Szegő Szilvia Emberi életpálya és az ifjúság munkavállalása.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kaposvár.
Advertisements

Egy innováció nyomában
Esélyteremtés lehetőségei a közoktatásban Mayer József Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Salgótarján, május 27.
Néhány adat a Győrben élő időskorúakról
Átlépés a felsőoktatásba – a tipikus és a rendhagyó hallgatói utak jellemzői Bander Katalin A felsőoktatási struktúrába kódolt egyenlőtlenségek.
A gyermek, mint közjószág? Szeged, október 15. Gál Róbert Iván Múltunk van. Jövőnk lesz? dr. Kováts Zoltán emlékkonferencia.
A magyar gazdaság versenyképessége Vojnits Tamás április 2.
Megindulás - megújulás VARGA MIHÁLY Miniszterelnökséget vezető államtitkár.
„Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián,
Lehetséges-e ma átfogó közoktatási reform a finanszírozás reformja nélkül? Hermann Zoltán MTA Közgazdaságtudományi Intézet Oktatási.
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
Kutatási gyorsjelentés Omnibuszos kutatás meghatározott szakpolitikai témában – Egészségügy január.
A regisztrált diplomás munkanélküliek helyzete a fővárosban Előadó: Vass István igazgató
Miért boldogabbak az emberek az egyik országban, mint a másikban?
Családtámogatások, rugalmas munkavégzési formák és társadalmi kohézió
Frissdiplomások a munkaerőpiacon - a jövedelmet befolyásoló tényezők
Ahány ház, annyi szabály Székely Levente
Térségi tanoda hálózat BHIM RAO Egyesület
1. A családpolitika társadalmi hatásai
Az integrált oktatás modellje Nahalka István Egyetemi docens
A szakképzetlen, szociálisan hátrányos helyzetű, munkanélküli emberek (fiatalok) munkaerő-piaci és társadalmi (re)integrációjának elősegítése integrált.
Modláné Görgényi Ildikó. Vidékfejlesztés A gazdaság folyamataiban látható és minden érintett számára érezhető javulás következzen be. Minőségi, a környezet-
FOLYTATÁS, VAGY ÚJRAKEZDÉS? FOLYTATÁS, VAGY ÚJRAKEZDÉS? VARGA MIHÁLY Miniszterelnökséget vezető államtitkár.
TIMSS 2007.
1 Tudás és/vagy kompetenciák? Végzős hallgatók részvétele a felnőttoktatásban Ábrahám Katalin – Tőzsér Zoltán Debreceni Egyetem Nevelés-és művelődéstudományi.
A család a globalizált világban
Középfokú képzés Magyarországon Nagy Mária szerk. (2003): Mindenki középiskolája. Országos Közoktatási Intézet, Bp.
Gyermekkor és gyermekkortörténet a kezdetektől napjainkig,különös tekintettel a középkór és reneszánsz gyermekképére.
A MAGYAR MUNKAVÁLLALÓK MUNKAERŐ-PIACI JELLEMZŐI
Az oktatás az EU-ban Lisszaboni statégia: Célmeghatározás –mit –mikorra –ki által –milyen minőségben Az eszközök között kiemelt helyen az egész életen.
Borbély-Pecze Tibor Bors Szakmai tanácsadó ÁFSZ-FSZH A jelenlegi magyar munkaerő- piaci helyzet Borbély-Pecze Tibor Bors, Ph.D. Szakmai tanácsadó ÁFSZ-FSZH.
Borbély-Pecze Tibor Bors Szakmai tanácsadó ÁFSZ-FSZH Az ÁFSZ felépítése, a jelenlegi magyar munkaerő-piaci helyzet Borbély-Pecze Tibor Bors Szakmai tanácsadó.
A SZEGÉNYSÉG ÉS KIREKESZTÉS VÁLTOZÁSA, 2001–2006 Ferge Zsuzsa beszámolója MTA MEH 2006–2007-ben végzett stratégiai kutatások eredményeit bemutató ülésszak.
TRANZITOLÓGIA V. ELŐADÁS
A tudás értéke Nyelvtudás, közgazdasági és természettudományos tájékozottság Európában Lannert Judit.
Munkaerőpiac - újraosztás Források: MNB, Index, Konvergencia Programok.
1 Foglalkoztatási kihívások, avagy mitől beteg a magyar gazdaság és a társadalom LIGA REGIONÁLIS TANFOLYAM 2010.NOVEMBER EGER Dr. Szabó Imre VDSzSz/LIGA.
Gábor Kálmán A fer hatása a felsőoktatásra Felsőoktatás Nyilvánossága Konferencia 2006 Felsőoktatási Kutatóintézet Institute for Higher.
EGÉSZSÉGMAGATARTÁS Egészségmagatartásnak nevezünk minden olyan tevékenységet, amelyet egy önmagát egészségesnek tartó személy vagy preventív céllal végez,
AZ EGÉSZSÉGI ÁLLAPOTOT BEFOLYÁ-SOLÓ TÁRSADALMI TÉNYEZŐK
ÚJ ISKOLA, ÚJ TUDÁS ÚJ MAGYARORSZÁG KORMÁNYZATI KONFERENCIA március 4.
Egészségfejlesztés és helyi ifjúsági munka. a) Az állítás helyes b) Az állítás helytelen c) Az állítás csak részben helyes d) Az állítás nem vonatkozik.
A nők foglalkoztatása, családi napközi, atipikus foglalkozatás,
TÁMOP 5.5.1/A-10/ “Jó pályán! Jó gyakorlatok továbbfejlesztése és alkalmazása a munkaerő-piaci integrációért és esélyegyenlőségért” Foglalkoztatási.
TÁMOP 5.5.1/A-10/ “Jó pályán! Jó gyakorlatok továbbfejlesztése és alkalmazása a munkaerő-piaci integrációért és esélyegyenlőségért” Foglalkoztatási.
TÁMOP 5.5.1/A-10/ “Jó pályán! Jó gyakorlatok továbbfejlesztése és alkalmazása a munkaerő-piaci integrációért és esélyegyenlőségért” Foglalkoztatási.
Szociális helyzet a Pogányvölgyben 2011 június 17.
A szociális képességek fejlesztése módszertana
Reform vagy megszorítás?. Hozzáférés Minőség Hatékonyság.
ROMA GYEREKEK AZ ISKOLÁBAN, ROMA FELNŐTTEK A MUNKAERŐPIACON
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
Tudta-e Ön … ?. - Tudta-e Ön, –hogy a parlamenti képviselők összesen havi 360 millió forint fizetést kapnak a büdzséből?
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Családbarát közintézmények Kopp Mária MD, PhD Kopp Mária MD, PhD Semmelweis Egyetem, Magatartástudományi Intézet Semmelweis Egyetem, Magatartástudományi.
Foglalkoztatottság 1.A foglalkoztatási ráta Magyarországon EU átlagban alacsony, a V4- ek között a legalacsonyabb. 2.A válság előtt egyedül Magyarországon.
A 18 éves korra emelt tankötelezettséggel kapcsolatos pedagógusi tapasztalatok Istenes Mónika Budapest január 27.
Internet a családban Székely Levente –
Az oktatás, az egészségügyi, valamint a szociális ellátás, mint versenyképességi tényezők Április 6. Dr. Molnár László Vezérigazgató GKI Gazdaságkutató.
Social Europe Ifjúsági Foglalkoztatás október 31. Szeged Andor László, az Európai Bizottság foglalkoztatásért, szociális ügyekért és társadalmi befogadásért.
GYERMEKESÉLY MAGYARORSZÁGON AZ UNICEF-JELENTÉS TÜKRÉBEN XIV. Baranyai Pedagógiai Napok Pécs, április
„Kincs, ami nincs” - a hazai szegények egészségi állapota - Havasi Éva és Horváth Gergely.
Kormányszóvivői Iroda Cselekedni most és mindenkiért Adatok és tények a Medgyessy-kormány egy évéről május 24.
Önkormányzati Egészségügyi Napok
2016. június 10: „A tudásáramlás és a tudás megtérülésének egyes vetületei” című konferencia Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal (NKFIH)
A szakiskola jelene és jövője
Korai iskolaelhagyás és társadalmi következményei
A magán munka-közvetítők és munkaerő kölcsönzők évi tevékenysége
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő kínálat
Közvélemény- és piackutatási igazgató
Előadás másolata:

Szegő Szilvia Emberi életpálya és az ifjúság munkavállalása

Mikor ballag és mikor vén a diák? –18 éves korában ballag és mintegy 27 éves korára mondható „vén” diáknak –A felsőfokú végzettség térhódítása az elmúlt 20 évben –OECD átlag (minden harmadik megfelelő korú fiatal felsőfokú végzettséget nyert) –Magyarországon ez az arány 20 százalék

A felsőfokú iskolai végzettség növekedését a fiatalabb korosztályban (összevetve egy generációval korábbi korosztállyal) mutatja a következő ábra A két generáció: a évesek generációja a évesek generációja

Miközben nőtt az iskolai intézményekben eltöltött évek száma, valamelyest nőtt az államháztartási kiadásokon belül az oktatásra fordított összegek részaránya is Ebből a szempontból az egyedüli kivétel Magyarország: nálunk 1995-ben az államháztartáson belül az oktatásra többet költöttek, mint 2002-ben

Az oktatási intézményekben a felsőfokú intézményekre fordított kiadás dinamikusan nőtt – közel kétszeresére az elmúlt 7 évben – a növekedés néhány országban meglehetősen markáns volt A felsőoktatásra fordított kiadás az államháztartásban Magyarországon több mint 2-szeresére nőtt 1995 és 2002 között

Az oktatásra történő ráfordítások és a gazdaság fejlettsége, a növekedés üteme, és a társadalom általános állapota (egészségi állapot, szociális kapcsolatok) között határozott pozitív kapcsolat van A továbbtanulás leginkább a felsőfokú végzettség esetében térül meg – a legnagyobb növekedés az elért keresetekben és a munkaerőpiaci pozíció javulásában e szintnél következik be Magyarországon kirívó a különbség a felsőfokú végzettségűek javára

Mint látható, Magyarországon „éri meg” leginkább felsőfokú végzettséget szerezni. E szinten a keresetek mintegy 174 százalékponttal magasabbak, mint a középiskolai szinten elérhető kereset Dániában a felsőfokú végzettség „bérjutalma” jóval kevésbé ugrik a középfokú végzettségűeké felé. A különbség mindössze kb. 40 százalékpontnyi

Meghosszabbodik az iskolából a munkaerőpiacra történő átmenet Nem csupán az „iskoláskor” tart tovább, mint korábban, hanem az iskolás kor befejezése utáni átmenet is. Egyre bizonytalanabbá válik a belépés az iskola elvégzése után a munkaerőpiacra Létrejött egy átmeneti korszak, mely a munkahelykereséssel, munkanélküliséggel, vagy egyikkel sem telik el. A diák kívül kerül a munkaerőpiacon is, még munkanélküli sem általában 2 évig.

Egy 2003-ban 15 éves diák azzal számolhatott, hogy még 6.5 évig tanul, 6 évig dolgozik, 0.5 évig munkanélküli és 2 egész éven át sem nem tanul, sem nem dolgozik. Kívül kerül a munkaerőpiacon, és munkaerőpiaci státusza munkanélküliként sincs. Látható az is, hogy sok fejlett országban meglehetősen elterjedt a diákmunka, és a fiatalok foglalkoztatottsága ezáltal jelentősen javul. (lásd Dánia, Svájc Németország és még jó néhány fejlett országot)

Az öregdiák lét tömegessé válása megváltoztatta a generációk közötti kapcsolatot is. A családok számára egy új befektető korszak jelentkezett: ez pedig a már a felnőtt „gyermekek” továbbtaníttatása, az öregdiákok eltartása és iskolai költségeinek jelentős részben történő vállalása Magyarországon a magánfinanszírozás részaránya 20 százalékra nőtt, igaz, ebben benne van a levelező oktatás finanszírozása is A megfelelő korú családok jelentős hányada azonban 20-on éveseket tart el és taníttat.

A munkaerőpiaci karrier és a tanuló gyermek nevelése, illetve finanszírozása közötti ellentét –a fiatal nevelő családok és a –kései nevelő családok esetében »A fiatal nevelő nem nevel, mert viszonylag „sokat a családok munkaerőpiaci terhelése ekkor viszonylag túlzott »A kései finanszírozó család pedig – pozíciójánál fogva – harmónikusan nem képes finanszírozni, mert ez a szülői generáció már nagy arányban kikerül a munkaerőpiacról

Miközben a megfelelő korú családok 33 százalékában van éves tanuló gyermek, a szülők munkaerőpiaci lehetőségei jelentősen beszűkülnek, finanszírozó képességük csökken A szülők ennek ellenére a gyermekeik továbbtaníttatásáról nem mondtak le, és jelentős vagyoni veszteségeket is vállaltak gyermekeik érdekében

Az elmúlt 20 év legnagyobb befektetői a gyermekeket felsőfokú intézményekbe is járató szülők voltak. A magán források jelentősen nőttek a felsőoktatás finanszírozásában. Ezen túl a megfelelő munkaerőpiaci pozíció számos intézményen kívüli tanulást is feltételez. Egy gyermek felsőfokú intézményben történő taníttatása csak a szülőknek mintegy millió forintba kerül, csak az oktatásra fordított kiadásokat tekintve. Ha a diák ellátását is hozzá vesszük a fenti összeghez, akkor már egy közepes értékű Magyarországi lakásbefektetésnek is tekinthető a továbbtanulásba történő szülői befektetés. Ezt a befektetést az államháztartási rendszer nem, vagy csak kis mértékben kedvezményezi. Néhány kivételtől eltekintve e befektetést még az adózás is fogyasztásnak tekinti, és különféle módon még meg is adóztatja. Ebből a szempontból tehát átgondolandó a felsőfokú intézmények finanszírozása, életpálya szemléletben a költségeknek, a hozamoknak a szembe állítása és a tőke típusú kiadások flow típusú finanszírozásának stock típusú finanszírozásra történő átállítása. A jelentősen kedvezőbben kereső egyetemet végzett ugyanis a legjobb adóalany is.

A „kicsi vagy kocsi”-nál is nagyobb dilemma a szülők számára az „öreg diák vagy fiatal kocsi” A szülők többsége az öreg diákokat vették nyakukba és kocsijukat hagyják szépen „kifutni” maguk alól, öreg diák gyermekeik érdekében öreg kocsikban maradnak, ha egyáltalán telik arra. Az öreg diákokba történő magánbefektetést pedig anakronisztikus fogyasztásként adóztatni, különösen egy olyan társadalomban, amelyik be akar jutni a tudás társadalmak fellegvárába.