Kárpáti Andrea Digitális írástudás.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
AZ EPICT TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS HATÁSVIZSGÁLATA IKT-METRIA FELVÉTELEK ALAPJÁN Az IKT-metria mérőeszköz.
Advertisements

Digitális kompetenciák a pedagógusképzésben Jelli János Apor Vilmos Katolikus Főiskola (HU) Námesztovszki Zsolt Újvidéki Egyetem Magyar Tannyelvű Tanítóképző.
Horizontális tanulás intézményi hálózati együttműködés
A külföldi továbbképzések módszertana, menedzsmentje, hasznosítása ( BI 2000 és BioGIS 2005 projektek) A Leonardo program mint a szakmai tanár(tovább)képzés.
A tanári munka értékelése
„Ezt egy életen át kell játszani”
2005. november 18. Magyarországi LEADER Közhasznú Egyesület Tevékenységi Prezentáció VIDÉKFEJLESZTÉSI FÓRUM Jászfényszaru Molnár Katalin elnök.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Nyílt napok látogatottsága
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
VII. NEVELÉSÜGYI KONGRESSZUS augusztus A pedagógus kollektíva az iskolában, az iskolafejlesztés személyi feltételei dr. Várnai Andrásné.
2.3 alszekció: Korszerű kommunikációs és információs eszközök alkalmazása az oktatásban Kárpáti Andrea, ELTE TTK
2014. július 6. A hálózati együttműködés az innovációs tevékenység során Bedő Ferenc közoktatási szakértő
Media Smart Digitális Világ 1. MediaSmart Hungary Oktatás Közhasznú Nonprofit Kft.
E URÓPAI P EDAGÓGIAI IKT J OGOSÍTVÁNY EPICT tanfolyam a Calibrate projektben Kárpáti
Könyvtárhasználati verseny
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 EU-S TÉMÁK FELDOLGOZÁSA PEDAGÓGIAI PROJEKTEKKEL Rádai Péter (Nyíregyházi.
GYERMEKBÁNTALMAZÁSOK A TABULA RASA ALAPÍTVÁNY TEVÉKENYSÉGE Kovácsné Duró Andrea ME BTK Tanárképző Intézet
Drajkó László Microsoft Magyarország
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Minőségi oktatás, versenyképesség, oktatási innováció A Microsoft magyarországi innovációs napja Magyar Tudományos Akadémia 2009 november 30 Halász Gábor.
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
Modern tanulási környezet Civitas Pedagógiai Intézet DPM TISZK 2007.
Szeretettel köszöntjük a TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai szakmai fórum résztvevőit! szakmai fórum résztvevőit!
Az iskolai könyvtárhasználat hazai innovatív példái
A kompetencia alapú oktatás esélyei Modernizáció a közoktatásban dr. Pála Károly 2007.
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
A nevelési-oktatási program előzményei
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Media Smart Digitális Világ 1. MediaSmart Hungary Oktatás Közhasznú Nonprofit Kft.
DAT 2006 konferencia A könyvtárak digitális világa szekcióülés Budapest, november 21.
„ IKT-val támogatott új tanulási környezetek szerepe az oktatásban” „ IKT-val támogatott új tanulási környezetek szerepe az oktatásban ” augusztus.
Az IKT-metria mérőeszköz
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás Egy kísérleti projekt tapasztalatai Balázs Ákos Szövetség az Életen Át Tartó Tanulásért 2010.
„Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben” TÁMOP / /0065 Moduláris oktatás Az egészséged a Te kezedben van!
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
IKT ÉS ISKOLAFEJLESZTÉS
IKT alapfogalmak, IKT-val támogatott módszerek
ELEMÉR
Digitalizálás és elektronikus hozzáférés az infokommunikáció világában
A kompetenciafejlesztés eszközrendszere
Digitális, vagy információs? Műveltség! Koltay Tibor.
Önkéntesség az Észak-Magyarországi Régióban. A Demokratikus Ifjúságért Alapítvány (DIA) története A Demokratikus Ifjúságért Alapítványt 1999-ben hozta.
Primer tapasztalatok, Cardiff országos, állami ösztönzések (The Learning Country, Flying Start, stb.) önkormányzati feladat és erőforrás – többszektorú.
LKG és a KIT, LKG és a KIT Bánhegyesi Zoltán.
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
IKT ÉS ISKOLAFEJLESZTÉS eLEMÉR Projektkonferencia –2010. okt. 21. Leövey Gimnázium, Budapest.
Tanári kompetenciák október 6. Caroline Kearney
Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
Pedagógusok egy nemzetközi tanárvizsgálat (OECD TALIS) tükrében
A Calderoni projekt az OFI szakmai tevékenységében Calderoni Taneszköz-információs és Oktatástechnológiai Központ Kőrösné Mikis Márta Budapest, április.
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
Az IKT szerepe a kompetencia alapú oktatásban. THE EDUCATION INFRASTURCTURE IN HUNGARY I. The number of personal computers and users in educational institutions.
Az IKT-alapú pedagógia munkaformái, módszerei. 3 betűs világ IKT IST SDT.
Szaktanácsadói tevékenységek, kompetenciák
IKT alapú kompetenciák a XXI. századi pedagógusképzésben
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
A digitális kompetencia mérése. IKT-alapú értékelés
„Walls talk” projekt „Walls talk” projekt Katedra Gimnázium,
Az új köznevelési rendszer jellemzői és várható eredményei
A kapcsolati hálók szerepe a tudásháló építésében Kis Márta Heller Farkas Főiskola A konnektivizmus a tudásszervezés új paradigmája MAFIOK XXXIII. országos.
Új technológiák alkalmazási lehetőségei a mentori munkában Készítette: Lőrinczné Tasi Zsuzsanna.
PROCSEE projekt 1. Szakértői Fórum disszeminációs esemény Racsko Réka
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
Online közösségek pedagógusoknak
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
Králik Tibor igazgató, minőségfejlesztési szakértő
IRODALOMKUTATÁSI MÓDSZEREK Varga Attila Testnevelési Egyetem Sporttudományi Doktori Iskola PhD II. évfolyam Témavezető: Dr.Kokovay Ágnes
Előadás másolata:

Kárpáti Andrea Digitális írástudás

1. Tartalom: technokrata  fogyasztói  közösségi képességek 2. Standardok: oktatás, üzleti élet, 3. Fejlesztés: betanítás  mentorálás  együttműködés 4. Hol a szakadék? Témák

Képességelemek nemzetközi tanulói IKT kompetencia vizsgálatokban Tudáselem, rész-képesség 21. sz. Partnerség Lisszaboni komp (EU) ISTE NETS ETSPISA Probl.megoldás NAEP Kreativitás, innovációXXX Kritikai gondolkodásXXXXXX ProblémamegoldásXXXXXX DöntéshozatalX KommunikációXXXX EgyüttműködésXXX IKT írástudásXXXX Kutatás, felfedező tanulásXX Média írástudásX Digitális állampolgári ism.X IKT fogalmak, műveletekXXXXX Rugalmasság, adaptivitásXX IKT „kereszttanterv”XXX Önszabályozó tanulásX EredményességX (empirica, 2007, 18, Fig. 1) fordítás, kiemelések: K. A.

Az informatikai írástudás tartalma Tanári IKT kompetenciák eLEMÉR 21. sz. képességek értékelése BECTA önértékelő rendszer EUN (2009). Evaluation Framework for the Use of ICT in EducationEvaluation Framework for the Use of ICT in Education: oktatáspolitikusoknak Önértékelés+ külső ellenőrzés Stratégia-alkotás Nemzeti szakértő értékel Gazdasági megfontolások Pedagógus-továbbképzés Önértékelés Stratégia-alkotás Pedagógus-továbbképzés

Az informatikai írástudás tartalma Tanári IKT kompetenciák IKT metriaIKT metria, Török Balázs (2008) 1. IKT használati aktivitás 2. IKT kompetenciák 3. Attitűdök, értékek, motiváció 4. Iskolai IKT hozzáférés 5. Otthoni IKT hozzáférés Tanár és diák kérdőívek köz- és felsőoktatásban (Adaptáció: Dorner, 2010, Lakatosné, 2010) Nemzetközi adaptáció pályán lévő tanároknál 8 országban. (Kárpáti, Blaimire, 2006, 2008)

Angolszász digitális írástudás tantervek közös elemei TudáselemekDefinícióKompetenciák Hozzáférés Digitális információk elérésének és begyűjtésének módjait ismerni Keresés, szűrés, letöltés, használatra alkalmassá tétel Információ- menedzsment Rendezési és osztályozási rendszerek alkalmazása Rendszerezés, osztályozás jövőbeli felhasználásra Integráció Interpretáció és megjelenítés: összegzés, összevetés, értékelés Információ-feldolgozás: források szintetizálása Értékelés Értékítéletek az információ minőségéről, relevanciájáról és felhasználhatóságáról Az információ értékelése (pl. hitelesség, szakmai minőség, datálás, szerzőség stb.) Alkotás Információ adaptálása, felhasználása, felfedezése, megtervezése, létrehozása Új információ előállítása, létező információk megerősítése, cáfolata Kommunikáció Meggyőző, a közönség érdekeihez, értékeihez, képességeihez szabott információ létrehozása CEFT IKT Digital Literacy Initiative, 2008, 4, fordítás és kiemelések: K. A.

1. Az informatikai írástudás tartalma 1.1.) Technokrata tartalmak Magyarországon meghatározó faktor az iskolai végzettség, a kor, a származás és a nyelvtudás – az EU-ban a végzettség és a kor Magyar és EU jellemzők: nemek szerint nincs különbség a képességekben, jelentős különbség az informatika területén folytatott felsőfokú tanulmányokban és szakmaválasztásban Magyar IKT kompetencia vizsgálatok Pedagógusok IKT kompetenciája (Kárpáti, 2008, Török, 2009, Hunya et al,m 2010, 2011) IKT eszközök típusa, mennyisége Tóth és R. Tóth, 2011) Az iskolavezetők és pedagógusok IKT kompetenciája és használati szokásai (Tót, 2001; Kárpáti, 2005, 2009; Hunya, 2007, 2011; Hunya, Dancsó és Tartsayné Német, 2006; Lakatosné Török, 2010) A tanulók IKT kompetenciája és a használat típusa (játék, oktatási szoftver, stb.) gyakorisága: ITTK, 2007; Molnár, 2008; R. Tóth és Molnár, 2009). Nemzetközi vizsgálatok Eurydice 2002 OECD, 2005, IEA-SITES, 2006, empirica, 2008, EUN – INSIGT, EUN - ESSIE, 2010-…

Legfontosabb júzer szkill: információmenedzsment Tudatos fogyasztás Biztonság Még tanulni kell: etikus használat, e-állampolgári működés Forrás: World Internet Project (2008): Map of the Digital Future. Hungarian Society and the Internet Hungarian Society and the Internet 1. Az informatikai írástudás tartalma 1.2.) Fogyasztói tartalmak

1. Az informatikai írástudás tartalma 1.3.) Közösségi tartalmak Közösségi háló létrehozása Tudásmegosztás Mentorálás, bírálat Vizuális Tanulóközösségek Kutatása, 2009-… Aalto Univ, Helsinki, Amsterdam, Univ., Cambridge Univ, ELTE TTK, NIU – Chicago, Taiwan National Univ. Manga, video blog, street art, cosplay, demoscene…. Az informatika oktatásának változtatási igénye a tanárok szemszögéből (Kőrösné, 2003)

1. Az informatikai írástudás tartalma 1.4.) Kreatív tartalmak Ízlés, értékrend Alkotás: téma, technika, kompozíció Közösségi alkotás: szubkulturális kódok Fővárosi komplex rajzverseny „Nekem Magyarország…” Google logo verseny 2011 Microsoft Partnerek a TanulásbanMicrosoft Partnerek a Tanulásban, Innovatív Iskolák Hálózata, tanári verseny 2010 Oxaca indián kamasz videó

Hagyományos és digitális képalkotás Hagyományos alkotás A technikai színvonalra hat: pszichomotoros képességek, tanulás, médium A motívumok köre behatárolt: megvalósíthatóság Az alkotás egyedi Az alkotó folyamat egyéni A kreativitás jelentősége megkérdőjelezhetetlen Digitális alkotás A technikai színvonalra főként az eszköz és nem a képességek hatnak A motívumok idézhetők, adaptálhatók, kombinálhatók Az alkotás sokszorosítható Kollektív alkotások gyakoriak A kreativitás jelentősége vitatott

A Fővárosi Pedagógiai SzSzK 2008-as hagyományos (1.) és digitális (2.) rajzversenyének díjnyertes alkotásai 1.

2.

Vizualizáció

MS Worldwide Telescope ARCHICAD Leonar3do

2. Standardok 2.1.) Oktatás Diákok: tudásszintek, kompetenciák Tanárok: életmód, műveltség, pedagógiai stratégiák, etikus viselkedés U-Teacher projekt: 11 ország kutatói pedagógus IKT kompetenciarendszert készítettek Midoro, V. szerk a,b, Kárpáti és Hunya, 2009 a, b

Rutinszerű eszközhasználat Folyamatos kapcsolattartás Kifelé zárt, befelé nyílt működés Mindent dokumentálni Vizualizációs technikák IKT értékelési ciklusok ICT Workforce Ability Project, Queensland, Ausztrália, 2008 ICT Workforce Ability Project, 2. Standardok 2.2.) Üzleti élet

European Comission (2010): Study on the Social Impact of ICT.Study on the Social Impact of ICT 3. Fejlesztés 3.1.) Betanítás Teljesen egyetértEgyetértNem ért egyetEgyáltalán nem ért egyet Nem érdekli Az internet új lehetőségeket ad a tanuláshoz A mérés alapját azok a felhasználók képezik, akik az utolsó három hónapban használták az internetet, %-ban kifejezve, országonként.

Kulturális különbségek: használat módja és szintje IKT, mint a társadalmi esélyegyenlőség katalizátora A háló amivel könnyű halat fogni Digitális könyöradományok és „beetetés” 3. Fejlesztés 3.2.) Mentorálás

Nemi különbségek: használat módja 1NITA Project 1NITA Project, Malajzia Kisvállalkozást vezető nőknek IKT és üzleti ismeretek együtt Ausztrál „Girls and ICT Project”Girls and ICT Project” Számítógépes klubok lányoknak Alternatív tantervek Osztrák Mädchen an die Tastaturen!Mädchen an die Tastaturen! Alternatív tantervek Országos koordinátor hálózat Magyar Internetező Nők Egyesülete Az első magyar IKT tanfolyamok nőknek

3. Fejlesztés 3.2.) Együttműködés Az együttműködéstől a hálózatos tanulásig Konstruktivizmus  konnektivizmus? E-Europe Kezdeményezés Molnár Pál, japán-magyar projektek, Web 2.0 a felsőoktatásbanjapán-magyar projektek Hová álljanak a belgák? (Introvertáltak a kommunában)

Hol az IKT szakadék ma? Nem a fiatalok és öregek között… talán nem a gazdagok és szegények között… már nem a férfiak és nők között…

….hanem a tudatos és az öntudatlan, gyermeteg felhasználók között Informatikai kompetencia: tanulás a tapasztaltabbtól. Az iskolában is.

Kárpáti Andrea