A magyar pszichoanalitikus mozgalom kezdete

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A gyermeki viselkedés pszichés zavarai
Advertisements

Lukács Oktatási Központ -
A személyközpontú terápia kombinációja művészetterápiás elemekkel
Neveléselmélet, nevelésfilozófia
Első előadás.
Szegedi Magatartástudományi Napok, jún. 5-6.
Carl Gustav Jung ( ) orvosi egyetem
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Ferenczi Sándor ( ) Hatalom, trauma, interszubjektivitás: Ferenczi Sándor írásainak szociálpszichológiai vonatkozásai.
„KAPCSOLATTARTÁS A KRÓNIKUS BETEGSÉGBEN SZENVEDŐKKEL”
(1856. máj. 6 Freiberg–1939. szept. 23. London)
Sigmund Freud és a klasszikus pszichoanalízis
Franz Alexander, a pszichoszomatika zsenije…
Behaviorizmus (előzmények)
interperszonális személyiség-koncepciója
kultúrfilozófiai pszichoanalízise
Harry Stack Sullivan.
Ferenczi Sándor.
Pedagógusok és tanárjelöltek felkészültsége az integrált nevelésre
Személyiségzavar Rokszin Mónika.
A MŰVÉSZET: „A SZEMÉLYISÉG KÉPE” Dr.Pető Zoltán, Szeged
A pszichoszociális fejlődés elméletei
Freud motivációs elmélete A strukturális modell
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A pszichológiai fejlődés
KONFLIKTUSPSZICHOLÓGIA
A szociálpszichológia tudományos alapjai
Hatodik előadás.
Kommunikáció beteg gyermekekkel
Pszichoterápia Dr. Berghammer Rita SE Magatartástudományi Intézet
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
CARL ROGERS
Az informatika tanítása Montessori-jellegű iskolában
A tanulás reneszánsza Dr. Vass Vilmos egyetemi docens ELTE PPK
Csabai Márta* és Molnár Péter** *MTA Pszichológiai Kutatóintézet;
Egyéb dinamikus elméletek
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
Baba Etológia.
A pszichológia mint tudomány
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
Művészetterápia csoportban
Rajzfejlődés-áttekintés
Általános művészetpszichológia II. 2.rész
GYERMEKKORÚ ELKÖVETŐK BÜNTETŐJOGI BELÁTÁSI KÉPESSÉGE
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Az óvoda-, és iskolapszichológia szakmai feladatkörei
Pszichológiai Ismeretek
Bodor Tamás főosztályvezető-helyettes Gyermek és Ifjúsági Osztály
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
ÉLETKORI KRÍZISEK K. Németh Margit.
Buda Béla dr. A krónikus beteg kommunikációs megnyilvánulásai
Gyermek - pszichoszomatika
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
A borderline személyiségzavar
A harmadik erő elméletei
Személyiségfejlődési zavarok
A KLUBTAG HATÁSA A KLUBRA Győr 2015 szeptember 19.
PSZICHOPATOLÓGIAI ALAPFOGALMAK: Szorongásos és depresszív állapotok jellemzői Szorongásos és depresszív állapotok jellemzői Lajkó Károly SZTE, Pszichiátriai.
Freud motivációs elmélete A strukturális modell
Pszichoanalízis és irodalomtudomány / A dramatikus szöveg
Egyéb dinamikus elméletek
Égigérő mesefa Biblioterápiás foglalkozások az életminőség javításáért
A SZEMÉLYISÉG FOGALMA, SZERKEZETE, MŰKÖDÉSE, ELMÉLETEI
SZOCIÁLIS MUNKA MÓDSZEREK Pszichoterápiás módszerek
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
Előadás másolata:

A magyar pszichoanalitikus mozgalom kezdete A budapesti iskola A magyar pszichoanalitikus mozgalom kezdete

A kezdetek Német nyelvterületen kívül elsőként Magyarországon bontakozott ki pszichoanalitikus mozgalom. Stein Fülöp magyar orvos került először kapcsolatba a pszichoanalízissel, egy zürichi tanulmányút során, ahol Jung asszociációs vizsgálataiba kapcsolódott be. Kb. vele egy időben egy másik ideggyógyász, Ferenczi Sándor figyelme Freud írásai felé fordult. 1908.: Stein Fülöp és Ferenczi Sándor meglátogatják Freudot Bécsben. (Freud-Ferenczi barátságának kezdete) 1913. A Magyar Pszichoanalitikus Egyesület megalapítása.

Ferenczi Sándor (1873-1933) Az Ödipusz-komplexus helyett az anya-gyerek kapcsolat kerül a figyelme középpontjába. Kapcsolat alapú pszichoanalízis megalapítója. Tárgykapcsolat-elméletek előképe. Elveti az analitikus teljes passzivitását és a ráirányuló áttétel elutasítását. Felismerte a viszontáttétel fontosságát és felhasználását a terápiában lehetségesnek tartotta. Olyan súlyosabb személyiségpatológiával rendelkező pácienseket is kezelt, akiket ma borderline vagy nárcisztikus pácienseknek neveznénk, és akik a klasszikus analitikus kezelés hatókörén (neurotikusok) kívül estek. Elsőként hangsúlyozta a terapeuta kiképző analízisének szükségességét. Felélesztette a trauma-tant, amit Freud korán elvetett.

A valóság-érzék fejlődése A feltétlen mindenhatóság időszaka (magzat) A mágikus-hallucinatórikus mindenhatóság időszaka A mágikus taglejtések mindenhatsági időszaka A mágikus gondolatok és szavak időszaka A valós viszonyok hatalmának felismerése

Bálint Mihály (1896-1970) Érdeklődésének középpontjában a korai anya-gyerek kapcsolat, a terápiás kapcsolat kutatása és az analitikus személye állt. (interperszonális) „Bálint-csoport” (csoportos szupervíziós esetmegbeszélő csoport pl. háziorvosok számára; elsősorban az orvos-beteg kapcsolatra koncentrál; pszichoterapeuta vezetésével) Fókusz-terápia (fokális terápia) kidolgozása Enid Bálinttal (később tanítványa: D. H. Malan)

Bálint – a kora gyerekkori tárgykapcsolatról A csecsemő világképében a tárgy az én része – elsődleges tárgykapcsolat (a nárcizmus nem elsődleges!) A korai tárgyakat nem érzékeli frusztrálónak a csecsemő, őérte létezőnek képzeli őket, ezért énjét velük kapcsolatban omnipotensnek véli (vö. Ferenczi). A tárgyakat akkor érzékeli szeretetteljesnek, ha kontrollálni tudja őket, és így fenntartják azt az érzését, hogy tényleg hozzá tartoznak (énjének részeként). Én és tárgy stabil differenciálódása előtt elszenvedett trauma őstöréshez vezet (basic fault, alaphiba → alapzavar): a személyiségzavar alapjául szolgáló fejlődéslélektani esemény ez. (A tárgy elkülönülése után a szorongás elkerülésére kialakított két jellegzetes védekező módot azonosított. Oknofília: a tárgyhoz való kötődés, akár a függőségig. Filobatizmus: a kötődés elutasítása – tárgyak helyett a saját képességeiben bízik.)

Tehetség (tudományos felfedezés, művészi alkotás) Hermann Imre (1889-1984) Az érzékelés és gondolkodás lélektanának pszichoanalitikus vonatkozásai (kapcsolatuk a személyiséggel, normális és kóros vonatkozások) Tehetség (tudományos felfedezés, művészi alkotás) Ösztöntan továbbépítése (megkapaszkodás, ösztön-örvény) Módszertani kutatások

A budapesti iskola az anya-gyerek kapcsolatról (1937) A csecsemő élete a primer tárgyszeretettel kezdőik. Ez a lelki fejlődés elkerülhetetlenül szükséges foka, ebből vezethetők le a későbbi tárgykapcsolatok. Ez a tárgykapcsolat nem kapcsolható erogén zónához – önmagában sajátos tárgyszeretet. (ösztöncél fejlődése ≠ tárgykapcsolat fejlődése) Az elsődleges tárgykapcsolatnak biológiai alapja van: az anya-gyerek duálegység. Ezt a szoros kapcsolatot kultúránk nevelési szokásai túl korán elszakítják, ebből következik az anyába való kapaszkodás tendenciája – a gyermekek mohósága, elégedetlensége. Ha az ösztönös vágy a testi közelség által időben kielégítést nyer, csendes, nyugodt jó érzéssel járó állapot áll be.