előadó: Demeter László

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A felsőoktatási szakképzési programok
Advertisements

Alapképzések kreditjeinek elismerése a mesterképzésben - a TTK-s megfontolások Dr. Varga Zsuzsa OKT egyetemi docens SZTE-TTIK.
Felnőttképzés az új OKJ rendszerében
Szakmatanulás érettségi után a Belvárosi Térségi Integrált Szakképző Központban (BeTISZK) 1073 Budapest Dohány utca 65.
Katona József MKSZIG 1 Katona József Szakközépiskola és Felnőttoktatási Gimnázium.
A tanári mesterszakról és a TÁMOP 3.1.5/A pályázatról Stéger Csilla OKM Felsőoktatási Főosztály Pécs, november 18.
1 A felnőttképzés aktuális jogi környezete Nagy Zsolt.
Szakemberek – Szakértők melyikből – mennyit ? XII. FOE Szakmai Napok Balatonalmádi 2012.
A piacgazdaságra nyitott rugalmas képzési rendszer intézményi jogi megvalósulása. A szak- és felnőtt képzőkkel szemben támasztott szakmai jogi feltételek.
A bolognai folyamat 2006 Magyar Bálint oktatási miniszter december 14.
Dr. Szöllősi Gábor PhD. egyetemi docens
FELSŐOKTATÁSI SZAKKÉPZÉSI SZAKÉRTŐK FELKÉSZÍTÉSE
1. Érettségi vizsga • Itt az iskolában kiosztott jelentkezési lapon • február 15-ig • Érettségi tárgyak: • magyar, matematika, történelem, idegen.
A középfokú oktatás szerkezeti változásai és az érettségivel kilépők Imre Anna – Híves Tamás Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 2010 június.
Aktualitások a felsőoktatási felvételiben
Mérnökképzés a XXI. század elején Jobbágy Ákos oktatási igazgató BME.
Dr. Mészáros Gábor október 20. A szakmai képesítések elismeréséről szóló 2005/36 EK irányelv Dr. Mészáros Gábor október 20. Magyar Ekvivalencia.
Balatonvilágos, május 09. Előadó: Dr. Szedlacsek György 1.
A tételek eljuttatása az iskolákba
A bolognai folyamat – Párizs: Sorbonne-i Nyilatkozat Franciaország, Egyesült Királyság, Olaszország, Németország  hallgatói és oktatói mobilitás.
dr. Sediviné Balassa Ildikó Projektzáró konferencia
Az alapképzések bevezetésének tapasztalatai
WEB-Programozó Felsőfokú Szakképzés kialakítása az Eszterházy Károly Főiskolán dr. Kovács Emőd, dr. Kusper Gábor,
Pontszámítás BSc,osztatlan képzések és felsőfokú szakképzések esetén, 2011 Nagy Pontszámítási Nap Felvételi összpontszám ( pont): -Tanulmányi.
A Nyugat kapujában S O P R O N. KÖZGAZDASÁG-TUDOMÁNYIKARKÖZGAZDASÁG-TUDOMÁNYIKAR.
ISKOLAI MENTOR SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK
A SZAKMAI VIZSGA A diaképek az NSZFI munkatársai által készítet tájékoztató anyagok felhasználásával készültek. Budapest, december 8.
Tájékoztató Tájékoztató a BA/BSc képzésekben résztvevő hallgatóknak a szakirány választás, a tanári mesterképzésbe való belépés feltételeiről és lehetőségeiről.
A H ARMADIK ORSZÁGBELI ÁLLAMPOLGÁROK KÉPESÍTÉSÉNEK ELISMERÉSE Mészáros Gábor október 21.
Világ – Nyelv, az idegennyelv-tudás fejlesztésének kormányprogramja. FPN Budapest, 2004.
Soós László NGM Szakképzési és Felnőttképzési Főosztály
Az OKJ bevezetésének, a szakmai vizsgáztatásnak jogszabályi háttere.
Az európai közösségi jog általános rendszere szerinti elismerés Oktatási Hivatal Magyar Ekvivalencia és Információs Központ Budapest, november 10.
Pedagógus oklevelek elismerése
Befolyásolhatták-e a jelentkezői döntéseket a felvételi rendszer és a képzési szerkezet változásai?  Képzési szerkezet  Felvételi követelmények  Állami.
FRANCIA NYELV, IRODALOM ÉS KULTÚRA MESTERKÉPZÉSI SZAK.
„ A pedagógusképzés tartalmi és szerkezeti fejlesztése” című projekt eredményeinek disszeminációja a Kecskeméti Főiskola Tanítóképző Főiskolai Karának.
Aktualitások, változások, újdonságok az agrár-szakképzésben Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium VIDÉKFEJLESZTÉSI, KÉPZÉSI ÉS SZAKTANÁCSADÁSI.
A rendészeti (rendőr) (szak)képzés jelene és jövője
A szakképzés jelene és jövője 7. Nevelésügyi Kongresszus augusztus 27. Dr. Szenes György főtitkár.
A bolognai rendszer Jogszabályok: 2005.CXXIX
Ágazati szakképzés változásai
FELSŐOKTATÁSI SZAKKÉPZÉS május 4.
Szakképzési programok kidolgozása az FSZ szakképesítésekhez
1 FELSŐFOKÚ SZAKKÉPESÍTÉSEK AJÁNLOTT KÉPZÉSI PROGRAMJAI, ÉVI FEJLESZTÉSEK Legányi Mariann NSZFI Kutatásszervezési és fejlesztési osztály.
Egységes, új szakmastruktúra, piacképes programok Budapest december 6.
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS ÁLTALÁNOS ÉS SPECIFIKUS JELLEMZŐI HOGYAN TANÍTSUNK EREDMÉNYESEBBEN? TANÉVNYITÓ SZOLNOK, VIII.
Köszöntöm Önöket az FSZ konferencián! Dr. Zárda Sarolta rektor.
Kompetencia alapú új moduláris képzés
Szakképzési dokumentumok
Új elemek a szakképzési dokumentumokban Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes október 5.
A személyes gondoskodást nyújtó szociális szolgáltatások január 1- jétől hatályos képesítési feltételeinek változásai Szakmai Nap – január.
1 Csontó Béla Az új OKJ bevezetése Informatikai rendszergazda Informatikai hálózattelepítő és –üzemeltető.
Kétciklusú képzés a műszaki felsőoktatásban Jobbágy Ákos Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, BME.
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
TÁMOP Nagyrendezvény. Magyarországi szakképzési rendszer változások I.  2011 új szakképzési törvény  2012 szeptember 01 köznevelési törvény hatályba.
Szakmai vizsgák az egészségügyi szakképzésekben
Szakképzési változások
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
Tanári mesterképzés Tájékoztató Dr. Szabó Antal
Horváth Zsuzsanna – Ütőné Visi Judit Az OKKR bevezetésének feltételei és szabályozási környezete a közoktatás nézőpontjából Javaslatok az Országos képesítési.
Ceglédi Közgazdasági és Informatikai Szakközépiskola MEGALAPÍTÁSÁNAK 45. évfordulójára.
A vasúti továbbképzések lehetőségei a hazai és a nemzetközi elvárások változása kapcsán Előadó: Dr. Vincze Árpád főtanácsos Gazdasági és Közlekedési Minisztérium.
Néhány szó az új felsőoktatási képzési rendszer bevezetéséről A Magyar Köztársaság Országgyűlése október 10-én elfogadta a felsőoktatásról szóló.
A SZAKMAI PEDAGÓGUSKÉPZÉS HELYZETE Tóth Béláné október.
Felnőttoktatás. Jogszabályi háttér  a nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. tv.  a Szakképzésről szóló évi CLCCCVII. tv.  az évi LXXXIV.
NYME KTK Nyílt nap Pénzügy és számviteli BA Pénzügyes modulok MA képzésben Pénzügyi szakügyintéző FSZ Számviteli szakügyintéző FSZ Banki szakügyintéző.
Vörös-Gubicza Zsanett MKIK fejlesztési koordinátor szeptember 06.
1 A SZAKMAI ÉS VIZSGAKÖVETELMÉNYEK JOGSZABÁLYI KÖRNYZETE Laczkovich Jánosné Budapest, március 13.
Alternativitás a szakképzésben Budapest október 14.
Előadás másolata:

előadó: Demeter László Felsőfokú szakképzések szerepe a Gazdaságtudományi Intézet szakkínálatában előadó: Demeter László tanársegéd a Vállalkozás-gazdaságtan Tanszéken, a Miskolci Egyetem Vállalkozáselmélet és gyakorlat Doktori Iskolájának PhD hallgatója (email: demeterl@ektf.hu)

A felsőfokú szakképzés meghatározása a felsőfokú szakképzést Európa országaiban más és más módon definiálják, a képzésben végzettek más-más szintű és megnevezésű dokumentumot kapnak felsőfokú szakképzés több országban a felsőoktatási intézményekben folyik, más államokban a középfokú szakoktatási intézményekben, egyes helyeken pedig mindkettőben az egységes nemzetközi terminológia (ISCED rendszer) szerint középfokú végzettségre épülő, harmadik szintű szakképzés (ISCED 5 szint) Németországban felsőfokú szakképzés a felsőoktatási intézmények szervezeti keretein kívül, a szakoktatási intézményekben is folyik. Az Egyesült Királyságban a felsőfokú szakképzés a felsőoktatási intézményekben és a középiskolákban egyaránt elérhető. Franciaországban a fél felsőfokú szakképzés az egyetemek szervezésében működik, de posztszekunder képzést nyújtanak a líceumok kétéves felsőfokú technikusokat képző szekciói is. Svájcban a felsőfokú szakképzés nem főiskolai jellegű intézmények, hanem inkább felsőfokú szakiskolák létesítésével jött létre. Az oktatási-nevelési, illetve a képzési formák, programok egységes nemzetközi értelmezése érdekében három nemzetközi szervezet, a UNESCO, az OECD és az EU statisztikai céllal kidolgozta az oktatás nemzetközi szabvány osztályozási rendszerét (International Standard Classification of Education – ISCED), amelynek alkalmazását a tagországok és a társult országok számára kötelezővé tették.

A magyar oktatási rendszer 2013-tól

A felsőfokú szakképzés indulása 1998-ban a képzés megtervezéséhez egyrészt a modellt, másrészt az első programok beindításához az anyagi támogatást „Az oktatás és a gazdaság kapcsolatainak erősítése” c. PHARE projekt (Phare HU-94.05) biztosította a program 19 nyertes pályázója 47 szak fejlesztését és alapítását tervezte sor került a képzés jogi szabályozására: 1996. szept.- ben módosult az 1993. évi felsőoktatásról szóló törvény, illetve megjelent a felsőfokú szakképzések alapítására és indítására vonatkozó 45/1997. (III. 12.) számú kormány- rendelet Az AIFSZ az 1992-ben elkészült felsőoktatási stratégiai tervben már szerepelt, az 1993. évi felsőoktatási törvénybe azonban nem került bele.

A felsőfokú szakképzés indulása 1998-ban akkreditált iskolai rendszerű felsőfokú szakképzés (AIFSZ): felsőoktatási intézmények által végzett, hall- gatói jogviszonyt eredményező, illetve felsőoktatási intézménnyel kötött megállapodás alapján szakközép- iskolában történő, tanulói jogviszonyt eredményező szakképzés, amely beépül a felsőoktatási intézmény főiskolai, egyetemi szintű programjába, és egyben olyan szakmai képesítést ad, amely az Országos Képzési Jegyzékben szerepel

A felsőfokú szakképzés indulása 1998-ban 13 képzés indult 819 hallgatóval, további 16 képzés várt indítási engedélyre (MAB akkreditáció) és 4 program OKJ számra a képzési programok szerkezetének jellemzője a modularitás (pl. alapismereti-, készségfejlesztő tantárgyi modul az összes óraszám 15%-a lehet) kimenetként a nyelvtudás és az erről szerzett bizonyítvány előírásként szerepelt több képzés szakmai és vizsgáztatási követelményében külső cégnél végzett szakmai gyakorlat nem volt előírva A jogszabály rendelkezéseit először az 1997/98-as tanévben induló képzésekre kellett alkalmazni, azonban az oktatás ténylegesen csak az 1998/99-es tanévben indult el. Jelentős eltérések voltak abban is, hogy az OKJ vizsgára való bocsátásnak feltétele-e az államilag elfogadott nyelvvizsga, vagy elegendő a szakképesítő bizonyítvány kiadásához bemutatni a nyelvvizsga dokumentumot.

A felsőfokú szakképzés változása AIFSZ helyett felsőfokú szakképzésre módosul a képzés (A felsőoktatásról szóló 1993. évi LXXX. törvény 2003. júniusi módosítása szerint) a 2006-ban (1/2006. (II.17.) OM rendelet) kiadott új OKJ modern alapokra helyezte a szakmastruktúrát, a szak- képesítések számát 804-ről 416-ra redukálta az új OKJ szerinti szakképzést a 2006-2008 között kiadott szakmai és vizsgakövetelmények (SZVK) alapján a felnőttképzésben 2007. január 1-től, az iskolarendszerű szakképzésben a központi programok kiadása után, de legkésőbb a 2008/2009. tanévben kellett megkezdeni

A felsőfokú szakképzés változása 2008-tól a képzések összes kreditszáma 120, melyből min. 30, max. 60 kredit számítható be alapszakon bevezetik a moduláris szerkezetet: az azonos szakma- csoportba tartozó szakmák rendelkeznek közös követel- ménymodulokkal, plusz minden elágazás vagy új szakma speciális modulokat is tartalmaz a feladatprofil a betölthető munkakörben elvégzendő feladatok célszerűen csoportosított listája a tulajdonságprofil azoknak a tulajdonságoknak (szakmai ismeretek és készségek, módszer, társas és személyes kompetenciák) a listája, amelyek révén a személy képes a munkafeladatok elvégzésére A modulos képzés jelentősége abban rejlik, hogy a különböző szakképzések közös moduljait a hallgatónak csak egyszer kell elsajátítania, abból egyszer levizsgázva lehetővé válik számára, hogy csak az új modulokból vizsgázva megszerezzen egy újabb szakképesítést. A modulos képzés tehát igazodik az élethosszig tartó tanuláshoz (LLL), lerövidítve és költséghatékonyabbá téve A feladatprofil azoknak a munkavállaló személyéhez köthető, a szakképesítés megszerzését követő munkába álláskor ellátható munkafeladatoknak, cselekvéseknek a rendezett listája, amelyeket egy dolgozó a szakképesítés megszerzése révén el tud végezni. (az újabb képzés megszerzését.

A felsőfokú szakképzés változása 2008-tól minden szakmában kötelező az idegen nyelv/szakmai idegen nyelv tanulása/gyakorlása, de nincs kötelezően előírva a nyelvvizsga a szakmai vizsga megkezdéséhez, illetve a szakképesítő bizonyítvány kiadásához külső cégnél végzett szakmai gyakorlat lett előírva (pl. IFO-n 360 óra, ÜSZ elágazásain 30 nap) a képzés indításához a képzési programot kell készíteni, melyet a felsőoktatási intézmény szenátusa hagy jóvá, majd a rektor kéri az Oktatási Hivataltól a képzés indításának nyilvántartásba vételét A modulos képzés jelentősége abban rejlik, hogy a különböző szakképzések közös moduljait a hallgatónak csak egyszer kell elsajátítania, abból egyszer levizsgázva lehetővé válik számára, hogy csak az új modulokból vizsgázva megszerezzen egy újabb szakképesítést. A modulos képzés tehát igazodik az élethosszig tartó tanuláshoz (LLL), lerövidítve és költséghatékonyabbá téve az újabb képzés megszerzését.

A felsőfokú szakképzés változása 2012-től (2011. évi CCIV. törvény a nemzeti felsőoktatásról) felsőoktatási szakképzésre módosul a képzés, amellyel felsőfokú szakképzettség szerezhető (oklevél tanúsítja, ami önálló végzettségi szintet nem igazol) kivették az Országos Képzési Jegyzékből, kizárólag egyetemek és főiskolák indíthatják legalább 120 kreditet kell, és legfeljebb 150 kreditet lehet megszerezni, az azonos képzési területhez tartozó alap- képzési szakon a beszámítható kreditek száma legalább 30, legfeljebb 90 lehet

A felsőfokú szakképzés változása 2012-től (2011. évi CCIV. törvény a nemzeti felsőoktatásról) a képzési idő legalább 4 félév, kivéve, ha az európai uniós jog valamely képzés tekintetében ennél hosszabb időt állapít meg a képzés modulokból épül fel: közös kompetencia modul (12 kr.), képzési terület szerinti közös modul (21 kr.), szakképzés modulja (87 kr.) minden szakmában kötelező az idegen nyelv tanulása, néhány szakon van kötelezően előírva nyelvvizsga min. egy félév (560 óra) szakmai gyakorlat lett előírva

A felsőoktatásban felvettek száma és az FSZ képzés aránya

A felsőfokú szakképzésbe beiratkozott tanulók és hallgatók létszáma 1999–2006 között

Az EKF-en indult FSZ képzések száma karonként

A GTI FSZ képzéseire felvett hallgatók száma

A GTI FSZ képzéseire felvett hallgatók aránya a GTI szakjaira felvett hallgatókhoz képest

Idegenforgalmi szakmenedzser szakra 2002-2012 között felvett hallgatók száma (bal) és az adott évfolyamból végzettek aránya (jobb)

Informatikai statisztikus és gazdasági tervező szakra 2001-2005 között felvett hallgatók száma (bal) és az adott évfolyamból végzettek aránya (jobb)

Számviteli szakügyintéző szakra 2002-2005 között felvett hallgatók száma (bal) és az adott évfolyamból végzettek aránya (jobb)

Vállalkozási szakügyintéző szakra 2007-2008 között felvett hallgatók száma és az adott évfolyamból végzettek aránya   2007 2008 összesen 26 79 nappali tagozat 63 levelező tagozat 16 nappali tagozaton oklevelet szerzők aránya 53,8% 36,5% levelező tagozaton oklevelet szerzők aránya 31,3%

Üzleti szakügyintéző szak elágazásaira 2009-2011 között felvett hallgatók száma (bal) és az adott évfolyamból végzettek aránya (jobb)

Felsőoktatási szakképzésre felvett hallgatók száma az EKF-en 2013-ban GTI: 15 és 81 fő

FSZ szakok néhány érdekessége összes felvett (nappali és levelező) 1999-2013 között: 1.603 és 659 fő (2.277 fő) legmagasabb felvett nappalis létszám: idegenforgalmi szakmenedzser szakon 2000-ben 124 fő legmagasabb felvett levelezős létszám: idegenforgalmi szakmenedzser szakon 2004-ben 74 fő összes oklevelet szerzett (nappali és levelező) 1999-2011 között: 652 és 174 fő (826 fő) (43,8% és 26,4%) legmagasabb oklevél szerzési arány (2008 előtt): 64,7% idegenforgalmi szakmenedzser szakon (2002) legmagasabb oklevél szerzési arány (2008 után): 61,5% pénzügyi szakügyintéző szakon (2011)