4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok Innováció 4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
Az innováció A termelési tényezők új kombinációja, amelyet a vállalkozó hoz létre Új javak előállítása Új termelési eljárás bevezetése Új elhelyezési lehetőség (piac) megnyitása Nyersanyagok vagy félkész áruk új beszerzési forrásának megnyitása Új szervezet létrehozása
A vállalat számára a az innováció 3 fő formája Új termék/szolgáltatás Új technológia Új szervezeti megoldás A fogyasztó számára az innováció lehet: Új felhasználási cél A termékkel járó jobb szolgáltatás Rövidebb szállítási határidő Hosszabb élettartam Alacsonyabb ár
Az innovációs helyzet típusai Megoldás van nincs Felismert igény piacvezérelt III. Az újdonság, amelyre felismert piaci igény létezik Technológiavezérelt A technikai fejlődés nyújtotta lehetőségek piaci kihasználása
Az innovációs stratégia típusai Folyamatos, tudatosan irányított fejlesztési munka eredményeként létrejövő ujdonság, amelynek megjelenésekor semmiféle meglepetés nem történik Az események spontán alakulására, illetve folyamatos kisléptékű fejlesztésekre bízza az újdonságok születését.
Az innovációs stratégia irányultsága Újdonság a piac számára alacsony magas Újdonság a vállalat számára Technológiai innováció (új eljárás régi probléma) Komplex megoldások (a technológia és a piac együtt fejlődik) Vezető pozíciójú vállalatok Termékdifferenciálás (minőséggel és változatokkal való versenyzés) Szerkezeti újítás (meglévő technológiák új kombinációjával új funkciók)
Az innováció elfogadtatása Relatív előny Beilleszthetőség Bonyolultság Kipróbálhatóság Megfigyelhetőség
Sikerkritériumok Az információs rendszer hatékonysága (a fogyasztói igényekről, tudományos eredmények) A minőség középpontba helyezése (amit a fogyasztó még elismer és amiért hajlandó fizetni) Az innovációs tevékenység sebessége (termék és technológiai fejlesztés vmint a bevezetés egyidejűleg megy végbe) Kooperáció Növekvő figyelem az externáliákra (támadhatatlanság a használat biztonsága, természeti környezet védelme tekintetében) A kiszállás lehetősége (kudarc tudomásulvétele)
Vezetői szükségletek Kaleidoszkóp szerű gondolkodás Legyen víziója Koalíciók alkotása Csoport munka végzése Ossza meg a sikert
Szervezeti innováció Ha megbomlik az összhang a környezet-startégia-magatartás modellben Üzleti folyamatok újraszervezése (BPR): Az üzleti, vállalati folyamatok újragondolása és radikális áttervezése drámai javulás elérése céljából a szervezetek olyan lényeges teljesítménymutatóiban, mint költség, minőség, a szolgáltatás és a gyorsaság
Technológiai innováció Azon eljárások rendszere, amelyek során fogyasztói igény-kielégítésre alkalmas szolgáltatás/termék jön létre Technológiai stratégia elemei (amely alapja az innovációnak) Technológia kiválasztása, specializálódás mértéke A technológia beépülése a vállalat tudásanyagába (mennyire törekednek fejlesztésre) Technológia forrásai Idő-ütemezés K+F nagysága K+F szervezet és politikája A termelő berendezéseken túl a teljes folyamatra vonatkozik; felsővezetés nagy szerepe Szorosan kapcsolódik a termékinnovációval
Termék innováció 1. Ötletgyűjtés Vállalati kultúra Célirányos tevékenység ötletgenerálás 2. érdemes-e megvalósítani (ígéretesek elutasítása, későbbi elutasítás költséges – kritériumok 3. terméktervezés (mi az újítás, kinek, hogyan) 4. első piaci tesztelés (kérdőíves felmérés, interjú) 5. termékfejlesztés (prototípus készítése, tesztelés 6. lépés második piaci tesztelés (valósághű környezetben) 7. termelés (üzemi feltételek közötti gyártás 8. Piaci bevezetés (marketing mix, mikor, hol, kinek, hogyan?)