Klasszicizmus Ki nagyot akar, szokjék fegyelemre:

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Köves Kaba Kedves Kuruczlányai
Advertisements

Divatirányzatok By:Novák Laura.
„Ha még Athént nem láttad, tuskó vagy csupán; ha láttad és nem tetszett meg neked – szamár, s öszvér, ha tetszett és mégis tovább szaladsz.”
Mindenszentek temploma Pécs
A kolerikus vérmérséklet
Digitális Fotó Magazin január-február.  A képkompozíció vonatkozásában a pont kifejezés olyan kompozíciós eszközre utal, amely a képmezőhöz képest.
AZ AJANTA BARLANGOK INDIA.
RENESZÁNSZ – ‘újjászületés’
Donatello és Michelangelo értelmezésében
KLASSZICIZMUS
Az érett reneszánsz festészete (A 16. század eleje)
Rodostói kakukkok.
Az építészet FOGALMA Téralkotó művészet – 3 dimenziós a mű
Az ellenreformáció és a barokk
Jean-Baptiste Poquelin
REALIZMUS.
Egyiptomi kultúra Készítette: Engárt Zsuzsanna
A romantika irodalmából
A reneszánsz.
A XVII. század korstílusa
Szerint a természet értelmetlen rendezetlenségével szemben az emberi kultúrát a szervezettség és fegyelmezett rend jellemzi. A mûvészet célja, hogy új.
A melankólikus temperamentum
Reneszánsz Itáliában született (a renaissance francia szó, újjászületés) A képzőművészetek feladata: -természet kutatása és megismerése -valóság hiteles.
RENESZÁNSZ FESTÉSZET „A festészet az a művészet, amely arányos vonalakkal és a dolgok természetéhez hasonló színekkel, a perspektíva tényét követve oly.
Reneszánsz festészet RAFFAELLO.
A „hűséges kéz” és az „állhatatos szem” viszonya x A taktilis és a vizuális megismerés összekapcsolhatósága a XVII. században Szerző: Pintér Lilla Témavezető:
Szövetség A B A R O K K.
B arokk, mint művészettörténeti stílus
A barokk, mint művészeti irányzat
Esztétika Kerékgyártó Béla docens Jász Borbála doktorandusz
AZ ÍRÁS Ókori Róma írása.
Készítette: Horváth László
A romantika.
Készítette:Bálintfi Arnold
Építészettörténet.
A reneszánsz A szó a fr. renaissance ‘újjászületés’ szóból származik
A görög és római kultúra
Vizuális Narratív Teszt (VNT)
Rajzfejlődés-áttekintés
A barokk Tyukodi pajtások.
Dráma Irodalmi mű.
Vígh Xénia: A reneszánsz művészet
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
A barokk, a XVII.sz. korstílusa
A klasszicizmus 24/A.
Az epikus művek elemzésének lehetséges szempontjai
A tehetetlenség törvénye. A tömeg.
Klasszicizmus Készítette: Ecseri István.
ROMÁN KOR A középkor művészete Készítette: Ecseri István.
Hegel ( ) művészetfilozófiája
Hasonlóságok és különbségek a reneszánsz és az alföldi realizmus művészetében.
AZ ÓKORI GÖRÖGORSZÁG MŰVÉSZETE
A NÉPI ÉPÍTÉSZET ÉRTÉKEI
A barokk kor K észítette: D eák S zilvia (11.B). T T artalom  Általános jellemzés  Építészet  Képzőművészet  Szobrászat  Festészet  Zene  Irodalom.
M ű vészeti korok szépségei Játékos vetélked ő Kriván Norbert Buzás Kristóf 12.C 12.A.
Kép- és film a művészetben, eljárások, irányzatok 1. témakör:
A román, gótikus és a reneszánsz művészet
Az ókori Róma művészete. 1. Róma történetének szakaszolása az államformák szerint Királyság (i. e. 8. sz.- i. e. 6. sz.) Köztársaság (i. e. 6. sz.- i.
A gömb képzőművészet FESTÉSZET-órai munkák:
Poltrona di Proust | 1978 Alessandro Mendini Fiktusz Lilla.
AZ ÓKERESZTÉNY ÉS A BIZÁNCI MŰVÉSZET
Az ókori görög építészet
SZECESSZIÓ VICTOR HORTA
LÍRA – EPIKA - DRÁMA.
A tehetetlenség törvénye. A tömeg.
A klasszicizmus
A romantika.
A felvilágosodás kora A klasszicizmus.
Előadás másolata:

Klasszicizmus Ki nagyot akar, szokjék fegyelemre: korlátok között válik el a mester, s a szabadság a törvény adománya. (Goethe)

Elnevezés a latin classis ’osztály’ szóból ered első osztályú szerzők olyan művészeti irányzat, amely az ókori görög-római alkotásokban megvalósuló szabályokat, hagyományokat tartja követendő példának az ókori klasszikus műveket mintául választó újkori alkotásokat nevezzük klasszicistának

Kialakulás 18. század második felétől a 19. század közepéig 18. század – felerősödött az érdeklődés az ókori kultúra iránt 1748-ban kezdődnek az ásatások Pompejiben és Herculaneumban Igazán uralkodóvá Franciaországban válik – az abszolút uralkodó kora kedvező volt a normatív művészetfelfogás számára

Szellemi háttér Johann Joachim Winckelmann Gondolatok a görög festészet és szobrászat remekeinek utánzásáról csak egyetlen művészi szépség van, amit már az ókori művészet is elért: a mérték, a szimmetria, a rend és az egyszerűség ez az arányos emberi alakban rejlik A klasszicisták fennkölt és harmonikus szépségideálja szembeszegült a barokk és rokokó nyugtalanságával.

Racionalizmus

Építészet A klasszicizmus legjelentősebb területe – az ókort vette alapul 19. század első fele – meginduló kapitalista gazdasági fejlődés új feladatok Polgári megrendelők: puritánság, könnyen áttekinthető alaprajz, térosztás Jellemzők: egyenes vonalak, tiszta és egyszerű alaprajz, vízszintes tagoltság, szigorú arányok, antik jellegű díszítmények, oszlopok, timpanon. A legfontosabb feladat az új igényeknek megfelelő lakások építése – soklakásos városi bérház. Hivalkodástól mentes, szerényebb díszítés, fő törekvés a lakályosság, a meghitt polgári kényelem biztosítása.

Karlsruhe, őrgrófi palota homlokzata (1803-14) legjellemzőbb homlokzati eleme a háromszögű oromzattal fedett oszlopsor, a motívum neve: portikusz A nyugtalan, lendületes vonalak helyébe a nyugalom, a mozdulatlanság és az egyenes vonalak uralma lépett. A tömeg egyszerű mértani test : kocka, téglatest, henger, félgömb. A portikuszhoz magas lépcsőzet visz fel

A bejárat és az ablakok egyenes vonallal záródnak, felettük egy-egy háromszögű timpanon látható. Az egyes szinteket már nem kezelik eltérően: az ablaksorok minden emeleten általában egyformák. Az első emeletről gyakran a földszintre kerültek a lakóhelyiségek. Így a kertből közvetlenül a lakószobába lehet belépni, azaz a természettel való kapcsolat szorosabb, mint korábban. Mértéktartással kezelték a díszítéseket. Legtöbbször csak az épületet lezáró párkány alatti sávban és a portikuszok orommezejében láthatunk figurális díszt.

A Magyar Nemzeti Múzeum kupolával fedett terme (1836-44) A belső tér is más mint a barokknál. A termek a klasszicista épületben zárt, önálló egységek. Alapformájuk négyszögletes vagy kör alakú. A belsők díszítése is szándékosan egyszerű, a barokk mennyezetfestés nem divat többé. A díszítőformák nagy része antik eredetű. A lépcsőházak egyszerűek, de tágasak.

Walhalla, Regensburg

Odeon, Párizs

Panteon, Párizs

British Museum, London

Szobrászat Az arányok harmóniájára, a felület gondos kidolgozására törekedtek. Fő témájuk: görög-római mitológia művészek, politikusok mellszobrainak készítése római mintára A szobrokat hűvös nyugalom jellemzi, valami örök, de élettől távoli. A mezítelen test természetessége, dísztelen egyszerűsége érvényesül.

Festészet Nincs antik minta, a szobrokat veszik alapul A festmények szerkezete áttekinthető, világos, az alkotók a barokk festőivel ellentétben kerülték a heves mozgások ábrázolását, az élénk színeket. A festészettel szemben sokszor előnyben részesítették a rajzot, mely precíz és tiszta vonalú. A szín másodrangúvá válik, a színeket általában csak harmonikus, telítetlen tónusok, egyenletes, vékony rétegek formájában alkalmazzák. Nincs sötét-világos kontraszt sem, nincs semmi, ami megzavarná a nyugalmat és valamilyen érzést fejezne ki. Mivel az antik szobrokat vette alapul, a kompozíció fríz alakú és előtere hangsúlyos.

Jacques-Louis David: A Horatiusok esküje

Jean Auguste Dominique Ingres: Homérosz

Klasszicizmus az irodalomban Minták: Euripidész (tragédia) Vergilius (eposz) „ma” is érvényesek Horatius (óda) Racine: „ a józan gondolkodás és az értelem minden időkben változatlan” A szenvedélyt és képzeletet támadják, a rendet és mértéktartást hirdetik

Nicolas Boileau: Ars Poetica (1674) A klasszicista dráma szabályai Érzelmeket ébresszen Figyelmet lekötő fordulatok A téma felvázolása a mű elején A szín helye pontos, határozott „történjék egy eset, egy helyen, egy napon” Hihető cselekmény A láthatatlan cselekményt elbeszélés tudassa A szereplőknek legyenek apróbb hibái A szerző ismerje a korok, tájak szokásait

Komédia Vallási népünnepélyek kardalaiból fejlődött ki a tragédiához hasonlóan Arisztotelész: „…hitványabbak utánzása, nem a rosszaságé, hanem a csúfságé, melyhez hozzátartozik a nevetséges is. A nevetséges ugyanis valami hiba, vagyis fájdalmat és kárt nem okozó csúfság.”

Komédiatípusok helyzetvígjáték helyzetkomikum Származhat félreértésekből, véletlenek összjátékából Nem jellemhiba miatt lesz valaki nevetséges, hanem nevetséges helyzetbe kerül jellemvígjáték jellemkomikum A hős jellemző (eltúlzott) tulajdonságából, hibájából fakad Egy komikus alak köré szerveződik cselvígjáték Cselekmény valamelyik szereplő cselszövése, intrikái nyomán bontakozik ki. Helyzetvígjáték: valaki rosszkor érkezik; valakit másvalakivel összetévesztenek, s olyat mondanak neki, amit nem ért; ikertestvérek összetévesztése; ruhacsere; fiúnak öltözött lányba beleszeret egy másik lány Jellemvígjáték: a szereplők helyzethez nem illő, gépies, azaz merev, nem alkalmazkodó magatartása válik nevetségessé (rögeszme, mánia).