Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke 1950 1960 1970 1980 1990 2000idő.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
PTE PMMK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. ELŐADÁS.
Advertisements

A menedzsment tanácsadás egy tapasztalt ügyfél szemével November 17. Kapus István Senior Tanácsadó– Nestlé Hungária Kft. Üdvözöljük a világában!
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
BEVEZETÉS A HUMÁN ERŐFORRÁS MENEDZSMENTBE
A tervezés mint menedzsment funkció
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
A szolgáltatások minőségének biztosítása és értékelése
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Projektmenedzsment Erőforrás tervezés.
1. ELŐADÁS.
1. előadás.
A vállalkozások környezete
Emberi erőforrás menedzsment
Vállalkozásgazdaságtan 5. Előadás
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
Emberi erőforrás menedzsment
Minőségmenedzsment 2. előadás
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
Emberierőforrás-ellátás
Szervezet, információs rendszer. Az információs rendszer és a szervezet illeszkedése Mi szervezet? Az egyszerű struktúra Funkcionális felépítés Termék.
Településmarketing Értékaudit.
1950-es évek 1960-as évek 1970-es évek 1980-as évek 1990-es évek
Emberi erőforrás menedzsment
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
A HR vezető, mint a Vezérigazgató legfontosabb partnere
A postai képzés lehetséges irányai a felnőttképzésben és a szakképzésben április 5. Előadó: Szűts Ildikó Humánerőforrás vezérigazgató helyettes.
SZEMÉLYZETI MARKETING
Robert Kaplan – David Norton: Balanced Scorecard
Lázár László ÉRTÉKEK ÉS MÉRTÉKEK A vállalati erőforrás-felhasználás leképzése és elemzése hazai üzleti szervezetekben.
Humánerőforrás Kontrolling
Humánkontrolling Kiélezett verseny→ legjobb munkaerő
SZERVEZETI FORMÁK A SZERVEZET ÉRTELMEZÉSE „mechanikai” paradigma
A lineáris-funkcionális szervezeti forma
Kérdések a második zh-hoz
Minőségdíjak.
A HEM kialakulása és fejlődése
HR-klub február 16. Előadó: Hegedűs Márta Értékteremtő szolgáltatói kultúra HR eszközökkel.
Termelésmenedzsment Production Management
HUMÁN KONTROLLING.
Stratégiai emberi erőforrás menedzsment
Emberi erőforrás menedzsment Munkakörök elemzése, tervezése
Emberi Erőforrás Menedzsment Stratégia, politika, tervezés az emberi erőforrások menedzsmentjében EEM. 02.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Minőség menedzsment 6.előadás
Az EEM helye a menedzsmentben
Társadalmi-gazdasági egyenlőtlenségek Régiók, megyék, kistérségek.
Pénzügyi-számviteli mutatók
SZERVEZETI MOZGÁSOKAT BEFOLYÁSOLÓ FŐBB ERŐK
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
Vállalkozásmenedzsment I.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
Kérdések VIZSGÁHOZ. VÁLLALKOZÁSI FORMÁK Mi szükséges egy üzleti vállalkozás sikeréhez? Hasonlítsa össze a Kft-t és a Bt-t, mint vállalkozási formát! Melyiket,
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
Kérdések a második zh-hoz
Az emberi erőforrás menedzsment (EEM)
Stratégiai emberi erőforrás menedzsment
Kompetencia menedzsment 4. Modul BGF
Készítette: Farkasné Veres Edina
Humán-controlling.
SEEM alapok.
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Egészségügyi ellátás tárgyi és humán erőforrás feltételeinek szabályozása.
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
A teljesítménymenedzsment stratégiai kérdései
Előadás másolata:

Vállalati EEM

Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő

A vállalati EEM fejlődése XIX. sz. második felétől: gondoskodó vállalati hivatalnokok 1920-as évektől: személyzeti osztályok megjelenése (PM) II. vh után: személyzeti specialisták megjelenése 1960-as évektől (paradigmaváltás): vezetésbe integrált emberierőforrás- gazdálkodás (HRM)

Párhuzam a vezetéstudomány irányzataival XIX. sz. végéig ösztönző + katonai vezetés (laikus vezetés) XX. sz. eleje tudományos vezetés klasszikus iskolája (Taylor, Ford) 1930-as évek HR megjelenése 1970-es évek emberi tőke felfogás Napjainkban komplex (posztmodern) megközelítés

Az EEM fogalma "Az emberi erőforrás menedzsment a vezetés olyan általános funkciója, amely alapvetően az emberekkel, mint erőforrásokkal foglalkozik." (Miner) Bővebben az emberi erőforrás menedzsment a szervezeti és a szervezetben dolgozó egyének céljainak maximalizálását, az emberi erőforrások hatékony felhasználását célzó programok, funkciók, tevékenységek összessége.

Az EEM modellje Külső (vállalaton kívüli) környezeti tényezők Vállalaton belüli tényezők Emberi erőforrás menedzsment funkciók Szervezeti célok

Az EEM céljai Szervezet céljainak elérése (eredményesség) Szervezet hatékonyságának biztosítása Emberi erőforrás eredményessége és hatékonysága

Az emberi erőforrás hatékonyságának biztosítása Megfelelően képzett és motivált munkaerő Alkalmazottak elégedettségének biztosítása Alkalmazottak potenciális képességeinek, fejlődési lehetőségeinek kihasználása Szervezet politikáinak közvetítése Szervezeti normák, rutinok fenntartásának elősegítése Változásmenedzselés (egyén, csoport, vállalat) Munkakörülmények: kultúra, légkör, vezetési stílus

Külső környezeti feltételek Társadalmi-gazdasági környezet: Népesség; gazdasági fejlettség; foglalkoztatási struktúra; munkaerő-piaci helyzet; jogszabályok; kormányzati elvárások; érdekvédelem; üzleti élet globalizálódása; változás, mint kihívás; történelmi háttér; kulturális adottságok; infrastrukturális és fizikai adottságok.

Az EEM vállalaton belüli környezete 1.Szervezeti jellemzők szervezeti stratégiai és operatív célok pénzügyi kondíció és flexibilitás alkalmazott technológia (alapf., inform.) szervezeti struktúra, kultúra 2. A munka, a munkakör jellemzői 3. Az alkalmazottak jellemzői az egyének jellemzői munkacsoportok jellemzői vezetési stílus, vezetési gyakorlat

Szervezeti struktúra tipológiák Strukturális jellemzők –Munkamegosztás –Hatáskörmegosztás –Koordináció –Konfiguráció Mintzbergi konfigurációk –közvetlen felügyelet a stratégiai csúcs által EGYSZERŰ STRUKTÚRA –munka standardizálása GÉPI BÜROKRÁCIA –alkalmazottak képességeinek standardizálása SZAKÉRTŐI BÜROKRÁCIA –autonóm egységek outputjainak standardizálása DIVIZONÁLIS FORMA –kölcsönös alkalmazkodás ADHOCRÁCIA

A szervezeti kultúra és az EEM

Az EEM funkciói emberi erőforrás stratégia emberi erőforrás tervezés munkakör-elemzés, -tervezés és -értékelés ösztönzésmenedzsment munkaerő-ellátás: toborzás, kiválasztás, beillesztés teljesítmény-menedzsment, teljesítmény-értékelés emberierőforrás-fejlesztés: képzés, oktatás munkaügyi kapcsolatok személyzeti információs rendszer változásmenedzselés, kultúraváltás nemzetközi emberi-erőforrás menedzselés

Szervezetek mint nyílt rendszerek (kibernetikus modell) inputtranszformációs folyamat output környezet szervezet EEM

EEM modellek A Michigan School Modell: –Kongruencia a vállalati stratégiával A Harvard School Modell: (Harvard framework) –Integrált részei a stratégiai jövőkép felé mutatnak és közös filozófián nyugszanak

The Michigan School Model Az emberi erőforrás ciklus Kiválasztás Teljesítmény- menedzsment Ösztönzés Fejlesztés Teljesítmény

The Harvard Framework Szituációs tényezők Érdekeltek figyelembe vétele EEM politika Rövid távú EEM eredmények Hosszú távú következ- mények

Az EEM szervezeti kialakítása I. Felsővezetés Személyzeti osztály, személyzeti menedzserek Operatív vezetők

Az EEM szervezeti kialakítása II. Vállalati méret Emberi erőforrás kritikussága Stratégiai súly Egyre elkülönültebb, kiépültebb, tagoltabb EEM

Az EEM szervezet helye a vállalati struktúrában Megosztott gazdasági vezető + személyzeti vezető Önálló funkció önálló vállalati funkció (igazgatóval) Horizontális támogató szerep (mátrix) minden funkciónál és szinten HR támogatás

Köszönöm a figyelmet!