A kétszintű érettségiről Összeállította: Pongrácz László OKÉV főigh.
Az érettségi vizsgák szerepe Általános műveltség, önművelés Tudás, képesség, alkalmazás Felsőoktatás Érettségi vizsga Középiskola Felsőoktatás Felvételi vizsga Kis kapacitás Követelmények
Általános műveltség, önművelés Tudás, képesség, alkalmazás A jelenlegi állapot Általános műveltség, önművelés Tudás, képesség, alkalmazás Felsőoktatás Érettségi vizsga Középiskola Felsőoktatás Felvételi vizsga Nagyobb kapacitás Követelmények
Általános műveltség, önművelés Tudás, képesség, alkalmazás A változtatás céljai Általános műveltség, önművelés Tudás, képesség, alkalmazás Felsőoktatás Érettségi vizsga Középiskola Szűrő! Felsőoktatás Felvételi vizsga Nagyobb kapacitás de nem korlátlan! 132 700 jelentkező 83 800 felvett 50 500 áll. fin. 33 300 költs. Követelmények
Betöltheti-e a jelenlegi érettségi ezt a funkciót?
Az adott pontszámú dolgozatok közül a jobbik jeggyel értékeltek aránya a 2001. évi gimnáziumi matematika érettségin 1-2 2-3 3-4 4-5
A helyesírásra adott részjegyek közti eltérések a 2002 A helyesírásra adott részjegyek közti eltérések a 2002. évi magyar nyelv és irodalom érettségin
Jeles végső minősítés egynél több jó részjegy esetében Az útmutatótól eltérő értékelés főbb esetei a 2002. évi magyar nyelv és irodalom érettségin Jeles végső minősítés egynél több jó részjegy esetében az összes jeles 1,4 %-a (201eset) Jeles nyelvi minősítés egynél több durva hiba esetében az összes jeles 7,6 %-a (1406 eset) Elégséges minősítés ötnél több durva hiba esetében az összes elégséges 9,7 %-a (861 eset) Elégséges minősítés 32-nél több hibapont esetében az összes elégséges 28,1 %-a (2621eset) ebből 134 szándékos (tudatos) eltérés az útmutatótól
Az érdemjegyek eloszlása az egyes érettségi tantárgyak esetében 2002.
A kétszintű érettségi vizsga koncepciója Általános műveltség, önművelés Tudás, képesség, alkalmazás Felsőoktatás Szűrő funkció Magasabb követelmények Külső vizsga Érettségi vizsga Munkaerőpiac Szakképzés Középszint Középiskola Felsőoktatás Emelt szint Általános és részletes vizsgakövetelmények Új vizsgaformák
A kétszintű érettségi vizsga módosult szerepe Általános műveltség, önművelés Tudás, képesség, alkalmazás Felsőoktatás Magasabb követelmények Külső vizsga Szűrő funkció Érettségi vizsga Középszint Középiskola Átszámítás Felsőoktatás Emelt szint Általános és részletes vizsgakövetelmények Új vizsgaformák
A részletekről …
Kapcsolódó jogszabályok (1.) 100/1997. (VI.13.) Korm. rendelet az érettségi vizsga vizsgaszabályzatának kiadásáról a szakképzésről szóló 1993. évi LXXVI. törvény (mód. a 2003. évi XXIX. tv. – MK 56. sz., V.23.) a 2001. évi C. törvény a külföldi bizonyítványok és oklevelek elismeréséről (mód. a közoktatási tv.) 105/1999. (VII. 6.) Korm. rendelet az Országos Közoktatási Értékelési és Vizsgaközpontról (mód. a 75/2003. (V.28.) Korm.rendelet)
Egyéb, kapcsolódó jogszabályok (2.) 71/1998. (IV. 8.) Korm. rendelet az idegennyelv-tudást igazoló, államilag elismert nyelvvizsgáztatás rendjéről és a nyelvvizsga-bizonyítványokról 11/1994. (VI. 8.) MKM rendelet a nevelési-oktatási intézmények működéséről
Egyéb, kapcsolódó jogszabályok (3.) 14/ 1994. (VI. 24.) MKM rendelet a képzési kötelezettségről és a pedagógiai szakszolgálatokról OM rendelet az adott tanév rendjéről (12/2003. (V.23.) OM rendelet – 1. sz. melléklet) 40/2002. (V. 24.) OM rendelet az érettségi vizsga részletes követelményeiről (mód. a 14/2003. (V.27.) OM rendelet – 22 közismereti tantárgy; 25/2003. (IX.26.): 54 tantárgy részletes követelményei)
Általában Központi vizsgakövetelményekre épülő vizsgatárgyak Érettségi vizsgatárgyak Egyedileg akkreditált vizsgatárgyak Középszint: kötelező t. + 3 tantárgy Emelt szint: kötelező t. + 2 tantárgy Az iskola felkészítési kötelezettsége Középszint: legalább 138 óra Emelt szint: legalább 276 óra A felkészítés ideje
Vizsgafajták Rendes Javító Pótló Előrehozott Kiegészítő Szintemelő Ismétlő
Vizsgaidőszakok február-március a vizsgaközpontokban kiegészítő, szintemelő, pótló, javító Jelentkezés: december 15-ig május-június mindenhol rendes, előrehozott, kiegészítő, szintemelő, pótló, javító Jelentkezés: február 15-ig szeptember-október a kijelölt középiskolákban rendes, előrehozott, pótló, javító Jelentkezés: augusztus 31-ig
Választott (választható) tárgyak A diák vizsgatárgyai Kötelező tárgyak Mindenki számára egyforma (nemz., etn. kisebbségi okt.) Választott (választható) tárgyak Központi vizsgakövetelményekre épülő v. akkreditált A helyi tantervben szereplő és a szerint teljesített tantárgy Független a felkészítés tényétől Független a felkészítés szintjétől Mindig az akkor érvényes vizsgakövetelmények szerint
A vizsgák szervezése OKÉV IGAZGATÓ Emelt szintű írásbeli vizsga ISKOLA Jelentkeztetés Középszintű írásbelik és szóbelik A vizsgabizottság működtetése Felügyelet Emelt szintű írásbeli vizsgahelyszínek Javítás Emelt szintű szóbeli vizsga Tantárgyi bizottságok Emelt szintű szóbeli vizsgahelyszínek Jegyzők
Szervezési alapelvek (emelt szint) A vizsgák biztonsága A diákok minél kevesebbet utazzanak Vizsgahelyszínek iskolákban Költségtakarékosság
A határozat meghozatala minden kérdésben A vizsgabizottság Szakmai minőség szaktanárok vizsgáztató tanárok kérdező tanárok VIZSGABIZOTTSÁG vizsgaelnök A határozat meghozatala minden kérdésben Törvényes, szabályszerű lebonyolítás
Középszint írásbeli Igazgató Tanulói észrevételek Felügyelő tanár Tételek (OKÉV) Igazgató Tanulói észrevételek Javítók Felügyelő tanár Új javító Írásbeli vizsga Vizsgabizottság
Szervezési újdonságok A vizsgacsoportok szervezése Több figyelem Esetleg több közreműködő Hosszú idő Terembeosztás Sorsolás-azonosítók Ülésrend A helyszínen „Titkosítás” Vizsgázó-azonosító jel Vizsgáztatási jegyzék Azonosító jel-ülésrend események Vizsgajegyzőkönyv Vizsgairatok Felügyelő tanár Igazgató Vizsgadolgozat Azonosító jel Azonosító jel Boríték Javító szaktanárok
Írásbeli vizsgák emelt szinten OKÉV Tételek (OKÉV) Felügyelő tanárok Vizsgahelyszín Javítás, 2 szakértő (OKÉV) Igazgató Új szakértő Megtekintés - észrevétel Vizsgabizottság Vizsgaidőszak - szervezés ISKOLA
A szabálytalanságok kezelése emelt szinten (írásbeli ) OKÉV Tételek (OKÉV) Felügyelő tanárok Vizsgahelyszín Javítás (OKÉV) Igazgató Megtekintés - észrevétel Kétféle OKÉV javaslat Vizsgabizottság Döntés ISKOLA
Írásbeli vizsga (összefoglalás) Külön vizsgacsoportok! Középszint Emelt szint Központi feladatlapok Helyi felügyelet OKÉV felügyelet A feladatlapokat az iskola veszi át A feladatlapokat a felügyelő tanár hozza Javítás az OKÉV-ben (2 szakértő által) Javítás helyben Új módszertan Felkészítés Hosszabb idő Elfoglaltság? Létszám Felkészítés Szakértő? Felkészítés Ellenőrzés
A szóbeli vizsga előkészítése Felkészültség Központi minták Tételek – középszint – helyi, de a vizsgakövetelmények szerint Tételek – emelt szint – központi A vizsgatárgyak sorrendje Emelt szint - magnófelvétel Felkészülési idő nyelvek Technikai kivitelezés Nem zavar
Szóbeli vizsga emelt szinten Feltételek: A kérdező tanárra vonatkozó általános feltételek OKÉV által elfogadott képzés Jegyző TANTÁRGYI BIZOTTSÁG Szakmai minőség kérdező tanárok (2) Országos vizsgáztatói névjegyzék Szakmai minőség és törvényesség Központi tételek Vizsgáztatás Egyéni osztályozó ív Szabálytalanság – kétféle javaslat elnök Vizsgabizottság (iskola)
A vizsgabizottság előzetes értekezlete (iskola) A vizsgára bocsátás jogszerűsége Írásbeli dolgozatok minősítése Észrevételek, szabálytalanságok elbírálása Az emelt szintű értékelés tudomásul vétele Időbeosztás és sorrend (tárgyak, vizsgázók) Részletes jegyzőkönyv Határozatok
A szóbeli vizsga folyamata Standardizált értékelési módszerek - továbbképzés Összetettebb értékelési rendszer A vizsgabizottság szerepe – szavazás? Értékelés a felelet után!
Értékelés (1.) 10% Írásbeli Szóbeli Tanár Részpontszámok Írásbeli összpontszám Szóbeli összpontszám A vizsga összpontszáma Automatikus Automatikus A vizsga százalékos minősítése A vizsga érdemjegye
Középfokú nyelvvizsga (C) Alapfokú nyelvvizsga (C) Értékelés (2.) Elektronikus osztályozó ív % számítása 10% figyelése jegyek kiszámítása Átváltás % közép emelt osztályzat 80-100, 60-100 5 60-79, 47-59 4 40-59, 33-46 3 20-39, 20-32 2 0-19, 0-19 1 Középfokú nyelvvizsga (C) 40 Alapfokú nyelvvizsga (C)
A vizsgabizottság záróértekezlete (iskola) A minősítések megállapítása A tantárgyi bizottság értékelésének tudomásul vétele A szabálytalanságok elbírálása A vizsga értékelése Részletes jegyzőkönyv Határozatok
A vizsgabizottság eredményhirdető értekezlete (iskola) A határozatok kihirdetése A vizsgaeredmények kihirdetése A jogorvoslati lehetőségek ismertetése A vizsga értékelése
Érettségi dokumentáció Jegyzőkönyvek Vizsgáztatási jegyzék Törzslap Törzslapkivonat Határozatok Osztályozó ív Egyéni osztályozó ív Egységes szoftver Bizonyítvány Tanúsítvány
Speciális kérdések
Hagyományos vizsgák 2005-ben még lesznek hagyományos vizsgák (13. évfolyammal működő int.) Átszámítás (a korábbiakra is) nyelv Hagyományos Középszint Jeles (5) 100% Jó (4) 79% Közepes (3) 59% Elégséges (2) 39%
Felvételi és érettségi Iskolai eredmények Érettségi eredmények Magyar* Történelem Matematika Választott t. Id. nyelv. 2-2 jegy összege Átlageredmény „Felvételi” tárgyak %-os eredményei Átlagx2 és kerek. 50 pont 10 pont 60 pont + pontok Emelt szint 7p Nyelvvizsga 7, 10 p Felvételi pontszám 120+?
Emelt szintű vizsga esetén 33%-tól jár a +7 pont. Az érettségi vizsga százalékos eredményének átszámítása felvételi pontokká Emelt szintű vizsga esetén 33%-tól jár a +7 pont.
Jogszabály-módosítás (folyamatban) 100/1997. Korm. rendelet Lényegi elemek nem változnak Egyértelműsítés – sajátos nev. ig. tanulók Egységes szóhasználat – feladatlap, t.b. Szervezési egyszerűsítések – szabályt. kez. Apróbb formai javítások – emelt. ír. dolg.