Szabó Zénó zeno@inf.elte.hu Az animáció Szabó Zénó zeno@inf.elte.hu
Az animáció típusai Állandó előtérrel készülő animáció Állandó háttérrel készülő animáció Objektum animáció
Szerzői rendszer elemei Stage (színpad) Timeline (időszalag) Canvas (vászon) Work Area (munkaterület)
Képkockák Nincs képkocka Képkocka Empty Keyframe Frame-By-Frame Animáció Motion-Tweened Animáció Shape-Tweened alakváltoztató animáció Probléma
Animáció elemei Objektumok Szimbólumok - szimbólumpéldányok Szimbólumkönyvtár Jelenet Interakciók Mozi
Szerkesztés lépései Forgatókönyv Eseményvázlat (storyboard) Vázlat Kulcskockák Animáció
Háttér Háttérnek nevezzük az animáció környezetét. Benne (előtte, mögötte) mozognak a szereplők, figurák. Szokás még színnek, helyszínnek is nevezni. belső teret ábrázol? (szoba, űrhajó, autó, stb...) vagy külső teret? (tengerpart, mező, park, stb...) a szereplő a kép előtt mozog majd? vagy takarják őt a tereptárgyak? a szereplők a kép előterében vannak, vagy a távolban
Szereplő SZEREPLŐK A szereplők (figurák) az animáció aktív, mozgó részei. Habár természetesen a háttér is változhat, mozoghat, a középpontban mindig a szereplő áll. Ne feledd! A szereplő része a helyszínnek, benne mozog. Attól lesz élő az animációd, hogy a szereplő a háttérrel kapcsolatba kerül. Mire figyelj, amikor a figurát elhelyezed a színen? a háttér nincs mindig a figura mögött, néha takarja figyelj a részletekre! Az egyszerű helyszínt néhány odaillő részlet élethűbbé teszi
Perspektíva Lényege, hogy ami a képen: távolabb van, azt kisebbnek látjuk hozzánk közelebb esik, azt nagyobbnak látjuk A párhuzamos egyenesek a végtelenben találkoznak! Legalábbis, ha perspektivikusan rajzolod le őket. Rajzórán is tanulhattad már, hogy ennek az ábrázolásnak az a lényege, hogy a képen egy, vagy több úgynevezett gyújtópont helyezkedik el, amelyekben a képen lévő párhuzamos egyenesek gondolatban meghosszabbított vonalai összefutnak. Gondolj a vonatsínekre, vagy az országútra! Vagy nézd meg ezt az animációt! (az animációban egy perspektivikus testet rajzolunk a gyújtópontok megjelenítésével, majd megforgatjuk) A karakterek (figurák) méretét mindig igazítsd a helyszín méretéhez! A helyszínen lévő kisbaba ne legyen kétszer akkora, mint a mellette lévő hegyvonulat! A helytelen arányokat mutatja a következő animáció. (Az országúton távolodó teherautó mérete nem csökken, így azt a benyomást kelti, mintha folyamatosan nagyobbodna.) A perspektíva alkalmazásával érdekes hatásokat érhetsz el: gólya perspektíva béka perspektíva
Hangulat Hangulatok és időjárás - Az animáció hangulatát a szereplők és háttér együttesen alakítják. Lehet a történet vidám, vagy szomorú, felszabadult, vagy nyomasztó. A figurák testtartása és arcjátéka sokat nyom a latban. Az arc rajzolásáról és kifejező képességéről bővebben itt olvashatsz. (élőkapocs a témát feldolgozó oldalra) A háttér alapján viszont a helyszín lehet: nappali, vagy éjszakai Nappali helyszín lehet például: meleg, napos (nyáron). Itt az égbolt kék, vattaszerű bárányfelhőkkel. felhős, hűvös. Az égbolt halványabb, a felhők szabálytalanok. ködös. Mint az előbb, csak a felhők a figurák között vannak. közeledő vihar. Az egész képet betölthetik a hatalmas barna felhőhegyek. naplemente, napfelkelte. Az égbolt rózsaszínben játszik, a háttérben vöröslő napkorong.
Fény és Árnyék az előtér világítást a háttér világítást a nap helyzetének és az árnyék irányának összefüggését és a megvilágítás figyelemfelhívó erejét Az előtér megvilágítása esetén az előtérben lévő tárgyak és figurák részletesen, éles határvonalakkal látszanak, míg a háttérben (tehát a szemlélőtől távolabb eső dolgok esetében) elegendő pusztán árnyképeket, körvonalakat alkalmazni. (pl. kép) A háttér megvilágítás épp az előző ellentéte (pl. kép) A nap helyzete jelezheti az idő múlását az animációban. Ebben az esetben a figurák, tárgyak árnyékának követni kell a nap mozgását! A déli napsütésben az árnyékok rövidek, szinte teljesen eltűnnek és a figurára merőlegesek, míg egy alacsony napállásnál hosszan elnyúló árnyékot kapunk. (pl. kép) Ha egy animációban külön megvilágítunk valamit - legyen a fényforrás akár egy zseblámpa, vagy egy utcai lámpatest - a megvilágított tárgy, vagy alak kerül a figyelem középpontjába. Így tudod irányítani a néző figyelmét, vagy drámai hatást elérni. (pl. kép)
Speciális effektek A végére hagytunk néhány ötletet, amivel színesebbé teheted az elkészült animációt. rajzold az animációt felhő alakú keretbe, ha a történetet álmodja valaki félbevághatod az animáció képét, ha pl. telefonbeszélgetést ábrázolsz (így egyszerre lehet a képen mindkét egyébként távol lévő szereplő) tegyél az animáció fölé kulcslyukat ábrázoló réteget, máris olyan, mintha kívülről leselkedne valaki. használj vágóképeket, drámai jeleneteknél váltogasd a közeli és távoli képeket (pl. mutasd a figurát távolról, majd a következő kép egy közeli az arcáról.) A vágás jelentőségéről és használatáról olvashatsz itt.