INTERAKTÍV TANÍTÁSI - TANULÁSI STRATÉGIÁK

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Fehér Péter PhD Edutus Főiskola Budapest
Advertisements

Tutori tevékenység a gyakorlatban
E-learning alapú távoktatásos képzés
E-learning alapú távoktatás tapasztalatai a Széchenyi István Egyetemen
A tanulás jövője Dr. Kuti István oktatási főigazgató-helyettes
A tanári munka értékelése
Komplex Instrukciós Program
Iskolai teljesítmény pszichológiai determinánsai
MULTIMÉDIA és ELEKTRONIKUS TANULÁS I. (Oktatástechnológia) 4. konferencia.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
MULTIMÉDIA és ELEKTRONIKUS TANULÁS I. (Oktatástechnológia)
Számítógép az oktatásban Készítette: Halász Rita Tanár- informatikatanár MA 2010/2011.
E URÓPAI P EDAGÓGIAI IKT J OGOSÍTVÁNY EPICT tanfolyam a Calibrate projektben Kárpáti
Tehetséges tanulóink szakkörökön, a több éve működő tehetséggondozó műhelyekben (természettudományos, környezetvédelmi), valamint a különböző szintű.
Brüsszel milyen messze van
Fontosabb fogalmak Képesség :
Kétszintű érettségi vizsga Magyar nyelv és irodalom Miről? Hogyan? §?! Tájékoztassuk diákjainkat!
E - Learning Információtechnológiai támogatás a nyitott- és távoktatásban.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport XIII. Országos Neveléstudományi Konferencia Eger, november 7-9. A természettudományos tudás és alkalmazásának.
Elektronikus tanulási környezetek sajátosságai
E-learning alapú távoktatásos képzés
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
A tanulók tanulási stílusa és az oktatási módszerek közötti kapcsolat
e-Learning a tanárképzésben
Az információs és kommunikációs technológiák szerepe a szakképzésben február 22. Dr. Tóth Péter főiskolai docens Fővárosi Pedagógiai.
A fejlesztő értékelés.
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 EU-S TARTALMAK AZ OKTATÁSBAN A képzés célkitűzései.
SZTE BTK Spanyoltanár MA
Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében Benedek András Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében VI. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Székely István fejlesztési tanácsadó
IKT alapfogalmak, IKT-val támogatott módszerek
ELEMÉR
Disszeminációs Konferencia Budapest, december 2. dr. Sediviné Balassa Ildikó TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSHEZ.
1 dr. Sediviné Balassa Ildikó EGY PÁLYÁZATI FEJLESZTÉS EREDMÉNYE AZ E-KÉPZÉSFEJESZTÉS ÉS A TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS TANULSÁGAI.
Tanulói laptopokkal a középszintű magyar érettségi felé
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
IKT az oktatásban március 18. Körmendy Zsolt
Kompetensek lettünk? június 27..
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
A gyakorlati képzés megújítása a pedagógia szakos képzésben
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
MTT MA Mérnöktanár mesterszak Elektronikus tanulás 3. konferencia.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
MTT MA Mérnöktanár mesterszak E lektronikus tanulás 4. konferencia.
MTT MA Mérnöktanár mesterszak Elektronikus tanulás 2. konferencia.
Hanák Zsuzsanna PhD Eszterházy Károly Főiskola
A felnőttképzés tervezése, szervezése szervezeti formái Összeállította: Marton Eszter.
A MODERN IKT SZEREPE A MESTER-TANÁRKÉPZÉSBEN
Varga Noémi Judit. Mi köze a szövegnek a matematikához?
Kereskedelmi és Idegenforgalmi Középiskola Tokaj2007. január 31.
Tananyagfejlesztő és távoktató e-learning keretrendszer intézményi szintű működtetése MELLearN, ELTE Az ILIAS alkalmazása.
A fizika tanítása 5. lecke Tanítási tervezet. A tanári munka folyamata… Tanterv-tankönyv-tanmenet-óratervezet-óravázlat  A tantervek alapján készülnek.
ICT (Information and Communication Technologies) IKT (Információs és Kommunikációs Technológiák) IKT pedagógiai értelmezése ○ Informatika tantárgy ○ Más.
A NAT 2007 implementációja Dr. Vass Vilmos Pannon Egyetem,
A TÁVOKTATÁS LEHETŐSÉGEI ÉS TAPASZTALATAI A FELNŐTTKÉPZÉSBEN DR. ZÁRDA SAROLTA A FELNŐTTKÉPZÉS KIHÍVÁSAI … DEC. 15.
Írország, Dublin november Kontra Éva Széchenyi István Idegenforgalmi, Vendéglátóipari Szakképző Iskola és Kollégium Kecskemét, Nyíri út 32.
IKT A PEDAGÓGIÁBAN 1 Készítette: dr. Létray Zoltán.
PROCSEE projekt 1. Szakértői Fórum disszeminációs esemény Racsko Réka
Tanítási filozófia Gyetvai Anna.
SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK „ Az intézményi felelősök felkészítése a Szakképzési Minőségbiztosítási Keretrendszer (SZMBK) követelményeinek figyelembevételével,
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
Tóth Zoltán és Szalay Luca
Kompetenciamérés eredményei évfolyam 2013
Előadás másolata:

INTERAKTÍV TANÍTÁSI - TANULÁSI STRATÉGIÁK TÓTHNÉ PARÁZSÓ LENKE lenke@ektf.hu http://www.ektf.hu/lenke INTERAKTÍV TANÍTÁSI - TANULÁSI STRATÉGIÁK PhD dolgozat TÉMAVEZETŐ: DR. ANTALOVITS MIKLÓS tanszékvezető egyetemi tanár TÉMAFELELŐS: DR. BISZTERSZKY ELEMÉR

A DISSZERTÁCIÓ TARTALMI FELÉPÍTÉSE A kutatás célkitűzései, módszere. Tudományos előzmények. A vizsgálat folyamata, modellek, interakciók. Az eredmények elemzése a hipotézisek tükrében. A kutatás eredményeinek gyakorlati felhasználása. Összegzés.

A KUTATÁS CÉLKITŰZÉSEI A hagyományos és a számítógéppel támogatott oktatási folyamatban a tanár és a tanuló szerepének feltárása. Az médium és a követelmény tartalmi kategóriáinak összehasonlító elemzése. A multimédiás tananyag feldolgozásának megtervezése. Az interakciós szintek teljesítménynövelő hatása. A tanulói gondolkodás és megismerő - képesség fejlődés vizsgálata. A szakmai érdeklődés szerepe a „Fotográfia az oktatásban” kurzus választásában. A hallgatói fogadtatás elemzése.

A KUTATÁS MÓDSZERE A különböző interakciós modellek összehasonlító elemzése a tananyag strukturális felépítésének függvényében. A tanulói csoportok empirikus mérése: teljesítmény, motiváció és attitűd. Az adatok kvantitatív feldolgozása és összehasonlító értékelése.

AZ OKTATÁSI MODELL ÉS A MÉDIUM KAPCSOLATA (Hedberg, Brown és Arrighi alapján, 1977) Az interaktív oktatóanyagok növelik a feladatok komplexitását és a tanulók által generált feladatok lehetőségét

(hagyományos, interaktív MM) A VIZSGÁLAT FOLYAMATA Tanítási-tanulási stratégiák (hagyományos, interaktív MM) Médiumkiválasztás Tartalom Célkitűzés Kiindulási szint mérése „A” „Fényképezés...” IMM+konz. „B” „Fényképezés...” IMM „C” Hagyományos Kontroll csoport „D” „Behind...” IMM+konz. „E” „Behind...” IMM Értékelés: stratégia hatékonyság tanuló, tanár szerep attitűd Érkezési szint

A VIZSGÁLATI MINTA Az értékelt hallgatók összlétszáma: 97 fő 100 % (felmérésben 138 hallgató vett részt) Humán szak (kivéve nyelvszak): 24 fő 24, 7 % Nyelvszakos: 39 fő 40, 3 % Reál szak (kivéve biológia): 14 fő 14, 4 % Biológiával párosított szakos: 20 fő 20, 6 %

AZ IMM JELLEMZŐI „Fényképezés kisfilmes fényképezőgéppel” Behind the Camera” A Kossuth Kiadó által 1996-ban megjelentetett angol nyelvű multimédia. Dékán István elektronikus tankönyve, amely 1997-ben jelent meg. A médiumok hálódiagramja, tartalmi elemzése és alkalmazási tanácsok bővebben a www.ektf.hu/lenke

KUTATÁSI STRATÉGIÁK 1. A HAGYOMÁNYOS FRONTÁLIS TANÍTÁSI-TANULÁSI FOLYAMAT Tanár Médium Tantárgyi követelmény Tananyag t1 t2 tn OSZTÁLY

KUTATÁSI STRATÉGIÁK 2. INTERAKTÍV INDIVIDUÁLIS TANÍTÁSI-TANULÁSI FOLYAMAT Tanár Tantárgyi követelmény Instruktor MM tananyag Tanulási útmutató t1 t2 tn

KUTATÁSI STRATÉGIÁK 3. SZÁMÍTÓGÉPPEL SEGÍTETT - INDIVIDUÁLIS TANÍTÁSI-TANULÁSI FOLYAMAT Tanár Tantárgyi követelmény Instruktor MM tananyag Tanulási útmutató t1 t2 Tanári konzultáció tn

A VIZSGÁLT CSOPORTOK INTERAKCIÓI KAPCSOLATOK HAGYOMÁNYOS MM + ÚTMUTATÓ MM + ÚTM. + TAN. KONZ. 1 Tanár- követelmény A tanár a követelményrendszer érvényesítője A tanítási-tanulási folyamat előkészítése 1 2 Tanár- tananyag A tanár a tananyag direkt közvetítője A tanár a tanítási-tanulási folyamat előkészítője. 3 Tanár- útmutató Nincs A tanár kidolgozza a tanuló tananyagban való haladását. 4 Tanár- tanuló Direkt, tanulásirányító Laza, tanulói igény szerinti kapcsolat Konzultáció Nincs konzultáció 5 Tanuló - tanuló Laza kapcsolat 6 Tanuló - tananyag Szintek: 1. Passzív, egyirányú 2. Aktív, kétirányú 3. Szimulációs kapcsolatok 1. Passzív interakció, a MM feldolgozásának menetét csekély mértékben befolyásolhatja a tanuló. 2. Hierarchikus választások alapján haladhat a tanuló. 3. A tanuló manipulálhatja az objektumot céljainak alárendelve. 4. A tanuló digitális környezetben haj végre feladatokat. 5. Szabad interaktivitás lehetősége a program által biztosított környezetben. 6. A tanuló lehetőség nyílik a megtapasztalni az aktuális digitális környezet mikrovilágát (részben). 7 Tanuló - útmutató Nincs A tanuló irányítása, önellenőrzés.

HIPOTÉZISEK, EREDMÉNYEK H.1. Feltételeztem, hogy a hallgatók tudásában szignifikáns teljesítménynövekedés eredményezett az IMM alkalmazása (kontroll csoporthoz) viszonyítva. Az IMM 12%-os teljesítménynövelő hatást eredményezett a kontroll csoporthoz viszonyítva. A korrelációs együttható (p=0,05): „C” és „E” : 0,404; „C” és „D” 0,822; Az „E” csoport tanári konzultáció teljesítménynövelő szerepét mutatja.

HIPOTÉZISEK, EREDMÉNYEK H 2.1. A hallgató nem az ismeretanyag lényegét emeli ki, hanem elvonja a látvány a figyelmét. A szakmailag érdekes információáradattal elkalandozott a tanuló figyelme, csökkentve a képzés hatékonyságát. H 2.2. A nyelvi nehézségek miatt a magyar nyelvű IMM eredményesebbnek bizonyul. Az angol nyelvű IMM 13,7 %-os teljesítménynövekedést eredményezett. A magyar és az angol nyelvű IMM korrelációs együtthatója: 0,199 (p=0,05). A médiumok tanulói programozottsága közötti különbséget prognosztizálja.

HIPOTÉZISEK, EREDMÉNYEK H.3. A többszintű interakciók eredményesebbek. Az MM-2+TK interakciós szintje: 6 + TK csoport teljesítmény 12%-kal magasabb mint a kontroll csoporté (int. 3). Az MM-2 interakció színje: 6 teljesítménye 4,3%-kal kisebb, mint kontrollcsoporté. Korrelációs együttható (p = 0, 05): MM-2+TK: 0,795; és MM-2: 0,742 Az eredményt interakciós szint mellett, a színvonala is befolyásolja.

HIPOTÉZISEK, EREDMÉNYEK H.4. A gondolkodási készséget az IMM jobban fejleszti. A ráismerés értelmi művelet hatékonyságát szignifikánsan növeli az IMM. (”C” - „A” korr.: 0,541) Nem eredményezett az IMM teljesítménynövekedést. (Szoros a korreláció p = 0,0 5 „C” és „A” között: 0,875; a „C”és „D” között: 0,871) Nem növelte az IMM az alkalmazás szintű ismeret elsajátítását. Mindkét IMM szoros korrelációt mutatott a kontroll csoporthoz viszonyítva (p = 0,05) ( „A”: 0,787; - „B” : 0,877 „D”: 0,795; - „E”: 0,742)

HIPOTÉZISEK, EREDMÉNYEK H. 5.1. Ha a tanár több szerepet tölt be, javítja a tanulók teljesítményét. A tanár szerepe szignifikánsan meghatározó a tanulói teljesítmény függvényében, személyes visszacsatolásának szerepe függ az IMM strukturáltságától. H. 5.2. A jól előkészített segédanyagok a teljesítményt növelik. Mindkét MM szoros korrelációt eredményezett (p = 0,05) a kontroll csoporthoz viszonyítva. „B” és „E” korrelációs együtthatója 0,199. H. 6. A tanulók szakmai elkötelezettsége a kurzus választásában domináns. A „hobby” szerepét helyezték a hallgatók az első helyre a kurzus választásában.

HIPOTÉZISEK, EREDMÉNYEK H.7. A MM eszközökkel történő oktatás a tanulókban pozitív érzelemnyilvánítást eredményez. A tanulók izgalmas kihívásnak tekintették a számítógéppel támogatott tananyag elsajátítást. Igénylik a tanár jelenlétét, de igénylik a tanulói szabadságot is. A tanulók igénylik megváltozott szerepüket. A tanulók igénylik a nyomtatott segédanyagok biztosítását

ÖSSZEGZÉS TANULÓ Médium Tanulási környezet Tanár

Köszönöm a figyelmet