A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV-2010-0007 „A felsőoktatás.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Miskolci Egyetem Gépészmérnöki és Informatikai Kar Alkalmazott Informatikai Tanszék 2013/14 1. félév 7. Előadás Dr. Kulcsár Gyula egyetemi docens.
Advertisements

A filozófia vizsgatárgy története Világnézetünk alapjaiBevezetés a filozófiába 1990-től bizonytalanság: kötelező - nem kötelező Részt vettünk a nemzetközi.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
A november 18-i workshop napirendje
Kognitív nyelvészet Készítette: Molnár Dániel és Herczeg Renáta.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Az orvosi biotechnológiai mesterképzés megfeleltetése az Európai Unió új társadalmi kihívásainak a Pécsi Tudományegyetemen és a Debreceni Egyetemen Azonosító.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Az evidencia problémája a nyelvészetben − tendenciák és perspektívák Kertész András Rákosi Csilla Pécs, nov. 16.
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS FOLYAMATA
TÁMOP /2/B PROJEKT Network-Együttműködés-Tudástár szakmai támogató hálózat kiépítése a Dél-Dunántúli Régióban Szénássy Gábor projektmenedzser 2010.
MTA-DE-PTE-SZTE Elméleti Nyelvészeti Kutatócsoport Szegedi Munkacsoport 2007–2011 Bibok Károly, Maleczki Márta, Nagy Katalin, Németh T. Enikő, Vecsey Zoltán.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
Általános lélektan IV. 1. Nyelv és Gondolkodás.
1 Konvergáló evidenciatípusok a fogalmi metaforelméletben Csatár Péter DE Német Nyelvészeti Tanszék november 28.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
Kertész András Rákosi Csilla Debrecen, november 28.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 1. Előadás vázlata
38. A magyar illetve előmagyar történelem, a magyarság származása (bevezető) A 6. és a Középiskola 2. osztályában használható Dr. Mészáros Zoltán.
Az érvelés.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
A regionális innovációs rendszer, mint komplex rendszer Elekes Zoltán – Bajmócy Zoltán Phd-hallgató egyetemi docens Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi.
Bekő Éva Eötvös Loránd Tudományegyetem Elérhetőségem:
A kutatás és innováció értékelése MTA, Budapest, április A kiválóság mércéi és az ezek körüli viták SCHUBERT ANDRÁS MTA – KSZI, Budapest.
TÁMOP /2/KMR Vezetői információs rendszer, Alumni, diplomás pályakövető rendszer és tehetséggondozás bevezetése a Budapesti Corvinus.
A TÁMOP projekt keretében készült munkapiaci előrejelzés TÁMOP / projekt Cseres-Gergely Zsombor, Közgazdaságtudományi Intézet,
Iskola a határokon A magyar-szlovák-ukrán hármashatáron végzett kvalitatív kutatás eredményei, Sik Dorka és Szécsi Judit ELTE TáTK A projekt.
A hazai és a nemzetközi hadtudományi kutatások műhelyei, főbb képviselői, a legfontosabb hadtudományi kutatási témák GŐCZE ISTVÁN ZMNE, Gőcze.
2. Argumentációs szabályok (É 50−55) argumentációs szabályok meghatározzák, hogy mi mellett és mivel kell érvelni 1. a feleknek érveléssel indokolniuk.
Migráció és migrációs potenciál
Scenáriók készítése Dr. Kollár József Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
A Jövő Internet kutatás hazai támogatási lehetőségei Fonyó Attila Nemzeti Erőforrás Minisztérium Tudománypolitikai Főosztály.
Előrejelzés, az információ áramlása, a foglalkoztatás szintjének emelése TÁMOP / kiemelt projekt Cseres-Gergely Zsombor, MTA KTI.
Irracionális Racionalitáselméletek versus Racionális Irracionalitáselméletek MAKOG 2006 Kőhegyi Gergely BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék BCE Mikroökonómia.
Látássérült Nők Munkaerőpiaci Reintegrációja a Fehér Bot Alapítványnál A „Sorstárssegítők a Szociális Szférában” című programról.
Térképészet és térinformatika
ÚJ EU NÖVÉNYVÉDŐ SZER SZABÁLYOZÁS József CsillaAgrár Európa Klub, január 28.
SZTE JGYPK Gyógypedagógus-képző Intézet
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
2010. október 21. III. FELSŐOKTATÁSI MARKETING KONFERENCIA 1 A felsőoktatási marketing folyamatok minőségügyi támogatása Koczor Zoltán - Gáti József –
TÁMOP /1/A Interdiszciplináris és komplex megközelítésű digitális tananyagfejlesztés a természettudományi képzési terület alapszakjaihoz.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
A SERDÜLŐK SIKERESSÉG FELFOGÁSA A siker mint társadalmi érvényesülési cél az információs társadalom korában Dr. Szabó Éva.
A magyarság őstörténete
A duális felsőoktatási képzés „kecskeméti” modellje
A projekt az Europai Unio támogatásával, az Europai Szociális Alap társfinanszírozásával valósult meg.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
MODERN ÜGYVITELI GYAKORLÓHELY KIALAKÍTÁSA A NYÍREGYHÁZI FŐISKOLÁN
Prof. Dr. Neményi Miklós tudományos és külügyi rektorhelyettes A doktori és publikációs adatbázis kialakításának elvei és megvalósítása Nyugat-magyarországi.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
E 5. Együttműködések a humán szolgáltatásokban
MERRE TART A MAGYAR FELSŐOKTATÁS? Dr. Molnár Károly Budapest,
Bolognai Folyamat a az európai és a hazai mérnökképzésben Jobbágy Ákos BME november 17.
Let’s coach it!
Bevezetés a tudományos kutatás és írás gyakorlatába 3. alkalom október 21.
Miért jönnek Magyarországra más országokból a tanulni vágyók?
Előadás másolata:

A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás minőségének javítása a kutatás-fejlesztés-innováció-oktatás fejlesztésén keresztül a Debreceni Egyetemen” Debreceni Egyetem Nyelvtechnológia és bioetika workshop Debrecen, szeptember 10.

A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás minőségének javítása a kutatás-fejlesztés-innováció-oktatás fejlesztésén keresztül a Debreceni Egyetemen” Kertész András Az integrált nyelvi adatforrásokból származó evidencia feldolgozásának tudománymódszertani alapjai Debrecen, szeptember 10.

A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás minőségének javítása a kutatás-fejlesztés-innováció-oktatás fejlesztésén keresztül a Debreceni Egyetemen” Célkitűzés Az, hogy mi számít evidenciának a nyelvészetben, a nyelvtudomány egyik leglényegesebb alapkérdése. Az egyes nyelvészeti elméletek megítélése jelentős mértékben azon múlik, hogy milyen adatok fogadhatók el a hipotéziseiket alátámasztó vagy cáfoló evidenciaként. Tehát a kutatás célja: eredeti hozzájárulás az elméleti nyelvészet ezen alapkérdésének megoldásához.

A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás minőségének javítása a kutatás-fejlesztés-innováció-oktatás fejlesztésén keresztül a Debreceni Egyetemen” Tudományelméleti háttér Az elméleti nyelvészet huszadik századi történetét egymással összefüggő tudományelméleti viták sora kísérte végig. E viták közös magja: empirikusak-e a nyelvészeti elméletek, és ha igen, milyen értelemben? A kérdésfelvetés motivációja: az analitikus tudományelmélet Elfogadott Nézete.

A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás minőségének javítása a kutatás-fejlesztés-innováció-oktatás fejlesztésén keresztül a Debreceni Egyetemen” Tudományelméleti háttér Az analitikus tudományelmélet feladata: azon tudománymetodológiai előírások megadása, amelyekkel a tudományos és a nem-tudományos ismeretek elválaszthatók egymástól. Az elválasztás kritériuma: az empiricitás. Tehát a kérdés: milyen kritérium alapján dönthető el egy elméletről, hogy empirikus- e ?

A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás minőségének javítása a kutatás-fejlesztés-innováció-oktatás fejlesztésén keresztül a Debreceni Egyetemen” Tudományelméleti háttér Sokféle válasz született. De a válaszok közös vonása: Az empirikus elméleteknek olyan kijelentésekből kell állniuk, amelyek evidenciák alapján tesztelhetők. Az evidencia: olyan kijelentés, amely objektíve megfigyelhető, térben és időben lejátszódó események alapján közvetlenül adottnak tekinthető.

A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás minőségének javítása a kutatás-fejlesztés-innováció-oktatás fejlesztésén keresztül a Debreceni Egyetemen” Nyelvelméleti háttér Tehát: A 20. század nyelvészeti elméletei e tudományelméleti felfogásból merítették metodológiai normáikat. De: A generatív nyelvészet fellépése élesen vetette fel a nyelvészeti empiricitásának és a evidencia mibenlétének kérdését.

A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás minőségének javítása a kutatás-fejlesztés-innováció-oktatás fejlesztésén keresztül a Debreceni Egyetemen” Nyelvelméleti háttér A probléma: (P1)Mi az egyetlen megengedett evidenciatípus? Két antagonisztikus válasz: (a)Introspektív adatok vagy (b)Korpuszadatok szolgáltatják a nyelvészeti hipotézisek alátámasztásához vagy cáfolatához szükséges evidenciát.

A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás minőségének javítása a kutatás-fejlesztés-innováció-oktatás fejlesztésén keresztül a Debreceni Egyetemen” Nyelvelméleti háttér Példa az antagonizmusra: Sampson már a hetvenes években így ír: „Ha a nyelvészet valóban az intuíción alapulna, akkor nem lenne tudomány.” (Sampson 1975: 60) Chomsky még most is ezt gondolja: „[…] a korpusznyelvészetnek semmi értelme” (Andor 2004: 97)

A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás minőségének javítása a kutatás-fejlesztés-innováció-oktatás fejlesztésén keresztül a Debreceni Egyetemen” Nyelvelméleti háttér De: A két antagonisztikus álláspontnak vannak közös vonásai. Tehát: Kialakult a nyelvészeti evidencia Standard Nézete.

A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás minőségének javítása a kutatás-fejlesztés-innováció-oktatás fejlesztésén keresztül a Debreceni Egyetemen” Nyelvelméleti háttér A nyelvészeti evidencia Standard Nézete: -Saját evidenciatípusát mindkét tábor problémamentesnek tekinti. -Saját evidenciatípusát mindkét tábor megbízhatónak tekinti. -A saját evidenciatípus a hipotézisek igazolásának vagy cáfolatának objektív alapja. -Csak egy evidenciatípus legitim.

A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás minőségének javítása a kutatás-fejlesztés-innováció-oktatás fejlesztésén keresztül a Debreceni Egyetemen” Nyelvelméleti háttér De jelenleg: A nyelvészeti evidencia Standard Nézete megingott, új vita alakult ki (Borsley ed. 2005, Sternefeld ed. 2007, Reis ed. 2005, Penke/Rosenbach eds. 2007, stb.) Az Új Nézet: -Minden evidenciatípus problematikus. -Minden evidenciatípus megbízhatatlan. -Az evidencia elméletfüggő és nem objektív. -Sokféle evidencia legitimálható.

A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás minőségének javítása a kutatás-fejlesztés-innováció-oktatás fejlesztésén keresztül a Debreceni Egyetemen” Nyelvelméleti háttér Tehát az új probléma: (P2)Milyen evidenciatípusok alkalmazhatók és hogyan használhatók különböző nyelvészeti elméletekben?

A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás minőségének javítása a kutatás-fejlesztés-innováció-oktatás fejlesztésén keresztül a Debreceni Egyetemen” Nyelvelméleti háttér Az érvelés: Ha az Új Nézet szerint minden evidencia- típus bizonytalan, megbízhatatlan, elméletfüggő, akkor önmagában egyetlen evidenciatípus sem alkalmas az alternatív hipotézisek közötti döntésre.

A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás minőségének javítása a kutatás-fejlesztés-innováció-oktatás fejlesztésén keresztül a Debreceni Egyetemen” Nyelvelméleti háttér Tehát: különböző evidenciatípusok integrációjára van szükség. A jelenlegi szakirodalom felismerte: „Csakis a módszerek interakciójában, összekapcsolásában rejlik a kulcs ahhoz, hogy a jövőben új felismerésekhez jussunk és reményünk legyen a nyelv adekvátabb modelljeinek megtalálására […]” (Schlesewsky 2009: 177; kiemelés K.A.)

A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás minőségének javítása a kutatás-fejlesztés-innováció-oktatás fejlesztésén keresztül a Debreceni Egyetemen” Nyelvelméleti háttér Tehát: az elméleti nyelvészet átrendeződése. Az utóbbi 50 év: az elmélet finomítása. Új szemlélet: az evidencia finomítása. Példa: a generatív nyelvészet állításainak újraértékelése. Hipotézisei introspektív evidenciára épülnek, de e hipotéziseket nem támasztja alá korpuszból és kísérletekből származó evidencia.

A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás minőségének javítása a kutatás-fejlesztés-innováció-oktatás fejlesztésén keresztül a Debreceni Egyetemen” Nyelvelméleti háttér Kérdés: milyen evidenciatípusok integrációja indokolt? Válasz: introspekció, korpusz, kísérlet. De: eltérő evidenciatípusok integrációja nagyon problematikus! Kérdés: miért?

A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás minőségének javítása a kutatás-fejlesztés-innováció-oktatás fejlesztésén keresztül a Debreceni Egyetemen” Nyelvelméleti háttér Válasz: nincs ismert mechanizmus egymástól eltérő evidenciatípusok egymásra vonatkoztatására, azaz nem tudjuk, hogy (a)milyen evidenciatípusok milyen feltételek mellett milyen módon integrálhatók egymással; (b)az integráció hogyan befolyásolja a hipotézisek elfogadhatóságát.

A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás minőségének javítása a kutatás-fejlesztés-innováció-oktatás fejlesztésén keresztül a Debreceni Egyetemen” Nyelvelméleti háttér Ezért új tudománymetodológiára van szükség: a p-modell. Kidolgozása: Kertész, A., Rákosi, Cs.: Data and Evidence in Linguistics: A Plausible Argumentation Model. Cambridge: Cambridge University Press (megjelenés előtt). A tervezett kutatás kiindulópontja: a p- modell.

A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás minőségének javítása a kutatás-fejlesztés-innováció-oktatás fejlesztésén keresztül a Debreceni Egyetemen” Nyelvelméleti háttér Alapgondolat: Az evidencia bizonyossága (Standard Nézet) helyett az evidencia bizonytalansága (Új Nézet) Eszköz: a plauzibilis érvelés mechanizmusa Fő hipotézis: nyelvészeti elmélet = plauzibilis érvelési folyamat. Itt tartunk jelenleg. Tehát a feladat: a p-modell alkalmazása az evidenciatípusok integrációjára.

A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás minőségének javítása a kutatás-fejlesztés-innováció-oktatás fejlesztésén keresztül a Debreceni Egyetemen” A tervezett kutatás problémafelvetése Tehát a kutatás problémafelvetése: (P3)A p-modell milyen mechanizmus alapján kezeli (a)az eltérő evidenciatípusokkal alátámasztott, ellentmondó hipotézisek viszonyát; (b)az alternatív hipotézisek közötti döntést; (c)korábbi döntések újraértékelését?

A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás minőségének javítása a kutatás-fejlesztés-innováció-oktatás fejlesztésén keresztül a Debreceni Egyetemen” A tervezett kutatás problémafelvetése Várható eredmény: (a)számos esettanulmány; (b)a p-modell kiterjesztése (P3)-ra; (c)az adatorientált elméleti nyelvészet új tudománymódszertanának a problémamegoldás gyakorlatában való alkalmazása; (d)publikációk az elméleti nyelvészet nemzetközi élvonalának fórumain.