Készítette: Horváth Sarolta Szervezeti kultúra és a siker

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Működhet-e hatékonyan a társadalmi ügyek piaca? Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár Budapest, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért.
Advertisements

Etikai Kódex.
Önkéntes menedzsment Előzmények Toborzás Szűrés, kiválasztás
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
Egyén a szervezetben Vezetés és szervezés BA Pécs.
Minőségmenedzsment alapelvek
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Karrierfejlesztés lehetőségei és dilemmái
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
INFORMÁCIÓRENDSZEREK FEJLESZTÉSÉNEK IRÁNYÍTÁSA.. Alkalmazás - projekt Alkalmazás - a vállalat tökéletesítésére irányuló új munkamódszer projekt - az új.
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Szervezeti formák.
7. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
Mi a COACHING? A COACHING angol eredetű szó, amely edzést jelent. Az üzleti életbe kb. 20 évvel ezelőtt került be, gyökerei a sport pszichológiából eredeztethetők.
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
Pepper Rendszerház Zrt.
Munkatársak minőség iránti elkötelezettsége a siker kulcsa Készítette: Taksonyi Bea és Horváth Viktória.
Péczeli Katalin előadása
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
Családi vállalkozás.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Fejlesztési, stratégiai útmutató
Egyéni döntések a szervezetben
SZEMÉLYZETI MARKETING
Robert Kaplan – David Norton: Balanced Scorecard
Lázár László ÉRTÉKEK ÉS MÉRTÉKEK A vállalati erőforrás-felhasználás leképzése és elemzése hazai üzleti szervezetekben.
A stratégiai tervezés eszközei: STAKEHOLDER-elemzés
Humánkontrolling Kiélezett verseny→ legjobb munkaerő
A kulturális intelligencia
A nemzeti és vállalati kultúra összefüggései
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Vállalati arculat.
TUDOMÁNYOS MUNKA, KUTATÁSI TEVÉKENYSÉG Dr. BARTHA LÁSZLÓ Mérnöki Kar Tanácsülése.
Mentori rendszer a tudásmenedzsment szolgálatában
Tudásmenedzsment eredmények és tapasztalatok a MOL Csoportban Tóth Róbert Tudásmenedzsment vezető, MOL Csoport Budapest, 2006.február 23.
Minőségdíjak.
Szervezeti kultúra Definíció: a szervezet tagjai által elfogadott közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere Hofstede:
Tanuló szervezet.
Szervezeti kultúra A szervezeti kultúrát meghatározó kategóriák
Emberi Erőforrás Menedzsment Stratégia, politika, tervezés az emberi erőforrások menedzsmentjében EEM. 02.
EEM. 12. Változásmenedzselés kultúraváltás
Nemzeti Területfejlesztési Hivatal A RÉGIÓÉPÍTÉS ÉVE ,3 MILLIÁRD FORINT ÁTADOTT FORRÁS A RÉGIÓKNAK március 17. Kormányszóvivői sajtótájékoztató.
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Minőség menedzsment 6.előadás
Az EEM helye a menedzsmentben
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
Controlling feladata A controlling időbeli dimenziói: 1. Stratégiai
Partnerség a HR működésben Budapest, PSZE HR Szakmai nap Előadó: Párdányi Zsoltné humán partnerek osztályvezető.
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ A gazdasági növekedés társadalmi feltételei: értékek, intézmények, kizáródás, tudás, egészség - Panelbeszélgetés.
Ugrás az első oldalra 1 Skaliczki Judit A teljes körű minőségirányítási rendszer bevezetésének lépései Debrecen, 2004.
Mikroszintű versenyk é pess é g. Az üzleti szervezetek versenyképességének elemzése, a versenyképesség növelése Egy, a magyar közgazdászok által 1995-ben.
Dr. Fülöp Gyula Új stratégiai kihívások
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
Hálózatok Támogató, segítő szerepek az ifjúsági munkában.
Az üzletek operatív működtetése
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Kultúra és kommunikáció
Regionális és vállalati identitás az ellátási láncokban
Kompetencia menedzsment 4. Modul BGF
Készítette: Farkasné Veres Edina
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Előadás másolata:

Készítette: Horváth Sarolta Szervezeti kultúra és a siker A szervezeti kultúra fogalmát és jellemzőit illetően nem alakult ki egységes álláspont a szakirodalomban, és az empirikus vizsgálatok is ellentmondásosak. Ennek legfőbb oka a kultúrafogalom igen összetett „hagymaszerű” jellege. A megközelítés hívei a szervezeti kultúrát a vezetés egyik alrendszerének tekintik, a vezetői kontroll egyik eszközeként értelmezik. A szervezeti kultúra fogalma az 1970-es évektől vált sikerfogalommá, a nyolcvanas évek elejére sokan komoly kutatási témának tartották. A szervezeti kultúra fogalmát a vezetéstudomány sok jelentős gondolkodója sokféleképpen fogalmazta meg.

Ezekből néhány példa: -A szervezeti kultúra a szervezet tagjai által elfogadott, közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere. Ezeket a szervezet tagjai érvényesnek fogadják el, követik és az új tagoknak is átadják, mint a problémák megoldásának követendő mintáit és mint kívánatos gondolkodás- és magatartásmódot. -A szervezeti kultúra lényegében egyfajta szociális összetartó erő, látható és láthatatlan elemekkel. Az ezekből az elemekből felépített erős szervezeti kultúra alakítja ki a vállalat dolgozóinak identitástudatát, segíti a célokkal való azonosulást.

Melyek a legfőbb jellemzői? 1. Alapvetően sejtett: ceremóniák, történetek, sztorik, nyelv, szakzsargon, szimbólumok mellett nem látható részei: értékek, feltevések, hiedelmek, érzések, attitűdök együttese. 2. Az egész szervezetre, sőt a környezetre is kihat. 3. Akik nem tudnak alkalmazkodni hozzá, azt „büntetik”. 4. Állandóan érzékelhető, mindent behálózó dolog. 5. Egyének hordozzák, és az ő kapcsolataikban jelenik meg. 6. Alakításában a vezetőnek kiemelt szerepe van. 7. Kialakulásához, módosulásához hosszú idő szükséges. 8. Kevés egzakt (mérhető) adatokra alapozott, kvantitatív (mennyiségi) módon megragadható eleme van.

A szervezeti kultúra a szervezés „alá” tartozik, ám jellege alapján tárgyalható lenne a tervezés, az irányítás, illetve a vezetés összefüggésében is, ugyanis erősen kihat mindezek minőségére. Vannak kutatók, akik a szervezeti kultúrát a vállalaton belül gyakorolt vezetési stílus és a vállalati élet szokásainak összességének tekintik. Egy adott kultúra elemzésekor fontos megjelölni azt, hogy külsőleg vagy belsőleg történik a vizsgálat. A külső elemzés csak a külső környezet hatásait vizsgálhatja, míg a belső a szervezeten belüli kapcsolatrendszereket és információs folyamatokat deríti fel. Mint szervezeti felépülés, egyéni függetlenség, támogatási rendszer, azonosulási mértékek, teljesítményarányos jutalmazás, konfliktus- és kockázati tűrőképesség egyéni és szervezeti szinten stb. A szervezeti kultúra iránya jó közelítéssel tetten érhető, ha megvizsgáljuk, hogy a meghatározó kulcskategóriák esetében az adott szervezet mely irányban, milyen értékben teszi a voksát, azaz pl. a munkatársak a munkakörrel vagy a szervezet egészével azonosulnak inkább; a szervezet annak belső működésével vagy a külső környezettel szembesítik-e inkább.

A kultúra a szervezetekben lehetőséget teremt, hogy a tagok a tapasztalataikat hasonlóan éljék meg. Biztosítja a környezethez való hasonló alkalmazkodást, és adott ingerek ellenében egységesen adott reakciókra kötelez. Egy szervezet beírásánál a formális rendszer áttekinthető, az informális pedig a szervezeti élet sejtett vagy elfojtott területe, szervezeti „jéghegy” víz alatti része nehezebben körvonalazható. A sejtett területeket vagy egyáltalán nem vagy csak részben szokás vizsgálni, pedig nagyobb részben befolyásolják a szervezeti működést, mint bármi más. A kultúra számos definíciójában általában közös, hogy a kultúrát azon értékek, hitek és erőfeszítések rendszerének tartják, amit a szervezet tagjai megosztanak egymással. Abban is egyetértés mutatkozik, hogy a kultúrának eltérő szintjei különböztethetők meg. Ezek egy része könnyen felismerhető, a felszínen megjelenő, viszonylag egyszerűen tanulmányozható. Mások viszont a mélyebb rétegekben sejtve vannak, nehezen azonosíthatók, azonban szükségesek a kultúra lényegének megértéséhez.

A szervezeti eredményesség elérése és folyamatos fenntartása a cégvezetők egyik legfontosabb feladata. A kompetens, elkötelezett vezetés fontos sikertényező. Szervezeti pozíciójánál fogva modelláló szerepe van. Meghatározó szerepet játszanak a vezetés által képviselt értékek, normák, azaz a vezetői kultúra alapvető szerepet tölt be, amire azonban visszahat a szervezet. A szervezeti eredményesség többféle szinten is értelmezhető, és leírására számos modell áll rendelkezésre.

A korábbi modellek általában egy-egy tényezőre összpontosítottak, például a vezető képességeinek fejlesztésében vagy az értékteremtő folyamatok tökéletesítésében vélték megtalálni a szervezeti eredményesség kulcsát. Ebből adódóan az általuk javasolt megoldási lehetőségek is eltérőek voltak. Az egyéni képességek, készségek szintjének kiemelt fontosságot tulajdonító elképzelések a megfelelő kiválasztásra, illetve a vezetők képzésére helyezték a hangsúlyt. Az ilyen típusú elképzelés szerint működő cégeknél a magas szintű kiválasztási folyamat mellett rendszeresek a képzések, tréningek, jó az utánpótlás nevelési programjuk is. Az értékteremtő folyamatok tökéletesítését célzó törekvések kedveznek a szervezeti átalakításoknak, átszervezéseknek, karcsúsításoknak. A rendszerben jelen levő felesleges párhuzamosságokat igyekeznek megszüntetni.

A fejlődés későbbi fokozatát a részelméleteket integrálni szándékozó modellek jelentették (pl. az örömbeli szervezet koncepciója), amelyek a vevők, a szervezet munkatársai és a piac részéről megfogalmazódó igények magas szintű és egyidejű kielégítését tartják a szervezeti eredményesség kulcsának. Megjegyzendő, hogy a korábbi modellek is ritkán léteztek egy-egy szervezetben a maguk vegytiszta mivoltukban. Mégis a későbbi modellek határozottan igyekeznek integrálni a korábbi elképzeléseket, és így komplex szervezetfejlesztési folyamat mehet végbe, hiszen több szinten történő beavatkozás szükséges ahhoz, hogy mindazokat a tényezőket egyszerre fejleszthessék, amelyeket együttesen tartanak a szervezeti eredményesség kulcstényezőinek. Még így is megtörténik a több szintű beavatkozásoknál, hogy kimaradnak területek a fejlesztésből pénz, idő és energia hiányában. A szervezetekben a munkatársak által elsajátított viselkedésforma az a viselkedés lesz, amelyről úgy látják, hogy a szervezetbe való beilleszkedésüket legjobban biztosítja. A szervezeti kultúra hatása sokszor erősebb, mint a kimondott vagy leírt szabályzatok, hiszen a kolléga a saját bőrén tapasztalja a kultúra működését a munkatársak viselkedésén keresztül. A kultúra dolgozhat ellenük is, nemcsak mellettük. Olyan kultúrában, ahol az érvényesülés feltétele például a kolléga rovására elért siker, az egyéni eredményesség hosszú távon csakis a szervezeti eredményesség kárára valósulhat meg.

Az elemzők szerint két alapvető kultúratípus létezik: - a konstruktív és a defenzív szervezeti kultúra A konstruktív a proaktív viselkedést jutalmazza: a teljesítményt, a személyes felelősséget, az ügyfelek igényeinek elébe menő fejlesztését, a teammunkát stb. A defenzív kultúra a passzív, vagy reaktív viselkedést, és alapvetőnek tartja a jelenlegi helyzet minden áron történő fenntartását, a status quo-t. Megjegyzendő, hogy minden szervezet kultúrája hordoz magában konstruktív és destruktív elemeket. Ami megkülönbözteti egymástól a cégek kultúráját, ez a domináns viselkedésformák minősége. A konstruktív kultúrájú szervezetek első látásra felismerhetők arról, hogy egyértelműen a piaci igényekre fókuszálnak, szervezeten belül pedig biztosítják a nyílt kommunikációt. Az ilyen szervezetek vezetői a jövő kihívásainak igyekeznek megfelelni, döntéseik alapjául tiszta küldetés, értékrend és stratégia szolgál. A sikeres szervezetek kultúrájának zöme kezdetben túlnyomórészt konstruktív elemekből áll, ám – a kutatások bizonysága szerint – idővel az addigi sikerek hatására elkényelmesednek, és egy idő után nem érzik egyértelmű szükségét a piaci körülményekhez történő folyamatos alkalmazkodásnak. Az eredményes munka érdekében fontos a kultúra típusának a vezető magatartásminták feltárásának és elemzésének segítségével történő beazonosítása, és ennek a vezetőség elé tárása. Ez a fajta diagnózis voltaképpen egyből kijelöli a fejlesztendő területeket.

Mi a filozófiája a legsikeresebb szervezeteknek? A Citibank Zrt. elnök-vezérigazgatója szerint „Optimista emberekkel érdemes körülvenni magunkat, ha azt akarjuk, hogy sikeresek legyünk a vállalatvezetésben”. Nagyon fontos, hogy optimisták legyünk, és pozitív kisugárzású emberekkel vegyük körbe magunkat. Szerinte egy vezető számára a tervezés is nagyon fontos: „ha nem tervezel, kudarcot tervezel” elv a mindennapokra is érvényes. A teendőket is rangsorolni kell, egy sikeres vezető tennivalóinak hatékonyságát a prioritások meghatározása jelenti. A teendőkről el kell dönteni: „fontos és sürgős, fontos és nem sürgős, nem fontos és sürgős, vagy nem fontos és nem sürgős”. A siker kulcsa a jól időzített kivitelezésben sejlik. Nemcsak a hozzáértés, de a hozzáállás legalább annyira meghatározza egy ember sikerét, szerinte tudni kell, mikor érdemes hallgatni, és mikor kell beszélni. Az elnök-vezérigazgató véleménye, hogy mindenkivel közvetlenül kell kommunikálni személyesen. Fontos, hogy differenciált legyen a kommunikáció, külön prezentációkat kell készíteni a különböző célcsoportoknak. A belső és külső kommunikáció egyaránt fontos a siker szempontjából.

Év legjobb HR csapata verseny győztesei: A stratégiai kategóriában: Budapest Bank Nyrt. került ki győztesen. A szervezet különösen az üzletpolitikai irányok meghatározása, a vezetőtámogatás, a munkatársak képzése és fejlesztése, valamint a tehetségek gondozása által járul hozzá a bank vállalati kultúrájának alakításához, és stratégiai céljainak eléréséhez.

Az esélyegyenlőségi kategóriában: a Magyar Posta Zrt Az esélyegyenlőségi kategóriában: a Magyar Posta Zrt. nyerte el a megtisztelő címet. Többek között azért érdemelte ki az elismerést, mivel a szakszervezetekkel közösen – Magyarországon elsőként – készítette el még 2004 végén az esélyegyenlőségi tervét. Ennek megfelelően a társaság álláshirdetései nem tartalmaznak olyan alkalmazási feltételt, amely nemre, korra, családi vagy fogyatékos állapotra, nemzetiségre, fajra, származásra, vallásra, politikai meggyőződésre stb. vonatkozik.

A Raiffeisen Bank kulturális modellje a mindennapos gyakorlatban az együttműködésre alapoz. Ha bizalmat kap, felelősséget kap a dolgozó, s így teljes mértékben együtt működik az egész csapat. „A futballt a szépségéért nézzük, de a gólok számítanak” - fogalmazta a HR igazgatója találóan. Vagyis az együttműködéshez világosan látható, realizálható célok kellenek. Erre alapozva alakítanak ki teljesítmény-menedzsmentet, amely az egész vállalati rendszer része és nem egy elvont előirányzat.

A konfliktusok elkerülése érdekében szükségesek: - világos, érthető munkaköri leírások; - a sikert 1:1-ben tükröző kompetenciamodell kialakítása; - karriertervezés, képzés, vezetőképzés biztosítása; - ösztönző bérrendszer alkalmazása; - elbocsátások figyelmes kezelése. A HR igazgatók szerint nagy figyelmet kell fordítani a munkaerőmozgás, a hatékonyság, a költségek, a képzések, és fejlesztések számszerűsítésére.

A példaképekre épít a DM a HR gyakorlatában: A Drogerie Mark 205 üzlettel rendelkezik Magyarországon. Piacnövekedési törekvése komoly feladat elé állította a vállalat vezetőségét a megújult vállalati kultúra integrálását tekintve. A társaság a finom változtatásokkal, tudatos kultúrateremtéssel kíván célt érni. Vállalati filozófiájukat először a felsővezetőkkel kellett elfogadtatniuk, akik egy előre kialakított tudatos stratégia mentén kommunikálták az üzeneteket a dolgozóknak. Már a kezdetekben tisztázták, hogy melyek a vállalati filozófia legfőbb üzenetei. A vezető szerint a cég üzenete: „gazdasági közösségként állandó kihívásnak tartjuk, hogy az együttműködő embereknek fejlődési lehetőséget kínálhatunk fel, és példaképül szolgáló közösségként tevékenykedhetünk környezetünkben” – mondta. Az üzenet legfőbb lényege a szakember meglátása szerint a „példakép” jelleg. A DM alapelvei szerint a munkatársainak lehetőséget ad, hogy kölcsönösen tanulhassanak egymástól, ezzel biztosítják, hogy a dolgozók megismerjék és fejleszteni kívánják önmagukat, és a rájuk bízott feladatokkal azonosulni tudjanak. Különlegessége a DM vállalati kultúrájának, hogy egyetlen belsős tréningük, képzésük sem kötelező, mégis magas a tréningen résztvevők aránya. Az egymást erősítő kultúrának az egyik alapja a 4, illetve 6 órás részmunkaidős státusz, ahol a tapasztaltabb munkaerő átadhatja tudását az újonnan érkezetteknek. A munkaidő-szerkezet átjárhatóságán túl a felsőbb vállalati pozíciókat a DM a saját munkaerő bázisából válogatja. Bárki beadhatja pályázatát egy megüresedett állásra. A GYES-ből visszatérőknek akkor is biztosított a részmunkaidős foglalkoztatás, ha azt megelőzően teljes munkaidőben dolgoztak. Ezzel megadják az esélyt a nők számára, hogy anyaként és munkavállalóként úgy osszák be idejűket, ahogyan nekik legjobban megfelel. A DM tevékenységi köréből adódóan a foglalkoztatottak megoszlását tekintve különleges helyzetben van. 1800 fős magyar alkalmazotti létszámból 1694 fő nő. HR stratégiáját is ennek megfelelően kellett alakítania. Nem véletlen, hogy a Magyar Női Karrierfejlesztési Szövetség által kiírt legjobb Női Munkahely pályázat első helyezettje lett a DM Kft. filozófiájukat egy kis füzetbe rögzítették, amely bármikor, bárki számára elérhető.

Mi alakítja a vállalati kultúrát? A vállalati kultúra kialakulását nagyon sok tényező befolyásolja. Ilyenek például a vállalat életkori szakasza, annak sajátosságai; az ország kultúrája, amelyben a vállalat működik; a vállalaton belül a felső vezetés által alkalmazott vezetési stílus; a vezetők, illetve a munkavállalók átlagéletkora; az iparág, amelyben a vállalat tevékenykedik; a nemek aránya; a munkavállalók nemzetiség szerinti összetétele és még több egyéb szempont. Ezek a tényezők spontán módon is befolyással vannak a szervezet kultúrájára. Ezen felül nagyon fontos a vállalat vezetése által kialakított és folyamatosan formált vállalati kultúra, amely egy soha véget nem érő folyamat. Folytonos munkát, odafigyelést igényel a vállalat vezetésétől.

További kérdés: Hogyan lehet elfogadtatni a vállalati kultúrát? Az elemzések tanúsága szerint a vállalati kultúra elfogadtatása már a toborzásnál megkezdődik. A kiválasztás egyik szempontja, hogy olyan munkavállalót, vezetőt válasszanak ki, aki – az interjúk során nyert tapasztalatok alapján – beilleszkedik a vállalat kultúrájába, és előreláthatólag el is tudja majd fogadni azt. A vállalatnál dolgozók esetében pedig folyamatos feladatnak tekintik a kultúra elfogadtatását. Például a Matáv Rt-nél az újonnan érkezett munkatársak számára működik egy ún. bevezető program, mely során megkapják azokat az alapinformációkat, amit tudni kell a vállalatról: stratégiáját, küldetését, termékeket, különböző értékelési rendszereket, szociális juttatásokat stb.

Mi jellemzi a hazai viszonyokat? A rendszerváltás évtizede a magyar társadalmat és gazdaságot alapjaiban változtatta meg. a történések hatásai érezhetők voltak mind a háztartások mindennapjaiban, mind a szervezetek és az állam gazdasági tevékenységében. Ugyanakkor felerősödött hazánk Európai Unióhoz való csatlakozási törekvése. Felmerült a kérdés, hogy vajon mennyiben tekinthető eurókonformnak a magyar szervezetekre jellemző kulturális együttes. Ezen okoknál fogva vált kiemelt kutatási területté a változás elemeinek vizsgálata a szervezeti kultúrával foglalkozók, illetve a szervezeti vezetők számára. Az elemzések arra világítanak rá, hogy a rendszerváltás előtti időszakhoz képest a magyar szervezeti kultúra erőteljes átalakuláson megy keresztül jelenleg is. A gazdasági berendezkedés alapjaiban történő változása eredményezi a magyar szervezeti kultúra kétarcúságát. Piacaink megnyitása után Magyarországra települt, fejlett piaci kultúrával rendelkező szervezetek magukkal hozták modern módszereiket, termelési kultúrájukat, amelyhez a magyar munkavállalók – részben foglalkoztatási kényszerből – megpróbálták a szervezeti folyamatokat a maguk számára elfogadhatóbbá tenni. Az új piaci rétegnek pedig olyan szervezeti közeget kellett kialakítania, mely életképes, fejlődőképes tud maradni a magyar piaci helyzetben. A felmérések alapján hazánk középtávon csatlakozhat a VERSENYZŐ-nek nevezett kultúrkörökhöz. A versenyző kultúra, mint a magyar szervezeti kulturális jövőkép egy tisztán piaci elveken működő, hatékonyság- és teljesítmény centrikus, versenyen alapuló kultúrát jelent a jelenlegi helyzethez képest. Az eddigi magyar kutatásokkal összhangban megállapítható, hogy a munkaszervezetekben valószínűleg erőteljes értékrendváltás zajlik, ami irányát tekintve pozitív, azaz a versenyképességet növelő értékek irányába tart. Mindez új feladatokat jelent a vezetés és a szervezeti tagok számára. Az erős teljesítményorientáció, az alacsony hatalmi távolság mint érték elősegítheti a rugalmasabb szervezetek kialakulását és a részvételt előtérbe helyező vezetői magatartás terjedését. A versenyképesség növelésének legfőbb tényezői ugyanis - a kis hatalmi távolság; - magas teljesítmény és humán orientáció; - csoportközpontúság. Ezek együttes megvalósulása megszüntetheti az átlagnál magasabb bizonytalanságot, és elősegíti alapjaiban a magyar társadalom és gazdaság stabilizációját. A folyamat eredményessége érdekében csökkenteni kell a bizonytalanság érzetet. Milyen módon? Tiszta jövőképpel célszerű szolgálni. Meg kell határozni, hogy mi lesz jobb, kinek lesz jobb, és azt is, hogy azt hogyan fogják mérni.

Összegezve megállapíthatjuk: - fontos a célok, elvárások tisztázása; - fontos szerepe van az ellenőrzésnek. Az időben kapott visszacsatolások segítik legyőzni a bizonytalanságot és megerősítik az elvárt viselkedéseket. Az emberek számára nagyon fontos a pszichológiai biztonság. A munkatársaknak biztonságban kell érezniük magukat. A büntetéstől, a pozícióvesztéstől való félelem akadályozhatja az embereket az új utak kipróbálásában. A siker elismerése, tanulás a kudarcokból, az új viselkedésekkel elért kollektív sikerélmény pozitív módon befolyásolhatja a változási folyamatot. A szervezet tagjai büszkék lesznek az eredményekre, erősödik az önbecsülésük, javul a biztonságérzetük. A sikeres magatartásformák rögzülnek, a változás további lendületet kap. Ugyanis az emberek bármilyen mértékben is szeretik a kihívásokat, a változatosságot, vannak területek, amikben szeretnének következetesen a biztonságra, a nyugalomra törekedni. Ilyen életterület például, amelyre felépítjük identitásunkat, önértékelésünket vagy egzisztenciánkat, esetleg hatalommal kapcsolatosak. A szervezetek életében a bizonytalanságnak komoly következményei vannak. Egyik jelentős hatása a szervezeti ellenállás, amely a teljesítmény csökkenésében, a konfliktusok számának hirtelen megemelkedésében, a minőség romlásában, munkatársi elégedetlenségben és elszállingózásban realizálódik. A magyar társadalmi-gazdasági viszonyok stabilizálódása után elvárható változás következhet be a szervezeti kultúránkban is. „A nemzeti kultúra dimenzióiban megjelenő elvárások megfelelő mozgásteret jelenthetnek a szervezeti kultúra olyan irányú változása számára, amit a szakirodalom ma Magyarországon a szervezeti versenyképesség növelésének tényezőiként tart számon.”