Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV-2010-0007 „A felsőoktatás.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV-2010-0007 „A felsőoktatás."— Előadás másolata:

1 A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV-2010-0007 „A felsőoktatás minőségének javítása a kutatás-fejlesztés-innováció-oktatás fejlesztésén keresztül a Debreceni Egyetemen” Debreceni Egyetem Nyelvtechnológia és bioetika workshop Debrecen, 2010. szeptember 10.

2 A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV-2010-0007 „A felsőoktatás minőségének javítása a kutatás-fejlesztés-innováció-oktatás fejlesztésén keresztül a Debreceni Egyetemen” Mai Magyar Beszélt Nyelvi Adatbázis Marinecz Kornélia, Pethő Gergely kutatócsoport-vezető: Dr. Iványi Zsuzsanna

3 A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV-2010-0007 „A felsőoktatás minőségének javítása a kutatás-fejlesztés-innováció-oktatás fejlesztésén keresztül a Debreceni Egyetemen” Előzmények > A PARADYS projekt A korpusz Metodológiai háttér > Konverzációelemzés >GAT Az adatbázis Célok, feladatok

4 A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV-2010-0007 „A felsőoktatás minőségének javítása a kutatás-fejlesztés-innováció-oktatás fejlesztésén keresztül a Debreceni Egyetemen” ELŐZMÉNYEK FP5 PARADYS projekt (HPSE-CT2001- 00050, 2001-04) Bolyai-, majd Humboldt-ösztöndíjas kutatás FP6 EURAG projekt előkészítése

5 A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV-2010-0007 „A felsőoktatás minőségének javítása a kutatás-fejlesztés-innováció-oktatás fejlesztésén keresztül a Debreceni Egyetemen” PARADYS Participation and the Dynamics of Social Positioning 2001 – 2004 HPSE-CT2001-00050 Heiko Hausendorf & Alfons Bora Magyarországi nyelvészeti team: Iványi Zs., Kertész A., Marinecz K., Máté N.

6 A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV-2010-0007 „A felsőoktatás minőségének javítása a kutatás-fejlesztés-innováció-oktatás fejlesztésén keresztül a Debreceni Egyetemen” PARADYS Az európai kormányzati gyakorlatok és a demokrácia elemzése  a jogi keretek között megvalósuló adminisztratív döntéshozatali folyamatok kutatása  a biotechnológia európai szabályozása, polgári részvétel a génmanipulált növények engedélyezési folyamatában  a szociális pozicionálás verbalizációs / nyelvi lehetőségeinek vizsgálata INTERDISZCIPLINÁRIS: NYELVÉSZET, SZOCIOLÓGIA, POLITOLÓGIA

7 A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV-2010-0007 „A felsőoktatás minőségének javítása a kutatás-fejlesztés-innováció-oktatás fejlesztésén keresztül a Debreceni Egyetemen” Publikációk Iványi Zs. & Kertész A. & Marinecz K. & Máté N.: A társadalmi kategorizálás nyelvi eszközei a „Grüne Gentechnik” c. korpuszban. In: Andor J., Benkes Zs., Bókay A. (szerk.) (2002): Szöveg az egész világ. Petőfi S. János 70. születésnapjára. Budapest: Tinta, 269–292. Iványi Zs. & Kertész A. & Marinecz K. & Máté N.: A társadalmi kategorizálás grammatikája és pragmatikája, Modern Filológiai Közlemények 5 (2003), 5–24. Iványi, Zs. & Kertész, A. & Marinecz, K. & Máté, N.: Social Categorization and the Grammar-Pragmatics Relation. An Analysis of Hungarian Data. Sprachtheorie und germanistische Linguistik 16.2. (2006), 111–158.

8 A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV-2010-0007 „A felsőoktatás minőségének javítása a kutatás-fejlesztés-innováció-oktatás fejlesztésén keresztül a Debreceni Egyetemen” Publikációk Iványi, Zs. & Kertész, A. & Marinecz, K. & Máté, N.: Personal reference, social categorization and the communicative achievement of citizenship. Comments on a local public meeting on GMO field trials. In: Hausendorf, Heiko / Bora, Alfons (ed.) (2006): Analysing Citizenship Talk. Social Positioning in Political and Legal Decision-Making Processes. Amsterdam / Philadelphia: Benjamins, 223–250.

9 A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV-2010-0007 „A felsőoktatás minőségének javítása a kutatás-fejlesztés-innováció-oktatás fejlesztésén keresztül a Debreceni Egyetemen” Publikációk Iványi, Zs. & Marinecz, K.: Bürgerbeteiligung – Traum oder Realität? Soziale Positionierung in Genehmigungsverfahren zur Freisetzung gentechnisch veränderter Organismen in Ungarn – ein konversationsanalystischer Ansatz (Teil 1). Sprachtheorie und germanistische Linguistik 17.1. (2007), 47–62. Iványi, Zs. & Marinecz, K.: Bürgerbeteiligung – Traum oder Realität? Soziale Positionierung in Genehmigungsverfahren zur Freisetzung gentechnisch veränderter Organismen in Ungarn – ein konversationsanalystischer Ansatz (Teil 2). Sprachtheorie und germanistische Linguistik 17.2. (2007), 101–123. Iványi Zs.: Interjú és nyelvészeti konverzációelemzés. In: Martin József (szerk.): Tanulmányok a médiatudományok köréből. Az interjú mint sajtóműfaj és módszer c. tud. konf. anyaga. Eger, 2009.

10 A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV-2010-0007 „A felsőoktatás minőségének javítása a kutatás-fejlesztés-innováció-oktatás fejlesztésén keresztül a Debreceni Egyetemen” Publikációk Iványi, Zs. & Kertész, A. & Marinecz, K.: Communicating Quasi- Citizenship? Public Participation in GMO-Release Permitting Procedures. In: Bora, A./Hausendorf, H. (ed) (2010): Democratic Transgressions of Law: GoverningTechnology through Public Participation, Leiden/Boston: Brill, 207–235.

11 A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV-2010-0007 „A felsőoktatás minőségének javítása a kutatás-fejlesztés-innováció-oktatás fejlesztésén keresztül a Debreceni Egyetemen” A korpusz Interjúk – 8 óra 49 perc alanyok: akadémikusok, a BT elnöke, titkára és tagok, az FVM főtanácsosa, zöldmozgalmi aktivisták, kérelmező cég képviselője, biogazda, helyi lakosok Előadások – 5 óra 11 perc 07 mp Kerekasztal-beszélgetés – 91 perc 53 mp Talk-show – 42 perc 44 mp „Génpiszka” – Obersovszky Péter

12 A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV-2010-0007 „A felsőoktatás minőségének javítása a kutatás-fejlesztés-innováció-oktatás fejlesztésén keresztül a Debreceni Egyetemen” Metodológiai háttér KONVERZÁCIÓELEMZÉS több résztvevős beszélgetések hangfelvétele  transzkripció  elemzés

13 A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV-2010-0007 „A felsőoktatás minőségének javítása a kutatás-fejlesztés-innováció-oktatás fejlesztésén keresztül a Debreceni Egyetemen” GAT (Gesprächsanalytisches Transkriptionssystem) Margret Selting & al. – 1998 Főbb jellemzői: - Nem tartalmaz különleges szimbólumokat, ezért bármilyen szövegszerkesztővel alkalmazható - Függőleges / szekvenciális írásmód - Normatív átírás - Átfogó szegmensjelölési előírások (prozódiai egységek)

14 A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV-2010-0007 „A felsőoktatás minőségének javítása a kutatás-fejlesztés-innováció-oktatás fejlesztésén keresztül a Debreceni Egyetemen” Jelölési konvenciók a beszélgetés szekvenciális struktúrája: [ ] - átfedés, szimultán beszéd = - gyors, közvetlen csatlakoztatás szünetek: (.) - mikroszünet (-), (--), (---) - rövid, közepes, hosszabb szünet (0,25–0,75 mp, max. 1 mp) (2.0)- becsült szünet (2.85)- mért szünet egyéb szegmentális jelölés: és=eh- egységek közötti csúsztatás :, ::, :::- nyújtás eh, öh- késleltetési jelzések ’- hirtelen megszakítás (gégezárral) ap(h)a- beszéd közbeni nevető hang haha, hehe, hihi- szótagos nevetés

15 A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV-2010-0007 „A felsőoktatás minőségének javítása a kutatás-fejlesztés-innováció-oktatás fejlesztésén keresztül a Debreceni Egyetemen” hangsúly HANGsúly- elsődleges vagy főhangsúly hAngsúly- másodlagos, ill. mellékhangsúly !HANG!súly- extra erős hangsúly hanglejtés az egységvégeken ?- magasan emelkedő,- közepesen emelkedő - - azonos szint, változatlan ;- közepesen süllyedő.- mélyen süllyedő.h,.hh,.hhh- belégzés, időtartam szerint h, hh, hhh- kilégzés, időtartam szerint Jelölési konvenciók

16 A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV-2010-0007 „A felsőoktatás minőségének javítása a kutatás-fejlesztés-innováció-oktatás fejlesztésén keresztül a Debreceni Egyetemen” JZ: és nem ö tud eléggé ö FÉK (.) szerepet játszani ha lehet ilyen badarságot mondani- tehát fÉk fék szerepet játszani [ (hát …)] RÁ: [hát féket] fék’ féket játszik de itt’ (.) tehát [ahhoz] kevés [(--)] JZ: [mhm] [ mhm] RÁ: tehát itt azér nem (.) fékre van szükség t(e)hát, (.) ha haha ha va(h)la' vala(h)mi (.) rOssz (-) és rossz irányba megy, (-) akkor (.) az hogy vAlaki egy kicsikét fékez az (-) hát lehet hogy nem akkorával ütközik; de (.) szóval ebbe az esetben még ez sem igaz; [(-) meg]kö’ JZ: [mhm] RÁ: hogy mondjam, tehát (-) ö itt itt egy’ ha valaki fékezik akkor a (.) a (.) ütközésnek a idŐdimenzióját lehet kitolni; (.) legfeljebb de a komolyságát nem lehet; [(-)] tehát szóval ez (-) nem úgy működik JZ: [mhm] RÁ: hogy majd csak tÍzzel megyek neki mert ugyanaz lesz az eredmény; (-) mint hogyha (.) kétszázzal mennék neki; (.) tehát

17 A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV-2010-0007 „A felsőoktatás minőségének javítása a kutatás-fejlesztés-innováció-oktatás fejlesztésén keresztül a Debreceni Egyetemen” Az adatbázis Központi rész: XML alapú korpusz, 3 adattípust rendel egymáshoz: – a konverzációelemzés elveinek megfelelően elkészített, GAT rendszer szerinti átiratot, – ennek az írott nyelvi normának megfelelően átírt, ún. normalizált változatát, – a hangfelvételeket.

18 A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV-2010-0007 „A felsőoktatás minőségének javítása a kutatás-fejlesztés-innováció-oktatás fejlesztésén keresztül a Debreceni Egyetemen” Az adatbázis Emellett metaadatok: – beszélgetések jellemzői a beszélők neme, foglalkozása, életkora a beszélgetés típusa (pl. interjú, stúdióbeszélgetés, előadás stb.), időpontja, egyéb körülményei – az adatbázis készítésének részletei kik vettek részt a beszélgetés átírásában mikor került be a korpuszba mennyi időt vettek igénybe a feldolgozás fázisai

19 A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV-2010-0007 „A felsőoktatás minőségének javítása a kutatás-fejlesztés-innováció-oktatás fejlesztésén keresztül a Debreceni Egyetemen” Az adatbázis Adatmodell: STMT (single timeline, multiple tiers), Institut für Deutsche Sprache (IDS), Mannheim Azonosítjuk az annotálandó események kezdő és befejező időpontját. Ezekhez az időpontokhoz horgonyozzuk le a korpuszban szereplő átiratokat (single timeline).

20 A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV-2010-0007 „A felsőoktatás minőségének javítása a kutatás-fejlesztés-innováció-oktatás fejlesztésén keresztül a Debreceni Egyetemen” Az adatbázis A beszélők megnyilatkozásainak GAT-átiratát és egyéb információkat külön „tengelyekként” rendeljük hozzá az időpontokhoz (multiple tiers).

21 A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV-2010-0007 „A felsőoktatás minőségének javítása a kutatás-fejlesztés-innováció-oktatás fejlesztésén keresztül a Debreceni Egyetemen” Az adatbázis 0005 ELK (0.2) miss 0006 PRE (0.7) you 0007°hh have a new theory about the brontosaurus 0005 ELK (0.2) miss 0006 PRE (0.7) you 0007°hh have a new theory about the brontosaurus

22 A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV-2010-0007 „A felsőoktatás minőségének javítása a kutatás-fejlesztés-innováció-oktatás fejlesztésén keresztül a Debreceni Egyetemen” Az adatbázis Adatok kinyerése – SQL alapú webes és offline keresőfelületet készítünk. – Kikereshetők szavak (pontos és normalizált átiratban) és annotációk is (hangerő, szünet stb.). – A felhasználó meghallgathatja a hangfelvételnek a találatokhoz tartozó szeletét (meghatározott kiterjedésű kontextussal).

23 A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV-2010-0007 „A felsőoktatás minőségének javítása a kutatás-fejlesztés-innováció-oktatás fejlesztésén keresztül a Debreceni Egyetemen” Célok, feladatok Első digitalizált, magyar beszélt nyelvi, konverzációanalitikai korpusz a következő jellemzőkkel: – 3 adattípust tartalmazó XML alapú adatbázis: 1. beszélt nyelvi hangfelvételek, 2. GAT rendszer szerinti átirat, 3. normalizált változat. – SQL technológiát használó keresőfelület. Adatszolgáltatás a bioetikai kutatásokhoz. A nyelv mint emlékezethely vizsgálata a német nyelv tudományközvetítő szerepének vizsgálatán keresztül. Kapcsolódási pont a Hungarológiai Kutatóközpont témájához.

24 A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV-2010-0007 „A felsőoktatás minőségének javítása a kutatás-fejlesztés-innováció-oktatás fejlesztésén keresztül a Debreceni Egyetemen” Célok, feladatok A korpusszal kapcsolatos konkrét feladatok: – Meglévő feldolgozatlan adatok tematikai és formai rendszerezése, leírása és egységesítése. – Hangadatok technikai előkészítése (digitalizálása, vágása), majd átírása. – Adatmodell megtervezése. – Felhasználandó szoftveres segédeszközök átvétele, fejlesztése, munkatársak betanítása ezek használatára. – Keresőfelület fejlesztése. – Alapos minőség-ellenőrzés: átiratok lektorálása, XML- adatszerkezet ellenőrzése, keresőfelület tesztelése. – Magyar vagy angol nyelvű dokumentáció elkészítése.

25 A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV-2010-0007 „A felsőoktatás minőségének javítása a kutatás-fejlesztés-innováció-oktatás fejlesztésén keresztül a Debreceni Egyetemen” Célok, feladatok Várható eredmények: – az elkészült adatbázis (kb. 16 órányi digitalizált, átírt és annotált hangfelvétel) nyílt hozzáférésű publikálása – az adatbázis dokumentációja – 3 disszertáció / monográfia – 4 tanulmány – kapcsolódás a többi kutatócsoport munkájához, adatszolgáltatás (pl. bioetikai kutatások)

26 A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV-2010-0007 „A felsőoktatás minőségének javítása a kutatás-fejlesztés-innováció-oktatás fejlesztésén keresztül a Debreceni Egyetemen” Köszönjük a figyelmet.


Letölteni ppt "A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV-2010-0007 „A felsőoktatás."

Hasonló előadás


Google Hirdetések