Vámjogi szabályozás, gyakorlati vám ismeretek

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Regionális politika
Advertisements

A külföldi forgalmi rendszámú gépjárművek ellenőrzése Budapest, november 23.
EMCS RENDSZER JOGSZABÁLYI HÁTTERE
Elektronikus vám – E-Customs
A közúti fuvarozás nemzetközi szabályozása
Közösségi vámjogi szabályozás
A JOGHARMONIZÁCIÓ. Az államok konszenzusa alapján elfogadott, szerződéses és szokásjogi magatartási normák összessége, amelyek a nemzetközi jogalanyok:
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
Vámunió.
A három pólusú világgazdaság kialakulása és a világkereskedelem
A sertéshúságazat szabályozása Termelés: 17,5 mill. Tonna évente Export: 1,5 mill. Tonna évente.
EU alapismeretek E-Learning.
Az egyes termékek kiegészítő oltalmára vonatkozó európai közösségi szabályozás (SPC) és annak hazai végrehajtása dr. Kiss Marietta Magyar Szabadalmi Hivatal.
Az Európai Unió és Magyarország
1 A KIFIZETÉSEK ÉS PÉNZÜGYI ELLENŐRZÉSEK FOLYAMATA A KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZETNÉL.
A nemzeti vámjogszabályok
vámjogi és vámeljárási szabályok rendszere
Exporttal és importtal kapcsolatos okmányok
Mexikó.
Dr. Szilágyi János Ede ME-ÁJK december 2.
Származás, minőség- és eredetvédelem. Földrajzi árujelzők kialakulása.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. EU ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdasági kihívások az egészségiparban; Budapest, január Csatlakozás az Európai Unióhoz: iparjogvédelmi hatások az egészségiparban Ficsor Mihály.
Közösségi vámjogi fogalmak
Külgazdasági politika és piacfejlesztés 0) Témák, módszerek, követelmények Dr. Kruppa Éva Főiskolai tanár 2012/2013.
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
EU II..
Webes változat, animáció nélkül !!!
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
2010. március 03. Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alapból az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program I. és II. intézkedéscsoportjához kapcsolódó.
Az Európai Közösség vámjoga
Vámeljárások és szabályozások a közös ipari parkban február
A magyar gazdaság várható helyzete
Megpályázható tevékenységek BM/ /2012. sz. nyílt pályázati felhívás alapján Európai Integrációs Alap.
Az Európai Únió csatlakozási folyamatai
A NATURA 2000 ÖKOLÓGIAI HÁLÓZAT
Gazdasági és foglalkoztatási folyamatok Magyarországon
Gazdasági és foglalkoztatási folyamatok Magyarországon.
Natura 2000 fenntartási/ fejlesztési tervek készítéséhez nyújtandó támogatás – az ÚMVP-n keresztül -Natura 2000 konferencia – November 22. Makovényi.
UDOVECZ GÁBOR Balkán: együttműködés vagy verseny a mezőgazdaságban?
Megpályázható tevékenységek BM/9674-2/2011. sz. nyílt pályázati felhívás alapján Európai Integrációs Alap dr. Gyöngy Anna BM EUEFO.
Vegyipari trendek az EU-ban és Magyarországon
Magyar Hadtudományi Társaság Védelem Gazdasági Szakosztály
Munkavállalás az Európai Unióban
A magyar mezőgazdaság szerkezete
Szabadkereskedelmi társulások
MAGYARORSZÁG - CHILE Új lehetőségek a kereskedelmi kapcsolatokban.
Európai Uniós ismeretek Az Európai Unió jogrendszere; Versenyjog.
1 Az Európai Unió közös kereskedelempolitikája. 2 1.Létrehozásának oka és célja EUMSZ cikk (ex EKSz cikk) Létrehozásának f ő oka: A vámunió.
Magyarország – Csehország Bilaterális gazdasági kapcsolatok Orosz György főosztályvezető, Globális Főosztály KÜLGAZDASÁGÉRT FELELŐS HELYETTES ÁLLAMTITKÁRSÁG.
UNIÓS VÁMKÓDEX Származás - Tarifa - Vámérték
Uniós Vámkódex nemzeti végrehajtása Vámeljárások.
1002/2010. (I. 07.) VPOP UTASÍTÁS A VÁMRAKTÁROZÁS EGYSÉGES ELJÁRÁSI RENDJÉRŐL.
Az orosz piac lehetőségei február 1. Miskolc Dr. Szécsiné Bányai Ilona.
Ö kológiai termékek jelölése Juhász Ágnes NÉBIH ÉTbI Élelmiszer-forgalmazás Felügyeleti Osztály
Fogalmak Oktatási anyag Október 09. Szórádi András.
SIMANECZ TÜNDE FŐTANÁCSOS ADATSZOLGÁLTATÁS ELLENŐRZÉS BÍRSÁGOLÁS HADITECHNIKAI ÉS EXPORTELLENŐRZÉSI HATÓSÁG.
Uniós Vámkódex nemzeti végrehajtása Vámfelügyelet.
Európai Uniós ismeretek A négy alapszabadság. Alapvető jogok az Európai Közösségben – a 4 alapszabadság EGK – cél: a tagállamok közös piacának kiépítése.
Tágabb, mint a kereskedelmi szerződések köre
Az állami támogatások versenyszempontú ellenőrzése Magyarországon
Készítette: Dr. Domonkos Endre (PhD)
Nemzeti Élelmiszer Nyomon Követési Platform
A REGIONÁLIS INTEGRÁCIÓK
Pénzügyi jog A vámjog szabályozása.
A regionális gazdasági integrációk
Közbeszerzési Hatóság
Adatszolgáltatói terhek csökkentése a külkereskedelmi statisztikában
Pénzügyi jog A vámjog szabályozása.
Előadás másolata:

Vámjogi szabályozás, gyakorlati vám ismeretek Külkereskedelmi ismeretek(1) Vámszakmai ismeretek(2) Forrás: (1) Sípos László – Skrám Katalin (szerk. 2005) Európai uniós vámszakmai ismeretek. Novoschool, Budapest. (2) Külkereskedelmi termékforgalom 2003 (2004) KSH, Budapest. Ponácz György Márk SAKK-tréner Győr 2005. október 5.

Világkereskedelem mutatói A világkereskedelem értéke 2003-ban 16%-os folyó áras növekedés eredményeként 7270 milliárd dollárt tett ki. A legdinamikusabb, volumenben is kétszámjegyű külkereskedelmi bővülést a közép- és kelet-európai országok, valamint a kelet-ázsiai térség érte el. Kína a magas bázishoz viszonyítva rendkívüli – folyó áron 40%-os – növekedése eredményeként a ranglistán három helyet előrelépve immár a világ harmadik legnagyobb importőre. Forrás: KSH

Forrás: KSH

Forrás: KSH

Magyarország külkereskedelme az Európai Unióban Protekcionizmus vagy szabadkereskedelem? Importigényesség a GDP-hez viszonyítva: EU: 11% Magyarország: 23% Fő külgazdasági determinációk: nemzetközi szerződéses kötelezettségek külföldi működő tőke szerepe, térnyerése külgazdaság relációs szerkezetére Forrás: KSH

Forrás: KSH

Forrás: KSH

A magyar külkereskedelem irányai A fejlett országok exportunkból 80%-ban részesedtek; a feladott áruk értéke 7740 milliárd forint volt, amely folyó áron 6, volumenben mérve pedig 7%-os növekedést jelent a 2002. évi szinthez képest. A kivitel közel háromnegyedét átvevő Európai Unió viszonylatában a folyó áron és volumenben mért növekedés mértéke egyaránt 6%-os volt. A legfontosabb partnerünk, Németország számára feladott árukértéke 4%-kal nőtt, amely a növekedés ütemének 3 százalékpontos gyorsulását jelzi a mélypontot jelentő 2002. évhez képest. A németországi rendeltetésű export alakulásátigen jelentősen befolyásolta a videojáték kivitelének megszűnése, miután a termék 2002-ben lebonyolított exportjának több mint négyötöde, 150 milliárd forint értékű áru Németországba került kiszállításra. Az Ausztriába feladott termékek értéke 154milliárd forinttal, az Európai Unió tagállamai közül a legnagyobb összeggel nőtt. Az Olaszországba és Franciaországba irányuló export értéke 9–10%-kal haladta meg a megelőző évi szinteket. Az előbbi ország esetében meghatározóan a közúti járművek, míg Franciaország vonatkozásában az irodagépek forgalombővülésével magyarázható a kivitel növekedése. Az európai uniós tagállamok közül a legnagyobb mértékben, közel ötödével a Svédországba irányuló export csökkent. Ennek ellenére a skandináv országba irányuló export értéke még mindig többszörösét jelentette a 2002. évet megelőző évek forgalmának. A spanyolországi rendeltetésű kivitel több mint fél évtizede tapasztalható növekedése ezzel szemben 2003-ban is folytatódott: a forgalom mintegy negyedével lett nagyobb. A 2000–2003. években – az időszak középső két évében tapasztalt világgazdasági recesszió ellenére – a forgalom évente átlagosan több mint ötödével bővült; a növekedés mindenekelőtt a gépjárműmotorok felfutó exportjának volt a következménye.

Forrás: KSH

Forrás: KSH

Nemzetközi szerződéses kötelezettségek I. WTO-egyezmény, azaz Világkereskedelmi Szerződés (1994): agrártermékek külkereskedelmének újraszabályozása, agrárszabályozók vámosítása számítástechnikai termékek külkereskedelmének liberalizálása (0% vám)

Nemzetközi szerződéses kötelezettségek II. Európai Megállapodás szabadkereskedelmi és integrációs jellegű kötelezettségvállalások. Pán-európai származási kumulációs szabályozás -> nagyban hozzájárult ahhoz, hogy Magyarország fő felvevőpiaca az Európai Unió legyen

Nemzetközi szerződéses kötelezettségek III. Egyéb szabadkereskedelmi megállapodások EFTA, CEFTA, Törökország, Izrael, Törökország, Jugoszlávia (ipari termékek vámjának gyors leépítése, szabadkereskedelem) A piacvédelmi intézkedések lehetősége fennmaradt. 2002. Vámcsökkentési megállapodás az USA-val: Magyarország számára GSP megadása, az általános vámpreferencia megadása Számítástechnikai eszközök behozatalának 0%-os vámja.

Az Európai Unió vámelőírásai Egységes vámtarifa harmadik országokkal szemben. Vámunió. Közösségi termelők a védelem mellett is versenyhelyzetben maradnak. A Közösségi Vámkódex egységes feltételrendszert teremt a vámeljárásokra és követelményekre. A közös Kombinált Nómenklatúra (KN) a közös kereskedelempolitika része. A vámpolitika alkotóeleme, a vámtarifaszámok és vámtételek egységes meghatározásának leírását tartalmazza. A KN egyben a TARIC alapjául is szolgál. Az TARIC az Európai Unió kereskedelempolitikai eszköze, amely minden adónemre és minden megszorító intézkedésre vonatkozóan az összes jogszabályt katalogizálja, az adómérték meghatározásában eligazít. Interneten szabadon hozzáférhető hiteles rendszer.

Vámjog 2913/92/EGK Tanácsi Rendelet a Közösségi Vámkódex létrehozásáról 2454/93 (EGK) bizottsági rendelet a Közösségi Vámkódex végrehajtásáról 2003. évi CXXVI. tv. a közösségi vámjog végrehajtásáról. (Többször módosult.) 15/2004. (IV.5.) PM rendelet a közösségi vámjog végrehajtásának részletes szabályairól. (Többször módosult.)

Közösségi áru Kizárólag a Közösség vámterületéről származó ÉS a Közösség vámterületén előállított/gyártott áru (nem tartalmaz a vámterületen kívülről származó árukat); A Közösség vámterületén kívülről importált ÉS szabad forgalomba bocsátott áru; A következőképp előállított áru: A Közösség vámterületén kívülről importált ÉS szabad forgalomba bocsátott áruból (csak a 2. pont) , vagy A Közösség vámterületéről származó és ott előállított/gyártott áruból ÉS a Közösség vámterületén kívülről importált és szabad forgalomba bocsátott áruból gyártott áru (az 1. és a 2. pont)

Nem közösségi áru Azon áru, amelyet a Vámkódex 4. cikk (7) bekezdése nem említ; A közösségi áru, amely a jellegét – a 163. és 164. Cikk sérelme nélkül – a vámterületről való kivitelt követően elveszti.

Az eljárás fajtái • Közösségi árutovábbítási eljárás • TIR Egyezmény szerinti • Isztambuli Egyezmény szerinti • Rajnai Hajózási Egyezmény 9. Cikke szerinti • NATO Egyezmény szerinti • Postai árutovábbítás

Külső árutovábbítási eljárás - A közösség vámterületén belül egy adott pontról egy másik pontra történő áruszállítás az alábbi áruk esetében: a., Nem közösségi áruk (anélkül, hogy behozatali vámok vagy más terhek vagy kereskedelempolitikai intézkedések valósulnának meg rájuk!) b., Közösségi árukat, amelyeknél a kivitellel kapcsolatban Bizottsági intézkedés van érvényben ( a KAP keretében a 3. Országba irányuló kivitelre járó export visszatérítések megadása céljából, intervenciós készletekből történő kiszállítás, importvám visszatérítésre jogosult termékek kivitele, aktív feldolgozásból kiszállítás) Külső árutovábbítási eljárás valamennyi árutovábbítási fajtában végrehajtható! Okmánya: Egységes Vámárunyilatkozat

Belső árutovábbítási eljárás * Belső árutovábbítási eljárásban kell szállítani a közösségi árukat harmadik országon keresztül Belső árutovábbítási eljárás valamennyi árutovábbítási fajtában végrehajtható!

TIR eljárás Átmenő vámhivataloknál mentesül a behozatali vagy kiviteli vámok és illetékek megfizetésének vagy letétbe helyezésének kötelezettsége alól TIR eljárás szerint, zárral ellátott közúti járművekben fuvarozott árukat általános szabályként az átmenő vámhivatalokban nem vonják vámvizsgálat alá (visszaélések megelőzése céljából, itt is végezhetnek vizsgálatot)

Isztambuli egyezmény Eszköze: ATA igazolvány Szállítható áruk (1): • Kiállításon, vásáron, kongresszuson vagy hasonló eseményen bemutatásra vagy felhasználásra kerülő áru • Szakmai felszerelés • Kereskedelmi minták • Gyártási vagy feldolgozási művelettel kapcsolatos termékek • Oktatási, tudományos vagy kulturális célra szolgáló áruk • Utasok személyes használati tárgyai és a sportcélokra szolgáló áruk • Idegenforgalmi reklámanyag • Határmenti forgalomban szállított áruk • Humanitárius célból szállított áruk • Kereskedelmi szállítóeszközök • Állatok Eszköze: ATA igazolvány

Vámeljárások Szabad forgalomba helyezés Árutovábbítás Vámraktározás Aktív feldolgozás Feldolgozás vámfelügyelet alatt Ideiglenes behozatal Passzív feldolgozás Kivitel

Vámraktározás Vámraktárba betárolható Nem közösségi áru (nem tartozik behozatali vám megfizetésének és ker.pol. intézkedés hatály alá) Közösségi áru, amelynél a különleges tárgykörökre vonatkozó közösségi jogszabályok előírják Vámraktár: vámhatóság által jóváhagyott terület, ahol áruk tárolása megvalósítható Típusai: Közvámraktár Magánvámraktár

Vas és acél (egy példa) TARIC XV Áruosztály - Nem nemesfémek és ezekből készült áruk Árucsoport 72 - Vas és acél Szimuláció dátuma 04/10/2005 TARIC kód Meghatározás Lábjegyzet 7201  I. ELSŐDLEGES ANYAGOK; SZEMCSE VAGY POR ALAKÚ TERMÉKEK-7201  Nyersvas és tükörvas, buga, tuskó, tömb vagy más hasonló elsődleges forma:-7202  Ferroötvözet-7203  Vasércből közvetlen fémkiválasztással nyert termék és más szivacsos vas tömb, pellet vagy hasonló formában; legalább 99,94 tömegszázalék tisztaságú vas tömb, pellet vagy hasonló formában:-7204  Vas- és acéltörmelék és hulladék; ingot újraolvasztott hulladékvasból vagy -acélból-7205  Szemcse és por nyersvasból, tükörvasból, vasból vagy acélból:-7206  II. VAS ÉS NEM ÖTVÖZÖTT ACÉL-7206  Vas és nem ötvözött acél ingot vagy más elsődleges formában (a 7203 vtsz. alá tartozó vas kivételével)-7207  Félkész termék vasból vagy nem ötvözött acélból:-7208  Síkhengerelt, legalább 600 mm szélességű termék vasból vagy nem ötvözött acélból, melegen hengerelve, plattírozás, lemezelés vagy bevonás nélkül-7209  Síkhengerelt, legalább 600 mm szélességű termék vasból vagy nem ötvözött acélból, hidegen hengerelve (hidegen tömörítve), plattírozás, lemezelés vagy bevonás nélkül-7210  Síkhengerelt, legalább 600 mm szélességű termék vasból vagy nem ötvözött acélból, plattírozva, lemezelve vagy bevonva-7211  Síkhengerelt, kevesebb mint 600 mm szélességű termék vasból vagy nem ötvözött acélból, plattírozás, lemezelés vagy bevonás nélkül-7212  Síkhengerelt, kevesebb mint 600 mm szélességű termék vasból vagy nem ötvözött acélból, plattírozva, lemezelve vagy bevonva:-7213  Melegen hengerelt rúd vasból vagy nem ötvözött acélból, szabálytalanul felgöngyölt tekercsben-7214  Egyéb rúd vasból vagy nem ötvözött acélból, legfeljebb kovácsolva, melegen hengerelve, melegen húzva vagy extrudálva, de hengerlés után csavarva is-7215  Egyéb rúd vasból vagy nem ötvözött acélból-7216  Szögvas, idomvas és szelvény vasból vagy nem ötvözött acélból:-7217  Huzal vasból vagy nem ötvözött acélból:-7218  III. ROZSDAMENTES ACÉL-7218  Rozsdamentes acél, ingot vagy más elsődleges formában; félkész termék rozsdamentes acélból:-7219  Síkhengerelt, legalább 600 mm szélességű termék rozsdamentes acélból-7220  Síkhengerelt, kevesebb mint 600 mm szélességű termék rozsdamentes acélból:-7221  Melegen hengerelt rúd rozsdamentes acélból, szabálytalanul felgöngyölt tekercsben-7222  Egyéb rúd és szögvas, idomvas és szelvény rozsdamentes acélból-7223  Huzal rozsdamentes acélból:-7224  IV. MÁS ÖTVÖZÖTT ACÉL; ÜREGES FÚRÓRÚDVAS ÉS -RÚDACÉL ÖTVÖZÖTT VAGY NEM ÖTVÖZÖTT ACÉLBÓL-7224  Más ötvözött acél ingot vagy más elsődleges formában; félkész termék más ötvözött acélból:-7225  Síkhengerelt, legalább 600 mm szélességű termék, más ötvözött acélból:-7226  Síkhengerelt, kevesebb mint 600 mm szélességű termék más ötvözött acélból-7227  Melegen hengerelt rúd más ötvözött acélból, szabálytalanul felgöngyölt tekercsben-7228  Egyéb rúd és szögvas, idomvas és szelvény más ötvözött acélból; üreges fúrórúdvas és -rúdacél ötvözött vagy nem ötvözött acélból-7229  Huzal más ötvözött acélból:

Műszálas férfiing Kínából (példa)

Vámtételek meghatározása Értékvám Mértékvám Vegyes vám Minimum vámtétel Maximum vámtétel Csökkentett vám gabonára Belépési árak Export visszatérítés Liszt/cukor kiegészítő vám Mezőgazdasági összetevők Antidömping vám

Statisztikai rendszer, export-és importengedélyezés, nemzeti szabályok Extrastat Intrastat Exportengedélyezés szabályai Importengedélyezés szabályai Nemzeti szabályozás lehetősége közrend, közbiztonság, közerkölcs védelme emberi, állati és növényegészség-védelem kulturális örökség, természeti kincsek védelme

Köszönöm a figyelmet!