A technológia szerepe a pedagógiai értékelés fejlesztésében Csapó Benő http://www.staff.u-szeged.hu/~csapo A technológia szerepe a pedagógiai értékelés fejlesztésében Agria Media 2011 Eger, 2011. október 11. Diagnosztikus mérések fejlesztése Oktatáselméleti Kutatócsoport NEVELÉSTUDOMÁNYI INTÉZET OKTATÁSELMÉLETI KUTATÓCSOPORT
Vázlat A visszacsatolás és a mérés jelentősége a pedagógiai rendszerekben A pedagógiai értékelés fejlődése A technológiai forradalom színterei az értékelésben További fejlemények a láthatáron
If you can not measure it, you can not improve it. Amit nem tudunk megmérni, azon nem tudunk javítani. Kelvin
Misura ciò che è misurabile, e rendi misurabile ciò che non lo è. Mérd meg, ami mérhető, és tedd mérhetővé, ami nem az! Galileo Galilei
A technológiai forradalom színterei a pedagógiai értékelésben
Az új technológiák hatékonyabbá teszik az értékelést a hagyományos területeken Pontosabbá válnak a mérések Csökken az adatfelvétel és adatelemzés költsége Lerövidül az eredmények visszajelzésének ideje
Lehetővé válik olyan területek felmérése, amelyek a hagyományos eszközökkel nem mérhetőek Pl. dinamikus problémamegoldás (PISA 2012) interakció egy szimulált rendszerrel megfigyelés, szabályindukció a szabály alkalmazása a rendszer befolyásolására
Megjelenik olyan területek felmérése, amelyek esetében a technológia a mérési tartalom definíciójának lényegéhez tartozik Elektronikus olvasás (PISA 2009) IKT műveltség
A technológia alapú értékelés alkalmazásával megvalósíthatóvá válnak a pedagógia régi céljai A tanítás perszonalizálása, személyre szóló, egyéni fejlesztés Rendszeres diagnosztikus értékelés
Diagnosztikus mérések fejlesztése TÁMOP 3. 1. 9 Diagnosztikus mérések fejlesztése TÁMOP 3.1.9. Szegedi Tudományegyetem Oktatáselméleti Kutatócsoport www.edu.u-szeged.hu/edia
Online diagnosztikus értékelési rendszer Központi szerver, feladatbankokkal Hozzáférés tetszőleges időpontban A tanulók adatainak statisztikai feldolgozása Az egymást követő mérési adatok összekapcsolása, a fejlődés követése Tanulói szintű visszajelzések a fejlődési folyamatról 3 fő területen 9 mérési skálán
Az online diagnosztikus rendszer
Egy példa a legújabb kutatásainkból: video elemzésre épülő visszajelzés arcfelismerés tekintet követés érzelmek felismerése affektív visszacsatolás kognitív-affektív információk integrálása
Video bemenet elemzése (a) feladatmegoldás (b) videofelvétel (c) az arc modellje (d) érzelemfelismerés
A fejlődés további lehetőségei Néhány példa: Mobil eszközök, tabletek, érintőképernyők Multimédia stimulus Újszerű válasz-detektálás (természetes beszéd, mozgás) Metaadatok gyűjtése, real-time elemzése Pedagógiai rendszerek integrálása
Köszönöm a figyelmet! www.staff.u-szeged.hu/~csapo
10:00-10:20 20 perc