Befolyásolás a tömegkommunikációban 2017.04.04. Befolyásolás a tömegkommunikációban 2017.04.04.
Árvay Anett: A manipuláció és a meggyőzés pragmatikája… Meggyőzés és manipuláció elkülönítése Antik retorika célja Meggyőzés Eszköze: Érvelési technikák Később a szofisták (Szókratész) Logikai csúsztatások Félrevezető érvelések 2017.04.04.
Meggyőzés és manipuláció Közös részek Befolyásolás kategóriájába tartoznak Célorientált Meggyőzés Bellátat erkölcsi minősége a tisztelet Manipuláció mesterkedik ravasz eszközökkel irányít, visszaél saját haszon céljából szemfényvesztő dologként kezeli a „partnert” Megkülönböztetése nehéz 2017.04.04.
Sperber és Wilson (1986) Osztenzív-következtetéses modell A kommunikátor létrehoz egy stimulust, mely segítségével nyilvánvalóvá válik egy FELVETÉSHALMAZ informatív kommunikatív 2017.04.04.
Nem tanács, hanem taktika! Példa: Laci, Béla, Ida Nem tanács, hanem taktika! „szerintem, neked jobb lenne most megtámadnod Kamcsatkát, úgy hamarabb elérsz Amerikába!” A kommunikáció sikeres, bár a másik fél nem értett meg mindent. 2017.04.04.
Harder és Kock (1976) modellje Kölcsönös tudás meglétének hiánya Szimmetrikus, őszinte kommunikáció Érvényesül a kölcsönös tudás elve Aszimmetrikus kommunikáció Maga a kommunikátor sem hisz igazságában 2017.04.04.
Petty és Cacioppo (1981) Kognitívválasz-elmélet (szociálpszichológiai) MEGGYŐZÉS központi perifériás 2017.04.04.
Szociálpszichológiai kísérletek 1. Loftus (1979) Határozott vs. Határozatlan névmás 2017.04.04.
Szociálpszichológiai kísérletek 2. Howard és Kerin (1994) Retorikai kérdés és érv sorrendje ÉRV KÉRDÉS MEGGYŐZŐ 2017.04.04.
A befolyásolás a nyelvi kódok szintjén A nyelvi inger feldolgozása automatikus dekódolási szakaszban történik. Sztereotípiák hívhatóak elő az üzenet nyelvi síkján TUDATTALAN BEFOLYÁSOLNAK 2017.04.04.
A manipuláció megvalósul az alábbi stratégiákban Propozíciók elhallgatása Információközlés kommunikatív szándék nélkül Nyelvileg és logikailag hibás nyelvi elemek (szemantikus előfeltevések = preszuppozíciók) „Ő [anyukád] tudja, hogy az Ariel a legmakacsabb foltokat is kihozza a ruhádból.” Logikailag hibás (hamis ~minőség maximája) nyelvi elemek 2017.04.04.
Reklámszövegek 1. „Mindenkinek lehet szép bőre, akár 1099 Ft-ért. Garnier Skin Naturals Az állítás nyilvánvalóan hamis. „mindenkinek” univerzális kvantor „Megalapozatlan remény ébresztése” - retorika 2017.04.04.
Reklámszövegek 2. „Probléma-megoldás” séma „A kisfiú mindössze 13 éves volt, amikor váratlanul hullani kezdett a haja. Szülei kétségbeesetten vitték orvostól orvosig, kórházról kórházra, végigjárták jó néhány természetgyógyász rendelőjét is – mindhiába, a teljesen megkopaszodott fiún senki sem tudott segíteni. Ekkor ismerték meg azt a termékcsaládot, amely Németországban az elmúlt 15 év során több tízezer ember haját adta vissza a Sidhu-tinktúrát, -sampont és –sprayt. 2017.04.04.
A manipuláció létrejön, mert: az események között logikai kapcsolatot keresünk, A szöveg ok-okozati összefüggéseket sugall „hamis ok-okozat” – retorika fogalom 2017.04.04.
Reklámszövegek 3. Érzelmekre ható - sajnálatkeltés A mai napon 139.000 ember hal meg betegségben idő előtt. Közülük több, mint 25.000 öt év alatti gyerek. Ugyanakkor a mai napon a Glaxo Wellcome és SmithKline Beecham cég egyesül. Ez azt jelenti, hogy most először több, mint 100.000 kollégánk egyesíti a tehetségét világszerte azért, hogy megkeresse a betegségek okait, megtalálja az ellenszerüket, és segítsen a gyógyításukban. 2017.04.04.
Reklámszövegek 4. Érzelmekre ható Félelemkeltés Mindenki tudja, hogy változik az üzleti élet. Néhány cég virágzik, de sok nem. Ezek hanyatlanak beolvadnak, sőt, lehúzzák a rolót, maguk mögött hagyva a családjuk jövőjéért aggódó ezreket. Mégis létezik egyfajta szabad vállalkozás, amely meglepő növekedési és stabilitási rekordot mutat. Ez a piacszervezési hálózat a Network 21… 2017.04.04.
Reklámszövegek 5. Tekintélyelv … szakérőre való hivatkozás … ökölszabály „Üzleti iskolák százai tanítják ma a koncepciót és néhány pénzügyi analitikus a „jövő üzletének” tartja.” 2017.04.04.
Reklámok nyelvi eszközei Megfigyelhető, hogy reklámokban gyakrabban szerepelnek melléknevek és túlzó kifejezések (soha, mindig, a melléknév felsőfokban) Gyakran alkalmazott a túlzás eszköze Metafora, ismétlés, alliteráció, mert a befogadó figyelme elterelődik a tartalomról 2017.04.04.
Az érvelés szerkezetének sémái, Kummer (1972) Progresszív - előrehaladó (gyakran probléma-megoldó) TÉNYEK KONKLÚZIÓ 2017.04.04.
Az érvelés szerkezetének másik sémája Regresszív – hátrafelé haladó TÉTEL ÉRVEK „Puffad? Görcsöl? Egy szerrel elmúlik…” 2017.04.04.
Kérdések, hozzászólások? 2017.04.04.