Debrecen 2012. május 29. Prof. Dr. Szabó Ildikó Szocializáció az egyetemi csoportok és csoportkultúrák világában Egyetemi élethelyzetek. Campus-lét a Debreceni.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

DPR adatok megjeleníthetősége és tartalmi implementációja az AVIR-ban Ahmed Vivien controller, MISKOLCI EGYETEM AVIR-DPR workshop, július 4.
Ifjúsági Egészségnap április 7.. Célcsoport és célok •18-28 éves korosztály •A felsőoktatásban tanuló hallgatók •Egészségmagatartás fejlesztése.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
Készítette: Galán Anita Debreceni Egyetem Szociálpolitika MA, I. évf.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Az identitás kifejeződése a debreceni egyetemisták csoportkultúráiban MSZT Konferencia, Balku Anett – Sőrés Anett.
D ISSZEMINÁCIÓS K ONFERENCIA „KEZEK” TÁMOP C-12/1/KONV Miskolci Egyetem Eszterházy Károly Főiskola Károly Róbert Főiskola I. alprogram: Társadalmi.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program számokban Időtartam: Költségvetés: € – Ft/év Magyarországon.
Az EU oktatási és képzési rendszerének célkitűzései
Fiatalok Lendületben Program Előzmények: Fiatalok Európáért, Ifjúság Program Időtartam: Költségvetés: € – 2,5.
Iskolai Közösségi Szolgálat Definíció Cél Folyamat Példák Demokratikus Ifjúságért Alapítvány.
Pécsi Tudományegyetem Szociológia Tanszék Bölcsészettudományi Kar.
Szocializáció Fogalmak:
Az egyetem mint szocializációs színtér Campus-lét a Debreceni Egyetemen Műhelykonferencia Debrecen, december 3. Szabó Ildikó DE Szociológia és Szociálpolitika.
1 Tudás és/vagy kompetenciák? Végzős hallgatók részvétele a felnőttoktatásban Ábrahám Katalin – Tőzsér Zoltán Debreceni Egyetem Nevelés-és művelődéstudományi.
Egyetemi élethelyzetek – Campus-lét a Debreceni Egyetemen május 29. DAB Székház, Debrecen Thomas Mann u. 49. Hallgatói mobilitás a Debreceni Egyetemen.
Dusa Ágnes Szociológia MA II. évfolyam DE Szociológia és Szociálpolitika Tanszék Campus-lét konferencia
Fesztiválozó egyetemisták Készítette: Buzinkay Nóra „Campus-lét” a Debreceni Egyetemen Műhelykonferencia
SZÉLSŐSÉGES POLITIKAI IFJÚSÁGI CSOPORTOK SZERVEZŐDÉSE ÉS ÉRTÉKVILÁGA. A szélsőjobboldali ideológia reprezentációja a debreceni egyetemisták körében Campus-lét.
Önkéntesség a Debreceni Egyetem hallgatói táborában Lipcsei László MSZT Konferencia november 12.
Campus-Lét a segítő aspektusából a Debreceni Egyetemen Berényi András DEMEK központvezető Műhelykonferencia december 03.
Campus lét konferencia 2012 A KÖZ ÉS A MAGÁN KÖZÖTTI HATÁR ÉS AZ ÁLLAMPOLGÁRI ELKÖTELEZETTSÉG.
Márton Sándor: A Campus-lét online-survey válaszadóinak szocio-kulturális jellemzői „CAMPUS-LÉT” A DEBRECENI EGYETEMEN: CSOPORTOK ÉS CSOPORTKULTÚRÁK Műhelykonferencia.
Együttműködés a tudományban Prof. Dr. Szabó Ildikó
Egyetemi élethelyzetek – Campus-lét a Debreceni Egyetemen május 29. DAB Székház, Debrecen Thomas Mann u. 49. Sportoló csoportok a Debreceni Egyetemen.
KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS GIMNÁZIUM
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása TÁMOP /1/B Prof. Dr. Font Márta Pécs, január 28.
A gyakorlatvezető mentor
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
A felnőttoktatás funkciói Magyarországon
Kultúra „harmadfokon” A harmadfokú képzésben részt vevő hallgatók viszonya a kultúrához Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem VI.
A SZÉLSŐJOBBOLDALI IDEOLÓGIA REPREZENTÁCIÓJA A DEBRECENI EGYETEMISTÁK KÖRÉBEN Sőrés Anett Debreceni Egyetem, Szociológia MA II. Témavezető: Prof. Dr.
VII. Nemzetközi Médiakonferencia Balatonalmádi, szeptember 26.
A TÁRSADALMOSODULÁS LEGFONTOSABB FELTÉTELE A SZILÁRD IDENTITÁS TUDAT, VALAMINT AZ ALKALMAZKODÁSI-, A BEILLESZKEDÉSI-, ÉS A VISELKEDÉSI NORMÁK ELSAJÁTÍTÁSA.
Fogd A Kezem Alapítvány
A szélsőjobboldali ideológia reprezentációja a debreceni egyetemisták csoportviszonyaiban Sőrés Anett, Debreceni Egyetem MSZT éves konferencia, 2010.
A vidéki tér sikertényezői
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
A pályaválasztási szakemberek kompetenciái
A közösségépítés mint a készség- és képességfejlesztés eszköze (Gulyás Gabriella) Országos Múzeumandragógiai Konferencia Széphalom, május
Közkincs kerekasztal a kecskeméti Kistérségben Szakmai konferencia június 9. Kecskemét.
Hantos Elemér Szakkollégium Miskolci Egyetem HANTOS ELEMÉR SZAKKOLLÉGIUM.
TÁMOP /A Tanulás, képzés, önfejlesztés Az elmúlt időszak fejlődési üteme, amely az élet minden területét jellemzi, elengedhetetlenné.
A kutatás munkafolyamata és munkaeszközei © Turóczyné Veszteg Rozália Felnőttképzési szakértő Szolnok
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
Hogyan hat a dráma a kulcskompetenciákra? Egy most induló nemzetközi kutatás ismertetése Cziboly Ádám Káva Kulturális Műhely DramaF R ING E nov.
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola április.
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
New View Beszámoló a tanárokkal történt interjúról.
Dr. Tóbiás László: A szociális képzők és a szociális szakma egészének hozzájárulása az inkluzív társadalom és a társadalmi részvétel fejlesztéséhez Inclusive.
Eszterházy Károly Főiskola 3300 Eger, Eszterházy tér. 1 TÁMOP D-12/2/KONV Az Eszterházy Károly Főiskola Roma Szakkollégiumának.
A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május Az intézmény partnerségi kapcsolatainak.
Fiatalok Lendületben Program Youth in Action Tineret in Acțiune.
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
MAVE Budapest, május 24. INCLUSIVE – project bemutatása E-learning „A távolságot, mint üveg golyót, megkapod..” /József Attila - Altató/ Wenhard.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
A Bologna-folyamat hatása az ifjúság munkaerő-piaci helyzetére
E 5. Együttműködések a humán szolgáltatásokban
Az Emelt szintű eTanácsadó akkreditált felnőttképzés tapasztalatai Dr. Tóth András - Herpainé Lakó Judit AGRIA MEDIA 2011 KONFERENCIA OKTÓBER ,
A SZÉLSŐJOBBOLDALI EGYETEMISTÁK MINT VIRTUÁLIS CSOPORT Sőrés Anett Egyetemi élethelyzetek – Campus-lét a Debreceni Egyetemen május 29., DAB Székház.
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
 MoodleMOT  Duális képzés 2014  „A duális képzés célja, hogy a hallgatók a leendő szakképzettségüknek megfelelő munkahelyen, munkakörben összekapcsolják.
A KÜLFÖLDI HALLGATÓK INTÉZMÉNYVÁLASZTÁSI SZEMPONTJAI TÁMOP C-12/1/KONV Losoncz Annamária Szegedi Tudományegyetem Nemzetközi Igazgatóság.
AZ MNKSZ RÉSZVÉTELE A „TRAME” PROJEKTBEN AZ EU / GRUNDTVIG FELNŐTTOKTATÁSI PROGRAM KERETÉBEN ( ) TAPASZTALATOK ÉS EREDMÉNYEK KONFERENCIA A self-narration.
Közösségi gyakorlat A Gyakorlóiskolában. TUDÁS Ismeri azokat a főbb módszereket, amelyekkel megismerheti a gyerekek kognitív, emocionális és erkölcsi.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
Romák a felsőoktatásban Fekete Ilona Dóra
Előadás másolata:

Debrecen május 29. Prof. Dr. Szabó Ildikó Szocializáció az egyetemi csoportok és csoportkultúrák világában Egyetemi élethelyzetek. Campus-lét a Debreceni Egyetemen KONFERENCIA

Campus-lét a Debreceni Egyetemen. Csoportok, csoporthatárok, csoportkultúrák (OTKA K 81858) Időtartam: február – január A kutatásban a kezdetektől részt vesz: – Kilenc oktató (DE: hét oktató, SZE: egy oktató, PTE: egy oktató) – Kilenc hallgató (szociológia szakos hallgatók és doktoranduszok) A kutatásban időszakosan részt vett: – Egy oktató (DE) – Tizenkét szociológia szakos hallgató (problémafeltáró esettanulmányok) A kutatás keretei: – Öt munkacsoport – Az Ifjúságszociológiai Műhely

Campus-lét a Debreceni Egyetemen. Csoportok, csoporthatárok, csoportkultúrák (OTKA K 81858) Eddigi eredmények I. – Egy online kérdőíves adatfelvétel a Neptun- rendszeren keresztül a Debreceni Egyetemen (N=4193) – Egy kontroll kérdőíves adatfelvétel a Pécsi Tudományegyetemen (N=972) – Egy kontroll kérdőíves adatfelvétel a Szegedi Tudományegyetemen (N=467) – 45 egyéni interjú, 21 csoportos interjú, 25 résztvevő megfigyelés

Campus-lét a Debreceni Egyetemen. Csoportok, csoporthatárok, csoportkultúrák (OTKA K 81858) Eddigi eredmények II: Egy tematikus folyóiratszám a kutatást előkészítő esettanulmányokból (Kultúra és Közösség XIII. évfolyam, III-IV.) Egy tanulmánykötet (Ifjúsági élethelyzetek. Ifjúságszociológiai tanulmányok. Debrecen, Debreceni Egyetemi Kiadó oldal) Egy műhelykonferencia (2010. december 3.) Egy önálló szekció a kutatás eddigi eredményeiből az MSZT novemberi konferenciáján Nyolc további konferencia-előadás különböző konferenciákon Egy kétkötetes tanulmánykötet (Egyetemi élethelyzetek. Ifjúságszociológiai tanulmányok. Debrecen, Debreceni Egyetemi Kiadó 2012.) Egy konferencia (2012. május 29.)

Az egyetemi szocializáció jelentősége I. Az egyetemi életszakasz a felnőtté válás intenzív szakasza meghatározó a későbbi életutak szempontjából a nemzedéki összetartozás intenzív élménye Fontos döntések meghozatala: magánéleti döntések szakmai döntések életformával, életstílussal kapcsolatos döntések A társadalomhoz való viszony tudatos formálása A társas identitások megfogalmazása A társadalmi, politikai, eszmei identitások megfogalmazása

Az egyetemi szocializáció jelentősége II. Az egyetemi szocializáció – a tér és idő sajátos koordinátarendszerében zajlik – a jövőre való felkészülés jegyében zajlik – olyan intézményi keretek és képzési struktúrák között zajlik, melyeknek rendszerint markáns történetiségük van A szocializáció közegét jellegzetes csoportkultúrák képezik, melyeket a csoportok tagjai maguk is aktívan formálnak Szakmai és állampolgári szocializáció együttese

Az egyetemi szocializáció színterei I. Formális szocializáció (képzés, egyetemi rendezvények, kollégiumok, szakok, évfolyamok szerinti csoportok, HÖK, szervezetek, egyesületek, pártok, felekezetek) Nem formális szocializáció Interakciók: – Oktatók és hallgatók között – Saját csoportokon belüli interakciók – Saját csoporton kívüli interakciók – Egyetemen belüli interakciók – Egyetemen kívüli interakciók

Az egyetemi szocializáció színterei II. Az egyetemi főtevékenység (képzés, tanulás, vizsgák, dolgozatok, szakmai feladatok, kutatási részvétel) Munka (rendszeres vagy időszakos, pénzkeresés, önkéntes munka) Szórakozás (bulik, rendezvények) Kulturális tevékenységek (alkotó, befogadó, egyéni, csoportos) Magánélet, társas élet Eszmei, ideológiai, világnézeti alapú, politikai, érdekvédelmi tevékenység

Az egyetemi szocializáció értékei Új tudástartalmak – változatos információ-források – Változatos csatornák a tudás megszerzésére Új kompetencia-értékek – Nyelvi kompetenciák – Kommunikációs kompetenciák – Érdekérvényesítő kompetenciák – Állampolgári kompetenciák – Interkulturális kompetenciák – Társas kompetenciák (kezdeményezőkészség, felelősségvállalás, tolerancia, problémamegoldó képesség, konfliktuskezelő képesség)

A campus világa Az egyetem világa – társadalmi viszonyok – hatalmi viszonyok – társas viszonyok – intézményi struktúra – térbelileg is elkülönülő, történelmileg változó társadalmi szegmens – sajátos kulturális miliő – életminták, magatartásminták együttese – értékek, elvek, normák, életfilozófiák intenzív együttese

A campus-lét mint szocializációs tapasztalat A hallgatók intézményes kapcsolatrendszerét milyen írott és íratlan szabályok, normák, minták szabályozzák? A tudás felépítésének és alkalmazásának milyen mintáit reprezentálják az oktatók? Az oktatók milyen szakmai, állampolgári és erkölcsi értékeket testesítenek meg? A formális egyetemi nagycsoportok (oktatók, hallgatók, szakalkalmazottak) között milyen kapcsolati minták, intézményesült viszonyok, kommunikációs stílusok jellemzőek? A hallgatói csoportokat milyen értékek tartják össze?

Csoportképző tényezők Formális tényezők (szakcsoport, évfolyam) Társadalmi helyzet Kulturális háttér Területi szempontok Lakásviszonyok Tevékenységek, cselekvési prioritások Értékek, elvek, eszmék Szabadidő-eltöltési módok Stílusok