PLATÓN (Kr. e. 427-349).

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A szeretet himnusz értelmezése
Advertisements

A szabad akaratról I. V. Rész
Arisztotelész (Kr.e ) Minden embernek természete, hogy
A várandós anyák segítése döntéseikben „Nyújts szárnyad árnyékában menedéket nekem” 17. Zsoltár.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Tudás, közösség, hatalom
Powerpoint Templates. Page 2  Tehetetlenek  Sajnálatra méltóak  Nem tudnak önmagukról gondoskodni  Nem képesek tanulni  Nem tudnak dolgozni  Az.
Görög filozófia.
„Férfinak és nőnek teremtette”
PÉLDÁK, ÖTLETEK VITÁZÁSHOZ
Arisztotelész életútja.
"Keresd az életben mindig a szépet
A KOZMIKUS SZÖVEDÉK TULAJDONSÁGAI:
PLATÓN Kakuk Ádám 12.D.
A test-lélek probléma a filozófiában
Mi a filozófia? bevezetés. Mi a filozófia? bevezetés.
ARISZTOTELÉSZ (Kr. e ).
A klasszikus athéni filozófia (Kr. e. V. sz. vége - Kr. e. 322)
FILOZÓFIATÖRTÉNET.
A középkori filozófia főbb kérdései
A hellénizmus korának filozófiája (Kr. e Kr. u. 3. sz.)
Ápolásetika.
Isten akarata-e, hogy megházasodjam? A házastárs kiválasztása.
ANTOINE DE SAINT- EXUPERY Gondolatok „A kis herceg” című könyvből.
Bármit elérhetsz amit szeretnél, csak tudnod kell, hogyan formálj öntőmintát hozzá saját gondolataidból.
1 1 1.
HOL VAN AZ ÉLET? AZ ÉLET KÉT ALAPVETŐ ISMÉRVE 1.) Az élőlény logikus, ésszerű művelet. Hatalom amelyik szervezése alá vonja a tér és az idő törvényeit.
A konstruktivista pedagógia alapjai
A GYÖNYÖRŰ NŐ Életfilozófia.
Esztétika Kerékgyártó Béla docens Jász Borbála doktorandusz
A víz.
6. előadás A hellenizmus kora
Pedagógiai antropológia és etika
A konstruktív szociális munka Összeállította: Ágoston Magdolna Nigel Parton: Constructive Social Work towards a new practice,
Naturalista filozófia Avagy milyen állásponton lehetünk azzal kapcsolatban, hogy hogyan épül fel a világ? Sipos Péter Budapest, 2007 október 10.
Történelemfilozófia Típusok.
Bevezetés a filozófiába
Bevezetésafilozófiába. φιλοσοφία filosz = valamit kedvelni szophia = szakértelem, bölcsesség Filozófia = a bölcsesség szeretete.
ban született a francia Le Haye-ben - jezsuita és katonaiskolában tanult - sokat utazott, pl. Magyarországon is - Ulm-ban misztikus álmot látott:
A létezés válasz arra a kérdésre, hogy „Hogyan van?”, a lényeg térbeli és időbeli megnyilvánulásait foglalja magába, és megnevezi az ember sajátos létmódját:
- Előkelő athéni családból származott - Fiatalként politizált, de csalódott a demokráciában, ezért a filozófia felé fordult, Szókratész tanítványa lett.
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
Szent Koronát Szolgálók Szövetsége Szent Korona alapú jogrendszer AlkotmányAlkotmány – Rövid szövegRövid szöveg.
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
Moritz Schlick: Pozitivizmus és realizmus
Miért nem valóságos az idő?
Arisztotelész I.e 384-i.e 322.
NŐ A GYÖNYÖRŰ Szerkesztette: Dr. Hídvégi Márta pszichológus.
A kurzus anyaga: 12 válogatott szöveg a filozófia történetéből
Készítette:Kökényesi Márk.   Életének kezdete  Filozófiája  A tudományok felosztása  Etika és utópia  Képek Tartalomjegyzék.
XVIII. sz. , skót felvilágosodás Empirista, szkeptikus
Milétoszi filozófusok
A CSALÁDOK HITVALLÁSA.
Kant ( ) a szépről és a zseniről
Bölcsességek, aforizmák
Három hetet meghaladó projekt-hét Neked, rólad, hozzád szól a dal
1. A boldogság evolúciója
1 „Még korunk szélhámosainak is tudósnak kell magukat színlelni, mert különben senki sem hinne nekik.” C.F. Weizsacker.
Hegel ( ) művészetfilozófiája
Filozófiatörténet előadások 1I.
Készítette: NoNameTeamAnonymus csapat, 2. forduló, 3.feladat
Készítette:Longo Paolo
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
“SĂ CUNOAŞTEM MATEMATICIENII LUMII”
Az újkori bölcselet első jelentős képviselői: F. Bacon és Descartes
Gadamer ( ) filozófiai hermeneutikája
"Keresd az életben mindig a szépet
Platón Kr. e. 4. század első fele
"Keresd az életben mindig a szépet
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Előadás másolata:

PLATÓN (Kr. e. 427-349)

Életrajzi adatok Athénben vagy Eginában született Kr. e. 427-ben, előkelő, régi családban. Húsz éves korában Szókratész tanítványa lett. Szókratész halála után bejárta az akkori görög világ nagy részét, és bizonyára külföldön is járt. Szicíliai kaland. Dion nevelője. Dionüsziosz eladja rabszolgának. Kr.e. 387-ben Athénban iskolát nyitott az Akadémosz-kert gimnáziumában. Akadémia. „Ne lépjen ide be senki, aki nem ismeri a geometriát!” - követők: akadémiai filozófusok - dialógusok, melyekben szinte az összes, a később korok által tárgyalt problémát érinti, sokat mértékadóan megválaszol - nem rendszerszerű filozófia, de kibontható egy általános, minden témát meghatározó tanítás, ezt nevezik ideatannak.

az ideatan - jelenség-világ - lényeg-világ (Anaximandrosz), a filozófus, aki az igazságra vágyik, a lényeg megismerésére kell hogy törekedjék, - a lényeg valami, ami nem múlik el, és nem változik meg, soha nem lesz mássá, - az idea (eszme, a görög eidosz - "kép" szóból) olyan tiszta lényegi létező, mely - csak önmagával azonos - örök - változatlan és elpusztíthatatlan

az ideák a földi világtól különálló, zárt világot alkotnak két világ - a tiszta lényegiségek, a változatlan és örökkévaló ideák világa, - ennek halvány árnyéka, tökéletlen mása, homályos tükörképe: a földi dolgok világa, mely múlandó, változékony és semmi nem fordul elő benne a maga tiszta formájában. idea - részesülés - földi dolog, - a részesülés következtében a a földi dolog az ideával azonos nevű tulajdonság hordozója lesz (pl. egy szép nő, attól nő és attól szép, hogy részesül a "szépség" és a "nőség" ideájában) a részesülés hasonlóságot jelent, emiatt soha nem lehet tökéletes másolata egy földi dolog az ideának

Hogyan ismerhetők meg az ideák? - Barlang-hasonlat (Állam, 7. könyv, 514a - 516a) - több értelmezési lehetőség van, pl.: - a barlang az emberi tudatlanság birodalma, ahonnan a tudónak ki kell jutnia a világosságba; - a barlang maga a földi élet, az árnyak a létezők, ezen túl van egy magasabbrendú valóság, ahová a tudás birtokosa juthat el; - a barlang a filozófiát megelőző korszak világértelmezésének példázata, a mindennapi élet rabságában vergődő emberé, a filozófiai világértelmezés egyrészt kiszabadítja az embert ebből a rabságból, másrészt magának az emberi szabadságnak a megnyilvánulása de lehet nagyon szűken a megismerés példázataként is felfogni:

barlang külvilág Érzéki megismerés, tapasztalat Értelmi megismerés, gondolkodás Árnyak – a tárgyak megjelenési módjai – „érzetadatok” Árnyékok, tükörképek – az idea szemléltetései bábok – tárgyak mint a jelenségek egységei Dolgok – az ideák Tűz – az érzéki megismerés lehetőségfeltétele Nap – a legfőbb idea, a jó ideája

„Ezt a hasonlatot, kedves Glaukónom, teljes egészében a fentebb mondottakra kell alkalmazni: a látás által megismert világot hasonlítsd a börtönlakáshoz, a benne lévő tűz fényét pedig a nap erejéhez, s ha a felmenetelt és a fent lévő dolgok szemléletét a léleknek a gondolat világába való felemelkedésével veszed egyenlőnek, nem jársz messze az én felfogásomtól…”

- a bölcsesség erényét elsajátító filozófus az érzéki megismerésen felülemelkedve eljut az értelemmel megragadható ideák szemléléséig, végsősoron a létezés forrását jelentő legfőbb idea, a JÓ ideájának ismeretéig.

az erények és az állam - a klasszikusok által megteremtett nézet szerint az etika egyenesen folytatódik a politikában, azaz az egyéni élet helyes vezérelveinek összhangban kell lenniük a közösségi élet általános szabályaival, hiszen ez utóbbi biztosítja az egyéni élet kibontakozásának terét - az ember zóon politikon

a lélek az állam Lélekrészek Erények társadalmi csoportok Feladat Értelem Bölcsesség Filozófusok Kormányzás Indulat Bátorság Őrök Védelem Vágy Mértékletesség Kézművesek Termelés