SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
1. A kommunikáció fogalma, fajtái folyamata
Advertisements

A design szerepe Végvári Imre, kreatív igazgató Online Marketing - Keresőmarketing, Linkmarketing és Egyéb technikák.
A kommunikáció.
Pedagógiatörténet Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem február 16. Körmendy Zsolt.
Kognitív nyelvészet Készítette: Molnár Dániel és Herczeg Renáta.
A participációs és a rituális modell
A térkép és a propaganda kapcsolata Bobák Szilvia.
2005. Operációkutatás Ferenczi Zoltán. Széchenyi István Egyetem Operációkutatás eredete •második világháború alatt alakult ki •különböző szakmájú emberekből.
VI. Köztudatos vállalati magatartás A vállalatok társadalmi felelősségvállalása Szlávik János az MTA doktora tanszékvezető, egyetemi tanár Budapesti.
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
A kommunikációról általában
Szemiot i ka.
RENDSZERINTEGRÁLÁS B_IN012_1
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
A POLITIKAI MARKETING HATÁSA A DEMOKRÁCIA MINŐSÉGÉRE
A számítástechnika és informatika tárgya
A személyiség Vagyok, mint minden ember: fenség, Észak-fok, titok, idegenség, Lidérces, messze fény. (Ady)
Bevezető előadás. Összegzően meghatározhatjuk úgy is a személyiséget, mint az egyén jellegzetes gondolkodási, érzelmi és viselkedéses mintáit, melyek.
Kommunikáció.
A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK
A kommunikáció elmélete és gyakorlata
Gyermekvédelmi politika I. Levelező tagozat 2008/09. tanév/őszi félév.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
IPARÁGAK VÁLTOZÁSA : HELYI GAZDASÁGFEJLESZTÉS EVOLUCIONISTA SZEMSZÖGBŐL Bajmócy Zoltán egyetemi adjunktus Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar.
Kultúra és Szocializáció
GAZDASÁGI ETNOCENTRIZMUS ÉS ETNIKAI FOGYASZTÁS ERDÉLYBEN Deák Attila-Róbert Kolozsvári Babes-Bolyai Tudományegyetem Szociológia és Szociális Munkás Képző.
A konstruktivista pedagógia alapjai
A marketingkommunikáció
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
A statisztikai jártásság megközelítései, modellje A (felső)oktatás szerepe Peter Kovacs Associate professor Department of Statistics and Demography, Faculty.
A hazai és a nemzetközi hadtudományi kutatások műhelyei, főbb képviselői, a legfontosabb hadtudományi kutatási témák GŐCZE ISTVÁN ZMNE, Gőcze.
A tanulás reneszánsza Dr. Vass Vilmos egyetemi docens ELTE PPK
R&R vizsgálatok fejlesztése trendes jellemző mérési rendszerére
A modell fogalma, a modellezés jelentősége
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
FIATALKORI BŰNÖZÉS ÉS VIKTIMOLÓGIA
MI A TUDOMÁNY?. 1.A világegyetem és saját magunk megismerésének egyik legfontosabb útját, a tudományos kutatást mint folyamatot, cselekvést, és társadalmi.
Nyíregyházi Főiskola, 2006/2007. II. félév
Mérnökökológia Musa Ildikó BME VKKT.
A kommunikációs folyamat funkciói és tényezői
vizuális kommunikáció
Az innováció forrásai.
A kommunikáció.
7.Az elméleti redukció 1.A mechanizmus-vitalizmus vita –Szélesebb értelemben: redukálható-e a biológia a fizikára és a kémiára, vagy beszélhetünk-e autonóm.
A kis- és közepes vállalkozások információs rendszerei Erdős Ferenc.
Az alapvető kommunikáció
SZERVEZETI MOZGÁSOKAT BEFOLYÁSOLÓ FŐBB ERŐK
Mesterséges Intelligencia 1. Eddig a környezet teljesen megfigyelhető és determinisztikus volt, az ágens tisztában volt minden cselekvésének következményével.
13K – Tárgyalási technikák – 2. előadás
Jelenkori társadalmi problémák és konfliktusok Tantárgyfelelős: Dr
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
Kommunikáció.
Vállalkozásmenedzsment I.
Kulcskompetenciák, munkaerő-piaci kulcskompetenciák
Információelmélet 8. 1 Eszterházy Károly Főiskola, Eger Médiainformatika intézet Információs Társadalom Oktató-
Információelmélet 1 Eszterházy Károly Főiskola, Eger Médiainformatika intézet Információs Társadalom Oktató- és.
Egy regionális rádió szerepvállalása B.-A.-Z. megye falvainak kulturális és társadalmi életében.
A határ menti vállalati együttműködés kulturális gátjai – egy magyar szempontú elemzés Szőke Júlia Gazdasági tanár, abszolvált PhD hallgató Széchenyi István.
A pedagógia mint tudomány Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens.
Gyakorlás – gyakorlat – gyakornok Sokszor egyetlen élmény egész életére megnyitja a fiatal lelket a zenének. Ezt az élményt nem lehet a véletlenre bízni:
A Széchenyi István Egyetem Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kara által szervezett „Magyarország társadalmi-gazdasági helyzete a 21. század első évtizedeiben”
Operációkutatás I. 1. előadás
A kommunikáció tényezői és funkciói
Kommunikáció. Mi a kommunikáció? Jelentése: 1. Tájékoztatás, hírközlés 2. Hírinformációk közlése és cseréje valamilyen erre szolgáló eszköz, jelrendszer.
A kommunikációs folyamat tényezői és funkciói
Nemi sajátosságok a vállalkozói készségekben
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Kommunikáció. Mi a kommunikáció? Jelentése: 1. Tájékoztatás, hírközlés 2. Hírinformációk közlése és cseréje valamilyen erre szolgáló eszköz, jelrendszer.
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
Előadás másolata:

SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kar A kommunikáció alapjai 2009/10. tanév, 2. félév Bevezetés a közszolgálati kommunikációba. Páthy Ádám pathya@rkk.hu

Fogalmi keretek Nagyon rövid definíció: minden olyan folyamat, amely információ továbbításával jár Közepesen rövid definíció: olyan információáramlással járó folyamat, amely valamely közös jelrendszer használatát tételezi fel Viszonylag hosszú definíció: olyan, információcserével járó kölcsönös és dinamikus folyamat, amelyben az adó fél által kódolt információt a vevő fél dekódolja Nagyon hosszú definíció: az ilyen típusú meghatározások általában használhatatlanok és feleslegesek

Fogalmi keretek Etimológia: communicare – megoszt, közzétesz Alapfunkció: kollektív tudás bővítése A kommunikáció általunk tárgyalt folyamatai jelek és szimbólumok segítségével zajlanak, különféle médiumok segítségével A kommunikáció jellegét sokféle tényező befolyásolhatja (részt vevők száma, a kommunikáló felek közötti „erőviszonyok”, térbeli távolság, technológiai fejlettség, motiváció, stb.) Minden feltételtől elvonatkoztatva léteznek azonban olyan alapvető jellemzők a kommunikációban, amelyek azonosak – a kommunikáció univerzális emberi jelenség

A kommunikáció mint tudomány Interdiszciplináris jelleg: a „fiatal” tudományok átka és egyben előnye „Szereplők”: pszichológia, szociológia, szociálpszichológia, nyelvészet, antropológia „Felhasználók”: politikatudomány, vezetéstudományok, üzleti tudományok Kialakulás és intézményesülés: kezdetben tisztán humán megközelítés (sajtótudomány, retorika) A későbbiekben mind a természettudományos (kutatási szemlélet), mind a társadalom- és viselkedéstudományi megközelítés is megjelenik A második világháborút követően gyors intézményesülési folyamat mind akadémiai, mind pedig egyéb szervezeti tekintetben

A kommunikáció modelljei – tranzaktív felfogás A kommunikáció során információ áramlik a feladótól a vevőhöz Dinamikus folyamat, amely során a befogadó fél jelentéseket tulajdonít az információnak Létfeltételnek tekinthető, körkörös és visszafordíthatatlan

A kommunikáció modelljei – interaktív felfogás Theodore Newcomb (1953) – koorientációs modell Szemléletmód: a kommunikáció társadalmi kapcsolatokban betöltött szerepe X lehet fizikai objektum, esemény, tevékenység, attitűd vagy magatartás A kommunikációban részt vevő két fél figyelme megoszlik a partner illetve a tárgy között Cél az egyensúly, amely a partner , illetve a tárgy irányában fennálló érzelmek és attitűdök változtatásával érhető el

A kommunikáció modelljei – kultivációs felfogás Az elmélet a médiakutatásból indul ki A tömegmédia hatása nem egyedi eseményeken alapul, hanem kumulatív, a befogadó ki van téve a média által sugárzott üzeneteknek Nem az a lényeg, hogy milyen tartalmakat „fogyasztunk” hanem inkább az, hogy milyen mennyiségben

A kommunikáció modelljei – participációs felfogás A kommunikáció nem elsősorban folyamat, hanem sokkal inkább állapot Arra használjuk a kommunikációt, hogy felismerjük és megoldjuk a problémás helyzeteket Ágensnek tekinthető minden olyan rendszer, amely problémamegoldásra képes Kritikus különbség: az ágens pillanatnyi állapota és a kívánatos állapot közötti eltérés A probléma akkor szűnik meg, ha nincs különbség az állapotok között, vagy az nem kritikus A problémamegoldás minden esetben konkrét kell, hogy legyen, általános értelemben nem működik

A kommunikáció tudományelméleti felfogásai Információelméleti: kommunikációnak tekinthető minden olyan folyamat, amelyben információáramlás történik, a kifejezésmódtól és a médiumtól függetlenül Matematikai: az összes rendszer belső információáramlása kommunikációnak tekinthető Technikai: a kommunikáció információáramlás emberalkotta rendszerekben Biológiai: élő szervezetek különféle rendszereiben zajló információáramlás Társadalmi: társadalmi rendszereken belül történő információátadás

A kommunikáció alapfeltételei Interakció: kölcsönös, kölcsönhatásokon alapuló érintkezés Interszubjektivitás: kölcsönös ismeretek Intencionalitás: céltudatosság Jelrendszer: a kommunikáció eszköze Nyelvi szimbólumrendszer: a verbális kommunikáció eszköze