Befolyásolás a tömegkommunikációban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
SZELLEMEK Közöttünk vannak... Nem hiszed??? Várnak Rád !!!
Advertisements

A kölcsönös befolyásolás
ALKALMAZOTT KOMMUNIKÁCIÓ
Kondicionális Eddig: Boole-konnektívumok ( , ,  ) Ezek igazságkonnektívumok (truth-functional connectives) A megfelelő köznyelvi konnektívumok: nem.
Egy fényképész álma, zene és a tudás néhány gyöngyszeme.
Köszönöm Neked Szebenyi Judit.
A mondat szintagmatikus szerkezete
K ONTROLLÁLATLAN VÁGYAK, KISZÁMÍTHATATLAN HISZÉKENYSÉG, KIALAKULATLAN ÉRZÉSVILÁG Avagy a reklámok hatásai a kisiskolásokra Készítette: Tóth Ivett Anna.
“The mind once stretched by an idea never returns to its original form” “Az elme amit egyszer kitágított egy eszme soha nem tér vissza eredeti formájába”
Kémiai Technológia Transzfer Kft. Egy pályázat előkészítése Hasznos tanácsok kutatóknak egy sikeres pályázat benyújtásához.
3 X 7 CSODA.
Vak ember ült egy épület előtt a lépcsőn, lábánál kalap táblával, a következő szöveggel: „Vak vagyok. Kérem, segítsenek.“
Nemzetközi tárgyalási technikák
Az Élet Vonata.
a titokban tartott fekete sebész. Dr. HAMILTON NAKI.
Rekurzió (Horváth Gyula és Szlávi Péter előadásai felhasználásával)
Albert Schweitzer Tucy
Szillogisztikus következtetések (deduktív következtetések)
Általános lélektan IV. 1. Nyelv és Gondolkodás.
Bizonyítási stratégiák
Térelemek Kőszegi Irén KÁROLYI MIHÁLY FŐVÁROSI GYAKORLÓ KÉTTANNYELVŰ KÖZGAZDASÁGISZAKKÖZÉPISKOLA
5.2. Próbavizsga Próbáld ki tudásod!
Befolyásolás a tömegkommunikációban
Az érvelés.
Kicsit felelőtlen, kicsit vakmerő, de a miénk….
Ápolási tevékenységünk központja a beteg SE ÁOK I.sz.Sebészeti Klinika Budapest Mollnár Enikő Zina.
SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM
Bekő Éva Eötvös Loránd Tudományegyetem Elérhetőségem:
AVIR – intézményi adatmodell K+F+I szekció február 2.
Change blindness Változás -vakság.
Kell –e érzékenyíteni a munkáltatókat? Csapó Gábor OSGOOD Szolgáltató Az OFA FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásban című TÁMOP – /
Érvelés Technika Ziegler Zsolt
Konfliktuskezelés - mediációval
Az üzleti élet illuzionistái „Csak a cégemet figyeljék, mert csalok!” december 3. Dr. Csorbai Hajnalka – stratégiai igazgató, Opten Informatikai.
A meggyőző érvelés pszichológiája
1. Bevezetés a tárgy célja: azoknak az eszközöknek és módszereknek a megismertetése és begyakoroltatása, melyek az érvelések megértéséhez, elemzéséhez,
2. Argumentációs szabályok (É 50−55) argumentációs szabályok meghatározzák, hogy mi mellett és mivel kell érvelni 1. a feleknek érveléssel indokolniuk.
Managerek éjszakája.
Mindenütt a földön Vágynak valami jó után,
Gyere velünk testvériskolánkba,a németországi Olpe városába !!! Hozd magaddal a barátodat is! Német és/vagy angol nyelvtudás el ő ny, de nem kötelez ő.
A szövegszerkesztés menete
Összeállította: Dóber Valéria
Változóadat-nyomtatás a gyakorlatban, avagy hogyan kezdjünk hozzá? Ortutay György Prime Rate Kft december 9.
A DÖNTÉSHOZATAL METODIKÁJA.
Kommunikációelméleti modellek
Miért nem valóságos az idő?
Henkin-Hintikka játék (részben ismétlés) Alapfelállás: -Két játékos van, Én és a Természet (TW képviseli). - A játék tárgya egy zárt mondat: P. - Választanom.
„Házasodj meg, meg fogod bánni; ne házasodj meg, azt is meg fogod bánni; házasodj vagy ne házasodj, mindkettőt meg fogod bánni; vagy megházasodsz, vagy.
A logika története – mi a tárgya és hol kezdődik?
(nyelv-családhoz képest!!!
Hálózati alapismeretek. 2 Chuck Norris születése óta a fordulórúgások általi halálozások száma %-kal nőtt.
ISO GONDOLKODÁS ELÉGEDETT-E A BETEG?  DR.TAKÁCS EMERENCIA.
A kommunikáció tényezői
Prémium Partner Bónusz BÁRMIKOR FELHASZNÁLHATÓ!
A stílusrétegek III november 6.. A tudományos (szakmai) stílus  Típusai:  előadás  felszólalás  ismertetés  cikk  értekezés  tanulmány 
Logikus érvelés Baranyai Tamás. Logika „A logika az érvényes következtetés alapelveivel foglalkozik [...] a logika nem egyszerűen a helyes érvelés, hanem.
Az informatika logikai alapjai
Három hetet meghaladó projekt-hét Neked, rólad, hozzád szól a dal
Gyurkó György. Az állapotmodellezés célja Általánosságban ugyanaz, mint a többi dinamikus modellezési technikáé: Jobban megismerni a problémát. Finomítani.
Henkin-Hintikka-játék szabályai, kvantoros formulákra, még egyszer: Aki ‘  xA(x)’ igazságára fogad, annak kell mutatnia egy objektumot, amire az ‘A(x)’
Filozófiatörténet előadások 1I.
Itbusiness konferencia, CONFESSION ON A DANCEFLOOR Cégek az üzleti modellváltásról Gulyás János / Ipsos Zrt. Nobody’s Unpredictable.
..
Az Élet Vonata Olvastam egy könyvet, ahol az életet egy vonatutazáshoz hasonlították. Nagyon érdekes olvasmány.
Tárgyalás és kommunikáció a tanácsadó és az ügyfél kapcsolatában Szociálpszichológiai szempontok Dr. Dévényi Márta Egyetemi adjunktus Pécsi Tudományegyetem.
AZ ÉRVELÉS ALAPJAI. Hülyékkel vagyok körülvéve! Próbálok érdekes lenni…
Szeretnéd, hogy gyermeked szívesen és gátlások nélkül beszéljen majd angolul? Szeretnéd, ha minél korábban, Te magad vezethetnéd be játékosan az angol.
Biyovis a mi üzletünk.
Kognitív és emotív jelentés
Kommunikáció típusai.
Előadás másolata:

Befolyásolás a tömegkommunikációban 2017.04.04. Befolyásolás a tömegkommunikációban 2017.04.04.

Árvay Anett: A manipuláció és a meggyőzés pragmatikája… Meggyőzés és manipuláció elkülönítése Antik retorika célja Meggyőzés Eszköze: Érvelési technikák Később a szofisták (Szókratész) Logikai csúsztatások Félrevezető érvelések 2017.04.04.

Meggyőzés és manipuláció Közös részek Befolyásolás kategóriájába tartoznak Célorientált Meggyőzés Bellátat erkölcsi minősége a tisztelet Manipuláció mesterkedik ravasz eszközökkel irányít, visszaél saját haszon céljából szemfényvesztő dologként kezeli a „partnert” Megkülönböztetése nehéz 2017.04.04.

Sperber és Wilson (1986) Osztenzív-következtetéses modell A kommunikátor létrehoz egy stimulust, mely segítségével nyilvánvalóvá válik egy FELVETÉSHALMAZ informatív kommunikatív 2017.04.04.

Nem tanács, hanem taktika! Példa: Laci, Béla, Ida Nem tanács, hanem taktika! „szerintem, neked jobb lenne most megtámadnod Kamcsatkát, úgy hamarabb elérsz Amerikába!” A kommunikáció sikeres, bár a másik fél nem értett meg mindent. 2017.04.04.

Harder és Kock (1976) modellje Kölcsönös tudás meglétének hiánya Szimmetrikus, őszinte kommunikáció Érvényesül a kölcsönös tudás elve Aszimmetrikus kommunikáció Maga a kommunikátor sem hisz igazságában 2017.04.04.

Petty és Cacioppo (1981) Kognitívválasz-elmélet (szociálpszichológiai) MEGGYŐZÉS központi perifériás 2017.04.04.

Szociálpszichológiai kísérletek 1. Loftus (1979) Határozott vs. Határozatlan névmás 2017.04.04.

Szociálpszichológiai kísérletek 2. Howard és Kerin (1994) Retorikai kérdés és érv sorrendje ÉRV KÉRDÉS MEGGYŐZŐ 2017.04.04.

A befolyásolás a nyelvi kódok szintjén A nyelvi inger feldolgozása automatikus dekódolási szakaszban történik. Sztereotípiák hívhatóak elő az üzenet nyelvi síkján TUDATTALAN BEFOLYÁSOLNAK 2017.04.04.

A manipuláció megvalósul az alábbi stratégiákban Propozíciók elhallgatása Információközlés kommunikatív szándék nélkül Nyelvileg és logikailag hibás nyelvi elemek (szemantikus előfeltevések = preszuppozíciók) „Ő [anyukád] tudja, hogy az Ariel a legmakacsabb foltokat is kihozza a ruhádból.” Logikailag hibás (hamis ~minőség maximája) nyelvi elemek 2017.04.04.

Reklámszövegek 1. „Mindenkinek lehet szép bőre, akár 1099 Ft-ért. Garnier Skin Naturals Az állítás nyilvánvalóan hamis. „mindenkinek” univerzális kvantor „Megalapozatlan remény ébresztése” - retorika 2017.04.04.

Reklámszövegek 2. „Probléma-megoldás” séma „A kisfiú mindössze 13 éves volt, amikor váratlanul hullani kezdett a haja. Szülei kétségbeesetten vitték orvostól orvosig, kórházról kórházra, végigjárták jó néhány természetgyógyász rendelőjét is – mindhiába, a teljesen megkopaszodott fiún senki sem tudott segíteni. Ekkor ismerték meg azt a termékcsaládot, amely Németországban az elmúlt 15 év során több tízezer ember haját adta vissza a Sidhu-tinktúrát, -sampont és –sprayt. 2017.04.04.

A manipuláció létrejön, mert: az események között logikai kapcsolatot keresünk, A szöveg ok-okozati összefüggéseket sugall „hamis ok-okozat” – retorika fogalom 2017.04.04.

Reklámszövegek 3. Érzelmekre ható - sajnálatkeltés A mai napon 139.000 ember hal meg betegségben idő előtt. Közülük több, mint 25.000 öt év alatti gyerek. Ugyanakkor a mai napon a Glaxo Wellcome és SmithKline Beecham cég egyesül. Ez azt jelenti, hogy most először több, mint 100.000 kollégánk egyesíti a tehetségét világszerte azért, hogy megkeresse a betegségek okait, megtalálja az ellenszerüket, és segítsen a gyógyításukban. 2017.04.04.

Reklámszövegek 4. Érzelmekre ható Félelemkeltés Mindenki tudja, hogy változik az üzleti élet. Néhány cég virágzik, de sok nem. Ezek hanyatlanak beolvadnak, sőt, lehúzzák a rolót, maguk mögött hagyva a családjuk jövőjéért aggódó ezreket. Mégis létezik egyfajta szabad vállalkozás, amely meglepő növekedési és stabilitási rekordot mutat. Ez a piacszervezési hálózat a Network 21… 2017.04.04.

Reklámszövegek 5. Tekintélyelv … szakérőre való hivatkozás … ökölszabály „Üzleti iskolák százai tanítják ma a koncepciót és néhány pénzügyi analitikus a „jövő üzletének” tartja.” 2017.04.04.

Reklámok nyelvi eszközei Megfigyelhető, hogy reklámokban gyakrabban szerepelnek melléknevek és túlzó kifejezések (soha, mindig, a melléknév felsőfokban) Gyakran alkalmazott a túlzás eszköze Metafora, ismétlés, alliteráció, mert a befogadó figyelme elterelődik a tartalomról 2017.04.04.

Az érvelés szerkezetének sémái, Kummer (1972) Progresszív - előrehaladó (gyakran probléma-megoldó) TÉNYEK KONKLÚZIÓ 2017.04.04.

Az érvelés szerkezetének másik sémája Regresszív – hátrafelé haladó TÉTEL ÉRVEK „Puffad? Görcsöl? Egy szerrel elmúlik…” 2017.04.04.

Kérdések, hozzászólások? 2017.04.04.