modern romok Hogyan hasznosíthatók az elbonthatatlan építmények

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szentendre Épített örökségek. Szentendre a Duna-parton """"A templomokra rávillan az alkony, A kusza város csillag bíborában, Csobban a Duna lassú.
Advertisements

A Várhegy gyomrában kialakított Sziklakórházat (ma múzeum) a főváros működtette 1939-től 1944-ig. Az építmény több szintből áll, váltakozó belmagasságú,
Tíz éves a Filozófiai Kert
A történelmi idő.
Lakossági Fórum Miskolc,
Iparművészeti Múzeum A főváros egyik legszebb látnivalója a Lechner Ödön és Pártos Gyula tervezte, Zsolnay kerámiával fedett szecessziós palota. Gyűjteménye.
Aktuális pályázati lehetőségek
Római építészet Augustus korában
Világörökségünk A budai vár.
Készítette: Reményi László1 Pátyi Szent Imre Templom, Plébánia és Közösségi Ház Építési engedélyezési terve.
Készítette: Birghoffer Péter
Múcsonyban található irodaépület Ft-ért eladó!
Szolnok Damjanich János Múzeum – Látogatóbarát fejlesztése
Dóm kőtár, Pécs ( ).
Manhattan a sivatagban
This project is implemented through the CENTRAL EUROPE Programme co-financed by the ERDF. airLED Status Quo elemzések tapasztalatai prezentáció Karácsony.
Gimnázium Szigeti épület A kollégium Iskolánk rövid története.
Foktő – Kalocsai repülőtér önkormányzati fejlesztése
A Tabáni Tájház és a Tisza-hidak
Ajánlat a Miskolc Állomás utcában található 3500 m2-es üzlet- raktárépület egybeli, vagy részenkénti megvásárlására. Az ingatlan környezetének leírása:
Az ipari parkok fejlődése Magyarországon a Győri Ipari Park kialakulásának tükrében március 12. Győri Ipari Park Minőségi.
Szeged címere. Szeged címere Szeged Magyarország harmadik legnagyobb városa amely nagy történelmi múlttal sok turisztikai látványossággal rendelkezik.
Új-Zéland történelme Új-Zéland történelme mintegy 1000 évet ölel fel, melynek első részében a sziget lakói (a maorik) teljes elszigeteltségben éltek, majd.
Ázsiai Egyetemek Környezettervezés Vinkó Anna és Donka Sándor gyűjtése.
Alsónémedi inkubátorház építésének organizációja
Szervezeti formák.
Készítette: Bajkó Balázs Hullár Péter
AZ EIFFEL-TORONY ÖSSZESZERELÉSE
Piller Rudolf SzélerőVép Kht.
Kémiai anyagok felhasználása az iparban Comenius-project.
MTA Regionális Kutatások Központja Településracionalizálás, falupolitika és falurombolás Romániában és Magyarországon az államszocializmus időszakában.
A Duna-Körös-Maros-Tisza Eurorégió helye a Kárpát-medencében és gazdasági jellemzői Dr. (habil) Pál Ágnes főiskolai tanár HUNGARY, SZTE JGYTFK Sopron,
Az önkormányzat szerepe a logisztikai központ létrehozásában II. CEBC Logisztikai Konferencia Budapest, II. 3. Nagy Sándor Városfejlesztési alpolgármestere.
Tokaji múzeum.
Balatoni Múzeum- Keszthely Készítette: Kleri Dzsenifer.
Kutatási összefoglaló. Regionális eltérések Magyarországon nemzetközi összehasonlításban.
Az ország háza F: Laci A parlament épülete A Duna felől
Ingatlanértékelési módszerek
A Grundfos Vállalatcsoport
2006. június 13.Környezetvédelmi Világnap - aktuális kutatási kérdések a környezetvédelemben 1 Zajtérképezés Magyarországon A stratégiai zajtérkép mint.
Klauzál Gábor Élete és munkássága!
Andrássy út Hősök tere Vajdahunyad vára
2. Ismerkedés a Damjanich Múzeummal
TÁRNOK – SZÉKESFEHÉRVÁR vasúti vonalszakasz kivitelezési munkálatai
TÁRNOK – SZÉKESFEHÉRVÁR vasúti vonalszakasz kivitelezési munkálatai Kápolnásnyék - Gárdony vonalszakasz jobb és bal vágány átépítése.
A Miskolc kereskedelmi központjában m2 beépítetlen terület eladó! Ára: €
AquaTerr Kft. Készítette: Tóth Péter. Profil: Az AquaTerr Kft. elsődleges célja olyan terráriumok és akváriumok készítése, amely mind működésbélileg,
Bemutatkozik az FGSZ Zrt.
Gyöngyös jellegzetességei
BUDAPESTI SÉTA 6. ÉVFOLYAM.
Budapest legszebb koncertépülete, a pesti Dunakorzó mentén fekvő Vigadó től volt újra látogatható, miután az es szabadságharc során.
Útépítési munkálatok és új forgalmi rend (a Kőrösi út, Kisfaludy, Bacsó B., Vasút, Csontos J. utcákban)
Nemzetközi Rehabilitációs Központ
BUDAPEST Készítette: Bugyinszki Fruzsi. A közel egy hónapig tartó vásár évente több mint fél millió látogatót vonz Magyarország és Európa minden tájáról.
1095 Budapest, Mester u. 4. HUNGARY Érdemes-e szénhidrogént kutatni Magyarországon? - szénhidrogén-bányászati, vállalkozási szemszögből Dr. Tóth Tamás.
Az EU és a civil szervezetek kapcsolata Lukács András Levegő Munkacsoport „Civil szervezetek feladatai és lehetőségei az EU-tagság kapcsán” Budapest, 2005.
ÖRÖKSÉGGAZDÁLKODÁS ÉS ÉRTÉKTEREMTÉS VESZPRÉMBEN. AZ 1000 ÉVES VESZPRÉM „A KIRÁLYNÉK VÁROSA” –A történelmi múlt fontossága Két pólusú városi struktúra.
Kialakulása A Medve-barlang a triászkorú kristályos mészkőben képződött mintegy 200 millió évvel ezelőtt. A mészkőben a barlangon átszivárgó víz rengeteg cseppkőképződményt.
BAHRAIN.
Készítette: Tóth Ildikó Ybl Miklós tervei szerint épült 1875 és 1883 között neoreneszánsz stílusban, a Várkert Duna felőli lezárásaképpen. Eredetileg.
Önkormányzati fejlesztések Sárospatakon Közoktatási infrastruktúra fejlesztése (II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola főépületének bővítése,
Barnamezős Beruházás a DIGÉP-MSM Kft-ben
LAPOZZBELE–KATTANJRÁLAPOZZBELE–KATTANJRÁ LAPOZZBELE–KATTANJRÁLAPOZZBELE–KATTANJRÁ A példás kanizsai Halis István Csáki Fanni (Piarista Általános.
Templom-Halom Lakitelek Nonprofit Kft. Sajtómappa Archeológiai és Művészettörténeti Központ.
BUDAÖRS 2020! TEMPLOM TÉR ELŐZETES AKCIÓTERÜLETI TERV VITAFÓRUM.
Úthálózat fejlesztés, úthierarchia, úttípusok
Településképvédelem2017.
Műszaki ismeretek/Műszaki szemlélet Készítette: Jakab Gabriella, településmérnök, ingatlan értékbecslő Kinek-mit jelent? Mi köze az értékbecsléshez, ingatlanközvetítéshez?
Villamosközlekedés Nagyváradon
ÉRDEKES LAKÓTELEP BÉCSBEN
Előadás másolata:

modern romok Hogyan hasznosíthatók az elbonthatatlan építmények modern romok Hogyan hasznosíthatók az elbonthatatlan építmények? TECHNIKTÖRTÉNETI MÚZEUM GYŐR

1896 - December 28-án de. 10 órakor a Győr városi és megyei takarékpénztár helyiségében Léderer Emil elnökletével megtartott közgyulésen 9 részvényes 1 millió korona tőkével megalapította a győri Magyar Wagon- és Gépgyár Rt-t. 1906 - Eiffel tervei alapján készült kovácsüzem kora legmodernebbjei közé számított. 1918 - Kialakul a nagyüzem. A korszerűen felszerelt, 300 ezer m2-es Wagongyárnak ekkorra saját vas- és acélöntödéje, valamint anyagvizsgáló laboratóriuma, karbantartó és szerszámkészítő műhelye volt, 2800 lóerős villamos erőmű és külön gőzszolgáltató központ adta az energiát. Gyártási ágak: vasúti kocsi híd- és vasszerkezet automobil katonai jármű Motoreke- és emelőberendezések vasúti felépítmények 1937 - 38 - A repülőmotorok kipróbálásához felépül a fékterem, elkezdik a repülőgépmotorműhely építését. 1940 - Korszerűsítik az acélművet, páncéllemez edző és nemesítő üzemet létesítenek. Bővítik a vagonszereldét, az Autóüzem részére új épületeket készítenek. A repülőgépgyártáshoz szerelőcsarnok és alkatrészraktár épül. 1944 - 45 - Menekülés a háború elől, a Vagongyár kitelepítése nyugatra. A Vagongyár első tragikus bombázása 300 halálos áldozatot és nagy veszteséget követelt gépekben és épületekben. 1949 - Új acélöntöde létesül. 1950 - egy feltételezett III. Világháború kialakulásának esetére a gyár területén bunkert építenek. 1967 - Elkészül a korszerű berendezésekkel felszerelt 28000 m2-es csarnok. (Ikarus) 1969 - az új motorgyár ünnepélyes avatása. 1996 - RÁBA Alapításának 100. évfordulójára, kiválóan szerkesztett kiállítás és kiadvány formájában a közönség elé tárta fennállásának dokumentumait, technikai emlékeit.

Az Ipartörténeti Gyűjtemény tervezett új épülete . Győr mint iparváros jelentősen átstruktúrálódott. A RÁBA NYRt. 2001—2002 körül működésének racionalizálása érdekében a Vasúti Járműtelephelyről, mint tradicionális gyártási bázisról kiköltözött. 2002-ben a gyár területe, mely közvetlenül Győr Belvárosához kapcsolódik értékesítésre került. A területre az ENGEL-csoport szerzett opciót. Ennek kapcsán a Múzeum, a gyűjtemény és a hozzá kapcsolódó szabadtéri kiállítási terület, melyen síneken elhelyezett vagonok, vasúti szerelvények voltak kiállítva — légüres térbe kerültek. Bizonyos emlékeket, bizonyos épületeket a jövőnek átörökítve kell megtartani, mintegy mementóként, ám élettel megtöltve azokat, gondosan választott funkciók segítségével. a főépület és ahhoz kapcsolódó jellegzetes épületek helye kereskedelmi szempontból stratégiai jelentőséggel bírt, így azok kerültek először értékesítésre, majd beépítésre (ÁRKÁD bevásárlóközpont). 2006-ban létrejött a Győri Ipartörténeti Alapítvány, és Dusza András elnökletével hamarosan eljutott oda, hogy elkészült az Origo Arrabona elvi engedélyezési terve. Az Alapítvány a RÁBA NyRt. -vel tárgyalásokat folytatott a területén lévő légoltalmi bunker és a 00073 számú telek Gyűjteményi Épület céljára való megvásárlásáról. A tervezéshez, tervtanácsi bemutatáshoz szükséges tulajdonosi hozzájárulást a RÁBA Ny Rt. részéről megszerezték.

A meglévő bunker épület A II. Világháború után 1950-ben építették a gyárvárosi Rába Gyár területén, egy feltételezett III. Világháború kialakulásának esetére. A vasbeton szerkezetű bunkerépítmény 21 m x 21 m x 21 m méretű. Sajátossága, hogy nem a hagyományos földalatti bunkerépítés példáit követi, hanem a földfelszín felett, minden oldalról 2,5 m vastag monolit vasbeton szerkezettel készült. Mint stratégiai védelmi bázis, egy esetleges hadi helyzetben a gyár vezetése és kb. 2000 alkalmazott számára biztosított volna menedéket. Külön érdekesség a bunker tetején lévő géppuskafészek, mely csak a bunker külső falán épített acél hágcsón közelíthető meg, felszerelése mindössze egy asztal és egy telefon.

A meglévő bunker épület Az épület két bejárattal rendelkezik. A 2,5 m vastag körítő falon több bejárati nyílás van, melyek acél ajtókkal, zsilipszerűen védték, reteszelték a belső teret. A bejárat mellett zuhany és egyéb raktárhelyiségek lettek kialakítva, ahol a sugárfertőzött külső térből érkezőket „fertőtlenítették és ellátták” (volna). A parancsnoki részleg, a telefonközpont, a „vezérkari „terem, mind a lépcsőtérhez kapcsolódik, míg az ellenkező oldalon a kórház, egészségügyi részleg kapott elhelyezést. A bunker közepén található a szűk belmagasságú tereket összekötő széles, menekülésre méretezett lépcsőrendszer.

Hagyomány Modernitás Gazdaság Kultúra Origo Arrabona „Ahogyan a múlt eredményei, a hagyományok megjelennek a ma és a holnap mindennapjaiban, ugyanúgy kölcsönhatásban élt és él egy városban a gazdaság és a kultúra. Az intézmény, mely mindezt az alábbiak figyelembevételével megtestesíti, mintegy szerves csokorba kötött összegzője a múltnak, és egyúttal kiinduló-, kezdőpontja, azaz Origója a város, romai kori nevén Arrabona jövőbeli fejlődésének. Ezért választottuk az intézmény nevéül a következőt: Origó Arrabona Hagyomány Modernitás Gazdaság Kultúra

Origo Arrabona A bunker hasznosítására szóba került, hogy levéltári célra használnák. A kiugróan magas páratartalom és a szűk bejáratok miatt e célra alkalmatlan. A cél tehát a bunker mai állapotát konzerválni, a benne lévő korlenyomatot rendszerezni, kiállítási rendbe illeszteni és a nagyközönség számára megnyitni. A bunker körül kijelölt területet az ÁRKÁD bevásárlóközpont, annak parkolói, a Szeszgyár iparvágányai és tartályai, illetve a folyamatos bontással társasházakká alakuló ipari „csarnok város” szegélyezi. Az építmény védendő és a körülötte kialakított telek múzeumi besorolást kapott. A RAS Építész Kft. készítette az elvi építési engedélyhez szükséges terveket, valamint a látványterveket. A tervezési feladatokat Rosta S. Csaba és Pados Melinda végzi, míg a kiállítás-építészet tervezője Sándor János építész, a Plaza Műterem részéről.

Origo Arrabona A leendő tömegközlekedés megállói és az épületen keresztül vezetett tengely kivezetése -> az épület elhelyezkedése igen kedvező lesz Az épület megközelítése gyalogosan az ÁRKÁD főbejáratán keresztülvitt tengely irányából és északról várható. Ki lehetne jelölni e területet az érkezők számára, mintegy találkozó pont lehetne, ahova a buszok parkolhatnak, ahonnan indulna a városnézés és ahová visszaérkezne a látogató Győr történelmi Belvárosának felfedezése után. -> ORIGO elnevezés

Origo Arrabona Az épület  külső megjelenése nagyon szembeötlő, formai értelemben különleges, szokásostól eltérő kell legyen. Az épület sugallja a benne lévő funkciót, a múzeum sajátosságát, mely általában egy ablaktalan, zárt felülvilágított térsor. A különleges geometriájú épületek önmaguk reklámjává válnak, könnyen megtalálhatók, könnyen megjegyezhetők.

ORIGO Közös nevezőként találtak rá a tervezési területhez valamikor igen közel, a RÁBA gyár tervezésében és kivitelezésében megvalósult sajnos már lebontott- valamikori gáztartály gömb formájára. Az ORIGO épületrész, mint a jövő szimbóluma. Szintjei a gömb oldalán futó rámpák segítségével járhatók be. A belső tér igen visszafogott építészeti burkolatokkal tervezett, de a gömb belső felületén a poligonokból szerkesztett acél tartószerkezet, annak csomópontjai láthatóak. A természetes fény a lépcsőházi mag és az áthatásban csatlakozó híd épületrész, a MÁTRIX felől érkezik. Az ORIGO legfelső szintjén egy előadóterem kap helyet.

MÁTRIX A meglévő bunkert és a fő attrakciót jelentő, a jövőt jelképező ORIGO-t összekötő hídszerű építményt nevezik MÁTRIX-nak „új dimenziót nyit a múlt és a jövő között, amely a kor mindenkori színvonalát, a város ipari teljesítőképességét, lakóinak kreativitását egyszerre képes bemutatni”

Origo Arrabona Cél: a három, eltérő jellegű tér egy olyan ötvözetté olvadjon össze, hogy az egyes egységek jellege, karaktere megmaradjon, de a kiállítás látogatója minden térben, minden térszegletben azonos minőséget, egyenrangú, de eltérő élményeket kapjon. Nincs tehát alá és felé rendelt szerep a geometrikus jellegű terek között, azonos erősségű formák áthatásáról van szó. 

Parkoló, kültéri kiállítótér A gépkocsival érkezők számára a telken belül nincs kijelölt parkoló. A Szeszgyár kerítéséhez szorult, iparvágányokkal keresztülszőtt zöldterületen a parkolási feladatok és a kültéri kiállítás egyszerre oldható meg. A mélykert A gyalogosok épületbe juttatása miatt a bunker bejáratokhoz keskeny ösvényt vezetnek, egyben biztosítják az épületek körüljárhatóságát. A Gömb alakú épületrész alatt fűvel fedett, felülvilágítókkal „tarkított” járható részt adnak, annak érdekében, hogy a zöldterület minél nagyobb lehessen. A telek Belváros felőli részén, az ORIGO előtt terveznek egy olyan mélykertet, mely a föld alatt elhelyezett előcsarnoki, fogadótérre vezető lépcsőket, rámpát kíséri.

A Gasometer négy tartályépülete Bécs 1792-től utcai gázvilágítást alkalmaztak Bécsben, amit szénből nyertek. A kezdetekben a városi gázt a városban szétszórt kis gázüzemekből üzemeltették és privát épületekben próbálták ki. 1899-ben "folyt" először gáz a 700 km hosszú csövekből. 1985-ben a Gasometert leállították, mivel 1969 és 1978 között a városi gáz helyett átálltak a földgáz használatára. Az épületet műemlékké nyilvánították. Ezután a nagy üres csarnokok hosszú ideig üresen álltak, néha kiállítás otthonai lettek,  de forgattak itt filmet is.

A Gasometer négy tartályépülete Bécs 1996 novemberében a négy épület eladtak házépítö cégeknek, akik egy keveréket terveztek lakások, munkaadó irodák és szórakoztatási célú helyek együtteséből. Ennek kiváltó oka volt, hogy egy új metróállomás volt tervben, 2000-ben az U3 metróvonal megnyitotta a Gasometer állomást. 1999 februárjától 2001 augusztusáig építési munkálatok folytak. Négy mérnöknek köszönhető az újraéledés:  Jean Nouvel (Gasometer A) Coop Himmelb(l)au (Gasometer B) Manfred Wehdorn (Gasometer C) Wilhelm Holzbauer (Gasometer D).

Felhasznált irodalom/1 -Győr 1539-1939 Winkler Gábor – szöveg, Kurcsis László- könyvtervező Műhely Folyóiratkiadó Közhasznú Társaság, 1998 -Győr 1939-1999 Winkler Gábor – szöveg, Kurcsis László- könyvtervező Műhely Folyóiratkiadó Közhasznú Társaság, 1998 -A győri Wilhelm Pieck Vagon- és Gépgyár története 1896-1956 Ifj. Gárdonyi Géza, Kölkedi István, Kiss Rudolf, Iróffy Kázmér Kiadja: Wilhelm Pieck Vagon- és Gépgyár, 1956 -A Magyar Vagon- és Gépgyár története-1- 1896-1945 Tabiczky Zoltánné Győr-Sopron megyei Nyomdavállalat, 1972 -A Magyar Vagon- és Gépgyár története-2- 1946-1972 Tabiczky Zoltánné Széchenyi Nyomda, Győr, 1977 -Győr ipartörténetét, gazdasági potenciálját bemutató intézmény létrehozása, működtetése MEGVALÓSÍTHATÓSÁGI TANULMÁNY Győri Ipartörténeti Gyűjtemény (Hrsz.: 00073) „Sikeres Győrért Társaság” Egyesület 2006. augusztus -Megye - Origo–Arrabona lett az ipartörténeti gyűjtemény neve –2006. okt. 7., szombat -A Győri Ipartörténeti Gyűjtemény helye, szerepe Győr és a régió jelenében, jövőjében - konferencia összefoglaló 2006. június 30., péntek -487 bekezdés és 617 kép a műemlékvédelemről Román András TERC Budapest, 2004

Felhasznált irodalom/2 www.wikipedia.org www.gymskik.hu www.kisalföld.hu www.gyor_online www.epiteszforum.hu

Művészettörténet Készítette: Bálint Rita gti6wv