A magyar regény története a romantika korában és a századutón

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Lukács Oktatási Központ -
Steven Saylor texasi születés ű, amerikai író történész diploma, ókortudományi érdekl ő dés mindig regényírónak készült, nem akart kutató vagy akadémikus.
Történeti episztemológia
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Tudás, közösség, hatalom
A magyar regény története a romantika korában és a századutón
A magyar regény története a romantika korában és a századutón
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
A MŰNEMEK ÉS A MŰFAJOK RENDSZEREZÉSE
Nevelés- és oktatásszociológia
A regény műfaji jellegzetességei
A diákok megismerésének lehetőségei - szükségessége
Alfred Adler individuálpszichológiája
A magyar lírai költészet története a romantika korában és a századutón
A magyar lírai költészet története a romantika korában és a századutón
Kultúra – nemzet – emlékezet
A magyar lírai költészet története a romantika korában és a századutón
A romantika irodalmából
A magyar regény története a romantika korában és a századutón
A középkori filozófia főbb kérdései
Településmarketing Értékaudit.
N ő történet és feminizmus Women’s history kontra gender history N ő történet versus társadalmi nem történet.
RADNÓTI MIKLÓS:Nem tudhatom…
Feladatírói tréning Történelem. Dr. Dárdai Ágnes, PhD pte
A történelemtanítás, történelemdidaktika általános kérdései
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
SZEMÉLYISÉGFEJLESZTŐ MÓDSZEREK
Kultúra és Szocializáció
JOGI ALAPTAN ESA november 7..
Az emberi tanulás.
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
A szövegértés tanítása II.
A romantika.
Történelemtanár képesítési követelményei Kaposi József szeptember.
MÚLT ÉS TÖRTÉNELEM Történettudomány és történetfilozófia
Bocskai és Bethlen fejedelemsége
Történelemtanítási stratégiák a nemzetközi történelemdidaktikai koncepciók tükrében F. Dárdai Ágnes
Bevezető előadás Történelemdidaktika Dr. habil. Dárdai Ágnes /I.szem.
A történelmi tanulás sajátosságai
Történelemfilozófia Típusok.
DR. habil, Dr. Dr. VASS CSABA
Éntudat – identitástudat - énkép
A magyar regény története a romantika korában és a századutón
Klasszikus magyar irodalom 2.
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
A szövegértési feladatok összeállítása
A szövegértési feladatok összeállítása
Miért nem valóságos az idő?
Multietnikus-identitás a gender aspektusából Molnár Csilla adjunktus NyME BEPK Nyelvi és Kommunikációs Intézet.
Az orosz kultúra jellegzetessége
ISTEN IGÉJE ÉLETRE KEL. Mi is az a BIBLIODRÁMA? nincs definíció jellegű válasz „kísérleti spiritualitás” életre keltő, megelevenítő, játékban, testben.
Kultúra a török hódoltság korában
ELBESZÉLÉS ÉS TÖRTÉNET
A nemzeti film fogalma Példa: francia külvárosfilmek.
A ROMANTIKA életérzése, világszemlélete stílusirányzata A XIX. század
Aldo Rossi ( ) The Architecture of the City.
Jelenkori társadalmi problémák és konfliktusok Tantárgyfelelős: Dr
Tündérkert (Erdély-trilógia I.)
Bölcsész Hefop tananyag- fejlesztési zárókonferencia szept ELTE BTK.
Madách Imre Érettségi tételminta.
Erdély - a reformáció megjelenése Magyarországon
Nagy elbeszélések II. / Epika I.
A nemzeti irodalom megteremtése. 2.
Gadamer ( ) filozófiai hermeneutikája
Nagy elbeszélések október 4..
Tudásstruktúrák szerepe a befogadásban
A romantika.
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
Előadás másolata:

A magyar regény története a romantika korában és a századutón A történelmi regény – Kemény Zsigmond: Özvegy és leánya (1855–1857)

A történelmi regény A történetírás és a történelmi regény viszonya A modern történelemfogalom kialakulása a történelem fogalma a 18. század végéig: a történelem ismétli önmagát –„historia est magistra vitae”; a történelem modern fogalma: minden korszak különbözik az előzőtől – összemérhetetlenség / fejlődés (tapasztalati és elváráshorizont); A történetírás és a történelmi regény szétválása Barthold G. Niebuhr: Római történelem (1., 1812); Walter Scott: Waverley (1814)

A történetírás és a történelmi regény viszonyának megítélése előzmények: Friedrich Schiller: a történész a jelen mint következmény felől vizsgálja a múltat (Mi az egyetemes történelem, s mi végre tanulmányozzuk? 1789) → G. W. F. Hegel: az epika csak olyan múltat tud megszólaltatni, amelynek lényegi vonatkozása van saját jelenünkre (Esztétikai előadások, 1835) a pozitivizmus kora a történetírás a történelmi tényekkel foglalkozik (← „ahogy tulajdonképpen történt”); az egyes korok önmagukból érthetők meg, fejlődés nincs („Isten előtt minden kor egyformán kedves”) – Leopold von Ranke; a történelmi regény fikciót hoz létre – a tényeket továbbra is egésszé kapcsolja össze (← Wilhelm von Humboldt)

(függelék: marxizmus: posztmodern – a különbség viszonylagossá válik a történelmi regény szubjektíve átélhetővé teszi a történelem objektív haladását [Lukács György]; posztmodern – a különbség viszonylagossá válik a történetírás és a történelmi regény egyaránt narratív mintákat követ [Hayden White]; mikrotörténelem: múltbeli életvilágok rekonstruktív megértése)

A történetírás és történelmi regény megkülönböztetése a törétnetíró mint kívülálló létrehozza a múltról való tudást; a múlt önelvű reprezentációjára törekszik a források alapján (forráskritika) → cél: a jelentésképzés zárása; a történetíró narratív pozíciója a retorika visszaszorítása; a tematika leszűkítése a tényekre; a képzelet korlátozása: a szép (fenséges) kizárása → a hiányzó adatok kiegészítése (extrapoláció, hipotézis); a fiktív mozzanatok kizárása Történelmi regény „nostra res agitur” (rólunk van szó) fölülírja a múltról való tudást; a múlt jelen felőli hozzáférhetőségére törekszik a források szabad felhasználásával → cél: a jelentésképzés felnyitása; a regényíró narratív pozíciója a nyelv figuratív teljesítményének kihasználása; a tematika leszűkítése arra, ami valószerű / a jelen felől lényegszerű; a képzelet felszabadítása: a történeti életvilág megalkotása → az adat mint rész, amely egészre mutat (szinekdoché-elv); a fiktív alakok/események fókuszképző szerepe

Az eposz és a történelmi regény viszonya: a múlt és jelen közötti közvetítés (kulturális emlékezet) két módja (↑ eposz és regény) Eposz abszolút múlt: a múlt mint eredet (régmúlt) → a jelen beleszövése a múltba; a hős személyisége állandó, sorsa eleve el van rendelve; cél: a kollektív identitás megerősítése – az egyén helye rögzítve van a közösségben Történelmi regény a jelen mint meghatározó horizont – a (közel)múlt mint a jelen előzménye (az eredettel kapcsolatos eposzi funkció betöltetlen marad); a hős személyisége változó, sorsa bizonytalan; cél: az egyéni identitás megerősítése a múlt mint az önmegértés alapja egyén és közösség kapcsolata: kollektív emlékezet

A történelmi regény sajátosságai a jelen mint a múlt hozzáférésének horizontja allegorikus viszony: a múlt a jelen példázata; egzotizáló viszony: a múlt idegen a jelenhez képest; hermeneutikai viszony: a jelen a múlt következménye → „szükségszerű anakronizmus” (nem a tényekben, hanem az értelemben) a teljes múltbeli életvilág valószerű megalkotása a történelmi adatok széles körű felhasználása; az üres helyek kitöltése az adatok logikája és a jelenből származó értelem alapján a történelmi alakok felgazdagítása teljes személyiséggé; az életvilág kitöltése szabadon alakítható (kitalált/nem közismert) szereplőkkel

Kemény Zsigmond: Özvegy és leánya (1855–57) Kemény Zsigmond mint „mikrotörténész” érdeklődése a krónikák, emlékiratok iránt → Szalárdi János Siralmas magyar krónikájának (1664) kiadása (1853) – az Özvegy és leánya és A rajongók forrása

A történelem szerepe Kemény Zsigmond elbeszélő műveiben a történelmi múlt mint előzmény – a történet a jelenben játszódik (Férj és nő, regény, 1852; Ködképek a kedély láthatárán, regény, 1853) történelmi életvilágok „visszateremtése” → történelmi regény, elbeszélés Izabella királyné és a remete (regény, 1837, befejezetlen); Gyulai Pál (regény, 1847); Két boldog (elbeszélés, 1852); Özvegy és leánya (regény, 1855–57); A rajongók (regény, 1858–59); Zord idő (regény, 1862)

Az Özvegy és leánya mint történelmi regény forrása: Szalárdi János: Siralmas magyar krónika (↑) a történelmi helyzet: Erdély, 1636 Magyarország széttagoltsága Magyar Királyság, Habsburg-fennhatóság alatt; török hódoltsági terület; Erdélyi Fejedelemség, a két nagyhatalom szorításában Erdély viszonyai I. Rákóczi György fejedelemsége (háttérben: a harmincéves háború svéd–francia szakasza) – egyensúlypolitika; Erdély vallási viszonyai – négy bevett vallás: római katolikus (a jezsuita rend betiltva), református, evangélikus, unitárius. A görög keleti: megtűrt vallás; a szombatos szekta: megtűrt → tiltott (l. A rajongók)

A jelen felől szemlélt történeti problematika: a modern személyiség születése – leválás a szerepeket előíró narratívákról a regény kora mint határhelyzet (már nem/még nem) az elbeszélő explicit elbeszélőként nincs önálló szólama: a krónikás szerepét tölti be (nem mindentudó elbeszélő); implicit elbeszélőként érvényre juttatja a jelenből visszakereshető értelmet a szereplők mint személyiségek: viszonyuk a rendelkezésükre álló narratívákhoz inadekvát/reflektálatlan: a szereplő tetteinek tényleges motivációja és ezek tudati képe nem fedi egymást (mindhárom főszereplő); adekvát/reflektált: a narratívák megértése és alkalmazása (csak mellékszereplők)

narratívák és (fő)szereplők a vallásos-bibliai narratíva (Tarnóczyné – Kornis Ágnes, Mikes Móric, Rákóczi; változó viszony: Csulai); a világi elbeszélő költészet narratívája (Tarnóczy Sára – Naprádiné); a lovagi erkölcsi kódex narratívája (Mikes János – Haller Péter)

viszony típusa narratíva típusa inadekvát/reflektálatlan adekvát/reflektált vallási-bibliai narratíva Tarnóczyné, Csulai → Kornis Ágnes, Mikes Móric, I. Rákóczi György a világi elbeszélő költészet narratívája Tarnóczy Sára Naprádiné a lovagi erkölcsi kódex narratívája Mikes János Haller Péter

A bibliai narratívák inadekvát használata Tarnóczyné: a deformálódó humán expanzív modell valóságos és vélt motiváció szétcsúszása: valóságos motiváció: érzelmi kielégítetlenség, féltékenység → irigység, kapzsiság; a vallási buzgóság mint maszk → eltorzított, megcsonkított, összeollózott, kiszakított bibliai szövegek → a narratív identitás érvényvesztése, az elfedett motivációk pusztító hatása Csulai mint átmeneti típus saját tényleges motivációinak felismerése → a bibliai történeteket eltorzító stratégia feladása

A bibliai életminta applikatív felhasználása Kornis Ágnes: törekvés a bibliai történetek aktuális értelmének feltárására; Mikes Móric: a bibliai életminta elfogadása mint a modern személyiség szabad döntése; I. Rákóczi György – a reális politikai helyzetfelmérés és az emberismeret mint a hamis narratívák leleplezésének alapja

A világi elbeszélő költészet narratíváinak inadekvát olvasata: Tarnóczy Sára szocializáció: nem alakul ki a fikció és a valóság szétválasztásának képessége; deformálódó humán expanzív modell: az eszményi szerelem – Mikes János mint vitéz Francisco; rossz döntés a személyiség autonómiájának hiányában; a következmények visszafordíthatatlansága – a személyiség autonómiája csak az öngyilkosságban tud érvényesülni

A világi elbeszélő költészet narratíváinak adekvát olvasata: Naprádiné hajlam a szó szerinti olvasásra → applikatív olvasás; személyiségének teljes önállósulása Sára sorának hatására

A lovagi kódex inadekvát olvasata: Mikes János az erkölcsi maxima helyzettől független értelmezése („nőt csak magunknak rabolhatunk”); rossz döntés a személyiség autonómiájának hiányában; a következmények visszafordíthatatlansága – a személyiség autonómiája csak a (kvázi) öngyilkosságban tud érvényesülni A lovagi kódex (korlátozottan) adekvát olvasata: Haller Péter visszajuttatja Mikes Jánosnak elkobzott vagyonát; nem tud lemondani Sáráról Mikes János javára

Történelem és egyéni sorsok viszonya: a történelem közömbös az egyéni sorsok iránt; az egyéni tragédiák elősegíthetik nagypolitikai játszmák sikerét (I. Rákóczi György moldvai–litván politikája)