A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Csoport munka.
Advertisements

TÁMOP /A Személyiség kialakulása, fejlődése.
Attitűd, sztereotípia, előítélet, diszkrimináció
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Értékek az értékelésben Mik a fontos kérdések?
Személyészlelés Az első benyomás kialakítása: jelek, értelmezések és következtetések Kognitív reprezentációk Az első benyomások nyersanyaga Az emberek.
A viselkedés, mint a pszichológia tárgya
III. LÉTKÉRDÉS KONFERENCIA EGYÜTT-LÉT A kapcsolatok természetrajza
Társismeret.
Konfliktus és kooperáció
A deviancia összetett fogalma
Képességszintek.
Asszertív magatartás és viselkedés technikák
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
A személyiség.
A harmadik erő elméletei
A fogyasztói magatartás
„leegyszerűsített tudáskészlet”
Bevezető előadás. Összegzően meghatározhatjuk úgy is a személyiséget, mint az egyén jellegzetes gondolkodási, érzelmi és viselkedéses mintáit, melyek.
Személyiséglélektan I.
PEDAGÓGIAI SZOCIÁLPSZICHOLÓGIA (NMP_PS021K2)
A kommunikáció elmélete és gyakorlata
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Rokszin Mónika Pszichológus
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A SZOCIALIZÁCIÓ.
Negyedik előadás. Az emlékezés Fogalma: Korábbi tapasztalataink felidéződése a kiváltó inger szükségszerű jelenléte nélkül a megismerés a múltra is kiterjed.
SZEMÉLYISÉGFEJLESZTŐ MÓDSZEREK
Nemzetjellemzés 1.mint tudományos társadalomkép :Rónay Jácint 2.Mint alkalmazott pszichológai: Hugo Münsterberg 3.Mint szociálpszichológiai feladat: Kurt.
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Megfigyelés Irodalom: Falus Iván (200,szerk.): Bevezetés a pedagógiai kutatás módszereibe. Műszaki Könyvkiadó, Budapest.
2004 tavasz dr.SzaD Innováció és Technológia Menedszment Tanszék TEAM…. dehogy ! TEAM, de hogy ?
Társas megismerés Automatikus gondolkodás – nem tudatos, nem szándékolt, akaratlan és különösebb erőfeszítés nélküli (2Kor. 4.18) Sémák – mentális struktúrák,
Fogyasztói magatartást befolyásoló tényezők
Személyiségelméletek
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
TÁMOP-5.5.5/08/1 A diszkrimináció elleni küzdelem – a társadalmi szemléletformálás és hatósági munka erősítése Az egyenlő bánásmód érvényesítése és a társadalmi.
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Kommunikáció a Vincés Családban Készítette: Sz ű cs Péter.
Pszichológiai Ismeretek
Az éghajlatváltozás kommunikációja a médiában Innováció és kommunikáció III. Megyeri Nóra - Turcsán Edit.
A valószínűségi magyarázat induktív jellege
„Reflektorfényben Te állsz”
A munkával való elégedettség
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
13K – Tárgyalási technikák – 2. előadás
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
A munkahelyi diszkrimináció
Jelenkori társadalmi problémák és konfliktusok Tantárgyfelelős: Dr
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
Faj, Nemzet, Etnikai csoport, Kisebbségek Tantárgyfelelős: Dr
Interkulturális kommunikáció Győr-Moson-Sopron Megyei Kereskedelmi és Iparkamara HR-klub október 24.
11. Érzelmek és kogníció, autizmus Bircher Julianna Affektív Pszichológiai Tanszék
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése Az előítélet.
Balogh Andrea Johanna MKSZ, Siófok április 27.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Kognitív és emotív jelentés
Kultúra és kommunikáció
Szociálpszichológia-2 Attitűd
ÉRTÉK, ESZMÉNY, NORMA A NEVELÉSBEN
Kommunikáció típusai.
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
Társadalmi nem és szexuális beállítottságon alapuló üldöztetés
Az iskolai szervezet és fejlesztése
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Közösen a bántalmazás ellen
Előadás másolata:

A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK

Tartalom A személypercepció fogalma Az információszerzés lehetőségei és forrásai a személypercepció során Az észlelés pontossága a személypercepcióban Az észlelés leegyszerűsítése A sztereotípiák Az előítéletek Attribúció

A személypercepció fogalma Rendkívül bonyolult és sokféle tényező által determinált folyamat, amelynek eredményeként másokról viselkedésük, tetteik, viszonyulásaik és egyéb megnyilvánulásaik felfogásával benyomásokat szerzünk, ezek értelmezése alapján különféle következtetésekre jutunk, majd az illető személyről így kialakított megállapítások sokaságát egységes összképpé formáljuk.

Személypercepció=Személyészlelés Szubjektív lény a megfigyelés tárgya, de maga a megfigyelő is szubjektív lény Meg kell tanulni a különféle emberi megnyilvánulásokat helyesen felfogni A tanár számára szükséges a személypercepció szabályszerűségeinek ismerete

Az információszerzés lehetőségei és forrásai a személypercepció során Megfigyelés Külső jegyek megfigyelése (megjelenés, fellépés,mozgás,stb.) Attitűdök megfigyelése (hozzáállás,véleményalkotás, stb.) Viselkedés megfigyelése (kulturáltság, fegyelmezettség, stb.) Kommunikáció Verbális csatorna Nonverbális csatorna

Az észlelés pontossága a személypercepcióban A személyészlelés pontosságát, a felfogott információk megbízhatóságát számos objektív és szubjektív tényező és körülmény befolyásolja: A felfogott információkat szubjektíve értelmezzük Véleményünkben a közvetett információk is helyet kapnak

A felfogott információk tárgyias értelmezését jelentős mértékben befolyásolja: a megfigyelő és a megfigyelt hasonló származása a megfigyelő és a megfigyelt foglalkozása a megfigyelő és a megfigyelt életkora a megfigyelő és a megfigyelt neme valamint egyéb szubjektív és objektív tényezők

Szubjektív tényezők észlelő hangulata az észlelő empátiás képessége Objektív tényezők környezet (pl. intim környezet, vagy személytelen környezet) megfigyelhetőség

Az észlelés leegyszerűsítése A személypercepció pontossága nagyban függ attól, hogy a megfigyelő mennyire támaszkodik a leegyszerűsítő eljárások alkalmazására. Kategorizálás Tipologizálás (mindennapi tapasztalataink alapján tudjuk az értelmezését) Implicit személyiségelmélete (az egyéni élettapasztalatból összeállított prekoncepció, ami mindenkinél sajátos, egyedi jelleget ölt.) Sztereotipizálás

A sztereotípiák Adott kultúrkörben kialakult és elfogadott, az emberek meghatározott csoportjára vonatkozó megítélés. Viszonylag tartós, merev és rögzült látásmód, ill. az ezen alapuló meggyőződések általános megnevezése.

A sztereotípia jellemzői: az egyének osztályaira, bizonyos csoportokra vagy dolgokra vonatkoznak előre rögzítettek nem az aktuális értékelésből származnak meggyőződések kialakulhat a személynek saját magáról kialakulhat másokra vonatkoztatva ismétlődő verbális vagy motoros viselkedésformák, automatizmusok szélsőséges megjelenésük a mentális vagy idegrendszeri zavarok tünete

Az előítéletek Egy csoporttal vagy egyes személyekkel szembeni negatív színezetű, ellenséges beállítódás, mely mint sztereotip meggyőződés jut kifejezésre, vagy arra vezethető vissza. Negatív vagy pozitív színezetű érzelmi attitűd.

Az előítélet okai: gazdasági/politikai konkurencia „bűnbak” keresése maga a személyiség konformitás

Az előítélet válfajai: Egyéni előítéletek (egyéni érzelmek, vélekedések) Társadalmi előítéletek (kollektív tudat jelenségek) Csoport előítéletek (nemzeti, faji, vallási előítéletek)

Az előítéletek fejlődése: szóbeli elutasítás diszkrimináció személyi bántalmazás az előítélet tárgyának megsemmisítése

Az előítélet feloldása: kölcsönös függés felettes cél

Attribúció (az okságra való következtetés) Az attribúció-elmélet abból az alapelvből indul ki, hogy az emberek az általuk észlelt viselkedést mindig az okok alapján igyekeznek értelmezni. Valaki barátságos szeret minket szívességet akar kérni

Személyiségről alkotott összkép megfogalmazása Asch kísérlete, tulajdonságlista alapján véleményalkotást kért Tulajdonságlista: „intelligens, ügyes, szorgalmas, melegszívű, határozott, gyakorlatias, óvatos.” Elsőbbségi hatás Központi tulajdonságok