Az oktatói portálok oktatásban betöltött szerepe és kihívásai Kvaszingerné Prantner Csilla Eszterházy Károly Főiskola – tanársegéd
Mit értünk ma oktatói portál alatt? Legyen-e egy oktatónak saját szakmai weboldala? Építsen-e ma egy oktató szakmai/hallgatói „közösséget” weboldala köré? Hogyan segítse a hallgatók felkészülését egy oktatói portál? Hogyan ossza meg az oktató az órai prezentációkat és oktatási segédleteket a diákokkal? Hogyan nézzen ki egy oktatói portál? Kérdések…
ISO 13407: felhasználó központú tervezés folyamata ISO 9126: SW használhatósága, tetszetőssége ISO 9241: egy felhasználó egy adott feladatot mennyire eredményesen, hatékonyan és elégedetten képes elvégezni adott SW-rel A szoftverek és weboldalak használhatóságával és felhasználó-központú tervezésével foglalkozó szabványok
Az oktatói portálok
„Virtuális névjegy”-ként szolgál (személyi információkat tartalmaz az oktatóról) -személyi adatok -mely intézményben, mely egységnek a munkatársa -elérhetőség -szakterület -képzettség -fokozatok -tanári attitűd Oktatói portálok tartalma 1
Oktatott tárgyakkal kapcsolatosan közöl információkat 2 - tantárgyi tematikák - tantárgyi követelményrendszer - óravázlatok - irodalomjegyzékek - zárthelyi dolgozatok - vizsgák időpontja - hallgatók zárthelyi és vizsga eredményei - órán bemutatott prezentációk - egyéb oktatási segédletek - komplett e-tananyagok - stb. Oktatói portálok tartalma
Az oktató tudományos élete, tevékenységei Oktatói portálok tartalma 3 - tájékoztatás az aktuálisan futó kutatásokról - tájékoztatás a kutatási eredményekről - tájékoztatás az aktuálisan futó projektekről
Oktatói portálok tartalmi összetevői Személyi információk az oktatóról („virtuális névjegy”) Információk az oktató tudományos életéről A tanár által oktatott tárgyakról információk és segédletek OKTATÓI PORTÁL tartalma
Az Eszterházy Károly Főiskolán dolgozó tanárok IKT kompetenciája került felmérésre a 2009-es kutatás során Az oktatói portálok szerepe humán szemszögből Oktatók karonkénti megoszlása: (1 – tanársegéd, 2 – adjunktus, 3 – főiskolai docens, 4 – egyetemi docens, 5 – főiskolai tanár, 6 – egyetemi tanár) GTK TTK BTK TKTK kar beosztás
Az Eszterházy Károly Főiskolán dolgozó tanárok IKT kompetenciája került felmérésre a 2009-es kutatás során Az oktatói portálok szerepe humán szemszögből Oktatók részére feltett kérdésekalkalmazza Internetes oldalak, weboldalak használata a tanórán32% Tanulói munkák, feladatok interneten történő bekérés64% Tanulmányi eredmények interneten történő közlése61,1% Hallgatók részére feltett kérdésekalkalmazza Az oktatói weboldalakat használja elsősorban az oktatási folyamatokat segítő elektronikus felületek közül87,5%
„A technológia megváltoztatja az agyunkat. Az általunk használt eszközök meghatározzák és formálják a gondolkodásunkat” (George Siemens, 2005) A weben való böngészői és fogyasztói szokások megváltoztak a korábbi évekhez képest! A megváltozott szokásoknak megfelelően kell oktatói weboldalainkat elkészíteni! Az oktatói portálok létjogosultsága ma már nem kérdés!
Az oktató adminisztratív feladatainak támogatására: Személyi adatok, elérhetőség, fogadóóra közlése; Tematika és tantárgyi követelmények közlése; Beadandó feladatok egyértelmű megadása; Fontosabb időpontok és helyszínek megadása; Gyors információközlési lehetőség a hallgatókkal. Az oktató tanítási folyamatainak támogatása: Diákok könnyed tájékoztatása; A beadandók és a követelményrendszer egyértelmű megadása; Tananyagok és segédletek tárolása, közlése; Tananyagrészletek órai használata; Órai gyakorló feladatok megosztása a weben. Az oktató szakmai támogatása: Önéletrajz és publikációk közlése; Kutatásokkal és aktuálisan futó projektekkel kapcsolatos tartalmak tárolása, közlése; Szakmai blog fenntartása az oldalon belül. Miért jó az oktató számára egy oktatói portál fenntartása?
A diákok adminisztratív tennivalóinak megkönnyítése: Oktató elérhetősége; Fogadóórájának ideje; Inf. az oktató képzettségéről, szakterületéről, kutatásáról; Diákok számára üzenetek, információk megjelenítése ; (tájékoztatás pl. határidőkről, időpontokról, helyszínekről, információ változásról stb.); ZH-, illetve vizsgaidőpontok megjelenítésére. A diákok kutatással kapcsolatos tevékenységeinek támogatására: Kutatási projektek, TDK felületek biztosítása; Kutatási projektekkel kapcsolatos információk és állományok megosztása. A diákok tanulásának támogatása: Tantárgyi követelmények; Tematika; Órai prezentációk megosztása; Tananyag (ha van elektronikusan); Beadandó feladatok pontos kiírása; ZH ill. beadandó eredmények feltöltése. Miért jó a diákok számára egy oktatói portál fenntartása?
1. Információ a kurzusról, célmeghatározás Oktatási célok megfogalmazása Módszertani kérdések megfogalmazása Tematika, kurzus menete Eszközigény (hardver, szoftver) Ajánlott irodalom 2. Oktató elérhetőségei 3. Híroldal 4. Szakmai blog az oldalon belül 4. Diákok fényképes bemutatkozása (kapcsolattartás alapja a tanulók között, közösség!, megosztás!) 5. Tananyag feltöltése 6. Feladatok 7. Visszacsatolási rendszer Hozzászólások és kérdések a tananyagrészhez kapcsolódóan Fórumban Blogbejegyzések formájában beszámoló a tanulói eredményekről 8. Linkgyűjtemény, kapcsolódó oldalak URL-jei 9. Kereső Mi szerepeljen egy oktatói portálon?
Cél -Könnyen létrehozható -Könnyen bővíthető, frissíthető -Könnyen karbantartható -Hozzáférési jogosultságok létrehozása -Személyre szabhatóság -Speciális szolgáltatások: -chat -blog -fórum -szavazás
Több felhasználó egyidejű használata engedélyezett Jogosultságok könnyű kiosztása, kezelhetősége (adatokhoz való hozzáférés (és létrehozás/módosítás) szerep (jogosultság) szerinti Felhasználók közötti kommunikáció erős támogatása (blog, fórum, tartalmakhoz való hozzászólás, értékelés, annotálás) A korszerű weboldalakon megjelenő lehetőségek (modulok) (címke-felhő – keresés, szavazás – pl. a rendszer használhatóságáról, közösség tagjainak megjelenítése – közösségteremtés, CAPTCHA – szerver, tartalmak és a userek védelmére) Magyarországon ismertebb versenytársak: Drupal, Joomla Wordpress és Plone TKR (TartalomKezelő Rendszerek) CMS (Content Management System)
Php-ben írt, nyílt forráskódú moduláris felépítésű könnyen előállítható felhasználóbarát felület könnyen kezelhető, könnyen elsajátítható rendszer kezeléséhez nem szükséges komolyabb programozói tudás könnyen frissíthető és karbantartható weboldalak keretrendszerbe könnyedén beépíthető fórum, kereső, szavazás, címke-felhő stb. címkézési lehetőség (könnyen kereshető tartalom) előre elkészített sminkek ingyen letölthetőek a webről (design sablonok) A Drupal tartalomkezelő rendszer
oktatói portál létrehozására szakmai közösségi portál létrehozására virtuális osztálytermek létrehozására e-learning tananyagok közzétételére e-portfólió illetve szakmai bemutatkozó oldal készítésére Mi mindenre jó még egy tartalomkezelő rendszer az oktatás terén?
Jogosultságok
1. Célcsoport meghatározás 2. Képzési célok meghatározása 3. Tartalomtervezés 4. A portálon megjelenő médiaelemek meghatározása Illusztráció (állókép, fotó, grafika, ábra) 3D képek Mozgókép, videó, animáció, hanganyag Oktatási portál tervezésének menete
5. Struktúratervezés, menürendszer és navigáció megtervezése O KTATÁSI PORTÁL TERVEZÉSÉNEK MENETE lom
6. Oldaltervezés Nyitó oldal tervezése Megjelenítendő blokkok tervezése (a főoldalon megjelenő blokkok megtervezése, egyes userekhez tartozó blokkok tervezése, egyes al-oldalakon megjelenő blokkok tervezése, tananyagokban megjelenő blokkok tervezése) Egyes tananyagoldalak vizuális tervezése (Template) Tanulók profil oldalainak vizuális megtervezése (Template) 7. Többféle design megtervezése (a felhasználó választhasson használat közben közülük) Ergonómia, Elrendezés, Színhasználat, Egységesítés
Köszönöm a figyelmet! Kvaszingerné Prantner Csilla Eszterházy Károly Főiskola – tanársegéd
Felhasználó központú tervezés folyamata az ISO szabvány szerint