Anyanyelvi nevelés tematika Az óvodai anyanyelvi nevelés cél-és feladatrendszere; Helye az óvodai nevelés egészében. Kapcsolata más fejlesztési területekkel/tevékenységi formákkal Fogalmak: készség, képesség, jártasság, adottság; fejlesztés Szakirodalom: Dankó Ervinné: Nyelvi-kommunikációs nevelés az óvodában. Okker, 2000. 5-25; 212-277.; Az óvodai nevelés programja, 1989. 2. Az óvodai anyanyelvi-kommunikációs nevelés fő területei Fogalmak: fejlődés Szakirodalom: Előadás-anyag; Dankóné. ih.; Ónp., 1989. 3. Az emberi nyelv-jelenség Fogalmak: nyelv, beszéd, kommunikáció, pragmatika Szakirodalom: Vigotszkij: Gondolkodás és beszéd; Benczik Vilmos: Nyelv, írás, irodalom kommunikációelméleti összefüggésben. Trezor, 2001.
4. A nyelvelsajátítás folyamata I. A motorosság szerepe a folyamatban; a Belső reprezentáció-nyelv A gondolkodás fejlődési folyamata Fogalmak: motorosság, belső reprezentáció, intelligencia-szint Szakirodalom: az előadás anyaga; Nagy József, Józsa Krisztián, Vidákovich Tibor, Fazekasné Fenyvesi Margit: Az elemi alapkészségek fejlődése 4-8 éves korban. Mozaik Kiadó, Szeged. 5. A nyelvelsajátítás folyamata II. A nyelvtanulás fiziológiája, idegrendszeri alapjai Szakirodalom: Dankóné im. 26-126. 6. Beszédpercepció – beszédprodukció Fogalmak: percepció; stratégia Szakirodalom: Gósy Mária: Pszicholingvisztika. Akadémiai, 2002. 7. A tartalomba ágyazott fejlesztés lehetőségei I. A nyelvi készségfejlesztés lehetőségei verses formájú szövegekkel
Szakirodalom: Dankó Ervinné: Irodalmi nevelés az óvodában. Okker, 83-86.o.;182-186.o. 8.A tartalomba ágyazott fejlesztés lehetőségei II. A nyelvi-kommunikációs készségfejlesztés lehetőségei mesével – az összefüggés-kezelés nyelve Szakirodalom: Nagy József: Fejlesztés mesével. Mozaik, 2006. 9. Az óvodai nyelvi nevelés hagyományos és újabb módszerei Szakirodalom: Dankóné: Nyelvi-kommunikációs nevelés az óvodában. Okker, 2000. 138-199.o.