Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Előtéttengelyes direkt váltók működése

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Előtéttengelyes direkt váltók működése"— Előadás másolata:

1 Előtéttengelyes direkt váltók működése
Készítette: Szabó Sándor lev.gépész COQI9Z

2 Direkt váltó 1 Bemenet tengely
Ez egy 8 sebességet tartalmazó váltóház amely tartalmaz egy sorváltó bolygó művet. A főváltó egy (4 sebességes alap váltó plusz hátramenetet foglal magába.) 1 Bemenet tengely 2 Szinkronváltó, harmad és negyedik sebesség 3 Mainshaft 4 Szinkronváltó, első és második sebesség 5 Válogató kapcsoló 6 Bolygó sebesség 7 Olaj pumpa 8 Layshaft 9 Hátrameneti tengely

3 Előtéttengelyes váltó
Ez egy 14 sebességet tartalmazó váltóház amely tartalmaz egy sorváltó bolygó művet. A főváltó egy (3 sebességes alap váltó plusz hátramenetet és egy kúszó fokozatott foglal magába ezen felül még egy alacsony magas fokozatott „Ez a köznyelvben felezőnek is hívják de ez nem pontos meghatározás” ) 1 Bolygómű rész rész 2 Mainshaft 3 Sebességváltó kar ház (kulisza) 4 Bemenet tengely 5 Layshaft 6 Segéd hajtás (pl:hidraulika szivattyú meghajtás) 7 Sor sebesség

4 Az alacsony és magas fokozat
2 Alacsony fokozat

5 Előtéttengelyes direkt váltók tartomány és sorváltó kapcsolók állása egyes fokozatokban
Indirekt

6 Direkt váltó kapcsolási rajza
1 Kimeneti tengely 2 Forgási sebesség érzékelő 3 Túlfordulat védelem 4 Splice 5 Sor kapcsoló 6 Air tartály 7 Fokozat villa 8 Semleges helyzet szelep 9 Két tartomány hengerek egy szeleppel A Levegő vonal, túlnyomásos / nem túlnyomásos B Air vonal, túlnyomásos C Elektromos kábel

7 Előtéttengelyes főváltó kapcsolási vázlata sorváltó nélkül
Kúszó fokozat 1és 5ös fokozat 2 es és 6os fokozat 3as és 7es fokozat 4es és 8as fokozat Hátrmenet fokozat

8 Előtéttengelyes váltó kapcsolási rajza tartományváltóval
1 Kimeneti tengely 2 Forgási sebesség érzékelő 3 Tulfordulat védelem 4 Splice 5 Sor kapcsoló 6 Tartomány kapcsoló 7 Levegő tartály 8 Tengelykapcsoló pedál kapcsoló 9 Mágnesszelep (osztott interlock szelep) 10 Osztott henger szeleppel 11 Fokozatvilla 12 Semleges helyzet szelep 13 Két sor szeleppel A Levegő vonal, túlnyomásos / nem túlnyomásos B Levegő vonal, túlnyomásos C Villamos kábel

9 Előtéttengelyes főváltó tartományváltóval kapcsolási vázlata sorváltó nélkül I
Kúszó fokozat alsó tartomány Kúszó fokozat felső tartomány 1 es és4 es fokozat alsó tartomány 1 es és4 es fokozat felső tartomány

10 Előtéttengelyes főváltó tartományváltóval kapcsolási vázlata sorváltó nélkül II
2 es és5ös fokozat alsó tartomány 2 es és5ös fokozat felső tartomány 3 es és6os fokozat alsó tartomány 3 es és6 es fokozat felső tartomány

11 Előtéttengelyes főváltó tartományváltóval kapcsolási vázlata sorváltó nélkül III
Hátrameneti fokozat alsó tartomány Hátrameneti fokozat felső tartomány

12 A váltó főbb részei és működésük
Dupla szinkron Szimpla szinkron

13 A váltó főbb részei és működésük
Szimpla szinkron Részei 1 Szinkronizált kúp 2 Rugó 3 Golyó vezető 4 Fékező kúp 5 Biztosító golyó 6 Kapcsoló hüvely 7 Szinkron agy 8 fogaskerék 9 főtengely

14 Szimpla szinkron működése
A szinkron agy a főtengelyen bordás kötéssel van a főtengelyre fikszen rögzítve. Kapcsoláskor a kapcsoló gyűrűt mozgatva próbálunk kapcsolni. Ugyan ekkor a fékező gyűrűt nyomjuk a fogaskerék felé. Ekkor a fékezőgyűrű a szinkron kúpon fékezve, egyforma sebességre fékezi a fogaskereket és a kapcsoló gyűrűt. Ekkor már a kapcsoló gyűrűt már akadálytalanul tudjuk tovább tolni a fogaskerék felé még a kapcsoló gyűrű össze nem akad fékezőgyűrű fogával. Szétkapcsoláskor a kapcsológyűrűt húzzuk a fogaskerék felől ekkor a a fékezőgyűrű is eltávolodik a szinkron kúptól és a fokozat oldódik. Üres állásba a kapcsológyűrűt a reteszelő golyó fixálja, hogy ne tudjon magától összekapcsolódni.

15 A váltó főbb részei és működésük
Dupla szinkron Részei 1 Kapcsolóhüvely 2 Reteszelő görgő 3 Fékező kúp 4 Intermedier kúp 5 Pozíciónálló görgő 6 Belső kúp 7 Tengelykapcsoló tárcsa 8 Illesztő programlemez 9 Dugattyú 10 Rugó 11 Szinkron agy 12 Főtengely

16 Dupla szinkron műlödése
A dupla szinkront nagyobb terheléseknél használják. Mivel a közbelső fékezőkúppal megnövelték a fékező felületek nagyságát, ezáltal kisebb terhelés (hő és súrlódás) jut egy- egy fékező felületre. Az illesztő programlemez a külső Intermedier kúpot tartja megfelelő helyzetben a pozicionáló tüskét. A váltás és a reteszelés úgy történik mint a szimpla szinkronnál csak azzal a különbséggel, hogy a közbenső fékező és szinkronkúppal is fékez. A dupla szinkron kapcsolásának működése

17 Laysaft tengelyek Layshaft, fogaskerékház tartományn élkül sebesség
Layshaft, fogaskerékház tartomány sebességgel

18 Mainshaft, tengelyek Mainshaft, fogaskerékház tartomány nélküli sebességgel Mainshaft, fogaskerékház tartomány sebességgel

19 Behajtó tengely (input shaft)
Működése Behajtó tengely a két dugattyú gyűrűvel A motortól való behajtás ezen a tengelyen jön létre . A két darab dugattyú gyűrű közti furatokon keresztül jut be az olaj a mansaft tengelybe ami olajozza a szinkronokat és a sorváltót. Dugattyúgyűrűk

20 Hátrameneti tengely Hátrameneti fokozat tengely A hátrameneti fokozat tengely helyhez kötött balra a Layshaft tengelytől A tengely szilárdan rögzített egy házban. A megfordítja a manshaft tengely forgási irányát . Ez a tengely egy tőgörgős csapággyal van ellátva.

21 Váltóháztető a kapcsoló villákkal
Működése A kiválasztott sebességi fokozat kapcsolására szolgál, lehet három vagy négy villás. A kiválasztott sebességi fokozat bekapcsolása után a sebességi fokozat rögzítése is ennek a szerkezetnek a funkciója. Egy golyó segítségével. Tartományváltó nélküli Tartomány váltóval

22 Váltó kulissza Működése
A kapcsoló villák mozgatására szolgál. Valamint megakadályozza, hogy egyszerre két sebességi fokozatot tudjunk kapcsolni. Az oldalsó pozicionáló rugó váltó rudazat üres állását biztosítja. Magába foglalja még a hátrameneti kapcsolót és az üres állás helyzet szelepet. 1 Oldalsó pozicionáló rugó 2 Kulissza 3 Üres állás helyzet szelep 4 Válogató tengely 5 Tolatás villanykapcsoló

23 Üres állás helyzetérzékelő 3/2 szelep
Amikor a kulissza sebességben van akkor az 1 es bemeneti pontot lezárja és a 2 es kimeneti pontot egybenyitja szabad levegővel Amikor üresbe rakjuk a váltót akkor az 1es bemenetet összenyitjuk a 2 es kimenettel és akkor ezáltal a 2 es körben tartáj nyomás lesz és tudunk sort váltani. Erre azért van szükség mert sort csak akkor tudunk váltani amikor a váltó üres állásban van különben a nagy nyomatékátviteltől tönkremenne.

24 Tartomány és sorváltó szelep (4/2)
Amikor a sorváltó kapcsolója ki van kapcsolva. A szelepben a rugó a dugattyút elnyomja ezáltal az 1 es nyílást kinyitja a 3asszabadba vezető nyílást elzárj. A 23 as kivezetésen pedig a sorváltó dugattyúja mögé engedi a levegőt és a sorváltó ellvált. Eközben a dugattyú előtt lévő levegőt a 24 es kivezetésen a szabadba engedi. Amikor a sorváltó kapcsolót bekapcsoljuk olyankor a mágnes szelep az 1es nyílást elzárja a 3 as szabadba vezető nyílást pedig kinyitja. A 12 es bemenő nyílást kinyitja és a 24 es nyíláson a dugattyú elé engedi a levegőt, a szabadlevegő felé való nyílást lezárja ezáltal a sorváltó elvált. Alsó sor Felső sor

25 Sorváltó 1 Kimenet tengely, fő válltó ház 2 Szinkronváltó kúp, magas
3 Koszorú kerék 4 Bolygó kerék 5 Válogató villa 6 Szinkronváltó kúp, alacsony 7 Kimenet tengely, bolygó sebesség 8 Szinkron kúp 9 Nap kerék

26 Alsó és felsősor Alsó sor Felső sor
. Amikor a vezető kis sebességgel halad akkor a koszorú kerék le van fékezve a sorváltó házhoz. Ezáltal a koszorúkerék áll és a bolygó kerekek legördül a napkeréken. Ezáltal lassító áttételt hoz létre a bolygókerék tartón. Így a kihajtás leáttételeződik. . Amikor a vezető nagy sebességgel halad akkor a koszorúkerék össze van zárva a behajtó fő fogaskerékkel ezáltal együtt forognak Akkor a bolygókerekek nem tudnak legördülni a behajtó tengelyen. Ezáltal nincs áttétel és egy az egyben megy ki a hajtás a bolygó kerék tartón Alsó sor Felső sor

27 Sorváltó szinkron működése
A sorváltó feladata, hogy alsó sorváltáskor a szinkron kúp lefékezi a bolygókerekeket és a külső koszorúkerék akadálytalanul tud összekapcsolódni a sorváltó ház kapcsológyűrűjével. Felső sor váltásakor a szinkronkúp összefékezi a koszorúkereket és a főváltóból kijövő tengelyt (mansaft) Így a koszorúkerék akadálytalanul tud kapcsolódni a kihajtó tengelyhez. 1 Fogas koszorú 2 Szinkron kúp 3 Szinkronváltó kúp 4 Reteszelő golyó

28 A váltó olajzása Ezek a váltók nagy teljesítmények átvitelére vannak tervezve, és több százezer km re.(a súrlódás következtében nagy hő keletkezik ezt el kell vezetni) Ezért a váltó szóró olajzása nem elég és kényszer olajzást kell alkalmazni amit egy fogaskerék szivattyúval oldottak meg . Olajzás része még egy nyomáshatároló és egy szűrő . valamikor még ez is kevés és ezért még egy olajhűtőt is beépítenek . Ezt hűteni a motor hűtőközegével vagy külön olajhűtő amin egy ventilátor hajtja át a levegőt. Pontosan ezért ezeket a teherautókat csak úgy lehet vontatni, hogy lekötik a kardánt vagy felemelik a hátsó tengelyt. Mivel a váltó üresben van és a kardánon keresztül a hajtás visszajut a váltóba, de ott a hajtás megszakad . És az olaj szivattyút a lamsaft tengelyen keresztül hajtjuk meg, üres állásba ez a tengely nem forog.


Letölteni ppt "Előtéttengelyes direkt váltók működése"

Hasonló előadás


Google Hirdetések