Vezetés és Szervezetfejlesztés előadás

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A Stratégiai vezetés gyakorlati kérdései
Advertisements

Munkáltató és a részvételi intézmények Kisgyörgy Sándor ÉTOSZ.
AZ ÉRDEK ÉS ÉRDEKELTSÉG SZEREPE ÉS JELENTŐSÉGE AZ INTERSZEKTORÁLIS EGYÜTTMŰKÖDÉSBEN Dr. Juhász Gábor.
4. Marketing előadás 2009.Március 4. A szervezetek beszerzése- a vállalatok „fogyasztói magatartása”
(A vezető magatartása, stílusa)
A kereskedelmi vállalkozás erőforrásai
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
ENVIROMENTAL MANAGEMENT KÖRNYEZETKEZELÉS (KÖRNYEZETIMENEDZSMENT)  Felelős vállalati magatartás  Ökoaudit  Önszabályozás =környezeti szempontú önkéntes.
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
Egyén a szervezetben Vezetés és szervezés BA Pécs.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Karrierfejlesztés lehetőségei és dilemmái
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
A jó munkahely kritériuma A vezetés és a vezető
Hatalomfelfogások, a hatalom minőségei és a hatalomgyakorlás eszközei
A CSOPORT MEGHATÁROZÁSA
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
Vállalkozásgazdaságtan 1. előadás
6. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
Munkatársak minőség iránti elkötelezettsége a siker kulcsa Készítette: Taksonyi Bea és Horváth Viktória.
A humánerőforrás kérdései, változások menedzselése
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Vezetés – Vezetési Stílusok
„No Name” Alkalmazottak befolyásolása, Motiváció, Hatalom Készítette: Adorján Péter Horváth Zsófia Szőts Levente.
Egyéni döntések a szervezetben
MOTIVÁCIÓ.
Pannon Egyetem, Szervezési és Vezetési Tanszék
A szervezeti felépítés definíciója
MOTIVÁCIÓ és ÖSZTÖNZÉS
Gábor Edina főigazgató Országos Egészségfejlesztési Intézet május 12. Elköteleződés az egészségért.
Leading Change A változás vezető szemmel. Hogyan lehet sikeresen levezetni egy változási folyamatot?
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
Mi készteti az embereket cselekvésre? Hogyan fokozható ez a késztetés?
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Szervezeti struktúra és kultúra
Minőség menedzsment 6.előadás
A team-munka elméleti alapjai
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
Stratégiai döntéshozatal könyvtári környezetben (Könyvtármenedzsment) (4, 5)
Delegálás.
HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ A gazdasági növekedés társadalmi feltételei: értékek, intézmények, kizáródás, tudás, egészség - Panelbeszélgetés.
A vezetésről.
Engedelmesség Milgram kutatása A kísérleti személyek 2/ 3-a úgy volt irányítva, hogy azt higgyék sérülést okoznak más emberi lénynek Az eredmények megismétlődtek.
SZERVEZETI MAGATARTÁS V.
SZERVEZETI MOZGÁSOKAT BEFOLYÁSOLÓ FŐBB ERŐK
Motiváció.
Marketing alapok Kopcsay László.
Munkakörelemés és –tervezés röviden
SZERVEZETEK VEZETÉSE Hatalom és tekintély
„A tanácsadás emberi oldala” – az érzelmi kompetencia jelentősége a tanácsadásban – Dr. Szabó Szilvia (PhD.) főiskolai docens, ZSKF elnökségi tag, HSZOSZ.
Karrierépítés Motiváció „Ne jelentkezz ide, ha olyan vagy, mint egy talicska, csak addig mész, ameddig tolnak.” (Felirat egy munkásfelvételi hirdető táblán.)
Az üzletek operatív működtetése
Összeállította: Piacsek László Zoltán
Mi készteti az embereket cselekvésre? Hogyan fokozható ez a késztetés?
SZOLGÁLTATÁS VEZETÉS SAJÁTOSSÁGAI
MOTIVÁCIÓ FOGALMAK Személyiség tulajdonság-e?
Hatalom és szervezeti politika
A KOMMUNIKÁCIÓ FUNKCIÓI A SZERVEZETBEN
Kompenzációs és javadalmazási rendszerek
SEEM alapok.
VÁLTOZÁSMENEDZSMENT „Semmi sincs állandóbb, mint a változás”
Kompenzációs és javadalmazási rendszerek
Neveléslélektan Debrecen
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
A teljesítménymenedzsment stratégiai kérdései
Előadás másolata:

Vezetés és Szervezetfejlesztés előadás 2004.11.26. Előadó: Stocker Miklós

Közvetlen irányítás- vázlat Vezetés Motiváció Csoportok a szervezetben Konfliktus, változás, szervezetfejlesztés

Vezetés - vázlat A vezetés jellege Hatalom és a vezetés A vezetői tulajdonságok A vezetői magatartások Kontingencia-megközelítések További jelenkori perspektívák

Leadership vs. management Leader és manager egyszerre Leadership Management Leader, de nem manager Manager, de nem leader

Manager A menedzser a formális szervezeti célok formálisan megbízott képviselője és megvalósítója. Beosztottai vannak, akiket: Utasít(hat) Ellenőriz(het) Koordinál(hat) Más erőforrásai is vannak: Így az erőforrások legcélszerűbb kombinációit próbálja működtetni Sikerességét a piac – annak minden torzításával együtt – méri (jó üzleti eredmény = siker) A szervezet minden szintjének irányító pozícióban találhatók

Leader A leader a formális felhatalmazástól független személyes befolyással bír, azokra, akik ennek alapján követik őt. A legitimás forrásai: Szakértelem Karizma Eszközök A leader együttgondolkodó, közös értékeket valló, szolidáris és ezek által eredményesen együttműködő emberek közösségét teremti meg

Különbségek Menedzser és beosztott kapcsolata a szervezeti célokon és az utasításokon alapul. A vezető (leader) és a követő (follower) kapcsolata a személyes és csoportcélok összhangján és érdekközösségen alapul. A leader és a követő szerep és viszony nem rögzült. A manager és a beosztott viszonya rögzült Az optimális, ha a manager leader is egyben

A vezetés kihívásai A vezetési kihívások nagyon diverzek, ezek közül az összetett partneri kör és a népszerűtlen döntések a leggyakoriabbak A vezető egyidejűleg a szervezet majd összes stakeholder csoportjával interakcióban van, s úgy kell döntéseit meghoznia, hogy motivációit többé-kevésbé mindenki elfogadja. A népszerűtlen döntések meghozatalánál, a döntés meghozatalának időpontját kell felismerni

Hatalom és a vezetés – a hatalom típusai Törvényes, vagy legális hatalom: a szervezet hozza létre és ruházza át. A felettes utasíthatja a beosztottat. Ettől még senki sem lesz vezető. Jutalmazó hatalom: jutalom, elismerés adása, vagy megtagadása (fizetésemelés, előléptetés, dicséret, elismerés, kinevezés). Menedzseri hatáskör Kényszerítő hatalom: szellemi vagy testi ráhatások révén éri el az engedelmességet. Szervezeteknél inkább szóbeli feddés, fegyelmi, elbocsátás, lefokozás, előjogok elvesztése. Menedzseri hatáskör Szakértői hatalom: tudásra és szakértelemre épül. Vezető Vonatkoztatási hatalom: a személyi azonosuláson (utánzáson) és a karizmán alapul. Vezető

Hatalom és a vezetés II. Felhasználás: Korlátok és következmények: Legitim kérés Ösztönzés (jutalommal) Fenyegetés Meggyőzés (pl.: bércsökkenésnél) Lelkesítés Információ averzió Korlátok és következmények: A vezetési hibák a legitimitást veszélyeztetik Befolyásolás reakciói: Elkötelezettség Engedékenység Ellenállás

Tulajdonságok és magatartások Mi különbözteti meg a vezetőt a nem vezetőtől? Fiziológia Magatartások: Mi különbözteti meg a hatékony vezetőket a nem hatékonytól? Michigan Egyetem modellje Ohio Állami Egyetem modellje

Michigani Egyetem modellje 1940-es évek végén. Vezetői magatartástípusok: Feladat-centrikus: szigorúan figyeli beosztottjai munkáját, előírja, hogy hogyan dolgozzanak és elsősorban a teljesítmény érdekli. Szoros felügyelet, nyomonkövetés és ellenőrzés. A legitim, a jutalmazó és a kényszerítő hatalmakra épít Beosztott-centrikus: összetartó csoportot alakít ki, fontos számára a beosztottak elégedettsége, a csoportkohézióra épít, participáció és fejlődés Hatáskörmegosztás A két típus között „helyettesítő” kapcsolat van Az empíria alapján a beosztott-centrikus általában eredményesebb

Az Ohioi Állami Egyetem modellje A vezetői magatartást a strukturálás kezdeményezése és a figyelem függvényében határozza meg. A strukturálás kezdeményezése: részletekbe menően szervezi a beosztottak tevékenységét (kezdeményezi a teljesítéshez szükséges struktúrát) A figyelem: érdeklődő, fogékony a beosztottak érzései, emberi problémái iránt, baráti, bizalomteli, támogató légkört alakít ki. A két tényező egy-egy dimenziót határoz meg, melyen minden pont értelmezhető Az empíria alapján a magas figyelem-mel rendelkező vezetők az eredményesebbek, illetve a mindkét dimenzióban jól teljesítők a legeredményesebbek.

Kontingencia-megközelítések A kontingencia-modellek célja, azoknak a szituációs tényezőknek a meghatározása, amelyekre a vezetőknek tekintettel kell lenniük vezetési stílusuk kialakítása során. Modellek: LPC modell Az út-cél modell Participatív modell Szituációs tényezők Megfelelő vezetői magatartás A beosztottól várt válaszok

Az LPC modell LPC= legkevésbé kedvelt munkatárs Vezetési stílusok: Feladatorientált Kapcsolatorientált Kontingencia tényezők: A vezető és a beosztott kapcsolata: A feladat strukturáltsága: A vezető potenciális hatalma: Fielder vizsgálata szerint a vezető szempontjából kedvező és kedvezőtlen helyzetekben egyaránt a feladatorientált vezetési stílus a célravezető, míg a köztes fázisokban a kapcsolatorientált

Az út-cél modell A vezetés szándéka világossá tenni a beosztottak számára az elérendő célokhoz vezető utakat. Vezetési stílusok: Feladatorientált Irányító-támogató (beosztottorientált) A kontingencia szituáció elemei: vezetői magatartás és a beosztott motivációja közé belépnek a beosztott egyéni jellemzői (saját képességek, részvételi szándék) és a környezeti jellemzők (feladat strukturáltsága, csoportmunka jellege, autoritás) Stílusok és szituációk: A vezetőnek elő kell segítenie az együttgondolkodást A szituáció lényeges dimenzióinak kiválasztása után, olyan magatartást kell a vezetőnek választani, amely a legjobban illeszkedik e szituációhoz.

Participatív modell Hány beosztottnak kell lehetővé tenni a részvételt a döntéshozatalban? A1 vezető egyedül hozza meg a döntést (autokratikus) A2 a vezető információkat kér a beosztottaktól, de döntését egyedül hozza K1 Ismerteti a helyzetet beosztottai kiválasztott körével és információt, majd tanácsot kér. Egyedül dönt, de alkalmazottait tájékoztatja (konzultatív) K2 a beosztottakkal, mint csoporttal vitatja meg a helyzetet, önkéntes információmegosztás, de a vezető dönt CS1 A vezető és a beosztottak, mint csoport tanácskoznak, önként osztják meg az információt és a csoport hozza meg a döntést (csoportos)

Motiváció – vázlat Az emberi motiváció jellege Az emberi szükségletek jelentőssége Komplex emberi motiváció Megerősítő folyamatok Ösztönzési rendszer és motiváció

Az emberi motiváció jellege A motiváció valamely szükséglet kielégítésére irányuló késztetések sorozata, amelyek magatartási választásokra ösztönöznek. Taylor: csak a pénz Human relations: társadalmi tényezők

A motivációs folyamat Szükségletek Jövőbeni törekvések a szükséglet kielégítésére Törekvések a szükséglet kielégítésére A kielégítés elért szintje

A Maslow piramis Önkiteljesedés, kreativitás Dicséret a főnöktől meg- Valósítás Elismerés, Megbecsülés Szeretet, másokhoz tartozás Biztonsági szükségletek Fiziológiai szükségletek Önkiteljesedés, kreativitás Dicséret a főnöktől Család, barátok Meleg lakás, egészség Evés, ivás

Herzberg kéttényezős modellje Higiéniás: Fizetés, Biztonság, Munkafelügyelet, Munkafeltételek, Személyközi kapcsolatok, Vállalati politikák Motivátorok: Teljesítmény, Elismerés, Munka, Felelősség, Előmenetel, fejlődés

Köszönöm a figyelmet