Neurális hálók néhány alkalmazása a komputergrafikában

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
NEURONHÁLÓK.
Advertisements

Koordináta transzformációk 2
Verő Balázs Dunaújvárosi Főiskola AGY Kecskemét, 2008 június 4.
MI 2003/9 - 1 Alakfelismerés alapproblémája: adott objektumok egy halmaza, továbbá osztályok (kategóriák) egy halmaza. Feladatunk: az objektumokat - valamilyen.
IRE 8 /38/ 1 Óbudai Egyetem, NIK Dr. Kutor László2011. TÁMOP – I ntelligens R endszerek E lmélete 8.
Koordináta transzformációk
Koordináta transzformációk
Készítette: Zaletnyik Piroska
Számítógépes algebrai problémák a geodéziában
Geometriai Transzformációk
Geometriai transzformációk
Módszerek sebességi állandók becslésére Kovács Benedek, Budapesti Műszaki és Gazdaségtudományi Egyetem.
Geometriai modellezés
Geometriai modellezés
Regresszió számítás Mérnöki létesítmények ellenőrzése, terveknek megfelelése Geodéziai mérések – pontok helyzete, pontszerű információ Lineáris regresszió.
Kommunikációs hálózatok idősorainak analízise neuronhálózatokkal Máté György Diplomamunka Témavezető: Csabai István.
4. VÉGES HALMAZOK 4.1 Alaptulajdonságok
Csoportosítás megadása: Δx – csoport szélesség
Mutatók, tömbök, függvények
Dr. Kovács Emőd VISZ Díjátadó Ünnepség computer graphics Számítógépi grafika Grafikai irányok, kutatások és egyebek.
Mesterséges neuronhálózatok
SZÁMÍTÓGÉP ARCHITEKTÚRÁK
Matematikai modellek a termelés tervezésében és irányításában
Miskolci Egyetem Gépészmérnöki és Informatikai Kar Alkalmazott Informatikai Tanszék 2013/14 1. félév 4. Előadás Dr. Kulcsár Gyula egyetemi docens.
Számítógépes grafika, PPKE-ITK, Benedek Csaba, D képszintézis 4. előadás.
Számítógépes grafika, PPKE-ITK, Benedek Csaba, 2010 Geometriai modellezés 2. előadás.
Modellezés és tervezés c. tantárgy Óbudai Egyetem Neumann János Informatikai Kar Intelligens Mérnöki Rendszerek Intézet Mérnöki Informatikus MSc 4. Előadás.
Mérnöki objektumok leírása és elemzése virtuális terekben c. tantárgy Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Kar Intelligens Mérnöki Rendszerek.
A virtuális technológia alapjai Dr. Horv á th L á szl ó Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Kar, Intelligens Mérnöki Rendszerek.
Modellezés és tervezés c. tantárgy Óbudai Egyetem Neumann János Informatikai Kar Alkalmazott Matematikai Intézet Mérnöki Informatikus MSc 9. Előadás és.
A GEOMETRIA MODELLEZÉSE
3. Vetületi ábrázolások számítási eljárásai
2. Koordináta-rendszerek és transzformációk 2.1. Koordináta-rendszerek 2.2. Az egyenes és a sík egyenlete 2.3. Affin transzformációk 2.4. Projektív transzformációk.
FPAD alapú neuron modellek Ormos László Miskolci Egyetem Villamosmérnöki Intézet Automatizálási Tanszék.
MATEMATIKA ÉS INFORMATIKA I.
2D képszintézis és textúrák
Miskolci Egyetem Informatikai Intézet Általános Informatikai Tanszé k Pance Miklós Adatstruktúrák, algoritmusok előadásvázlat Miskolc, 2004 Technikai közreműködő:
Készítette: Kosztyán Zsolt Tibor
Lineáris egyenletrendszerek (Az evolúciótól a megoldáshalmaz szerkezetéig) dr. Szalkai István Pannon Egyetem, Veszprém /' /
Modellezés és szimuláció c. tantárgy Óbudai Egyetem Neumann János Informatikai Kar Intelligens Mérnöki Rendszerek Intézet Mechatronikai Mérnöki MSc 11.
Matematikai alapok és valószínűségszámítás
Diplomamunka Geometriai invariánsokat interpoláló rekurzívan finomítható felületek Valasek Gábor ELTE IK, 2008.
Geometriai invariánsokat interpoláló rekurzívan finomítható felületek
3. Vetületi ábrázolások számítási eljárásai
Bevezetés az alakmodellezésbe I. Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Főiskolai Kar A Műszaki Tervezés Rendszerei 2000/2001 tanév, I.
SZÁMÍTÓGÉP ARCHITEKTÚRÁK - 15 Németh Gábor. 2001Németh Gábor: Számítógép architektúrák 2 NEURÁLIS HÁLÓZATOK Három fő hajtóerő: 1.Az információ-technológia.
Lasztovicza László Neurális hálózatok Lasztovicza László
Optimalizáció modell kalibrációja Adott az M modell, és p a paraméter vektora. Hogyan állítsuk be p -t hogy a modell kimenete az x bemenő adatokon a legjobban.
Dr. Kovács Emőd VISZ Díjátadó Ünnepség computer graphics Számítógépi grafika Grafikai irányok, kutatások és egyebek.
Többváltozós adatelemzés
Transzformációk Szirmay-Kalos László. Transzformációk (x,y) (x’,y’) = T(x,y) l Tönkre tehetik az egyenletet l Korlátozzuk a transformációkat és az alakzatokat.
Ismeretlen terhelésű szakaszok adaptív szabályozása József K. Tar, Katalin Lőrinc, László Nádai Budapesti Műszaki Főiskola H-1034 Budapest, Bécsi út 96/B.
Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Kar Informatikai Automatizált Rendszerek Konzulens: Vámossy Zoltán Projekt tagok: Marton Attila Tandari.
3. Vetületi ábrázolások számítási eljárásai
Rendszerek stabilitása
2. Koordináta-rendszerek és transzformációk
Készítette: Horváth Viktória
Nagy Szilvia 7. Lineáris blokk-kódok
Számítógépes grafika, PPKE-ITK, Benedek Csaba, 2010 Geometriai modellezés 2. előadás.
Szabadkai Műszaki Szakfőiskola 1. A neuron modellje a következő 3 elemből áll: 1. A szinapszisok halmaza amelyekkel a neuronok egymáshoz vannak kapcsolva.
Intelligens Mérnöki Rendszerek Laboratórium Alkalmazott Matematikai Intézet, Neumann János Informatikai Kar, Óbudai Egyetem Mielőtt a virtuális térbe lépnénk.
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európa terv keretében valósul meg. Számítógép- architektúrák dr. Kovács György DE AVK GAIT.
SZÁMÍTÓGÉP-ARCHITEKTÚRÁK – 15 NEURÁLIS HÁLÓZATOK Németh Gábor.
Mesterséges Neurális Hálózatok 3. előadás
1.Kanonikus felügyelt tanulási feladat definíciója (5p) 1.Input, output (1p) 2.Paraméterek (1p) 3.Hipotézisfüggvény (1p) 4.Hibafüggvény/költségfüggvény.
FPGA-n implementált, sztochasztikus bitfolyam alapú programozható neurális hálózat Rák Ádám Konzulens: Cserey György, Ph.D OTDK előadás, kiegészített.
Operációkutatás I. 1. előadás
Nemlineáris dinamikus rendszerek alapjai VI. gyakorlat
Mesterséges intelligencia
A mesterséges neuronhálók alapjai
Előadás másolata:

Neurális hálók néhány alkalmazása a komputergrafikában Dr. Kovács Emőd Matematikai és Informatikai Intézet Információtechnológiai Tanszék

Az előadás célja Betekintés a főiskolán folytatott komputergrafikai kutatásokba Példák Jövő

Matematikai és Informatikai Intézet http://matinf.ektf.hu

Kutatásban résztvevők Dr. Hoffmann Miklós PhD főiskolai docens PhD dolgozat: Mesterséges neurális hálózatok alkalmazása a geometriai modellezésben Dr. Kovács Emőd, PhD, főiskolai docens PhD fokozat: B-spline vonalfelületek előállítása egyeneshalmazokból neurális háló segítségével, komputergrafikai vonatkozások Miskolci Egyetem, Ábrázoló Geometriai Tanszék, Dr. Juhász Imre tanszékvezető Debreceni Egyetem, Komputergrafikai és Könyvtárinformatikai Tanszék munkatársai, PhD Program

Kutatási témák Geometriai modellezés, azon belül a rendezett illetve a rendezetlen adatok modellezési feladatainak vizsgálata. A rendezetlen adatok vizsgálata mesterséges intelligencia eszközeivel ( neurális hálók). Számítógépes modellezésben standardnak számító B-spline görbék és felületek alaptulajdonságainak vizsgálata

Neurális hálók Kezdetek: 40-es, 50-es években kezdődött W. McCulloch, W. Pitts és Neumann János munkásságával A mesterséges neurális háló, mint az algoritmikus problémamegoldás alternatívája, főként olyan feladatoknál használható, ahol pontos algoritmikus megoldás nem ismert, vagy az nagyon lassú lenne

Neurális hálók Alapfelépítésében az emberi agyhoz hasonlóan kisebb egységekből, úgynevezett neuronokból áll, amelyek egymagukban kevés számításra képesek (voltaképp csak súlyozott összeadásra és egy rögzített függvény kiszámítására), egymással összekötve azonban bonyolult struktúrát alkothatnak, amely már komoly számítási teljesítményre képes

Nerve Cells and Astrocyte (SEM x2,250). (Scanning Electron Microscope) This image is copyright Dennis Kunkelt www.DennisKunkel.com

dendrit: nyúlvány a külvilág, vagy a többi neuron bejövő (input)jelei számára sejtmag:elektrokémiai számítási műveletet axon: nyúlványa a kémiai végeredményt elektromossá alakítja és továbbítja a fizikai kimenetre, mondjuk egy izom felé. szinapszis: neuronok közötti kapcsolódást biztosítja

Mesterséges megvalósítás Dendrit: bemeneti csatorna Sejtmag: összegzés Axon: kimenet Szinapszisok: együtthatók vagy súlyok, Füle Sándor, PID.hu

Eredmény: Neurális hálózat x1 x2 xn F y1 y2 ym … Fekete doboz Egy egyszerű megvalósítás:

Hol használhatjuk? Az élet számtalan területén Brókerek becsültetik vele az egyes politikai események tőzsdére gyakorolt hatását, a gyártásautomatizálásban alakfelismerést végeztetnek vele, a korszerű robbanóanyag- és kábítószer detektorok is ezt alkalmazzák. Általában: -Becslés -Osztályozás -Elemzés - Szűrés

Első próbálkozások Lineáris leképezések leképezési mátrixának előállítása pontos adatok és zajos adatok esetén. Ha túl sok pontból indulok ki, vagy zajosak az adataim, akkor nincs lineáris transzformáció, amelyik a leképezést megvalósítaná egzakt módon

Back-propagation algoritmus 1. wij súlyok incializálása kicsi véletlen értékekkel. wij súly kapcsolja össze az input réteg i. csomópontját az output réteg j. csomópontjával 2. Véletlen input koordináta választása 3. Az output koordináta meghatározása

Back-propagation algoritmus 4. A súlyok változtatása ahol   [0,1] j a különbség a várt és a kapott output között j. csomópontban 5. Ismételjük a 2. lépést amíg a kilépési feltétel nem teljesül

Tanulási folyamat Általános affin transzf. 2 1 Általános affin transzf. w 1 2 3 Egyenletrendszer a neurális háló alapján i 1 2 és ahol

Neural háló projektív transzformáció esetén 1 2 3 w o Homogén koordináták használatával

Futási eredmények Jól definiált esetek:

Torzult, zajos adatok Affin tr.:3 pontpár Projectív tr.: 4 pontpár Cél: Megkeresni azt a lineáris leképezést, amely a lehető legjobb eredményt adja példaprogram

Interpoláció és approximáció rendezettlen ponthalmaz esetén Kohonen-háló segítségével A Kohonen-háló egy kétrétegű, felügyelet nélküli és folytonosan kiértékelt neurális hálózat

A tanulási algoritmus Rendezettlen adatok koordinátái Az output pontok koordinátái: (a j. output neuron súlyai: 1. A súlyértékek kezdeti inicializálása a rendezettlen ponthamaz centrumának környezetében 2. Új inputértékek megadása véletlenszerű választással

A tanulási algoritmus 3. Az output neuronok távolságának a meghatározása 4. Nyerő neuron kiválasztása dc=min (dj) 5. A nyerő neuron környezetében lévő súlyok változtatása 6. Ismétlés a 2. lépéstől a kilépési feltételig

Miért Kohonen-háló? A háló adja meg a sorrendet A felületelméletben használt topologiát állítja elő Jól ismert felületillesztési algoritmusokat tudunk a továbbiakban alkalmazni. (Bezier-, B-spline surface or NURBS) Jól illeszkedő felületet kapunk Kiinduló, bázis felülete lehet egyéb alkalmazásoknak Dinamikus felépítési lehetőségek

Példák

Görbék és felületek

Input pontok helyet szakaszok Vonalfelületek Kifejthető felületek Megoldás: projektív geometriai elemek: Plücker-koordináták Visszavezetjük a problémát több dimenzióban görbeinterpolációra

Plücker coordinates

Whitney’s Umbrella .

Köszönöm a figyelmet Kovács Emőd , emod@ektf.hu