Anyanyelvi nevelés tematika

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Miből tanítsak? A taneszköz-választás kérdései a 6-10 évesek nyelvoktatásában Kuti Zsuzsa Oktatási Minisztérium.
Advertisements

A gyermekek nyelvelsajátítása
Hogyan illeszkedik be Mészöly munkássága a második világháború utáni magyar irodalomba?
„Művészettel a jövő művészeiért” TÁMOP-3. 1
A kulcskompetenciák.
A felnőttképzési tevékenység, és annak az alakulása egy Kulturális és Szabadidő Központban Konzulens tanár:Készítette: Simándi SzilviaPalla Melinda TanársegédIII.andragógia.
TÁMOP a mezőberényi Petőfi Sándor Gimnáziumban
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Szövegértés-szövegalkotás
Anyanyelvi mérések Magyarországon Oktatás és foglalkoztatás – Versenyképes gazdaság Magyarországon a XXI. században Szeged, Molnár Edit Katalin.
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
az öröklött és a tanult pszichikus feltételek közös neve
Leonardo Mobilitás Program
Új utak és lehetőségek a középiskolások
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
A munka világával kapcsolatos tudás
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
TANTÁRGY-ORIENTÁLT IDEGEN NYELV OKTATÁS Istvánffy Miklós Általános Iskola.
 A nyelv megismerése mint  Kommunikációs eszköz  A tanulás eszköze  Árnyalt és reflexív ismeretek a nyelvről  A társadalom belső kohéziójának.
PEDAGÓGIAI SZOCIÁLPSZICHOLÓGIA (NMP_PS021K2)
Kommunikációs politika
A sikeres tréning jellemzői A képzés szükségessége  gazdasági igények  piaci viszonyok  a munkakör is más lesz  vezetői, munkatársi elvárások.
Informatika.
Mérnöki objektumok leírása és elemzése virtuális terekben c. tantárgy Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Kar Intelligens Mérnöki Rendszerek.
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
A SZOCIÁLIS KÉSZSÉGEK ÉS KÉPESSÉGEK FEJLESZTÉSE
A kisgyermekkori zenei nevelés jelentősége és alapelvei
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Az iskolaérettség kérdése
. Vass Vilmos igazgató Programfejlesztési Központ Oktatási programcsomag - kulcskompetenciák „A tudásalapú információs társadalomért” Fővárosi Pedagógiai.
Lovasturizmus -Általános turisztikai ismeretek-
A mérés, mértékegységek és átváltásuk problémái
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
Az anyanyelvi nevelés elmélete MR-351, előadás Steklács János KF TFK Nyelvészeti és Irodalomtudományi Intézet
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
TANÍTÁS - TERVEZÉS Műhelyfoglalkozás földrajztanárok részére
Kompetencia alapú idegen nyelvi
Kötelező irodalom Általános lélektan – IV. GONDOLKODÁS.
Ismeretátadás ismeretbe ágyazott képességfejlesztés túlméretezett tananyagreális tananyagmennyiség pedagógusközpontú, egységes módszertan tanulóközpontú,
Közismeret Osztályfőnöki Kommunikáció-magyar ( KO-MA) Matematika Idegen nyelv Természetismeret Társadalomismeret.
Az idegen nyelvi kompetenciák fejlesztése, valamint az intézményeken belüli implementáció és megyei szaktanácsadás. KOMPETENCIA-KONFERENCIA Debrecen, 2006.
Kompetencia alapú oktatás elterjesztése Hajdú-Bihar megyében Herpai Imre igazgató, HBMPI.
Alapkompetenciák a munkadarabok tükrében
Korai tehetségnevelés
Digitális, vagy információs? Műveltség! Koltay Tibor.
A szociális készségek fejlesztése gyermekkorban
VII. Szervezeti kultúra
A fejlődésközpontú didaktika alapjai
Az iskolai pedagógiai program átdolgozásának előkészítése Nevelési értekezlet 2007.szept.20.
Személyközi kommunikáció Készítette: palacsint szeptember 30.2 A kommunikáció és jellemzői.
Békéscsabai Petőfi Utcai Általános Iskola
Harmadik matematikakönyvem
A művészeti nevelés hozzájárulása az oktatási– nevelési folyamat interdiszciplináris jellegéhez az elemi osztályokban.
Óvodamódszertan II. fokozati vizsgára.
Gondolatok a gyermekek nyomon követéséhez
A kisgyermekkori nyelvi fejlődés jellemzői,
A kisgyermekkori nyelvi fejlődés jellemzői,
A dajkanyelv önzetlenségének kérdése
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
Az Alkalmazott bábjáték pedagógiájának Adaptálása
Készítette: Borsiné Csontos Ilona óvodavezető h.
Szociálpszichológia 2. Illés Anikó. A kommunikáció folyamata Feladó Üzenet Vevő Csatorna Kód Kontextus.
Bevezetés a pszichológiába Illés Anikó. Gondolkodás Propozícionális gondolkodás Képzeleti gondolkodás Motoros gondolkodás.
Biztosítási matematika és kockázatelemzés I. Egészségbiztosítási szakirány Előadó és gyakorlatvezető: Vályi Sándor Fogadóóra: kedd 14-15, 208/4. szoba.
ERASMUS PLUS TANÁRI MOBILITÁS
M2M Zóna az első hazai M2M hírportál
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Anyanyelvi nevelés tematika Az óvodai anyanyelvi nevelés cél-és feladatrendszere; Helye az óvodai nevelés egészében. Kapcsolata más fejlesztési területekkel/tevékenységi formákkal Fogalmak: készség, képesség, jártasság, adottság; fejlesztés Szakirodalom: Dankó Ervinné: Nyelvi-kommunikációs nevelés az óvodában. Okker, 2000. 5-25; 212-277.; Az óvodai nevelés programja, 1989. 2. Az óvodai anyanyelvi-kommunikációs nevelés fő területei Fogalmak: fejlődés Szakirodalom: Előadás-anyag; Dankóné. ih.; Ónp., 1989. 3. Az emberi nyelv-jelenség Fogalmak: nyelv, beszéd, kommunikáció, pragmatika Szakirodalom: Vigotszkij: Gondolkodás és beszéd; Benczik Vilmos: Nyelv, írás, irodalom kommunikációelméleti összefüggésben. Trezor, 2001.

4. A nyelvelsajátítás folyamata I. A motorosság szerepe a folyamatban; a Belső reprezentáció-nyelv A gondolkodás fejlődési folyamata Fogalmak: motorosság, belső reprezentáció, intelligencia-szint Szakirodalom: az előadás anyaga; Nagy József, Józsa Krisztián, Vidákovich Tibor, Fazekasné Fenyvesi Margit: Az elemi alapkészségek fejlődése 4-8 éves korban. Mozaik Kiadó, Szeged. 5. A nyelvelsajátítás folyamata II. A nyelvtanulás fiziológiája, idegrendszeri alapjai Szakirodalom: Dankóné im. 26-126. 6. Beszédpercepció – beszédprodukció Fogalmak: percepció; stratégia Szakirodalom: Gósy Mária: Pszicholingvisztika. Akadémiai, 2002. 7. A tartalomba ágyazott fejlesztés lehetőségei I. A nyelvi készségfejlesztés lehetőségei verses formájú szövegekkel

Szakirodalom: Dankó Ervinné: Irodalmi nevelés az óvodában. Okker, 83-86.o.;182-186.o. 8.A tartalomba ágyazott fejlesztés lehetőségei II. A nyelvi-kommunikációs készségfejlesztés lehetőségei mesével – az összefüggés-kezelés nyelve Szakirodalom: Nagy József: Fejlesztés mesével. Mozaik, 2006. 9. Az óvodai nyelvi nevelés hagyományos és újabb módszerei Szakirodalom: Dankóné: Nyelvi-kommunikációs nevelés az óvodában. Okker, 2000. 138-199.o.