Készítette: Papp Anita

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Advertisements

TELEPÜLÉS ÉS LAKOSSÁG RENDSZEREZÉSE
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
Az Alaptörvény és a közpénzügyek az önkormányzatok szemszögéből
A gazdasági fejlettség mutatói
Szabó György ÉM-i Regionális Fejlesztési Tanács elnöke
Az urbanizáció és városaink
Települések A városok.
Az évi LXV. törvény a helyi önkormányzatokról
Az évi XCII. törvény (az évi XXI. törvény módosítása)
Urbanizáció a fejlődő országokban
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
A makrgazdasági munkakínálat:
Az urbanizáció és városaink. Mitől város egy település?  magasabb a lélekszáma és a népsűrűsége  szerepköre összetettebb  infrastruktúrája fejlettebb.
TELEPÜLÉSHÁLÓZATUNK. A FALVAK ÉS A TANYÁK.
Az Urbanizáció És Városaink Tankönyv:
Az urbanizáció és városaink
KEZDÉS!!!!!!.
Az urbanizáció és városaink
Településhálózatunk a falvak és a tanyák.
MARTON MELINDA – PAKU ÁRON TÉRSÉGTIPOLÓGIA KOMPLEX TÁRSADALMI MUTATÓK ALAPJÁN.
Budavári Palota funkciójának, struktúrájának fejlesztése
Románia városfejlődésének tendenciái az átmenet időszakában.
MTA Regionális Kutatások Központja A kooperáció intézményesítésének kérdései a városi térségekben Az MRTT VI. Vándorgyűlése Gödöllő, december 11–12.
A gazdasági szuburbanizáció mérése,
Működőképes-e a területfejlesztés új rendszere Nagyházi György PhD hallgató RGDI - Győr.
A Duna-Körös-Maros-Tisza Eurorégió helye a Kárpát-medencében és gazdasági jellemzői Dr. (habil) Pál Ágnes főiskolai tanár HUNGARY, SZTE JGYTFK Sopron,
Regionális gazdaságfejlesztés gyakorlati óra Esettanulmány II.
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Debrecen és vonzáskörzete
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kar A vidék fejlesztésének titka, a sikeres vidéki térségek és települések Nyugat-Magyarországon.
Az Észak-Alföldi régió bemutatása
A faluhálózat földrajzi jellemzői Településföldrajz II. Informatikus és szakigazgatási agrármérnök (BSc) 2013/2014, II. félév BCE Gazdaságföldrajz és Jövőkutatás.
Társadalmi–statisztikai városfogalom: népességszám
A Berettyóújfalui Kistérség bemutatása
es RAT tervezés koncepciója Gila Gyöngyi Tervezési igazgató-helyettes.
Társadalmi-gazdasági egyenlőtlenségek Régiók, megyék, kistérségek.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
A Dél-Dunántúli Régió településszerkezete
A Közép-Dunántúli Régió településszerkezete és településhálózata
Közép-Magyarország településszerkezete
Településszerkezet, Humán erőforrás Korompai Attila – TFTE 2012 május 31. Budapest.
Foglalkoztatás-politika
Infrastrukturális fejlesztési lehetőségek és között
A népesség megoszlása Dr. Kozma Gábor.
Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Új fejlesztési övezet: Közép-Európa Az autóipar telephelyválasztásának.
Regionális gazdaságtan 7.
1 Regionális gazdaságtan 9. előadás A regionalizmus és regionális politika az Európai unióban.
A magyar önkormányzati rendszer bemutatása OSLO április 22
A városfogalom földrajzi, időbeni és tudományterületenkénti eltérései Településföldrajz II. Informatikus és szakigazgatási agrármérnök alapszak (BSc) 2014/2015,
Parlamenti választások 2014-ben a 10 ezer főnél népesebb települések eredményeinek néhány sajátossága, érdekessége A Politikatörténeti Intézet konferenciája,
Nyugat- és Közép-Dunántúl járműipari központjainak pozicionálása a KKE-i városhálózatban Dr. Filep Bálint – Tömböly Teodóra Győr, május 4.
A településhierarchia és a településhálózat
A népesség megoszlása Dr. Kozma Gábor.
Régiófogalmak, régióformáló folyamatok
A faluföldrajz Dr. Kozma Gábor.
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Az ipar szerepe a vidék átalakulásában a Visegrádi országokban
Digitális témahét.
Az urbanizáció földrajzi különbségei
Az urbanizáció földrajzi különbségei
Az urbanizáció földrajzi különbségei
Régiófogalmak, régióformáló folyamatok
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Készítette: Koleszár Gábor
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
A városfogalom földrajzi, időbeni és tudományterületenkénti eltérései
Magyarország – falvak (községek) városok
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Előadás másolata:

Készítette: Papp Anita Ez a falu, város! (Avagy a városi rang adományozásának gyakorlata s következményei 1990 után) Készítette: Papp Anita

Mi a város? A településhálózat nagyobb népességű központi funkciókkal rendelkező, kiemelt közigazgatási jogállású tagja. Saját népességükön kívül vonzáskörzetük lakóit is ellátják szolgáltatásokkal. A faluval ellentétben, a város aktív keresőinek többsége a szekunder és tercier szektorban dolgozik. A városok külső megjelenésére általában a zárt, emeletes beépítés a jellemző; népsűrűségük 200 fő/km²-nél magasabb. Napjainkban a Föld népességének több mint a fele városokban él.

Várossányílvánítás Városok száma fokozatosan nő Városodás városiasodás Rendszerváltás -> 1990. évi LXV. Törvény: A törvény szerint nagyközség akkor kezdeményezheti várossá nyilvánítását, ha a városi cím használatát fejlettsége, térségi szerepe indokolja. A feltételek közé tartozik a megfelelő gazdasági, infrastrukturális fejlettség, a megfelelő intézmények (oktatási, közegészségügyi, rendészeti) megléte, az önkormányzat térségi szervezőképessége.

Forrás: Saját készítésű

Várostípusok: Népességszám alapján: Kisváros pl.: Demecser, Záhony Középváros pl.: Ózd, Szolnok Nagyváros pl.: Nyíregyháza Metropolis pl.: London

Népességszám alapján történő besorolás Hazánkban a népességszám alapján kialakult hierarchia Az ENSZ Demográfiai Évkönyve által használt településhierarchia Metropolis 1 millió felett Nagyváros 100 ezer felett 500 ezer és 1 millió között Középváros 20 ezer és 100 ezer között 100 ezer és 500 ezer között Kisváros 5 ezer és 20 ezer között Község 5 ezer alatt n.a. n.a. : Nincs Adat Forrás: www.terport.hu

Városi népesség foglalkozása alapján: Ipari városok (Dunaújváros, Tiszaújváros) Bányavárosok ( Tatabánya, Komló ) Üdülővárosok ( Hajdúszoboszló, Siófok ) Kulturális központok ( Debrecen, Győr, Pécs ) Érdekesség: Vannak országok (pl. USA, Argentína, Franciaország), ahol a lakosságszámhoz kötik a városi rangot. Görögországban azokat a településeket tekintik városnak, amelyekben több, mint ötezren laknak, Izlandon azokat, amelyekben legalább kétszázan. Ezzel szemben például Japánban csak azokat, ahol minimum harmincezer ember él. Más országokban minden olyan települést városnak tartanak, amelyik egy terület adminisztratív központja.

Komplex településtípusok: Térszerkezeti típus: valamely kistérség vagy mikro térség központja, általában sokoldalú funkciókat koncentrál, különösen a humán területen. Pl.: Aszód

Gazdasági- foglalkoztatási típus: egy-egy nagyobb, vagy több versenyképes közepes vállalkozás jelenlétével vált környezete legfontosabb gazdasági központjává, legfontosabb jellemzője a pozitív munkaerő- mérleg. Pl.: Répcelak

Klasszikus üdülővárosok : egyedi vonzásuk (pl. vendégkörük) gyakran országos, illetve nemzetközi, továbbá igen magas vállalkozás-sűrűség jellemzi őket, így általában foglalkoztató központként is működnek térségükben. Pl.: Zalakaros

Image-típus ( Új városok) : itt a településnév lényegében márkanévként működik, valamely kulturális vagy turisztikai termék, attrakció jelenti a település ismertségének a bázisát. Pl.: Herend

Agglomerációs típus : Ezeken a településeken a lakosságszámnak rendkívül gyors növekedéséhez az infrastruktúra kiépülése csak a legutóbbi években kezd felzárkózni. Valódi térségi szerepük általában csekély . Pl.:Törökbálint

Magyarország városai népességszám szerinti csoportosításban (2011) Forrás: www.terport.hu/

Városhierarchia Hierarchia-szintek: főváros regionális központ megyeközpont középváros kisváros városias jellegű település

Megyei jogú városok: Megyei jogú városok a megyeszékhelyek és azok az ötvenezernél nagyobb lakosságszámú városok, amelyeket az Országgyűlés a képviselő-testület kérelmére ilyennek nyilvánít. A megyei jogú város települési önkormányzat, amely területén - megfelelő eltérésekkel - saját hatásköreként ellátja a megyei önkormányzati feladat- és hatásköröket is. Képviselő-testülete a közgyűlés. Napjainkban: Magyarországon jelenleg 23 megyei jogú város van. Bár többségük egy megye székhelye, ezek a városok jogilag nem a megyék részei, hanem azzal azonos rangú közigazgatási egységek.

Magyarország megyei jogú városai, a megyei jogú várossá nyilvánítás időpontja szerint

A településeket motiváló tényezők Városi státusz = politikai, gazdasági és társadalmi kiváltság Történelmi eseményekhez, emlékekhez kötődő hagyományok Ösztönző hatás : járásszékhelyi, mezővárosi múlt Városias, urbanizált életfeltételek Városi cím megszerzése révén anyagi eszközök megszerzése Pályázatok sikeressége

Napjainkban a városi rang gyakorlatilag semmiféle előnnyel nem jár Napjainkban a városi rang gyakorlatilag semmiféle előnnyel nem jár. Így semmiféle városi jogállásból adódó külön joga, illetve kötelezettsége sincs a városoknak (a megyei jogú városok kivételével), hiszen az önkormányzati törvény a települések egyenrangúságára épít. Országunk É-K-i területein megszaporodtak a várossá nyilvánítási kezdeményezések Okai: Örökölt elmaradottság , Kialakult válsághelyzet felszámolása vagy mérséklése kiscentrumok fejlesztése ezek központi forrásokból támogatott intézményi és kommunális infrastruktúrájának kiépítése centrumtelepülések urbanizálása

A települések életében a várossá válás igen fontos szociológiai és pszichológiai tényező lehet, erősítheti az azonosságtudatot, nagyobb összefogásra, cselekvésre ösztönözhet, spontán fellendülést okozhat, de igazi anyagi támogatásokkal nem jár. A város tehát nem külön jog, hanem cím, rang.

Köszönöm a figyelmet!