Készítette: Ovádi Réka Kovács Ildikó Coaching és mentoring Készítette: Ovádi Réka Kovács Ildikó
Teszt – Melyikre igaz? 1. A tevékenység elsődlegesen belső helyszínen történik. 2. A tevékenység elsődlegesen külső helyszínen történik. 3. Fő célja a siker és előrelépés támogatása. 4.Legfőbb küldetése, hogy támogassa a karrierépítést, és az ezzel kapcsolatos tanácsadás. 5. Fő célja, hogy segítsen megmutatni, hogy hogyan teremtsenek nagyobb odafigyelést az erősségekre, gyengeségekre, valamint a tanulási és fejlődési lehetőségekre. 6. Tanácsot ad, hogy milyen stratégiákkal lehet a leghatékonyabban elérni a munkahelyi célokat. 7. Segítséget nyújt az embereknek abban, hogy olyan személyes célokat tűzzenek ki, melyek a munkahelyi célokat is támogatják. 8. A megbeszélés mások bevonása nélkül történik. 9. A megbeszélés kényelmes laza légkörben, akár egy ebéd, vagy vacsora keretében történik. 10. A megbeszélés hivatalosabb légkörben, de kötetlenebb beszédstílusban történik. 11. Módszere a személyes tehetség / személyiség / „soft skill” felmérése. 12. Személyes és szakmai fejlődést, valamint a szervezeten belüli és távlati karrierlehetőségeket is biztosít figyelembe véve a jelenlegi munkát és a jövőbeli lehetőségeket.
Mit jelentenek a fogalmak egy HR-esnek? Kutatást végzett a DGS Global Research 354 cég HR munkatársait kérdezték meg 81% hasznosnak tartja, 17% a tréninggel azonos hatékonyságúnak tartja, 2% haszontalan divatcikknek tartja Végeredmény: cégek alapvetően a felsővezetőket coach-olják, főként megtartásuk érdekében Budapest Bank – Györgyi László üzletátalakítás-minőség igazgató 2007 óta 1 vezető morzsolódott le Mentorálási programot indítottak be: 10-20 fős formális találkozók, a vezetői dilemmák megoldása érdekében
Magyar értelmezések Coaching = előkészítés, felkészítés,edzés Olyan tanácsadó tevékenység, amely sajátos eszközeivel az egyén önálló feladatmegoldását segíti elő, támogatja és elvezeti az optimális döntéshez, célja megvalósításához az egyént. Konfliktus kezelés Életviteli tanácsadás Felkészítés, továbbképzés gyakorlatban való alkalmazása Továbbképző munka Személyes tanácsadás, támogatás Vezetői munka támogatása Coach = személyi edző,tanácsadó,segítő támogató személy Coachee = partner, kliens Coaching session = ülés, beszélgetés
Nemzetközi Coaching Hét Business Coach Club 2009. február A „coach” legjobbnak ítélt fordításai: 1. üzleti edző 2. kócs 3. elmeedző / elmedző Miben lehet mérni a coaching megtérülését? Nem forintosítható: Boldog, kiegyensúlyozott munkatársak Forintosítható: Hatékonyabb munka Magasabb profit Csökkenő fluktuáció
Coaching fajták Business coaching Business coaching esetében a coach kliensei a gazdasági szférából érkeznek és valamilyen üzleti probléma megoldásában, esetleg az ahhoz szükséges készségeik fejlesztésében kérik a coach segítségét. Speciális formája az executive coaching, amely a (felső)vezetőkkel történő munkát jelenti, ill. a skill coaching, amelynek során - általában alacsonyabb beosztásban lévő vezetőknél - egyéni alapkészség-fejlesztés történik. Life coaching Life coaching esetében a kliens általában életvezetési nehézségei miatt keres tanácsadót magának.
Coaching helyzete hazánkban 58% nem hallottak a coachingról vagy nem volt lehetősége coach-ot fogadni 42% részt vett coaching folyamatban és hajlandó áldozni rá Mire használják:stressz- és konfliktuskezelés, illetve személyes arculatépítés Átlagos coach: 41 éves, budapesti, tanári képesítés,iparági tapasztalat nélkül, 1-2 éve végez coaching-ot Elképzelt coach: 35-45 éves, pszichológusi végzettséggel és iparági tapasztalattal rendelkezik A magyar coach-ok 74%-a nő! (USA 69%)
D.I.A.D.A.L Az első magyar coaching modell DIAGNÓZIS – kérdezéstechnika! IRÁNYKIJELÖLÉS – célkitűzés! ALTERNATÍVÁK – agyvihar! DÖNTÉS – analízis! ALKALMAZÁS – kitartás! LEZÁRÁS – összegzés!
Coaching a közszférában Nemzeti Hírközlési Hatóság / 400 fős szervezet Cél: fejleszteni a szervezeti kultúrát 1. Felmérték, hogy a dolgozók milyen vállalati kultúrát szeretnének a meglévőhöz képest 2. Nemzetközi benchmark adatokkal is összemérték 3. Kialakult a fejlesztési terv 4. Vezetőket bevonták és a változási folyamatban a betöltött szerepüket tudatosították 5. Vezetői tréningek: önismeretre, személyiségfejlesztésre alapuló csoportos fejlesztés, coaching 6. A tréning után személyes coaching ülés
Coaching a multinál EDS Magyarország, Telefonos ügyfélszolgálat 600 fős szervezet Cél: motiválás, teljesítményértékelés fluktuáció csökkentése Kéthavonta ismétlődő négyszemközti beszélgetés Bizalmas légkör, személyre szabottság Mérhető eredmények áttekintése Kétirányú visszajelzések Erősségek, fejlesztendő területek Személyes célkitűzések Coaching minden szinten Vezetők coach képzése Coach auditok
Milyen képességek kellenek? pszichológiai, vezetés- és tárgyaláselméleti felkészültség ember- és személyiségismeret jó kommunikációs képesség kérdezéstechnikai tudás gyors helyzetfelismerés és reagáló készség beleérzés és beleélés képessége motiválás képessége aktív hallgatás jó kiállás humorérzék
Mi a mentoring? A mentor feladatai: felkészülés az új kollega fogadására az új dolgozó beilleszkedésének tervezett segítsége szervezeti magatartási szabályok, elvárások ismertetése a gyakornok / munkavállaló támogatása a szakmai feladatok és a szervezet működésének megismerésében munkakörnyezet megmutatása, kapcsolatok kialakítása felhalmozódott tapasztalati tudás átadása, tudatos utánpótlás nevelés Fontos képességek: szaktudás, gyakorlat helyismeret lojalitás tekintély a munkatársak előtt
Mentoring a munkahelyen kívül Tanári mentorálás: A mentor szerepe, hogy segítse a tanulót a tanulásban és a pályaválasztásban. rendszeresen találkozik a patronált tanulójával, kapcsolatot tart az osztályfőnökkel, illetve szükség esetén a szaktanárokkal, családlátogatáson vesz részt, Pályaorientációs mentorálás: végzős diákok tájékoztatása, helyzetük felmérése pályaorientációs tanácsadás munkanélküli fiatalok számára segítség képzések megszervezésében, felkutatásában munkára való felkészítés munkahelyek felkutatása
Azonosságok és különbségek Jellemző Mentoring Coaching 1. Elsődleges helyszín Belső Belső vagy külső 2. Elsődleges szerep Vezetői szintű hatáskör vagy szerep Régi tapasztalt dolgozó Professzionális coach és tréning 3. Szükséges tapasztalat és tudás Széles rálátás és tudás a cégről Sokféle munkatapasztalat Sikeres múltbeli üzleti tapasztalatok 4. Célok Siker, előrelépés, karrierépítés támogatása, tanácsadás A siker és előrelépés támogatása 5. Módszerek Megbeszélés, ebéd vagy vacsora négyszemközt Kényelmes, laza légkör A tudás megosztása Mondani, tanácsolni, javasolni,tanítani Beszélgetés mások bevonása nélkül Hivatalosabb légkör, kötetlenebb beszédstílus Mérhető célok kitűzése 6. Mások bevonása A feladat megoldása érdekében másokhoz átirányítható Az illető személy főnöke részt vehet 7. Hatókör Mozgás a szervezeten belül és távlati karrierlehetőségek Személyes és szakmai fejlődés
Forrás www.hrportal.hu A Munkaadó Lapja, IX. évfolyam 10. szám Mentorálás a cégeknél (2003/10 - Humánpolitika)
Köszönjük a figyelmet!