Minőségmenedzsment 1. előadás A termékek minőségi sajátosságai
Minőség a TERMÉKEK értelmezésében
Garvin (1984) – Harvard Busienss School Transzcendens megközelítés Termék alapú megközelítés Termelés alapú megközelítés Felhasználói alapú megközelítés Érték alapú megközelítés
Transzcendens Művészeti alkotások
Termék alapú Tulajdonságok megléte vagy hiánya
Termelés alapú Előre meghatározott kritériumok/specifikációk
Fogyasztó alapú A fogyasztói igényeknek való megfelelés
Érték alapú megközelítés A minőség mértéke és a termék árának aránya A vevő értéket kapjon a pénzéért
Termék minőség 8 dimenziója Teljesítmény – az a hatékonyság, amivel a termék eléri alkalmazásának célját, pl beruházásoknál megtérülési ráta, Különleges tulajdonságok Megbízhatóság – a meghibásodás valószínűsége a hasznos élettartam alatt Megfelelés – az előre meghatározott specifikációknak való megfelelés, valamekkora tűréshatár megengedett Tartósság - élettartam Szervizelhetőség – idő és költség Esztétika – külső megjelenés, illat, íz, stb. Észlelt minőség (pl. márkanév) – számos tényező, korábbi tapasztalat, reklám, márkahírnév befolyásolhatja.
KANO-modell Vízszintes tengely: kifejezett vagy ki sem fejezett elvárások teljesítési foka Függőleges tengely: kiváltott lelkesedés Alapelvárások Extrák Teljesítmény jellemzők
Minőség szintjei-Japán 1. szint: Szabványnak való megfelelés 2. szint: A vevők ismert igényének való megfelelés 3. szint: Megfelelő ár / költség viszony 4.szint: A felhasználók látens, ki nem mondott igénye
A minőség funkcionális megközelítései Ellátási lánc megközelítés Mérnöki megközelítés Termelési szempont megközelítés Stratégiai szempontú megközelítés Marketing szempontú megközelítés Pénzügyi szempontú megközelítés Humán szempontú megközelítés
Ellátási lánc Beszerzési folyamatok – szállítóval való kapcsolattartás Szállító értékelés Szállító fejlesztés Mintavételes ellenőrzés Termelési főfolyamatok Értékáram Six Sigma Értékesítési folyamatok – kiszállítás, vevőtámogatás, eladás utáni szolgáltatások
Mérnöki Termék és folyamattervezés Párhuzamos tervezés Megbízhatóság SPC Technika orientált megközelítés
Termelési SQC Rendszer szemlélet Demeyer – homokkúp modell Költséghatékonyság Gyorsaság Megbízhatóság Minőség
Stratégiai szempont Misszió, érékek, kultúra és a minőség kapcsolata Hosszú távú szemlélet A versenytársaktól való megkülönböztetés alapja lehet a minőség
Marketing Vevő elégedettsége vs. Eladási mennyiség Vevőszolgáltatások, eladás utáni szolgáltatások Észlelt minőség – ár, hirdetés Terméktervezés Egyedi igények standardizált termelés
Pénzügyi szemlélet Ráfordítások vs. Hasznok Deming értéklánc Csökkenő határhozadék elve vs. Folyamatos javítás elve A minőség fejlesztése Költség csökkentés Termelékeny-ség javulása A piacra lépés Piacon maradás Munkahely teremtés
Humán szempont Empowerment Szervezet kialakítása Munkakör elemzés Kiválasztás Teljesítmény értékelés – 360 fokos értékelés
Köszönöm a figyelmet!