A véleménynyilvánítás szabadsága

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szerkesztők és a törvény A források védelme és a hatóság eljárása.
Advertisements

A VÉLEMÉNYNYILVÁNÍTÁS SZABADSÁGA
Nemzetközi Médiakonferencia Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat
Dr. Bayer Judit Zsigmond Király Főiskola Szabályozott szabadság – 303 paragrafus a médiáról. MUOSZ február 10.
Személyiségi jogvédelem
Médiatörvények – szabályozási kényszer vagy lehetőség Dr. Vincze Ildikó – mediajogfigyelo.hu „Nem hinni abban, amiben hinni illik; nem lelkesedni azért,
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
A gyülekezés és az egyesülés szabadsága 1.Közös gyökerek 2.A gyülekezéshez való jog 3.Az egyesüléshez való jog 4.A pártalapítás szabadsága.
A távközlési piac állami felügyelete dr. Orosi Renáta Hírközlési Felügyelet Hírközlési Felügyelet.
A törvényekről:  „Alkotmányban”  tájékozódási és a kulturális értékekhez való hozzáférés szabadsága  A tájékoztatás, a média és a (mindenféle) sajtó.
Prof. Dr. Szabó Máté Dr. Lenkovics Barnabás
„VIVANT PROFESSORES” 2010/2011 NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Közoktatásért Felelős Helyettes Államtitkár.
Az idős ember méltóságát védő jogok idősek otthonában
Egyes emberi jogok Törökországban
Állampolgársága végképp eltörölve
Összeállította: Könyves Tóth Pál
 A szuverenitás megalapozása  Korlátozott államhatalom  Hatalmi ágak elválasztása / fékek és egyensúlyok  Államszervezet meghatározása  Mindent.
Powerpoint Templates. Page 2  Tehetetlenek  Sajnálatra méltóak  Nem tudnak önmagukról gondoskodni  Nem képesek tanulni  Nem tudnak dolgozni  Az.
Semmi nem állíthatja meg a forradalmat! a XXI. század Szocializmusa felé Úton.
Közigazgatási alapismeretek
A KÉPVISELETI DEMOKRÁCIÁK
Etika Könyvtárosi etika Könyvtárosi etikai kódex
Az első lépések Dr. Kadocsa Ildikó, osztályvezető
A POLGÁRMESTEREK VÉDELMI IGAZGATÁSI FELADATAI A JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK TÜKRÉBEN MISKOLC, JÚNIUS 06. FAZEKAS GYÖRGY ALEZREDES.
A Médiatanács klasszifikációs ajánlásának alkalmazásával kapcsolatos eredmények és tapasztalatok dr. Futó Gábor Médiafelügyeleti munkatárs NMHH Médiafelügyeleti.
Az új klasszifikációs ajánlás Szilády Szilvia Tudományos munkatárs Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Műsorfigyelő és elemző főosztály szeptember.
Dr. Péterfalvi Attila: A NAIH internetes gyermekjogi projektje Balatonalmádi, szept.27.
Tapasztalatok az Smtv. és az Mttv. fényében szeptember Készítette: Dr. Detrekői Zsuzsa.
A kiskorúak védelme a hatósági gyakorlatban dr. Futó Gábor Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiafelügyeleti főosztály szeptember 28.
Lakosságriasztás a médiaszolgáltatók közreműködésével
Köszöntő avagy néhány mondat a felsőoktatásról. Adatkezelés a felsőoktatási intézményekben Bakonyi László elnök, Oktatási Hivatal.
MTA Statisztikai és Jövőkutatási Tudományos Bizottsága
Jogszabályi háttér A katasztrófavédelem a polgári védelem és a tűzoltóság országos és területi szerveinek összevonásával alakult meg január 1- jével,
Javaslat az ÁVF számára Etikai Kódex elkészítésének szempontjai
Esélyegyenlőség Előadó: Megyesi Rita.
Az orvos szabálysértési felelőssége
Transzparencia, információszabadság és közérdekű adatok nyilvánossága Dr. Fazekas Judit Igazságügyi Minisztérium európai uniós ügyekért felelős helyettes.
ADATVÉDELEM – JOG évi LXIII. tv. a személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról.
A múlt megismerhetősége, mint a közérdekű és személyes adatok kapcsolódási pontjai C SINK L ÓRÁNT főosztályvezető (KIM) egyetemi adjunktus (KRE)
Az adatmegőrzési irányelvet átültető szabályozás alkotmányossági kritikája A Társaság a Szabadságjogokért beadványa az Alkotmánybírósághoz.
KUKKOLÓK és KUKKOLTAK JOGAI
Adatvédelmi alapelvek
Alapjogi bevezetés Információs jogok.
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
Az Identitás Erősítése a Maros Megyei Iskolákban Civil Elkötelezettség Mozgalom (CEMO)
Földes Ádám A Paksi Atomerőmű és az információszabadság egy fejlődő demokráciában.
A véleménynyilvánítás szabadsága. A szólás- és a sajtószabadság
„A szó veszélyes fegyver…”
A tömegkommunikáció.
1 TÁMOP A-13/ Az EVDSZ társadalmi szerepvállalásának szélesítése a Dél-Dunántúli Régióban.
Állampolgári jogok és kötelességek
„2007 a médiaszabályzás kezdete” 12. Televízió és hangtechnikai konferencia Budapest, május 2-3. Dr. Sarkady Ildikó MeH, Médiapolitikai Főtanácsadó.
A Bit módosítása évi LXXXVI. tv június január január 1.
A felsőoktatáshoz kapcsolódó jogok az autonómia tükrében Stipta Zsuzsa Győr Május 27.
Az adatvédelem szabályozása
A médiafelügyelet intézményrendszere
A médiaszabadság, mint a kommunikációs jogok része Médiaszabályozás március 5. Készítette: Dr. Pintér Szilvia.
A BEJELENTŐ-VÉDELEM HELYE ÉS SZEREPE AZ OMBUDSMANI TEVÉKENYSÉGBEN
Állami szabályozás és önszabályozás a médiában Médiaszabályozás 2015.feburár 19. Készítette: Dr. Pintér Szilvia.
MÉDIASZABÁLYOZÁS Nyilvánosságtörténet. 2 f ő médiatörténeti iskola: Technológiatörténeti iskola (intézményekre, struktúrákra, technikára koncentrál)Technológiatörténeti.
Vallásszabadság a gyakorlatban Pálffy Miklós jogász
A LAPTÖRVÉNY, A MAGYAR KÖZJOGI ÉS AZ ÖNKORMÁNYZATI RENDSZER.
112 Dr. Dósa Imre.  Áttekintő  Új adatvédelmi törvény  Alapjogi beágyazás  Ráncfelvarrás  Újdonságok  Javaslatok a felkészüléshez.
A méltatlanság fogalmának új szabályai. AlaptörvényKttv.Kódex.
A szólás és a Háló szabadsága, etika. A SZÓLÁS, VÉLEMÉNYNYILVÁNÍTÁS SZABADSÁGA, LELKIISMERETI ÉS VALLÁSSZABADSÁG.
Gyűlöletbeszéd Dr. Smuk Péter. Az alaphatározat 30/1992 (V. 26.) AB hat. – a Btk. 269.§-ról „(1) Aki nagy nyilvánosság előtt a) a magyar nemzet vagy valamely.
A közigazgatási eljárás II.
A médiaszolgáltatásban közzétett termékmegjelenítés és az arról szóló tájékoztatás törvényi feltételeinek való megfelelés dr. Szikora Tamás jogász Nemzeti.
Alapvetés, az emberi jogok rendszere
A jogforrási rendszer II.
Előadás másolata:

A véleménynyilvánítás szabadsága Dr. Smuk Péter, egyetemi docens

Nem értek egyet azzal, amit mondasz, de életem végéig harcolni fogok azért, hogy mondhasd. Voltaire

Véleménynyilvánítás, szólás szabadsága PPJE 19. cikk 1. Nézetei miatt senki sem zaklatható. 2. Mindenkinek joga van szabad véleménynyilvánításra; ez a jog magában foglalja mindenfajta adat és gondolat határokra való tekintet nélküli -szóban, írásban, nyomtatásban, művészi formában vagy bármilyen más tetszése szerinti módon történő - keresésének, megismerésének és terjesztésének a szabadságát is. 3. Az e cikk 2. bekezdésében meghatározott jogok gyakorlása különleges kötelességekkel és felelősséggel jár. Ennélfogva az bizonyos korlátozásoknak vethető alá, ezek azonban csak olyanok lehetnek, amelyeket a törvény kifejezetten megállapít és amelyek a) mások jogainak vagy jóhírnevének tiszteletben tartása, illetőleg b) az állambiztonság vagy a közrend, a közegészség vagy a közerkölcs védelme érdekében szükségesek.

Véleménynyilvánítás, szólás szabadsága EJEE 10. cikk 1. Mindenkinek joga van a véleménynyilvánítás szabadságához. E jog magában foglalja a véleményalkotás szabadságát és az információk, eszmék megismerésének és átadásának szabadságát országhatárokra tekintet nélkül, és anélkül, hogy ebbe hatósági szervnek joga lenne beavatkozni. E cikk nem képezi akadályát annak, hogy az államok a rádió, mozgókép vagy televízióvállalatok működését engedélyezéshez kössék. 2. E kötelezettségekkel és felelősséggel együttjáró szabadságok gyakorlása a törvényben meghatározott olyan alakszerűségeknek, feltételeknek, korlátozásoknak vagy szankcióknak vethető alá, amelyek szükséges intézkedéseknek minősülnek egy demokratikus társadalomban a nemzetbiztonság, a területi integritás, a közbiztonság, a zavargás vagy bűncselekmény megelőzése, a közegészség vagy az erkölcsök védelme, mások jó hírneve vagy jogai védelme, a bizalmas információ közlésének megakadályozása, a bíróságok tekintélyének és pártatlanságának fenntartása céljából.

Véleménynyilvánítás, szólás szabadsága Alapjogi Charta 11. cikk A véleménynyilvánítás és a tájékozódás szabadsága (1)   Mindenkinek joga van a véleménynyilvánítás szabadságához. Ez a jog magában foglalja a véleményalkotás szabadságát, valamint az információk és eszmék megismerésének és közlésének szabadságát anélkül, hogy ebbe hatósági szerv beavatkozhatna, továbbá országhatárokra való tekintet nélkül. (2)   A tömegtájékoztatás szabadságát és sokszínűségét tiszteletben kell tartani.

Véleménynyilvánítás, szólás szabadsága Alk. 61. § 2010-ig 61. § (1) A Magyar Köztársaságban mindenkinek joga van a szabad véleménynyilvánításra, továbbá arra, hogy a közérdekű adatokat megismerje, illetőleg terjessze. (2) A Magyar Köztársaság elismeri és védi a sajtó szabadságát. (3) A közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló törvény, valamint a sajtószabadságról szóló törvény elfogadásához ...[kis 2/3] (4) A közszolgálati rádió, televízió és hírügynökség felügyeletéről, valamint vezetőinek kinevezéséről, továbbá a kereskedelmi rádió és televízió engedélyezéséről, illetőleg a tájékoztatási monopóliumok megakadályozásáról szóló törvény elfogadásához ...[kis 2/3]

Véleménynyilvánítás, szólás szabadsága Alk. 61. § 2010. július 7-től 61. § (1) A Magyar Köztársaságban mindenkinek joga van a véleménynyilvánítás és a szólás szabadságához, továbbá a közérdekű adatok megismeréséhez, valamint terjesztéséhez. (2) A Magyar Köztársaság elismeri és védi a sajtó szabadságát és sokszínűségét. (3) A demokratikus közvélemény kialakítása érdekében mindenkinek joga van a megfelelő tájékoztatáshoz a közügyek tekintetében. (4) A Magyar Köztársaságban közszolgálati médiaszolgáltatás működik közre a nemzeti önazonosság és az európai identitás, a magyar, valamint a kisebbségi nyelvek és kultúra ápolásában, gazdagításában, a nemzeti összetartozás megerősítésében, illetőleg a nemzeti, etnikai, családi, vallási közösségek igényeinek kielégítésében. A közszolgálati médiaszolgáltatást az Országgyűlés által választott tagokkal működő autonóm közigazgatási hatóság és független tulajdonosi testület felügyeli, céljainak megvalósulása felett pedig az állampolgárok egyes, törvényben meghatározott közösségei őrködnek. (5) A közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló törvény, valamint a sajtószabadságról és a médiatartalmak alapvető szabályairól rendelkező törvény, továbbá a médiaszolgáltatások felügyeletéről szóló törvény elfogadásához … [kis 2/3]

Véleménynyilvánítás, szólás szabadsága Alaptv. IX. cikk (1) Mindenkinek joga van a véleménynyilvánítás szabadságához. (2) Magyarország elismeri és védi a sajtó szabadságát és sokszínűségét, biztosítja a demokratikus közvélemény kialakulásához szükséges szabad tájékoztatás feltételeit. (3) A sajtószabadságra, valamint a médiaszolgáltatások, a sajtótermékek és a hírközlési piac felügyeletét ellátó szervre vonatkozó részletes szabályokat sarkalatos törvény határozza meg.

„Kommunikációs alapjogok” AB alaphatározat: 30/1992. (V. 26.) AB hat. „Anyajog”: véleménynyilvánítás szabadsága Kommunikációs alapjogok: a szólás és a sajtószabadság, az informáltsághoz való jog, az információk megszerzésének szabadsága, a művészi, irodalmi alkotás szabadsága és a művészeti alkotás terjesztésének szabadsága, a tudományos alkotás szabadsága és a tudományos ismeretek tanításának szabadsága a lelkiismereti és vallásszabadság a gyülekezési jog is „Ez a jogegyüttes teszi lehetővé az egyén megalapozott részvételét a társadalmi és politikai folyamatokban.”

A kommunikációs jogok anyajoga Szubjektív oldal, alanyi jogok Objektív oldal, intézményvédelmi kötelezettség a közvélemény, mint alapvető politikai intézmény garantálása Korlátozás „szabad véleménynyilvánításhoz való jognak valójában igen kevés joggal szemben kell csak engednie, azaz a véleményszabadságot korlátozó törvényeket megszorítóan kell értelmezni” (súlyosabb, ha a cél egy másik alapjog védelme, mint egy elvont értéké) „… a véleményt annak érték és igazságtartalmára tekintet nélkül védi. A véle-ménynyilvánítás szabadságának külső korlátai vannak csak. …Az Alkotmány a szabad kommunikációt - az egyéni magatartást és a társadalmi folyamatot - biztosítja, s nem annak tartalmára vonatkozik a szabad vélemény-nyilvánítás alapjoga.”

Korlátozás szempontjai Külső korlátok Mások jogai, egyéb érdekek (közerkölcs, ifjúság, közegészségügy,…) Vélemény / tényállítás tudatos vagy gondatlan hamis tényállítás nem védett Közszereplők bírálhatósága (36/1994. (VI. 24.) AB hat.) Alkotmányos értékek (nemzeti jelképek) Sajátos történelmi körülmények Önkényuralmi jelképek, holokauszt és kommunizmus bűneinek tagadása Szükségesség-arányosság (ill. clear and present danger)

Gyűlöletbeszéd I. 30/1992 (V. 26.) AB hat. – alaphatározat, a Btk. 269.§-ról „(1) Aki nagy nyilvánosság előtt a) a magyar nemzet vagy valamely nemzetiség, b) valamely nép, felekezet vagy faj, továbbá a lakosság egyes csoportjai ellen gyűlöletre uszít, bűntettet követ el…. (2) Aki nagy nyilvánosság előtt a magyar nemzetet, valamely nemzetiséget, népet, felekezetet vagy fajt sértő vagy lealacsonyító kifejezést használ, vagy más ilyen cselekményt követ el, vétség miatt …”

Gyűlöletbeszéd II. 12/1999. (V. 21.) AB hat. 18/2004. (V. 25.) AB hat. "…illetve gyűlölet keltésére alkalmas egyéb cselekményt követ el" 18/2004. (V. 25.) AB hat. gyűlöletre izgat, vagy erőszakos cselekmény elkövetésére hív fel … becsmérel vagy megaláz 95/2008. (VII. 3.) AB hat. olyan kifejezést használ, vagy híresztel, (olyan - különösen önkényuralmi rendszerre vagy eszmére emlékeztető vagy utaló - testmozdulatot tesz,) amely alkalmas arra, hogy a csoport tagjainak becsületét csorbítsa 96/2008. (VII. 3.) AB hat. „személyhez fűződő jog sérelmét jelenti különösen” (Ptk.!) – az egyénre „átsugárzó sérelem”

Gyűlöletbeszéd III. Holokauszt és kommunizmus bűneinek tagadása (2010) Btk. 269/C. § Aki nagy nyilvánosság előtt a nemzeti szocialista vagy kommunista rendszerek által elkövetett népirtás és más, emberiség elleni cselekmények tényét tagadja, kétségbe vonja vagy jelentéktelen színben tünteti fel, bűntettet követ el…

Sajtó és média helyzete Korábbi szabályozás 1986. II. tv. a sajtóról, 1996. évi I. tv. a rádióról és televízióról AB alaphatározat 37/1992. (VI. 10.) AB hat.: sajtószabadságot elsősorban az állam tartalmi be nem avatkozása biztosítja, pl. a cenzúra tilalma és a szabad lapalapítás lehetősége tájékozódáshoz való jog, az információszabadság anyagi és eljárási garanciái frekvenciák szűkössége teljeskörű, kiegyensúlyozott arányú és valósághű (elfogulatlan) tájékoztatás ki kell zárni, hogy állami szervek, vagy bármely társadalmi csoport a műsor tartalmát úgy befolyásolja, hogy a tájékoztatás elfogulatlansága megsérüljön

Sajtó és média jogi helyzete 2010-től Új szabályozás Alk. új 61. § és 40/E. § (NMHH), Alaptv. IX. cikk 2010. évi CIV. törvény a sajtószabadságról és a médiatartalmak alapvető szabályairól 2010. évi CLXXXV. törvény a médiaszolgáltatásokról és a tömegkommunikációról 165/2011. (XII. 20.) AB határozat XXI. századi kihívások Internet, határon átívelő szolgáltatások Digitális átállás

Sajtószabadság keretei Területi, személyi hatály („letelepedett” szolgáltató, ill. blogok) Hatósági nyilvántartásba vétel, pályázat, hatósági szerződés (NMHH) Információforrás „jogai” Közönség jogai Sajtó-helyreigazítási jog A sajtó kötelezettségei (tilos tartalmak) Felelősségi kérdések

Közszolgálati médiaszolgáltatás Közszolgálati Közalapítvány Kuratóriuma: 6 tagot (paritás) az OGY 2/3, 9 évre; elnökét + 1 tagot a Médiatanács delegálja Megválasztja a közszolg. Médiaszolgáltatók rt.-inek vezérigazgatóit, ellenőrzi a gazdálkodást, a közszolgálatiságot, tulajdonosi jogok, … Közszolgálati Kódex (Médiatanács fogadja el) Közszolgálati Testület (társadalmi kontroll) MTV, Duna TV, MR, Nemzeti Hírügynökség

Médiaszolgáltatások és a sajtótermékek felügyelete Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Autonóm államigazgatási szerv, szervei: a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Elnöke (ME nevezi ki 9 évre) (rendeletalk!) a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsa (volt ORTT) Elnökét + 4 tagját listán, OGY, kis 2/3, 9 évre (súlyozott szavazású jelölőbizottság) a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Hivatala Médiatanács feladatai: ellenőrzi és biztosítja a sajtószabadság érvényesülését frekvenciák pályáztatása felügyeleti és ellenőrzési feladatok műsorfigyelő és -elemző szolgálatot működtet, stb.