A dél-alföldi régió úthálózata

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Regionális politika
Advertisements

Megbízó: Hódmezővásárhely Megyei Jogú Város Önkormányzata
Infrastruktúrafejlesztés a magyar-szlovén határszakaszon
Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
Az Észak-Alföldi régió energiastratégiája
5. számú főút és a jelű összekötő út közötti szakasz, lekötéssel a 43
Záhony térsége gazdaságfejlesztési „zászlós program” Kálnoki Kis Sándor miniszterelnöki megbízott.
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
Felzárkózás, infrastruktúra fejlesztés, uniós források felhasználása március 12. Dr. Veres János pénzügyminiszter.
Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium
Közúti Közlekedési Főosztály helyettes vezetője
Foktő – Kalocsai repülőtér önkormányzati fejlesztése
műszaki osztályvezető
ELSZÁRMAZOTTAK TALÁLKOZÓJA VIII. MADZAGFALVI NAPOK SZEPTEMBER 9.
LEADER Közösségek határon átnyúló együttműködésének lehetőségei Bodnár János Munkaszervezet vezető szeptember 10.
Megyék és megyeszékhelyek gyakorlójáték
A Dél-alföldi régió népessége, népesedési folyamatai
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Kohéziós Alap projektek a os időszakban Magyarországon 2/E modul Ponácz György Márk SAKK-tréner.
Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT) Dr. Tóth Sándor irodavezető, Pécsi Helyi Vidékfejlesztési Iroda Területfejlesztők és Polgármesterek.
Válság és/vagy kibontakozás? Forman Balázs Budapesti Corvinus Egyetem
A Duna-Körös-Maros-Tisza Eurorégió helye a Kárpát-medencében és gazdasági jellemzői Dr. (habil) Pál Ágnes főiskolai tanár HUNGARY, SZTE JGYTFK Sopron,
Regionális gazdaságfejlesztés gyakorlati óra Esettanulmány II.
Az önkormányzat szerepe a logisztikai központ létrehozásában II. CEBC Logisztikai Konferencia Budapest, II. 3. Nagy Sándor Városfejlesztési alpolgármestere.
Pest Megye járó- és fekvőbeteg ellátásának komplex rendszere Sinkovicz László elnök, KM RET.
Az Észak-Alföldi régió bemutatása
TIME TO DECIDE ÉS MAGYAR KÖZLEKEDÉSPOLITIKA Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet
MTA Regionális Kutatások Központja RÉGIÓINK ÉS A KÖZLEKEDÉS Erdősi Ferenc MTA Regionális Kutatások Központja Pécs, 2007.
A Dél-dunántúli régió helyzete, fejlesztési lehetőségei és az RFT szerepe a DDOP végrehajtásban Dr. Wekler Ferenc elnök szeptember 14.
Lesku Miklós - polgármester Záhony Város
Geopolitikai kihívások az Európai Unió külső határai mentén Nyíregyháza március 29. Prof. Dr. Süli-Zakar István (DSc.) Tanszékvezető egyetemi tanár.
Az M49-es út északi és délkeleti továbbépítésének lehetősége és jelentősége Gazda László, elnök Észak Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács 2007.március.
A magyar vasút korszerűsítése, a tranzit forgalom fejlesztése,
Vasúti Infrastruktúra Fejlesztési Főosztály február Előadó: Gaál Gyula, a MÁV ZRt. elnök-vezérigazgatója Közlekedés- és logisztikai fejlesztési konferencia.
dr. Kovács Ferenc Közlekedési Helyettes Államtitkár
Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács Országgyűlési képviselő
Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács Országgyűlési képviselő
Vámeljárások korszerűsítése, gyorsabb, hatékonyabb vámvizsgálat az ukrán-magyar határon Dr. Nagy János püőr. dandártábornok Vám- és Pénzügyőrség Országos.
„Közlekedés- és logisztikai fejlesztés Záhony – Csap térsége”
Az országos közúthálózat fejlesztése,
Kormányszóvivői tájékoztató február 24. Európa Terv a versenyképes gazdaságért.
Közlekedés-szervezési és Hálózatfejlesztési Tagozat
Európai Unió és Magyarország közlekedéspolitikájának fő elemei
Logisztikai hálózat és folyosók
Magyarország fő közúti, vasúti, vízi, légi szállítási vonalai
Az intermodális logisztikai szolgáltatások fejlesztési programja Szűcs Lajos főosztályvezető Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Közlekedési Stratégiai.
Fejlesztési Programiroda – Közutak V. Projektiroda
4. számú főút Debrecen elkerülő szakasz
számú főút Jászberény elkerülő szakasz II. ütem
2011-ben a hazai gyorsforgalmi utak fejlesztése. úthálózat bővülése Gyorsforgalmi úthálózat bővülése.
A gyorsforgalmi úthálózat bővülése 2003-ról 2006-ra KASSA felé SK A SLO HR YU RO UA V Tornyosnémeti LVOV, KIJEV felé Tisza POZSONY, PRÁGA felé M30.
A Balaton Régió környezeti állapotának értékelése
Dél-dunántúli Régió közlekedése Morandini Kristóf III éves földrajz-informatika tanár.
A Nyugat-Dunántúli Régió népesedési folyamatai Győr-Moson-Sopron Vas Zala Dallos Katalin Geográfus V március 6. Térkép forrása:
A Nyugat-Dunántúl településhálózata
Infrastrukturális fejlesztési lehetőségek és között
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
Dunaújváros, mint interregionális térszervező központ
Közl_kvéd071 Az EU közlekedéspolitikája Az EU közlekedéspolitikája.
Magyarország Magyarország Közép-Európában az Alpok és a Kárpátok által határolt Kárpát-medencében fekszik. Sok országgal határos:Ausztriával Szlovákiával.
Kiemelt közútfejlesztési projektek a Dél-dunántúli régióban
főosztályvezető-helyettes „A Balaton-régió közlekedési helyzete” fórum
Fenntartható városi mobilitás-tervezés (SUMP) szeminárium
„Gyorsabban az Európai Unióba” Sztráda Expressz program Közlekedési Múzeum, április 5.
Javaslat a közúthálózat- fejlesztési programra 2015-ig.
A közúthálózat fejlesztési programja 2015-ig. Az Európa Terv 1. A közművelődésért 2. A nemzeti értékek megbecsüléséért 3. A kulturális értékekért 4. A.
Úthálózat fejlesztés, úthierarchia, úttípusok
Az ED bevezetése és a közúti szabályozás kérdései
Készítette: Koleszár Gábor
Előadás másolata:

A dél-alföldi régió úthálózata Készítette: Huszta Dóra Leskovics Éva Mazán Erika Márta

Magyarország úthálózata 1890.: első magyar közúti törvény A II. világháború utáni évek fő feladata a súlyosan megrongálódott utak rendbetétele volt Az 1960-as évek közepétől folyamatosan, tervezetten történik az utak modernizálása, bővítése, szélesítése, felújítása: 1964.: az első autópálya, az M1-es és M7-es közös szakaszának megépítése 2002-ig 500 km autópályát építettek meg 2002 és 2008 között szintén félezer kilométernyi hosszúságú sztrádaszakaszt adtak át Így napjainkban már 1100 kilométeren autózhatunk!!!

Közútvonalak rangsorolása A főútvonalak között elsőrendű és másodrendű főutakat különböztetünk meg. Az elsőrendű főutak: Budapestről sugárszerűen indulnak ki és legtöbbször az országhatárig haladnak. Jelölésük Észak-Dunántúltól kezdődően az óramutató járásával megegyezően, egy vagy két számjeggyel történik (kivétel a 100-as sz. főút), illetve az autópályák "M" jelzéssel és egy számjeggyel jelöltek. A másodrendű főutak: az elsőrendű utakat kötik össze, és a közbezárt települések között biztosítják a rendszeres kapcsolatot. Jelölésük kettő, ill. három számjegyű szám. Az első számjegyük megegyezik a megelőző elsőrendű útvonal számával, a második számjegy Budapesttől távolodva növekszik. Az alsóbbrendű utak száma négy számjegyből áll, idetartoznak a bekötőutak és az összekötő utak.

Dél-alföldi régió Jellemzői Legnagyobb kiterjedésű régiója az országnak (Bács-Kiskun, Békés, Csongrád megye) Területe: 18.339 km2 (az ország területének 19,7%-a) Népsűrűség: 74 fő/km2

Dél-alföldi régió úthálózata 4. sz. elsőrendű főútvonal: Budapest - Cegléd - Szolnok - Törökszentmiklós - Hajdúszoboszló - Debrecen - Nyíregyháza - Kisvárda - Záhony 42. sz. elsőrendű főútvonal: Püspökladány - Berettyóújfalu - Biharkeresztes - Ártánd 43. sz. elsőrendű főközlekedési útvonal: Szeged - Makó - Nagylak 44. sz. másodrendű főútvonal: Kecskemét - Cserkeszőlő - Kunszentmárton - Szarvas - Békéscsaba - Gyula 47. sz. másodrendű főútvonal Debrecent és Szegedet köti össze; Berettyóújfalu, Mezőberény, Békés, Békéscsaba, Orosháza, Hódmezővásárhely településeken halad át, a Tiszántúl leghosszabb másodrendű főútvonala. M5 - 5. sz. elsőrendű főútvonal: Budapest - Kecskemét - Kiskunfélegyháza - Szeged - Röszke 51. sz. másodrendű főútvonal: Budapest - Solt - Kalocsa - Baja - Hercegszántó 54. sz. másodrendű főútvonal az 5. sz. főútvonalból Kecskemétnél ágazik ki, Soltvadkert - Kecel érintésével Sükösdnél kapcsolódik az 51. sz. főútvonalhoz.

Pozitív jellemzők A régió közlekedés-földrajzi helyzete összességében kedvezőnek mondható, hiszen az országot érintő legfontosabb tranzit-irányú (ÉNY-Európa–DK-Európa, illetve Közel-Kelet) útvonalakon fekszik. Ennek folyományként az EU transzeurópai hálózatához tartozó folyosók közül három (IV., X.B szárazföldi és VII. víziközlekedési) is érinti.

Negatív jellemzők alacsony kiépítettség és gyenge minőség ↔ az ország egyik legforgalmasabb nemzetközi közlekedési tengelye (IV, IV/A, VII, X/B “helsinki folyosók”) húzódik a területén a kedvező földrajzi adottságokkal erős ellentétben van a közlekedési létesítmények kiépítettsége, valamint állapota a régió fő áramlási tengelyei mind a mennyiségi, mind a minőségi mutatókat tekintve, nemcsak a nyugat-európai szinttől, de a lényegesen alacsonyabb országos átlagtól is elmaradnak a régión belüli és szomszédos határ menti régiókkal való összeköttetéseket biztosító transzverzális közlekedési kapcsolatok kiépítettsége az észak-déli irányú közlekedési lehetőségekhez képest alacsony a dunai, tiszai valamint a körösökön található hidak csekély száma, aránytalan elhelyezkedése, nem megfelelő kapacitása

Úthálózat minősége az országosnál minden kategóriában rosszabb magas a rossz, illetve nagyon rossz minősítést kapott elemek aránya a közlekedési adottságok a régió megyéi, térségei között egyenlőtlenül oszlanak meg: míg Bács-Kiskun és Csongrád megye érdemben bekapcsolódhat az európai áramlási rendszerbe a vasúti és gyorsforgalmi útfejlesztéseknek köszönhetően, addig Békés esetében legfeljebb a vasúti fejlesztések lezárulása várható Ugyanakkor a 47-es főút fejlesztéseinek elhúzódása az egyik legfontosabb transzverzális elem közelében fekvő térségeket értékeli le A legkedvezőtlenebb a helyzet Békés megyében, ahol sem autópálya, sem autóút, sem elsőrendű út nem található, míg legkedvezőbb pozícióban a fővároshoz legközelebb fekvő Bács-Kiskun megye van.

DAP, a soha el nem készült autópálya DAP = déli autópálya egy egykori tervezett gyorsforgalmi út Magyarország déli határai mentén a körülbelül 700 kilométer hosszú út Magyarország leghosszabb autópályája lett volna megépítésére egy részvénytársaság is létrejött engedélyeztetési és pénzügyi problémák

DAP Nyomvonal: Sopron Szombathely Zalaegerszeg Nagykanizsa Kaposvár Szekszárd (új Duna-híd) Szeged (új Tisza-híd) Hódmezővásárhely Orosháza Békéscsaba Berettyóújfalu Debrecent Nyíregyháza Egy másik elképzelés szerint a DAP elkerülte volna Kaposvárt és Pécs, illetve Mohács érintésével hagyta volna el a Dunántúlt.

DAP

DAP és ami elkészült A Kaposvárt északról elkerülő 610-es út. Az M9-es autóút Szekszárdtól keletre eső részét a Szent László híddal. M43-as út 2,7 kilométeres szegedi elkerülő szakasza. A kurta M43-as út az egykor elképzelt DAP egyetlen autópályaként megvalósult darabja.

M43 autópálya Az M43-as Szeged és Makó között autópályaként épül, 2 x 2 forgalmi sáv + leállósáv keresztmetszeti kialakítással. Csongrád megyében halad Szegedtől észak-nyugatra ágazik ki az M5 autópályából keresztezi az 5. sz. főutat, majd innen indul keleti irányba néhány kilométer után eléri a 47. számú főutat keresztezi az algyői olajmezőt új Tisza-hídon szeli át a folyót Maroslelét és Makót északról elkerülve halad Románia felé Valamint az észak-nyugati elkerülő lehetővé teszi az M5 autópálya és RO-LA terminál összeköttetését.

M43 Első tervek 2000-es évek elején Később Megvalósítás E tervek szerint 2015-re érte volna el Makó keleti peremét a félautópályaként. Később Annyira megnövekedett a régi 43-as út menti települések életét megnehezítő teherforgalom, hogy döntés született az M43-as teljes autópályaként történő kiépítéséről. Megvalósítás Az út első, alig három kilométeres szakasza 2005-ben, az M5-ös út Kiskunfélegyháza és Szeged közötti szakaszával együtt nyílt meg. 2007-ben határoztak az autópálya továbbépítéséről. A Szegedet északról elkerülő és Makóig tartó szakasz építése 2008 nyarán kezdődött. Az út alapkövét 2008. július 18-án tették le Szeged északi határában. 2009 nyarára a Szegedet északra elkerülő szakaszon már a tervezetthez képest jelentős lemaradással küzdöttek az építők.

M43

Dél-alföldi operatív program 2007-2013

Támogatás mértéke Támogatási összeg Euró % Közlekedési infrastruktúrafejlesztés Négy- és ötszámjegyű utak építése. Rossz minőségű utak felújítása. A logisztikai központokhoz vezető infrastruktúra fejlesztése, hiányzó részeinek kiépítése. Kerékpárút-hálózat építése. Közösségi közlekedés korszerűsítése Belterület útfejlesztés. Támogatási összeg Euró % 186 053 283 21,1% Folyó áron, 15% nemzeti hozzájárulással

Településszerkezet 254 település az ország legritkább településhálózatával rendelkezik A fontosabb közlekedési útvonalak mentén fekvő városok viszonylag fejlett, urbanizált tengelyt alkotnak. Az elmaradottság és fejlettség közötti választóvonal az urbánus és rurális települések között húzódik.

Infrastruktúra állapota Kedvező közlekedés-földrajzi helyzet. Alacsony kiépítettség és gyenge minőség jellemzi annak ellenére, hogy az ország egyik legforgalmasabb nemzetközi közlekedési tengelye (IV, IV/A, VII, X/B „helsinki folyosók”) húzódik a területén. Nehezíti a helyzetet a dunai, tiszai valamint a körösökön található hidak csekély száma, aránytalan elhelyezkedése, nem megfelelő kapacitása.

Dél-alföldi régió közlekedéshálózata

Kombinált szállítási formák Vasúti közlekedés Probléma: mellékvonalak Elégtelen vasúti összeköttetés gátolja a nemzetközi kapcsolatok kiteljesedését. Vízi közlekedés Ma még ki nem aknázott lehetőség Kombinált szállítási formák ’90-es évek: RO-LA (Kiskundorozsma), RO-RO (Baja) Nem követték újabb fejlesztések

SWOT-analízis I. Erősségek Gyengeségek Javuló elérhetőség (pl. M5 országhatárig, repülőterek) A régiót érinti számos transz-európai közlekedési vonal, a főváros és a fontosabb nyugat-európai városok autópályán elérhetők. Gyengeségek A régió egyes területeinek közlekedési elérhetősége nem megfelelő Az úthálózat minősége gyenge, a közlekedési kapcsolatok a régión belül és határon túl nem megoldottak, a belterületi utak állapota leromlott Kedvezőtlen állapotú vasúti mellék-vonalak

SWOT-analízis II. Lehetőségek Veszély TEN-folyosók, vízi utak kihasználása 2013-ig a régió lesz az EU Schengeni határa Dél-Kelet-Európa felé Veszély A vasúti mellékvonalak felszámolása rontja a térség központok elérhetőségét (régión belüli kohéziót)

Közlekedési infrastruktúra-fejlesztés Vidéki térségek elérhetőségének javítása a négy- és ötszámjegyű utak építésével, a rossz minőségű utak felújításával A bővebb mellékúthálózat több közösségi (tömegközlekedési) autóbuszjárat indítását teszi lehetővé → mérsékelheti a személygépkocsi forgalom növekedésének ütemét. Elérési idő csökken Csökken a forgalomterhelésből származó zajterhelés és környezetszennyezés

Felhasznált irodalom: www.fsz.bme.hu www.nfu.hu http://www.operativprogram.hu/daop_programleiras/nfu.hu www.nif.hu Fleischer Tamás: A gyorsforgalmi úthálózat és a környezet

Köszönjük a figyelmet!