Tanulás és tudás a szervezetben

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Neveléselmélet, nevelésfilozófia
Advertisements

Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
A megismerésről másként – konstruktivista pedagógia
Fontosabb fogalmak Képesség :
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
Képesség? Kompetencia?.
TUDÁS és TANULÁS a szervezetben
Szociális tanuláselmélet
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
SZERVEZETI ALAPFORMÁK
A TUDÁS TÁRSADALMA A TUDÁSTŐKE TÉRNYERÉSE PARADIGMAVÁLTÁS: –A nemzetgazdaságok szerkezeti átalakulása: az ipar és a mezőgazdaság részarányának csökkenése,
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Tudástranszfer egyetemi városokban
Új tudás – új kompetenciák az érettségi vizsgán dr Drexlerné Solymos Mária.
Kultúra és Szocializáció
Szervezeti formák Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás.
Sólyom Andrea PhD Hallgató
Mentori rendszer a tudásmenedzsment szolgálatában
Tudásmenedzsment eredmények és tapasztalatok a MOL Csoportban Tóth Róbert Tudásmenedzsment vezető, MOL Csoport Budapest, 2006.február 23.
Pannon Egyetem, Gazdaságtudományi Kar
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
SZERVEZETI KULTÚRA Mi a kultúra?
Szervezeti kultúra Definíció: a szervezet tagjai által elfogadott közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere Hofstede:
Tudástranszfer.
Tanuló szervezet.
Leading Change A változás vezető szemmel. Hogyan lehet sikeresen levezetni egy változási folyamatot?
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Szervezeti struktúra és kultúra
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Az EEM helye a menedzsmentben
Változások menedzselése felsőfokon Készítette: Schalli Adrienn Dinya László.
A változások menedzselése, szervezetfejlesztés
A történelmi tanulás sajátosságai
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
AGRÁRMÉRNÖKI SZAK (MSc.) NYME Mezőgazdaság- és Élelmiszertudományi Kar
1 Hogyan tovább minőségügy? XIV. Magyar Minőség Hét november 07.
8. Előadás Szervezetek és szervezeti formák
Tényekre alapozott oktatáspolitika és gyakorlat ONK 2011, Szimpózium a tények, bizonyítékok természetéről, szerepéről az oktatásban Evidence Based Education.
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Az üzleti rendszer komplex döntési modelljei (Modellekkel, számítógéppel támogatott üzleti tervezés) II. Hanyecz Lajos.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Mikroszintű versenyk é pess é g. Az üzleti szervezetek versenyképességének elemzése, a versenyképesség növelése Egy, a magyar közgazdászok által 1995-ben.
SZERVEZETI MOZGÁSOKAT BEFOLYÁSOLÓ FŐBB ERŐK
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Behaviorizmus Szociális tanuláselméletek
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
A BKF tudástranszfer modellje a
Kamarai HR Konferencia GYMSKIK 2012.április 19..
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
PROCSEE projekt 1. Szakértői Fórum disszeminációs esemény Racsko Réka
A szocializáció folyamata
Kultúra és kommunikáció
Tanulás és emlékezet 5. előadás.
Tudásmenedzsment. Mi a tudás valójában?
Tudásmenedzsment. A „tudás” definiálása.
Előadás másolata:

Tanulás és tudás a szervezetben „Hol az Élet, mely életünkben elveszett? Hol a bölcsesség, mely tudásunkban elveszett? Hol a tudás, mely ismeretünkben elveszett?” (T. S. Eliot: kórusok a „Sziklából”)

Változások a szervezetelméletekben kompetencia alapú vállalatelméletek Vállalat tudás együttes Vezetés: főleg tudás- és tanulásmenedzsment

Tanulás fogalma Tanulásról akkor beszélünk, ha tapasztalataink eredményeként a magatartás viszonylag tartós változása következik be

A tanulás főbb elméleti megközelítései A klasszikus kondicionálás Az operáns kondicionálás A komplex tanulás A tanulás asszociációkon keresztül történik Annak felismerésén keresztül, hogy bizonyos események bekövetkezése együtt jár

Operáns kondicionálás  Effektustörvény: A jutalmazott viselkedés előfordulásának valószínűsége megnő, a büntetetté viszont csökken Formálás: A jó irányba mutató kezdeti lépések jutalmazása Elsődleges (szükséglet) és másodlagos megerősítők (ingerek, amelyek jelzik az elsődleges megerősítő bekövetkezését)

Szociális tanuláselmélet Egyéni aktivitás, kognitív folyamatok szerepe Alapfolyamat: mások viselkedésének megfigyelése, utánzás (empátiás készség, attitűdök, szociális készségek), modellezés Feltételei felfigyelés a modellező személyre Információ Készségek, képességek („B. Becker attól még nyugodtan alszik, ha meghallja, hogy vettem egy teniszütőt”) Pozitív megerősítés  Szocializáció

A komplex tanulás A világ gondolati leképezése mentális reprezentációk Gondolati műveletek Gondolati szimulációk tanulás alapjai Modellalkotás szelektivitás Információk elhagyása és hozzátevése KOGNITÍV TÉRKÉPEK Egyedi tapasztalatok, hiedelmek, nyelv, értékek, feltevések

Tudatos – tudattalan tanulás Tudattalan hozzá nem értés (unconscious incompetence) Tudatos hozzá nem értés (conscious incompetence) Tudatos hozzáértés (conscious competence) Tudattalan hozzáértés ( unconscious competence) CÉL

A tanulás korlátai: „Gondolkodni könnyű, cselekedni nehéz, de a legnehezebb dolog a világon gondolatainkat megvalósítani” Goethe Vallott elmélet Követett gyakorlat (espoused theory) (theory-in-use) JELENTŐS KÜLÖNBSÉG A követett gyakorlat alapvető értékei (governing value) saját kontrol érvényesítése Nyereség maximalizálás Veszteség minimalizálás Negatív érzések elfojtása Racionalitás- célelérés

„A tudás hatalom” Akkor miért nem a könyvtárosok kormányozzák a világot? Adat Információ tudás

A tudás definíciója Davenport és Prusak (2001. 21. o.) „[…] körülhatárolt tapasztalatok, értékek és kontextuális információk heterogén és folyton változó keveréke; olyan szakértelem, amely keretet ad új tapasztalatok, információk elbírálásához és elsajátításához, s a tudással rendelkezők elméjében keletkezik és hasznosul.”

A tudás… A fejekben lakik Átadását nehéz tetten érni Nehéz átadhatóvá formálni Forrása az ember a maga összetettségével és kiszámíthatatlanságával

Polányi Mihály: a hallgatólagos tudás „Többet tudunk, mint amennyit el tudunk mondani.” Polányi (1964).

Explicit, artikulálható tudás Hallgatólagos tudás, személyes

A rejtett tudás átadása bizonyos szögű egyensúly-hiány esetén, ennek irányában olyan kanyart kell tennünk, hogy ennek sugara (r) arányos legyen a sebesség (v) négyzetével

A rejtett tudás átadása rámutatással történő definiálással feltétele a tanuló értelmes együttműködése A szakadékot (amit nem tudunk elmondani) a tanuló személy értelme erőfeszítésével áthidalja.

Ikurijo Nonaka a tudás „visszaigazolt, tiszta hit” dinamikus Kontextusai-ban létezik

Tudásspirál

I. Nonaka a tacit tudás személyhez kötött, nehezen verbalizálható (s ennek megfelelően nehezen közvetíthető), tevékenységhez és konkrét tapasztalatokhoz kötött. kognitív képességek, hiedelmek, az intuíció, mentális modellek gyakorlati képességek is (pl. ügyesség, know-how).

Nonaka és Takeuchi a rejtett tudásról A szervezeti tudás 80 %-a implicit jellegű A versenyelőny jelentős részét ebből származtatják A tudásmenedzsment fontos területe

A hallgatólagos tudás lényege fajta Lénye-ge Eszközök Inter-akció Tanulás típusa csatorna Explicit Formális képesí-tések Formalizá-lás Infor-mációk továb-bítása oktatás Kommunikációs technológiák Hallgatóla-gos Kultúra Normák, mentális modellek Kom-muni-káció Szociali-záció Személyes kapcsolatok

A tacit tudás jellemzői A tudatosság hiánya jellemzi, főleg munkatapasztalatból származtatható. Figyelem és szándékosság nélkül jön létre. Komplex tulajdonságokkal rendelkezik. A flexibilitás hiány jellemzi, nehéz közvetíteni.

A tacit tudás jellemzői Időnként jellemzi a megfelelőség és korrektség hiánya. Amiből következik, hogy a növekvő szakmai tapasztalat során olyan implicit tudás és heurisztikák is felépítésre kerülhetnek, amelyek hamisak, esetleg csak speciális szituációkban érvényesek.

A tacit tudás jellemzői A rejtett tudás externalizálásának és továbbadásának minden formája az adott személy hajlandóságán múlik. Számos tényező megakadályozhatja ezt. Hogyan lehet ezeket kiküszöbölni? Nem világos, hogy mi történik az implicit tudás jellegzetes tulajdonságaival az externalizálás alatt, illetve azt követően. Pl. az az implicit tudás, ami kritikus helyzetekben gyors reagálást von maga után, vajon explicitté téve is hasonló minőségű és gyorsaságú viselkedést eredményez?

A tudásátadás kultúrája A tudásátadást akadályozó kulturális tényezők: A bizalom hiánya Kulturális különbségek Idő és találkozóhely hiánya A befogadók abszorpciós képességének hiánya A hit, hogy a tudás meghatározott csoportok előjoga Intolerancia a hibákkal és a segítségkéréssel szemben

Lehetséges megoldások Kapcsolatok, bizalom kiépítése személyes találkozásokon keresztül Közös alap kialakítása eszmecserékkel, csapatmunkával, stb. Vásárok, társalgók, konferencia beszámolók, stb.

Lehetséges megoldások Rugalmasság, idő a tanulásra, a kreativitás elvárása A gondolatok minősége fontosabb az ismeretforrás rangjánál A kreatív hibák elfogadása és az együttműködés jutalmazása

Szervezeti tanulás kollektív információfeldolgozási folyamat Eredménye: a rendszer tudáskészlete a környezet megfelelő képét alkotja meg Következmény: lépéstartás a környezet változásaival

Tanuló kultúra (Schein) A szervezet környezet kapcsolatban a szervezet dominanciája Proaktív és problémamegoldó magatartás A realitás és az igazság pragmatikus felkutatása Az emberi természet alapvetően jó

Tanuló kultúra (Schein) Mind az individualizmus, mind a kollektivizmus megfelelő Mind a parancsoló, mind a bevonó rendszerek megfelelőek, ha bizalmon alapulnak

Tanuló kultúra (Schein) A legjobb a középtávú időegység Pontos és releváns információk szabad áramlása Feladat- és kapcsolatorientáltság Lineáris és egyszerű okok helyett többféle okozatiság és túldetermináltság

A tanuló szervezet jellegzetességei „Idea és követelmény” (Szabó k.) Tudáskészlet meghatározó szerepe Az eredmény számít, nagyfokú elkötelezettség Duplahurkú tanulás Információ gazdag, inspiráló környezet

A tanuló szervezet jellegzetességei „Idea és követelmény” (Szabó k.) A tanulás magtevékenység és intézményesül Együttműködés, tudásmegosztás A környezetnél gyorsabb változás Diverzitás, kísérletezés, fejlődés

Mit jelent mindez a VÁLLALATOK MODELLJE szempontjából? 20. SZÁZADI  CÉLVEZÉRELT  ÁRKÖZPONTÚ  TERMÉKMINŐSÉGRE ÉPÍT  TERMÉKKÖZPONTÚ  RÉSZVÉNYESKÖZPONTÚ  PÉNZÜGYI IRÁNYULTSÁGÚ  HATÉKONY, STABIL  HIERARCHIKUS  GÉPSZERŰEN MŰKÖDŐ  FUNKCIONÁLIS  MEREV, ELKÖTELEZETT  HELYI, REGIONÁLIS, NEMZETI  VERTIKÁLISAN INTEGRÁLT 21. SZÁZADI  VÍZIÓVEZÉRELT  ÉRTÉKKÖZPONTÚ  TQM -RE ÉPÍT  FOGYASZTÓKÖZPONTÚ  ÉRINTETT /STAKEHOLDER/ KÖZPONTÚ  SEBESSÉGIRÁNYULTSÁGÚ  INNOVATÍV, VÁLLALKOZÓ SZELLEMŰ  LAPOS, MEGHATALMALMAZOTTAKRA ÉPÍTŐ  INFORMÁCIÓ ALAPÚ  FUNKCIÓKAT ÁTSZELŐ  RUGALMAS, TANULÓ  GLOBÁLIS  HÁLÓZATSZERŰ, KÖLCSÖNÖSEN FÜGGŐ A Pennsylvaniai Egyetemen 1996-ban végzett kutatások eredménye

Kihívások a gazdaságelmélettel szemben Termelési ténye-zőkre vonatkozó előfelte-vések Axiómák Szűkösség, korlátozott erőforrá-sok Magatar-tási előfeltevés Stabil preferen-ciák, egyértel-mű rangsoro-lás, racionalit-ás 21. sz.i kihívások Az információ, azaz egy elvben korlátlan erőforrás kerül előtérbe Gyorsan változó preferenciák, heurisztikák, hüvelykujj szabályok alkalmazása a komplexitás kezelésre