Jármű meghibásodások elemzése

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Termeléstervezési számítások
Advertisements

Befektetett eszközök, tárgyi eszközök, forgóeszközök
Anyagvizsgálatok Mechanikai vizsgálatok.
a sebesség mértékegysége
A MINŐSÉG MEGTERVEZÉSE
A műszaki hibák szerepe a közúti balesetekben Az EU hatástanulmányának eredményei.
Szakítódiagram órai munkát segítő Szakitódiagram.
Polák József Tanszéki mérnök Közúti és Vasúti Járművek Tanszék
EuroScale Mobiltechnika Kft
Elektronikus készülékek megbízhatósága
A SZABÁLYOZOTT JELLEMZŐ MINŐSÉGI MUTATÓI
AGMI Anyagvizsgáló és Minőségellenőrző Rt. Anyagvizsgálati Üzletág
tartalomjegyzék méretezés kötések rugók, állványok csapágyak tengelyek
Gondolatok a gépjármű- felújításokról
A hőterjedés alapesetei
Polák József Tanszéki mérnök Közúti és Vasúti Járművek Tanszék
TALAJMECHANIKA-ALAPOZÁS
Erőművek megbízhatósága
A GYSEV vasútbiztonsági projektötletei a KÖZOP-ban
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Fenntartás, karbantartás
Kormányzás Segédlet a Járműszerkezetek tantárgyhoz
Közúti és Vasúti járművek tanszék. Célja:az adott járműpark üzemképes állapotának biztosítása. A karbantartás folyamatait gyakran az üzemeltetést is kiszolgáló.
Agárdy Gyula-dr. Lublóy László
Kormányzás Segédlet a Járműszerkezetek tantárgyhoz
Polák József Tanszéki mérnök Közúti és Vasúti Járművek Tanszék
Járműfenntartás I. I. előadás
Közúti és Vasúti járművek tanszék. Fontosabb tevékenységek a lehetséges folyamat technológiában: A- a jármű azonosítása B- tisztítás C- diagnosztikai.
Járműfenntartás I. 2. Előadás
Polák József Tanszéki mérnök Közúti és Vasúti Járművek Tanszék
Az ismételt igénybevétel hatása A kifáradás jelensége
Veszteséges áramlás (Navier-Stokes egyenlet)
I. A GÉPELEMEK TERVEZÉSÉNEK ALAPELVEI
Műszaki hiba megjelenési formái.Kopás.Korrózió.Törés ,repedés
Hőkezelés órai munkát segítő HŐKEZELÉSEK.
Minőségbiztosítás a szerelésben
Kapacitás, átbocsátóképesség, időalapok, az erőforrás nagyság, átfutási idő, a termelő-berendezések térbeli elrendezése. Átfutási idő számítások.
Nyomástartó elemek meghibásodási rátája hőcserélők 30% csővezetékek 20% nyomástartó edények 15% tárolótartályok, kolonnák 14% egyéb berendezések 21%
Erőtan Az erő fogalma Az erő a testek kölcsönös egymásra hatása.
Kovács Atila Magyar Közút Nonprofit Zrt. fejlesztési és felújítási igazgató ÚTÜGYI NAPOK A közúthálózat állapota és fenntarthatósági stratégiája a jelenlegi.
A bemutatót összeállította: Fogarasi József, Petrik Lajos SZKI, 2011
Ipari Katasztrófák3. előadás1 A technika. Ipari Katasztrófák3. előadás2 A technológia kialakulása 1.Alapkutatás: a természettudományos össze- függések.
Gyűjtősínek Jenyó Tamás 2/14 E.
Üzemzavarok fajtái (Zárlatok és a Túlterhelés)
Csapágyak-1 Csapágyakról általában Siklócsapágyak.
Villamos tér jelenségei
© Farkas György : Méréstechnika
Szerelés, javítás A gép összeszerelt alkatrészek sokaságából áll. Ezek műszaki állapota, esetleges hibája befolyásolja, illetve sokszor meghatározza a.
Az erőtörvények Koncsor Klaudia 9.a.
Atomerőművi anyagvizsgálatok
Az energiaellátás megbízhatósága Megbízhatósági alapfogalmak Energetikai alkalmazások.
Megbízhatóság és biztonság tervezése
Közúti és Vasúti Járművek Tanszék. A ciklusidők meghatározása az elhasználódás folyamata alapján Az elhasználódás folyamata alapján kialakított ciklusrendhez.
TEROTECHNOLÓGIA Az állóeszközök újratermelési folyamata.
Csővezetékek.
Gyorsulás, lassulás. Fékút, féktávolság, reakció idő alatt megtett út
Napelemes rendszerek üzemeltetési tapasztalatai PV Napenergia Kft
Kockázat és megbízhatóság Megbízhatóság alapú kapacitás- és költségtervezés Dr. Kövesi János.
Karbantartás.
Polák József Tanszéki mérnök Közúti és Vasúti Járművek Tanszék
Polák József Tanszéki mérnök Közúti és Vasúti Járművek Tanszék
Húzott elemek méretezése
7. előadás Gépkocsi vizsgálati műveletek fogalma, fajtái és módszerei.
Járműfenntartás I. I. előadás
Kockázat és megbízhatóság
Polák József Tanszéki mérnök Közúti és Vasúti Járművek Tanszék
Polák József Tanszéki mérnök Közúti és Vasúti Járművek Tanszék
Szabályozott és képes termékek/szolgáltatások, folyamatok, rendszerek
Gondolatok a gépjármű- felújításokról
a sebesség mértékegysége
Előadás másolata:

Jármű meghibásodások elemzése Közúti és Vasúti Járművek Tanszék

A járműbeavatkozások gyakoriságát meghatározó tényezők 1, A Járművek konstrukciós kialakítása: Alapvetően meghatározza a karbantartási igényt, a karbantartás gyakorisága, pedig hatással van a szerkezeti elemek élettartamával: A jármű szerkezeti elemek élettartamát a gyártómű határozza meg: az élettartamra történő méretezéssel, az alkalmazott gyártástechnológiával, Az anyagminőség biztosításával.

Akadályok: a méretezésnél nem biztosítható minden szerkezeti elem igénybevételének helyes megítélése, az alkatrészek pontossága és anyagminősége szórást mutat, a szerkezeti kialakítások is befolyásolják az elemek élettartamát.

2, A Járművek igénybevétele: A legfontosabbak: útviszonyok, pályaviszonyok, forgalom sűrűsége, időjárási viszonyok, jármű terhelése, járművezető szakképzettsége,

A jármű-beavatkozások gyakoriságának meghatározására alkalmas mutatók Az előzőekben felsorolt hatások befolyásolják a karbantartás gyakoriságát, melyet olyan mérőszámhoz kell kötni, amely a legjobban kifejezi a jármű igénybevételét. naptári napok száma, kilométerfutás, teljesített üzemóra, üzemanyag fogyasztás

A kötött pályás járművek esetén is ezek a mutatók használatosak, de egyetlen mutató itt sem alkalmazható, mivel: a járműszekrény elhasználódása idő függő, a futómű igénybevétele km arányos, a motor élettartama, pedig az elfogyasztott üzemanyag mennyiségtől függ, Egy adott járműnél akkor alkalmazunk helyes mutatót, ha annak mérőszáma alapján meghatározott beavatkozás megfelel a jármű tényleges elhasználódásának.

Meghibásodások jellemzői A járművek elhasználódása az alkatrészeik tönkremeneteli folyamatától függ. A járművek használhatósága a használati idő vagy teljesítmény arányában folyamatosan csökken, majd teljesen használhatatlanná válnak. A meghibásodások következményei lehetnek: élet- vagy balesetveszély, üzemzavar, a gazdaságos üzem romlása, stb.

A meghatározott szintű minőség, megbízhatóság fenntartása érdekében a járműveket rendszeresen felül kell vizsgálni. Az egymást követő felülvizsgálatok és javítások rendszerét ciklusrendnek, a közöttük lévő időt ciklusidőnek nevezik. A beavatkozások sorrendjét és időpontját úgy kell meghatározni, hogy azok a várható meghibásodásokat megelőzzék. Ennek alapja az üzemeltetés, karbantartás, javítás során szerzett tapasztalatok feldolgozás, a hibaelemzés.

A hibaelemzés célja a járműveken és alkatrészeiken bekövetkezett hibák jellegének, okának feltárása, az alkatrészek élettartamának meghatározása. A jármű egészének, szerelt egységeinek, fődarabjainak meghibásodása alatt az üzemi paraméterek megváltozását, vagy valamely alkatrész hibájából eredő működési zavart értjük. A jármű a hiba következtében működésképtelenné válhat, vagy részlegesen elvesztheti üzemi alkalmasságát.

A hibák kialakulhatnak : konstrukciós hiányosságból, gyártási hiányosságból, üzemeltetési hiányosságból, természetes elhasználódásból, A meghibásodások döntő többsége természetes elhasználódásokból ered, melyeket megakadályozni nem tudjuk, de időbeni lefolyásuk szabályozható. Ehhez azonban ismerni kell a hibát előidéző folyamatokat.

Az alkatrészek természetes elhasználódása: kopás, anyagfáradás, korrózió, deformáció,

Kopás A kopás kialakulásához súrlódásra van szükség. tapadó súrlódás, gördülősúrlódás, csúszási súrlódás, A csúszási súrlódás nagy mértékben függ a rendszer kenési állapotától: szárazsúrlódás, határsúrlódás, vegyes súrlódás, folyadéksúrlódás,

Kopások fajtái: hegedéses, vagy adhéziós, oxidációs, abráziós, fáradásos (pitting), oxidáció (fretting), erózió, kavitáció,

Általános kopás görbe

Kifáradás Az egymáson elmozduló, forgó, lengő változó terhelési viszonyok között üzemelő alkatrészek a változó irányú és nagyságú igénybevételek hatására kifáradnak. A gépjárművekben sok ilyen alkatrész van. Törés esetén további alkatrészek rongálódásával üzemképtelenséget vagy közúti balesetet okozhat. Fontos a törés előtti csere(ha van rá lehetőség). Kifáradási törések jellemzői: Wöhler-diagram:

Wöhler-diagram

A fáradás folyamata: 1, Egy kristályszerkezeti keresztmetszetben a feszültség eloszlás nem homogén, ezért az állandó alakváltozás a kristályon belül elcsúszást okoz. 2, Repedés képződés: kristályon belüli anyagszétválás (szubmikroszkopikus repedés). 3, Repedés terjedés: a szubmikroszkopikus repedések hatására keletkező feszültségi csúcsok okozzák.

Deformáció Felületen vagy teljes keresztmetszetben bekövetkezett bekövetkező deformációk. Felületi: tömörítés, kitüremkedés, Teljes keresztmetszetben: hajlás, nyúlás, zömülés. Pl. csapágy tartó agyakban, sebességváltó házakban.

Korrózió Kémiai korrózió, Elektrokémiai korrózió, Korrózió fajtái: - Egyenletes korrózió, - Lyuk korrózió, - Kristályközi korrózió,

Elektrokémiai korrózió Fe = Fe2(+) +2e(-) Fe2(+) +2OH(-) =Fe(OH)2 4Fe(OH)2 + O2 + 2H2O = 4Fe(OH)3 4Fe(OH)3 = Fe2O3 + 3H2O