Az oktatói portálok oktatásban betöltött szerepe és kihívásai Kvaszingerné Prantner Csilla Eszterházy Károly Főiskola – tanársegéd

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Moodle tapasztalatok, megoldások a Széchenyi István Egyetemen
Advertisements

Klaszterportál, adatbázis DDOP számú pályázat záró rendezvénye Pécs, június 30.
Mintacím szerkesztése • Mintaszöveg szerkesztése – Második szint • Harmadik szint – Negyedik szint » Ötödik szint Tartalom- és módszerfejlesztés a Műegyetem.
Tutori tevékenység a gyakorlatban
Tudástár informatika digitális tananyagok linkgyűjteménye
E-learning alapú távoktatásos képzés
Hülber László SZTE BTK Neveléstudományi Doktori Iskola
NyitólapEszközökIgényekProblémákKövetkeztetések Kik?Mit?Mivel?Hogyan? A felmérés 1. Mobilhasználat 2. Internethasználat 3. Oktatás korszerűsítése Az m-Learninget.
D ISSZEMINÁCIÓS K ONFERENCIA „KEZEK” TÁMOP C-12/1/KONV Miskolci Egyetem Eszterházy Károly Főiskola Károly Róbert Főiskola VII. alprogram: Közös tananyagfejlesztések.
A tanulás jövője Dr. Kuti István oktatási főigazgató-helyettes
Internet és tanulás – a 21. század kihívása
Újfajta tanulási módszerek alkalmazása a felnőttképzési konzulens képzésnél Nyíregyháza, március 18.
E URÓPAI P EDAGÓGIAI IKT J OGOSÍTVÁNY EPICT tanfolyam a Calibrate projektben Kárpáti
ÚJ DIMENZIÓK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS SZERKEZETI, TARTALMI ÉS MÓDSZERTANI FEJLESZTÉSE A LEONARDO KÍSÉRLETI.
Tanulmányi rendszerek kommunikációs szerepe a felsőoktatási intézményekben. FELSŐOKTATÁS NYILVÁNOSSÁGA KONFERENCIA, 2005.
Estefánné Varga Magdolna projektmenedzser „Kompetenciaalapú tanítási-tanulási programok elterjesztése a pedagógusképzésben” EKF HEFOP/2006/3.3.2 pályázat.
Estefánné Varga Magdolna projektmenedzser, dékán Kutatás-fejlesztés az EKF-en a kompetencia alapú tanárképzés támogatására A HEFOP projekt VII. Nevelésügyi.
Microsoft IT Akadémia Sisák Zoltán
Fekete Zsombor ÉMRTK Távháló Workshop 2001 szeptember 21.
E-learning és a multimédia
Eszterházy Károly Főiskola ─ Médiainformatika Intézet HTML (HiperText Mark-Up Language) HTML leírónyelvvel írjuk le, hogy a weboldal elemei (képek, szöveg,
HTML (HiperText Mark-Up Language)
E-learning alapú távoktatásos képzés
A multimédia olyan tartalom, amely többféle csatornát is használ a felhasználók tájékoztatására vagy szórakoztatására. MULTI (latin) = többszörös MÉDIA.
Publikációs Portálrendszer Informatikai képzések tartalmi támogatása.
e-Learning a tanárképzésben
Az információs és kommunikációs technológiák szerepe a szakképzésben február 22. Dr. Tóth Péter főiskolai docens Fővárosi Pedagógiai.
Debrecen, /10 „Matáv oktatás - Ma távoktatás” Krausz János Igazgatóhelyettes Matáv Oktatási Igazgatóság.
2009. november 16. Szegedi Tudományegyetem BTK Informatikus Könyvtáros Szak 1 NEMZETKÖZI TARTALOMIPAR ÁGAZATOK ÉS TRENDEK 10. előadás.
2009. november 23. Szegedi Tudományegyetem BTK Informatikus Könyvtáros Szak 1 NEMZETKÖZI TARTALOMIPAR ÁGAZATOK ÉS TRENDEK 11. előadás.
Az E-TANÁR portál. A digitális olvasás-tudás már széles körben elterjedt. A digitális írás-tudás széleskörű alkalmazásához azonban alkotói közösségi fórumok.
Az E-TANÁR portál.
Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében Benedek András Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében VI. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
Együttműködés a HUMÁN TISZK és a Mérei Intézet között SÁRIK ZOLTÁN.
Korpásné Szűcs Melinda web-referens DEENK Korpásné Szűcs Melinda web-referens DEENK.
Az e-learning rendszer és szereplői
A kompetenciafejlesztés eszközrendszere
Tanulási útmutató Tanulási Útmutató Az Észak-magyarországi Regionális Távoktatási Központ által a TÁVHÁLÓ projektben kifejlesztett e-learning környezethez.
CALDERONI FORRÁSKEZELŐ RENDSZER ACalderoni Program során fejlesztésre kerülő rendszer vázlatos bemutatása.
Simon Gabriella A papíralapú portfólió
Könyvtári honlapok megújítása Miért és hogyan? Vida Andrea Egyetemi Könyvtár Szeged.
MTT MA Mérnöktanár mesterszak Elektronikus tanulás 3. konferencia.
RévaiWeb A Révai új honlapjának tervezete Németh Ádám.
MTT MA Mérnöktanár mesterszak E lektronikus tanulás 4. konferencia.
MTT MA Mérnöktanár mesterszak Elektronikus tanulás 2. konferencia.
Könczöl Tamás igazgató Sulinet Digitális Tudásbázis.
CALDERONI FORRÁSKEZELŐ RENDSZER A Calderoni Program során fejlesztésre kerülő rendszer vázlatos bemutatása.
Hanák Zsuzsanna PhD Eszterházy Károly Főiskola
Kommunikáció a felsőoktatásban Rós László PTE BTK, április 14.
A felnőttképzés tervezése, szervezése szervezeti formái Összeállította: Marton Eszter.
A MODERN IKT SZEREPE A MESTER-TANÁRKÉPZÉSBEN
Virtuális tanulási környezet kialakítása és projektmódszerek alkalmazása Erasmus+ KA1 mobilitás program Disszemináció Százhalombatta, november 24.
Közösségi oldalak az oktatásban gyakorlati szemszögből Uher Bertalan zenetanár Csermák Antal AMI, Veszprém Öveges József Szakképzőiskola, Gimnázium és.
Openprof.eu Project No LT01-KA Mivel lehet szabadon tartalmakat fejleszteni? Zarka Dénes Open Professional Collaboration.
Tananyagfejlesztő és távoktató e-learning keretrendszer intézményi szintű működtetése MELLearN, ELTE Az ILIAS alkalmazása.
Dr. Kovács Miklós tanszéki mérnök Műszaki Tanárképző Tanszék E-learning alapú távoktatásos képzés.
E-LEARNING ALKALMAZÁSOK DR. ZÁRDA SAROLTA. AZ ELEKTRONIKUS OKTATÁS KÖVETELMÉNYRENDSZERE JÓL TAGOLT TARTALOM PERCES SZAKASZOK - A TARTALOM A KELLŐ.
A TÁVOKTATÁS LEHETŐSÉGEI ÉS TAPASZTALATAI A FELNŐTTKÉPZÉSBEN DR. ZÁRDA SAROLTA A FELNŐTTKÉPZÉS KIHÍVÁSAI … DEC. 15.
Turisztikai informatikai alkalmazások BA Turizmus- vendéglátás – Gödöllő Összeállította: Pető István TARTALOMKEZELŐ RENDSZEREK.
A diag.duf.hu oldal fejlesztési terve Fehér Mátyás Hallgatói tudományos és szakmai műhelyek fejlesztése a Dunaújvárosi Főiskolán TÁMOP-4.2.2/B-10/
FELHŐ ALAPÚ INFORMATIKAI RENDSZEREK VS. LEXIKÁLIS ISMERETEK Networkshop 2016 Konferencia Debrecen Antal Péter, Eszterházy Károly Főiskola,
PROCSEE projekt 1. Szakértői Fórum disszeminációs esemény Racsko Réka
Az ILIAS keretrendszer használatának beépülése az oktatói és a hallgatói munkába a Gábor Dénes Főiskolán Berecz Antónia, Balogh Anikó, Littvay László
Nemzeti Köznevelési Portál
Információtechnológiák és tudásbázis az Agrof-MM Leonardo+ projektben M=Mountain; M=Mediterranean
Kulcsrakész Közgyűjteményi Portál
DRUPAL Előadja: Nagy Nikoletta :05.
NGB_AJ040_1 Forgácsolás és szerszámai

Előadás másolata:

Az oktatói portálok oktatásban betöltött szerepe és kihívásai Kvaszingerné Prantner Csilla Eszterházy Károly Főiskola – tanársegéd

 Mit értünk ma oktatói portál alatt?  Legyen-e egy oktatónak saját szakmai weboldala?  Építsen-e ma egy oktató szakmai/hallgatói „közösséget” weboldala köré?  Hogyan segítse a hallgatók felkészülését egy oktatói portál?  Hogyan ossza meg az oktató az órai prezentációkat és oktatási segédleteket a diákokkal?  Hogyan nézzen ki egy oktatói portál? Kérdések…

 ISO 13407: felhasználó központú tervezés folyamata  ISO 9126: SW használhatósága, tetszetőssége  ISO 9241: egy felhasználó egy adott feladatot mennyire eredményesen, hatékonyan és elégedetten képes elvégezni adott SW-rel A szoftverek és weboldalak használhatóságával és felhasználó-központú tervezésével foglalkozó szabványok

Az oktatói portálok

„Virtuális névjegy”-ként szolgál (személyi információkat tartalmaz az oktatóról) -személyi adatok -mely intézményben, mely egységnek a munkatársa -elérhetőség -szakterület -képzettség -fokozatok -tanári attitűd Oktatói portálok tartalma 1

Oktatott tárgyakkal kapcsolatosan közöl információkat 2 - tantárgyi tematikák - tantárgyi követelményrendszer - óravázlatok - irodalomjegyzékek - zárthelyi dolgozatok - vizsgák időpontja - hallgatók zárthelyi és vizsga eredményei - órán bemutatott prezentációk - egyéb oktatási segédletek - komplett e-tananyagok - stb. Oktatói portálok tartalma

Az oktató tudományos élete, tevékenységei Oktatói portálok tartalma 3 - tájékoztatás az aktuálisan futó kutatásokról - tájékoztatás a kutatási eredményekről - tájékoztatás az aktuálisan futó projektekről

Oktatói portálok tartalmi összetevői Személyi információk az oktatóról („virtuális névjegy”) Információk az oktató tudományos életéről A tanár által oktatott tárgyakról információk és segédletek OKTATÓI PORTÁL tartalma

Az Eszterházy Károly Főiskolán dolgozó tanárok IKT kompetenciája került felmérésre a 2009-es kutatás során Az oktatói portálok szerepe humán szemszögből Oktatók karonkénti megoszlása: (1 – tanársegéd, 2 – adjunktus, 3 – főiskolai docens, 4 – egyetemi docens, 5 – főiskolai tanár, 6 – egyetemi tanár) GTK TTK BTK TKTK kar beosztás

Az Eszterházy Károly Főiskolán dolgozó tanárok IKT kompetenciája került felmérésre a 2009-es kutatás során Az oktatói portálok szerepe humán szemszögből Oktatók részére feltett kérdésekalkalmazza Internetes oldalak, weboldalak használata a tanórán32% Tanulói munkák, feladatok interneten történő bekérés64% Tanulmányi eredmények interneten történő közlése61,1% Hallgatók részére feltett kérdésekalkalmazza Az oktatói weboldalakat használja elsősorban az oktatási folyamatokat segítő elektronikus felületek közül87,5%

„A technológia megváltoztatja az agyunkat. Az általunk használt eszközök meghatározzák és formálják a gondolkodásunkat” (George Siemens, 2005) A weben való böngészői és fogyasztói szokások megváltoztak a korábbi évekhez képest! A megváltozott szokásoknak megfelelően kell oktatói weboldalainkat elkészíteni! Az oktatói portálok létjogosultsága ma már nem kérdés!

Az oktató adminisztratív feladatainak támogatására:  Személyi adatok, elérhetőség, fogadóóra közlése;  Tematika és tantárgyi követelmények közlése;  Beadandó feladatok egyértelmű megadása;  Fontosabb időpontok és helyszínek megadása;  Gyors információközlési lehetőség a hallgatókkal. Az oktató tanítási folyamatainak támogatása:  Diákok könnyed tájékoztatása;  A beadandók és a követelményrendszer egyértelmű megadása;  Tananyagok és segédletek tárolása, közlése;  Tananyagrészletek órai használata;  Órai gyakorló feladatok megosztása a weben. Az oktató szakmai támogatása:  Önéletrajz és publikációk közlése;  Kutatásokkal és aktuálisan futó projektekkel kapcsolatos tartalmak tárolása, közlése;  Szakmai blog fenntartása az oldalon belül. Miért jó az oktató számára egy oktatói portál fenntartása?

A diákok adminisztratív tennivalóinak megkönnyítése:  Oktató elérhetősége;  Fogadóórájának ideje;  Inf. az oktató képzettségéről, szakterületéről, kutatásáról;  Diákok számára üzenetek, információk megjelenítése ; (tájékoztatás pl. határidőkről, időpontokról, helyszínekről, információ változásról stb.);  ZH-, illetve vizsgaidőpontok megjelenítésére. A diákok kutatással kapcsolatos tevékenységeinek támogatására:  Kutatási projektek, TDK felületek biztosítása;  Kutatási projektekkel kapcsolatos információk és állományok megosztása. A diákok tanulásának támogatása:  Tantárgyi követelmények;  Tematika;  Órai prezentációk megosztása;  Tananyag (ha van elektronikusan);  Beadandó feladatok pontos kiírása;  ZH ill. beadandó eredmények feltöltése. Miért jó a diákok számára egy oktatói portál fenntartása?

 1. Információ a kurzusról, célmeghatározás  Oktatási célok megfogalmazása  Módszertani kérdések megfogalmazása  Tematika, kurzus menete  Eszközigény (hardver, szoftver)  Ajánlott irodalom  2. Oktató elérhetőségei  3. Híroldal  4. Szakmai blog az oldalon belül  4. Diákok fényképes bemutatkozása (kapcsolattartás alapja a tanulók között, közösség!, megosztás!)  5. Tananyag feltöltése  6. Feladatok  7. Visszacsatolási rendszer  Hozzászólások és kérdések a tananyagrészhez kapcsolódóan  Fórumban  Blogbejegyzések formájában beszámoló a tanulói eredményekről  8. Linkgyűjtemény, kapcsolódó oldalak URL-jei  9. Kereső Mi szerepeljen egy oktatói portálon?

Cél -Könnyen létrehozható -Könnyen bővíthető, frissíthető -Könnyen karbantartható -Hozzáférési jogosultságok létrehozása -Személyre szabhatóság -Speciális szolgáltatások: -chat -blog -fórum -szavazás

 Több felhasználó egyidejű használata engedélyezett  Jogosultságok könnyű kiosztása, kezelhetősége (adatokhoz való hozzáférés (és létrehozás/módosítás) szerep (jogosultság) szerinti  Felhasználók közötti kommunikáció erős támogatása (blog, fórum, tartalmakhoz való hozzászólás, értékelés, annotálás)  A korszerű weboldalakon megjelenő lehetőségek (modulok) (címke-felhő – keresés, szavazás – pl. a rendszer használhatóságáról, közösség tagjainak megjelenítése – közösségteremtés, CAPTCHA – szerver, tartalmak és a userek védelmére)  Magyarországon ismertebb versenytársak: Drupal, Joomla Wordpress és Plone TKR (TartalomKezelő Rendszerek) CMS (Content Management System)

 Php-ben írt, nyílt forráskódú  moduláris felépítésű  könnyen előállítható felhasználóbarát felület  könnyen kezelhető, könnyen elsajátítható rendszer  kezeléséhez nem szükséges komolyabb programozói tudás  könnyen frissíthető és karbantartható weboldalak  keretrendszerbe könnyedén beépíthető fórum, kereső, szavazás, címke-felhő stb.  címkézési lehetőség (könnyen kereshető tartalom)  előre elkészített sminkek ingyen letölthetőek a webről (design sablonok) A Drupal tartalomkezelő rendszer

 oktatói portál létrehozására  szakmai közösségi portál létrehozására  virtuális osztálytermek létrehozására  e-learning tananyagok közzétételére  e-portfólió illetve szakmai bemutatkozó oldal készítésére Mi mindenre jó még egy tartalomkezelő rendszer az oktatás terén?

Jogosultságok

 1. Célcsoport meghatározás  2. Képzési célok meghatározása  3. Tartalomtervezés  4. A portálon megjelenő médiaelemek meghatározása  Illusztráció (állókép, fotó, grafika, ábra)  3D képek  Mozgókép, videó, animáció, hanganyag Oktatási portál tervezésének menete

 5. Struktúratervezés, menürendszer és navigáció megtervezése O KTATÁSI PORTÁL TERVEZÉSÉNEK MENETE lom

 6. Oldaltervezés  Nyitó oldal tervezése  Megjelenítendő blokkok tervezése (a főoldalon megjelenő blokkok megtervezése, egyes userekhez tartozó blokkok tervezése, egyes al-oldalakon megjelenő blokkok tervezése, tananyagokban megjelenő blokkok tervezése)  Egyes tananyagoldalak vizuális tervezése (Template)  Tanulók profil oldalainak vizuális megtervezése (Template)  7. Többféle design megtervezése (a felhasználó választhasson használat közben közülük)  Ergonómia,  Elrendezés,  Színhasználat,  Egységesítés

Köszönöm a figyelmet! Kvaszingerné Prantner Csilla Eszterházy Károly Főiskola – tanársegéd

Felhasználó központú tervezés folyamata az ISO szabvány szerint