-es és a 37A jelzésű villamos vonalán – menet az Élessarok felé – a Hidegkuti Nándor Stadion megállóhelynél található szánszerkezettel… a.) a megállóhelytől.
Előadás másolata:

A városi tömegközlekedés III. 2005.

Hálózat szerepe A szolgáltatási színvonal és a költségek tekintetében is meghatározó szerep Szoros kapcsolat a menetrenddel, hálózat önmagában nem értékelhető, csak a menetrenddel együtt, ugyanakkor jelentős mértékben meghatározza a menetrendet

Vonal Vonal – viszonylat – Járat? Vonal: útvonal és megállók Megnevezés (számozás) Adatai: hossz és menetidő Átszállási megálló, várakozási idő Vonalhossz szerepe Párképződési hajlam

Megállók Megállók száma Sok – rövid gyaloglási, hosszú utazási idő Kevés – hosszú gyaloglási, rövidebb utazási idő Megállók optimális száma, optimális megállótávolság Feltételek Útkategóriák Forgalomtechnikai feltételek Utasforgalom

Megállóhelyek

Vonaltípusok A tömegközlekedési vonalak jellemző típusai A vonalak alakjuk szerint, a forgalomban betöltött szerepük szerint, és az üzemidő szerint csoportosíthatók. Vonaltípusok a vonal alakja szerint a b c d g f e 8.1 ábra, Városi autóbuszvonal típusok

Átmérős A város egymással szemben fekvő külső részeinek összeköttetését biztosítja. Előnyei: alkalmazásával a hálózat viszonylag kevés vonalból létrehozható, több relációban biztosít közvetlen eljutási lehetőséget, a városközpontban nem igényel végállomást. Hátrányai: a forgalomban előforduló zavarokkal szemben érzékeny, a vonal egyik szakaszán keletkező zavar nagy területen érvényesül, a városközponton való áthaladás sokszor tetemes késéseket okoz, a város külső övezetei közötti forgalmat az amúgy is túlzsúfolt belvároson vezeti keresztül, a járműkapacitás kihasználása kedvezőtlen, mivel a hosszú vonal mentén valószínűtlen az egyenletes utaseloszlás.

A városi tömegközlekedés III. Félátmérős (sugaras) A város külső részeit a városközponttal köti össze. Előnyei: a kapacitás kihasználása kedvezőbb, a forgalmi zavarokra kevésbé érzékeny. Hátrányai: a központban végállomást igényel, ami városképi, környezetvédelmi okokból nem kívánatos, ugyanakkor a helyszükséglet sem mindig biztosítható, közvetlen eljutást kevés viszonylatban biztosít, az utasok nagyobb része kényszerül átszállásra, minden forgalmat a városközpontba vezet, ezáltal növeli a központ zsúfoltságát Átlapolt Az átlapolt vonalak az a. és b. változat előnyeit egyesítik.

Részleges körirányú vonal A városi tömegközlekedés III. Körirányú A körirányú vonalvezetés igen kedvező eljutási lehetőséget biztosít, amellyel szemben áll a kerülőút révén megnövekedett eljutási idő. A körjáratok alkalmazásának két jellemző területét ismerjük: a városközpont körül vezetett un. belső körjárat, a város külső részeit összekötő un. külső körjárat. A körjáratok problémája: természetes végállomásuk nincs, a forgalomirányítás viszont megköveteli, hogy mesterséges végpontot iktassunk közbe. Részleges körirányú vonal Az utasforgalom igényeinek megfelelően alkalmazható olyan esetekben, amikor a teljes körforgalom létrehozására utazási igények hiányában nincs szükség.

Transzverzális (szelő) vonal A városi tömegközlekedés III. Hurokba végződő vonal Előnye, hogy a hurkolt rész nagyobb városrész forgalmát kiszolgálja változatlan járműkapacitás mellett. Hátránya, hogy csak egy végállomása van, így irányítása nehezebb. Ritkán lakott, nagykiterjedésű városrészek kiszolgálására alkalmas. Transzverzális (szelő) vonal A város külső részeit közvetlenül a városközpont érintése nélkül köti össze. Akkor alkalmazható, ha két szomszédos városnegyed között intenzív forgalmi kapcsolat van, amely a városközpont érintése nélkül lebonyolítható. Leggyakrabban a lakónegyedek és a város szélére települt iparnegyed összekötésére használnák, gyakran csak időszakos vonalként.

Vonaltípusok a forgalomban betöltött szerep szerint A városi tömegközlekedés III. Vonaltípusok a forgalomban betöltött szerep szerint A forgalomban betöltött szerepük szerint ismerünk: gerincvonalakat, rá- és elhordó vonalakat, és közvetlen vonalakat Vonaltípusok üzemidő szerint A közlekedés időrendje szerint megkülönböztetünk állandó és időszakos vonalakat. 8.2. Hálózattípusok A városi autóbuszvonalak hálózatot alkotnak. A hálózat jellegét a kialakított vonalak jellemzői és egymáshoz való kapcsolódásuk határozza meg.

A városi tömegközlekedés III. C B D 1 2 3 4 5 6 8.2 ábra; A rövid és hosszú vonalakból álló hálózat alappéldája A hálózatok további jellemzője, hogy hányféle közlekedési eszköz vonalait tartalmazzák. Többféle közlekedési eszközt tartalmazó hálózat jellemzője, hogy az egyes eszközök között milyen együttműködési forma (munkamegosztás) érvényesül. Horizontális és vertikális munkamegosztás különböztethető meg.

Az egyes eszközök közötti kapcsolatot illusztrálják az alábbi ábrák: A városi tömegközlekedés III. Az egyes eszközök közötti kapcsolatot illusztrálják az alábbi ábrák: Egymástól független hálózatok Területileg elkülönített hálózatok

A városi tömegközlekedés III. Közös útvonalakat alkalmazó hálózatok Gyűrűsen elkülönített hálózatok Különféle közlekedési eszközök egymásba fonódó vonalai 8.3. ábra; Különböző tömegközlekedési eszközök hálózatának kapcsolata

Köszönöm a figyelmet!