Differenciálmű és tengelyhajtás Segédlet a Járműszerkezetek I. tantárgyhoz Összeállította: Dr. Varga Zoltán Széchenyi István Egyetem Közúti és Vasúti Járművek Tanszék
Differenciál zár, növelt súrlódású differenciálmű, lamellás diff. zár
Összkerékhajtás
Összkerékhajtás
Összkerékhajtás
Quattro hátsó tengely
Lánc meghajtású osztómű
Visco tengelykapcsoló
Visco tengelykapcsoló
Visco tengelykapcsoló
Visco tengely-kapcsoló
Torsen differenciálmű
Torsen differenciálmű
Torsen differenciálmű
Torsen differenciálmű
.
Haldex tengelykapcsoló
Haldex tengelykapcsoló
Haldex tengelykapcsoló
Kardántengely
Kardántengelyek Egymástól távoli géptengelyek tengelykapcsolója (az autóban pl. a sebváltó és difi között) Részei: kardán csuklók, tengely, csúszka A kardáncsukló a forgást nem egyenletesen továbbítja: szöghiba Szöghibamentesen csak szigorú feltételek mellett működik! Élettartama, mérete, kiképzése függ: az átvitt nyomatéktól, a fordulatszámtól, a csuklók törésszögétől. Mindig legalább 3 fokos csukló törésszöggel lehet beépíteni! Elterjedt univerzális gépelem, katalógusból választható általános gépészeti felhasználásra. Gelenkwelle, Propellershaft, Universal joint
Kardáncsukló
Kardán csukló Részei: 2db villa, 1 db kereszt Gépjárművekben, és általában a gépészetben tűgörgős csapágyazású csuklókat használnak 45 foknál nagyobb törésszöget nem bír Gépjárművekben ált. max 10 fokos törésszögre használják
Forrás: Dr. Lévai Zoltán bme.auto.hu
Kardáncsukló geometria
Ezen a linken látható a kardán működés Wikimedia universal joint
Kardáncsukló szöghiba
Szöghiba= kihajtó szögelfordulás- behajtó szögelfordulás
Kardáncsukló sebességei description=== Equation used: == Summation of ω2 for ω1 1 till 360 Where: ω2 is the speed of the output shaft ω1 is the speed of the input shaft, set to 1 β is the angle between the shafts φ1 is the rotation angle of the input shaft
Kardáncsukló
Kardán keresztek
Kardántengely felhasználás Sebességváltó és hajtott hidak között Mellékhajtások Vontatott munkagépek meghajtása Segédberendezések meghajtása Kormányoszlop
Kettős kardáncsukló
Kerékagy kettős kardán csukló
Kettős kardán és gumi csukló kormányoszlopban
Kettős kardáncsukló felhasználás Hajtott kormányzott tengelyek (kis sebesség, nagy nyomaték) Kardántengelyek (nagy hajlásszög) Szerszámok hajtása Agrotechnika
Hardy tárcsa, polygon gyűrű
Gumi elemes kardáncsukló felhasználás Kardántengelyek (kis hajlásszög) Kormányoszlop Csillapítás (zaj, nyomaték) igény esetén
Forrás: Dr. Lévai Zoltán bme.auto.hu
Kormányzott féltengely
Golyós GKN csuklók
Féltengely beépítés
Szöghiba mentes csuklók Golyós féltengely csuklók Kormányzott kerékagy csukló (GKN) Nagy sebesség Kis nyomaték Nagyon elterjedt Bendix-Weiss Nagy nyomaték Kis sebesség Főleg a kettős kardáncsukló alkalmazási területén
Szöghiba mentes tengelyhajtás http://en.wikipedia.org/wiki/Constant-velocity_joint
Golyós kerékagy csukló
Kerékagy csukló
Kerékagycsukló cv joint
Nem kormányzott csukló
Golyós kerékagy csukló
Kerékagy csukló
Kerékagycsukló cv joint
Nem kormányzott csukló
Bendix-Weiss csukló
Nagyobb hosszváltozásra alkalmas csuklók Kis szöghibával üzemelnek Kis törésszögre alkalmasak (10 fok) Hosszváltozási lehetőség 30-50 mm Tripoid Golyós csukló Főleg a sebességváltó kihajtó tengelyén alkalmazzák kormányzott kerék meghajtásnál
Golyós csukló kis törésszögre (10 fok), nagy hosszváltozással (40—50 mm)
Hosszkiegyenlítésre alkalmas golyós féltengely csukló
Tripoid csukló
Golyós kerékagy csukló Bendix-Weiss csukló Tripoid csukló Forrás: Dr. Lévai Zoltán bme.auto.hu