Kultúra – nemzet – emlékezet

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Lukács Oktatási Központ -
Advertisements

Arisztotelész (Kr.e ) Minden embernek természete, hogy
Pénz-Gyönyör-Szabadság
Neveléselmélet, nevelésfilozófia
Kognitív nyelvészet Készítette: Molnár Dániel és Herczeg Renáta.
Matematika és módszertana
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Matematika a filozófiában
Logika Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar
A képzőművészet-terápia
Vallásantropológia rítus, totem, tabu, mágia, mítosz
Szemiot i ka.
A számítástechnika és informatika tárgya
(1856. máj. 6 Freiberg–1939. szept. 23. London)
A személyiség Vagyok, mint minden ember: fenség, Észak-fok, titok, idegenség, Lidérces, messze fény. (Ady)
Matematika Eredete és története Kaszás Tamás.
Gondolatok a művészet rendszeréről
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
ARISZTOTELÉSZ (Kr. e ).
A hellénizmus korának filozófiája (Kr. e Kr. u. 3. sz.)
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
KERESZTÉNYSÉG A KULTÚRÁK VÁLSÁGÁBAN február SEK A vallás és a vele kapcsolatos tárgyak / tudományágak.
A társadalomtudományi kutatás módszerei
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 1. Előadás vázlata
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 2. Előadás vázlata
A 19. századi líra átalakulása
Készítette: Mike Martin Témavezető: Dr. Kovács Ábrahám
KULTURÁLIS ANTROPOLÓGIA IV.
A konstruktivista pedagógia alapjai
A TUDOMÁNY KOGNITÍV MODELLJEI: elnöki zárszó MTA november 7 Pléh Csaba BME Kognitív Tudományi Tanszék MTA-BME Neuropszichológiai és Pszicholingvisztikai.
Szülőhazám! Zenével:.
A képszerűség szerepe a retorikában
Esztétika Kerékgyártó Béla docens Jász Borbála doktorandusz
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
KREATIVITÁS ALKOTÓKÉPESSÉG.
A pszichikumról általában
Személyiségünk a betűkben
Edward Sapir ( ).
Bevezetés a filozófiába
A létezés válasz arra a kérdésre, hogy „Hogyan van?”, a lényeg térbeli és időbeli megnyilvánulásait foglalja magába, és megnevezi az ember sajátos létmódját:
Művelődés-gazdaságtan
Művészetterápia csoportban
Rajzfejlődés-áttekintés
A nyelv, mint jelrendszer
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
vizuális kommunikáció
a kifejező és az ábrázoló jelleg
A szövegértési feladatok összeállítása
Logika Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar Jogelméleti és Jogszociológiai Tanszék.
Kulturológia története III.
Dr. Tóbiás László: A szociális képzők és a szociális szakma egészének hozzájárulása az inkluzív társadalom és a társadalmi részvétel fejlesztéséhez Inclusive.
Egyéni és közösségi panaszénekek az Ószövetségben és a mezopotámiai szövegekben.
Durkheim Társadalmi kötelékek és rituálék. A vallás társadalmi jellegű A társadalom egyes egyéni erők szintézise Ezen erők az egyén viszonylatában fölérendeltek.
Hegel ( ) művészetfilozófiája
13K – Tárgyalási technikák – 2. előadás
A pedagógus helye az iskolai szervezetben
Aldo Rossi ( ) The Architecture of the City.
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
Bölcsész Hefop tananyag- fejlesztési zárókonferencia szept ELTE BTK.
Információelmélet 8. 1 Eszterházy Károly Főiskola, Eger Médiainformatika intézet Információs Társadalom Oktató-
Szemiotikaszemiotika. II. ELŐADÁS A SZIMBÓLUMOK RENDSZERÉTŐL A MÍTOSZOKIG 1. SZIMBÓLUMOK 2. ARCHETÍPUSOK 3. MÍTOSZOK.
A képzőművészet-terápia
Irodalom a figyelemfelkeltés kultúrájában
Az ókori kultúrák.
A nyelv mint jelrendszer
Gadamer ( ) filozófiai hermeneutikája
Kultúra és kommunikáció
Nagy elbeszélések október 4..
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
Előadás másolata:

Kultúra – nemzet – emlékezet 3. A kultúra mint szimbólumrendszer (1.)

A kultúra mint szimbólumrendszer – elméletek Carl Gustav Jung (1875–1961) archetipikus kultúraelmélete Az archetípusok és a kollektív tudattalan (1933–55) kollektív tudattalan: a közös emberi tapasztalatok pszichikai feldolgozásának általános struktúrái → az egyéni álmok, látomások, téveszmék, illetve a mítoszok hasonlósága; archetípus: a tapasztalatok képi kifejeződéseinek kollektív tudattalanból eredő közös struktúrái → „fordítás”: különböző korok képzetvilágából vett képi kifejezések, analóg struktúrával → displacement (Northrop Frye) kultúra: egyéni/kollektív szimbólumalkotó képesség

A szimbolikus formák kultúraelmélete Ernst Cassirer (1874–1945) A szimbolikus formák filozófiája (1923–1929) A kultúratudományok logikája (1942) Előzmények szellemtudományi (Vico–Dilthey): az ember csak azt ismerheti meg, amit maga hozott létre; nyelvfilozófiai (Herder–Humboldt): a nyelv az ember világát megalkotó szimbólumrendszer (a világ: jelentések világa); antropológiai (Uexküll): az ember leválása az ösztönmechanizmusok kényszeréről

Alapfogalmak az ember: szimbólumalkotó és -használó lény (animal symbolicum); szimbólum: közvetítési mód; egy jelentés érzéki megjelenése (én-pólus és tárgy-pólus); szimbolikus formák: nyelv, mítosz, vallás, művészet, történet- és humán tudomány, matematika és egzakt tudomány; a kanti a priori átalakítása: mindegyik formát saját kategoriális rendszere alapozza meg; egységüket a nyelv biztosítja; történeti differenciálódási folyamat én-pólus és tárgy-pólus között: kifejezés – ábrázolás – jelentés

A nyelv mint összekötő és közvetítő szimbólumrendszer a közvetlenül adott tapasztat nyelvi szimbolizációjának alapja: test- és térképzetek → a név mint elkülönítés-kiemelés a háttérből; → a jelentések vonatkozási rendszere (a nyelvi világ megalkotása); A mítosz és a vallás mítosz: belső (érzületi/gondolati impulzus), külső (ingerforrás) és szimbólum – belsőből kiinduló – egysége → mágikus gyakorlat varázslás; névadás; metonimikus elv (az érintkezés ereje: post hoc ergo propter hoc); szinekdoché-elv (a rész az egész tulajdonságait hordozza); animizmus → az emberi életet befolyásoló erők; felruházása isteni jelleggel (védő és ártó szellemek)

vallás: szimbólum és jelölt szétválása (a kép mint utalás az emberen túlira); a világlépben megmarad az emberi viselkedés (világképileg megalapozott) szabályozásának funkciója A művészet a műalkotás lényege: egy-egy tapasztalati struktúra rögzítése → kompozíció (nem függ a materiális médiumtól); funkciója: a lehetséges tapasztalati struktúrák repertoárjának bővítése (a hatás kulcsa: az átélés elevensége és tompítottsága közti egyensúly)

A történelem az ember jövőre irányuló világának felépítése → kollektív emlékezet és jövőprojekt; a múltat mint tárgyat tárja fel, a jelentéseket azonban tárgy és alany egysége biztosítja

A matematika és a természettudomány a világ megalkotása mint „külsővé tétel” (vö. kifejezés → ábrázolás → jelentés); a szimbolikus funkció megmarad: a tudományos megismerés nem az objektív dolgokra, hanem az emberi tapasztalatra vonatkozik, és szimbolikus alapú („odáig ér objektív tudásunk, ameddig fogalmaink érnek”); a matematikai ítéletek evidenciáját nem „dologi viszonyok, hanem tételezési viszonyok alapozzák meg”, igazságértéke belső logikai zártságában van (példa: a nem-euklideszi geometria elszakadása a tapasztalati alaptól); a természettudományban a kultúra nem kap helyet