4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Befektetett eszközök, tárgyi eszközök, forgóeszközök
Advertisements

4. Marketing előadás 2009.Március 4. A szervezetek beszerzése- a vállalatok „fogyasztói magatartása”
Koncepció MARKETING Cernat Kati Cernat Kati.
BPR – Business Process Reengeneering
INNOVÁCIÓMENEDZSMENT
Lean rendszerek egységes bevezetési modellje
2. előadás.
Michael E. Porter Berencsi Balázs GTK – GM ARFWIM
Innovációmenedzsment. A század jellemzői Az innováció marginálisból központi jelenséggé válik A gazdaság tercierizálódik (szolgáltatás-gazdaság)
A piac Szakiskola.
Regionális gazdaságtan 4.
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
V. A készletezés logisztikája
Költséghatékonyság házunk táján Mátyásföldi Imre LogControl Kft. Kontrolling a gyakorlatban.
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
A vállalkozások környezete
Minőségmenedzsment 1. előadás
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
Minőségmenedzsment 2. előadás
Vállalkozásgazdaságtan 1. előadás
A külső környezet elemzése
Benchmarking.
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
E-beszerzés Bravo csoport.
III. A logisztika jövője
Innovációs zónák, klaszterek szerepe a regionális fejlesztésekben Szent István Egyetem Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet Dr. Nagy Henrietta,
Innovációs stratégia hatások Termék életciklus Nemzeti sajátosság
Elméleti közgazdaságtan
Innováció.
Kérdések a második zh-hoz
Bauer András - Berács József:
Termelésmenedzsment Production Management
Vállalatgazdaságtan VIII
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Minőség menedzsment 6.előadás
Az EEM helye a menedzsmentben
Gyártási folyamatok tervezése
A marketingkörnyezet elemzése
Az innováció típusai.
Az innováció forrásai.
Vállalkozásmenedzsment I.
A logisztikai rendszer beszerzési alrendszerének jellemzői és modellje
Termék & Márka Kopcsay László.
Az üzleti rendszer komplex döntési modelljei (Modellekkel, számítógéppel támogatott üzleti tervezés) II. Hanyecz Lajos.
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
A vállalkozás környezete március március március 30. Tudományos technikai környezet.
Készletgazdálkodás és logisztika
BEVEZETÉS A VÁLLALATGAZDASÁGTANBA 5.
Nemzeti Technológiai Platform a
Innováció menedzsment
Vállalkozásmenedzsment I.
1 VIIR Vállalatirányítási Integrált Információs rendszerek I. (Történeti áttekintés - TEI) Szent István Egyetem TATA Kiválósági Központ és Informatikai.
Az informatikai stratégia tervezése BPR üzleti folyamatok újjászervezése Dr. Kovács Árpád Endre SZIE – GTK TATA Kiválósági Központ és Informatikai Intézet.
Szent István Egyetem Közgazdaságtudományi Jogi és Módszertani Intézet
A külső környezet elemzése
STRATÉGIAI ÉS ÜZLETI TERVEZÉS 4. előadás
Az innovációs modellek (az innovációk keletkezése Roy Rothwell)
Operatív menedzsment és versenyképesség
BPR – Business Process Reengeneering
Termék-piacfejlesztési stratégiák (Ansoff-mátrix)
A tudás szerepe a járműiparban – bevezető gondolatok
Kérdések a második zh-hoz
Szegedi Tudományegyetem
Marketing I. X. előadás Beszerzési magatartás és ipari marketing
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
A kereskedelem fogalma, szerepe a gazdaságban
Előadás másolata:

4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok Innováció 4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok

Az innováció A termelési tényezők új kombinációja, amelyet a vállalkozó hoz létre Új javak előállítása Új termelési eljárás bevezetése Új elhelyezési lehetőség (piac) megnyitása Nyersanyagok vagy félkész áruk új beszerzési forrásának megnyitása Új szervezet létrehozása

A vállalat számára a az innováció 3 fő formája Új termék/szolgáltatás Új technológia Új szervezeti megoldás A fogyasztó számára az innováció lehet: Új felhasználási cél A termékkel járó jobb szolgáltatás Rövidebb szállítási határidő Hosszabb élettartam Alacsonyabb ár

Az innovációs helyzet típusai Megoldás van nincs Felismert igény   piacvezérelt III. Az újdonság, amelyre felismert piaci igény létezik Technológiavezérelt A technikai fejlődés nyújtotta lehetőségek piaci kihasználása

Az innovációs stratégia típusai Folyamatos, tudatosan irányított fejlesztési munka eredményeként létrejövő ujdonság, amelynek megjelenésekor semmiféle meglepetés nem történik Az események spontán alakulására, illetve folyamatos kisléptékű fejlesztésekre bízza az újdonságok születését.

Az innovációs stratégia irányultsága Újdonság a piac számára alacsony magas Újdonság a vállalat számára Technológiai innováció (új eljárás régi probléma) Komplex megoldások (a technológia és a piac együtt fejlődik) Vezető pozíciójú vállalatok Termékdifferenciálás (minőséggel és változatokkal való versenyzés) Szerkezeti újítás (meglévő technológiák új kombinációjával új funkciók)

Az innováció elfogadtatása Relatív előny Beilleszthetőség Bonyolultság Kipróbálhatóság Megfigyelhetőség

Sikerkritériumok Az információs rendszer hatékonysága (a fogyasztói igényekről, tudományos eredmények) A minőség középpontba helyezése (amit a fogyasztó még elismer és amiért hajlandó fizetni) Az innovációs tevékenység sebessége (termék és technológiai fejlesztés vmint a bevezetés egyidejűleg megy végbe) Kooperáció Növekvő figyelem az externáliákra (támadhatatlanság a használat biztonsága, természeti környezet védelme tekintetében) A kiszállás lehetősége (kudarc tudomásulvétele)

Vezetői szükségletek Kaleidoszkóp szerű gondolkodás Legyen víziója Koalíciók alkotása Csoport munka végzése Ossza meg a sikert

Szervezeti innováció Ha megbomlik az összhang a környezet-startégia-magatartás modellben Üzleti folyamatok újraszervezése (BPR): Az üzleti, vállalati folyamatok újragondolása és radikális áttervezése drámai javulás elérése céljából a szervezetek olyan lényeges teljesítménymutatóiban, mint költség, minőség, a szolgáltatás és a gyorsaság

Technológiai innováció Azon eljárások rendszere, amelyek során fogyasztói igény-kielégítésre alkalmas szolgáltatás/termék jön létre Technológiai stratégia elemei (amely alapja az innovációnak) Technológia kiválasztása, specializálódás mértéke A technológia beépülése a vállalat tudásanyagába (mennyire törekednek fejlesztésre) Technológia forrásai Idő-ütemezés K+F nagysága K+F szervezet és politikája A termelő berendezéseken túl a teljes folyamatra vonatkozik; felsővezetés nagy szerepe Szorosan kapcsolódik a termékinnovációval

Termék innováció 1. Ötletgyűjtés Vállalati kultúra Célirányos tevékenység  ötletgenerálás 2. érdemes-e megvalósítani (ígéretesek elutasítása, későbbi elutasítás költséges – kritériumok 3. terméktervezés (mi az újítás, kinek, hogyan) 4. első piaci tesztelés (kérdőíves felmérés, interjú) 5. termékfejlesztés (prototípus készítése, tesztelés 6. lépés második piaci tesztelés (valósághű környezetben) 7. termelés (üzemi feltételek közötti gyártás 8. Piaci bevezetés (marketing mix, mikor, hol, kinek, hogyan?)